2016-01-18, 20:35
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22109611.ab

http://www.skovdenyheter.se/article/fa-overraskningar-i-holmrattegang/

Verkar lite rörigt med klockslag just nu! Det kanske kommer till klarhet tids nog.
2016-01-18, 20:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Kanske NB hade bråttom och "sket" i att använda papper. Därför bromsspår i kalsongen och illaluktande när han kom hem. Av med byxorna och kalsongen och in i tvättmaskinen. IB kanske var finkänslig och nämnde inte kalsongen utan bara byxan när hon berättade och kvällstvätten?!
Hahahaha, nej. IR uppgav ju noggrant i HovR att NB torkade sig. Bajsar gör man i lador på landet. Ska väl nämnas i sammanhanget att den inte är en ladugård utan renoveras till spannmålstork..
Citat:
– Vad man vidare har reagerat på är att Nerijus har bajsat i ladan. Ja, det här är på landet. Folk gör så ibland. Det är inte bara han som har gjort, det är andra personer också. Det verkar slarvigt och konstigt men sånt kan hända, säger Inger Rönnbäck.
– Nerijus har dessutom vissa magproblem. Vad som inte har nämnts när man har talat om detta är att han hade torkat sig också. nlt live
2016-01-18, 20:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är en korrigering och det framkommer tydligt i FUP - att hon skulle ha fuskat är rent trams. Det framkommer även en tidsangivelse 18.15-18.20 och att R uppger att hon skickat hem Julia 10 min tidigare.
Tittar man sen även på Lowas berättelse om vad de sysslade med i förhållande till när Julia gick så framträder en tydligare bild. Tog med en bil i sammanhanget också - en blå Renault.

enligt TR ljudfil framkommer enlligt Rebecka att de åkte c:a 18.15-18.20 och att Julia sägs ha gått 10 min innan enligt henne.
Blå Renault vid cafét runt 18.20

Bra sammanfattning av vittnesiakttagelser i samband med stängningen. Dessa styrker ett påstående om att inga mystiska bilar befann sig på platsen runt kafét kl 18.20. Pizzavittnet passerar kafét c:a 18.24-18.25, om man ska gå efter beräknad körtid och tidpunkt för uthämtning av pizza. Ej heller han vittnar om någon bil, däremot en man på väg ut ur ladan...
2016-01-18, 20:54
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Varför låg hennes saker utspridda längs vägen?
Fanns det något särskilt syfte med att lägga ut sakerna som låg i närheten av vägen,
eller var det bara ett försök att snabbt göra sig av med dem?
Varför försökte gärningsmannen då inte gömma föremålen på ett bättre sätt?
Hade han för ont om tid eller insåg han inte att sakerna skulle hittas?
Är det möjligt att sakerna, eller kanske vissa av sakerna, under transporten tappades ut på vägen utan att det var avsiktligt?
Varför gömdes jackan och hjälmen i en rishög där de ganska lätt kunde hittas?
Hade han planerat att göra sig av med dem men blev förhindrad av det blev ett så oväntat stort sökpådrag?

Utifrån hur Lisas tillhörigheter lagts ut, framförallt jackan och hjälmen, kan man konstatera att mördaren ville ge ledtrådar om var kroppen befann sig. Det har heller inte gjorts något försök att göra sig av med kroppen genom att begrava eller bränna den utan den har placerats i byssjan där det bara var en tidsfråga innan den skulle hittas. Mördaren har vidare velat visa alternativt förespegla att det funnits sexuellt motiv bakom dådet genom att lämna offret med neddragna byxor och trosor. Även i ladan har det lämnats uppenbara spår som rester av det snöre som satt runt offrets hals vilket tyder på att mördaren velat leda polisen dit. Örhänget som av allt att döma lagts dit i efterhand pekar också i den riktningen.

Slutsatsen blir att vi har att göra med en lustmördare av den avancerade typen som blir upphetsad av att visa polisen och allmänheten ungefär hur mordet gått till. Det är inte otänkbart att denne rationellt kalkylerande person också vinnlagt sig om att plantera falska spår för att sätta dit en oskyldig och därmed själv undgå misstanke. Gissningsvis känner han sig tillfreds när han nu följer rättegången i media och beskådar sitt verk, men när fallet lagts till handlingarna och uppmärksamheten lagt sig kommer han känna starkt begär efter att begå nya mord. Om NB blir dömd även i hovrätten är det hans enda hopp, att Kinnekullemördaren slår till igen och åker fast och sedan kan kopplas till mordet på Lisa.
2016-01-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte funderat färdigt på bajshögen, men en sak säger fyndet mig, NB bajsade före mordet, inte efter. Du får gärna argumentera emot, jag ser gärna andra slutsatser, om de är underbyggda med det vi känner till vill säga.

Det finns en förklaring till att han bajsade inomhus, jag misstänker att han inte ville bli sedd. Att han inte ville bli sedd talar ju för att han hade något fuffens för sig, normalt sett jobbar han i ladan och då syns han, då kan han också gå ut och bajsa i en buske.

Jag tror att NB bajsade i ladan under söndagen, men före mordet.

Att mord och bajsande sker i nära anslutning till varandra och att tarmen kan tömmas ofrivilligt av ett sådant brott verkar inte duga. Men det tycker jag att det kan göra. VAd hade han för fuffens för sig?
2016-01-18, 21:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara

http://www.skovdenyheter.se/article/fa-overraskningar-i-holmrattegang/

Verkar lite rörigt med klockslag just nu! Det kanske kommer till klarhet tids nog.
Nollåttor
Citat:
– Det var någon i Stockholm som tog emot mitt samtal och jag tror att de hade svårt med min Skaraborgsdialekt. De har angivit att jag körde förbi Blomberg klockan 17.45 när det egentligen var mellan 18.10 och 18.11.
2016-01-18, 21:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, visst kan han ha använt handskar och tagit av dem, då finns det en förklaring till varför han gjorde så. Om han använde handskar när han hanterade tillhörigheter för att inte lämna spår så finns det en anledning till att han inte använde handskar när han hanterade snöret, kan vi förstå varför så kan vi också få en bättre bild av vad som hände.
Vad du menar med snöret specifikt vet jag inte, jag har däremot skrivit om förlopp med handskar, varför han använder dem (att han inte har handskar annars är inget bärande argument) samt varför han kan tänkas ta av dem och vad det beror på. Dvs ett förlopp i förhållande till avsättning DNA.
2016-01-18, 21:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Att mord och bajsande sker i nära anslutning till varandra och att tarmen kan tömmas ofrivilligt av ett sådant brott verkar inte duga. Men det tycker jag att det kan göra. VAd hade han för fuffens för sig?

Tömmas ofrivilligt, visst, men då borde han ha bajsat på sig och inte bajsat på golvet i ladan, det fanns papper i avföringen, det talar starkt för att det var ett planerat bajsande.

Ja, vad kan han ha haft för fuffens för sig i ladan den där söndagen, gissa en gång. Jag tror att han var på väg att mörda en människa, men det är bara vad jag tror.
2016-01-18, 21:28
Medlem
develis avatar
Billy Batong påstår att cafét var stängt kl 18.10-18.11 - ÅK borde även kalla Lucia och Harald eftersom de uppger stängningstid samt uppgifter från Julia som är väl överensstämmande - förutom tiden som Rebecka anger. För övrigt har dessa (likt Rebecka och Julia) inte sett en enda bil.
Citat:
De har angivit att jag körde förbi Blomberg klockan 17.45 när det egentligen var mellan 18.10 och 18.11.
Vad såg du vid kaféet?
– Jag har sett två bilar stå vid vid kaféet som var igenbommat. Sedan såg jag en moped. Men jag har inte sett en enda person där, säger han.
Men uppgiften kommer inte att stå oemotsagd på fredag. Som svar på Billy Bertilssons vittnesmål har åklagarsidan kallat Lisa Holms arbetskamrat som var vid kaféet vid samma tidpunkt – och som uppger att det inte fanns några bilar där då.

Harald:
Citat:
På andra sidan caféet såg Harald en röd Renault Megane som det satt två tjejer i. När de åkt en bit förbi caféet kom den röda bilen och körde förbi dem. Harald säger att han tittade mest åt det håll där caféet ligger då de har en svägerska som jobbar där. Harald kan inte minnas att han såg några andra bilar eller personer i närheten av caféet.
Citat:
Haralds fru Lucia:
Citat:
När klockan var runt 18.20-tiden passerade de förbi Blombergs Café. Lucia minns tiden för att hon i samband med att de passerade caféet tittade på sin klocka och funderade på om hennes dotter hade kommit hem än, då de har en katt som var ensam hemma.
Citat:
Lucia tittade åt caféet och hon kommer ihåg att det stod en tjej intill en moped på vänster sida av caféet. Såsom Lucia minns det så stod tjejen intill mopeden och mopedens bakhjul var närmast vägen. Lucia minns inte om tjejen hade på sig hjälm eller inte. Hon minns inte hur flickan var klädd eller hur hon såg ut. Flickan och mopeden stod på grusplanen på vänstra sidan av caféet, närmare baksidan vid gaveln av caféet, enligt Lucia. På andra sidan av caféet alltså den högra sidan såg Lucia en liten röd bil som det satt två tjejer i. Såsom Lucia uppfattade det var de på väg att köra därifrån. När Lucia och Harald kört en liten bit efter caféet blev de omkörde av den röda bilen. Lucia säger att hon tittade mest åt vänster mot caféet när de passerade förbi då hon tittade efter sin svägerska. För övrigt har Lucia inte sett andra bilar eller personer i närheten av Blombergs café.
2016-01-18, 21:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Billy Batong påstår att cafét var stängt kl 18.10-18.11 - ÅK borde även kalla Lucia och Harald eftersom de uppger stängningstid samt uppgifter från Julia som är väl överensstämmande - förutom tiden som Rebecka anger. För övrigt har dessa (likt Rebecka och Julia) inte sett en enda bil.

Harald:
Den som vet när de åkte är Lowa, som hade en buss i Skara att ta.
2016-01-18, 21:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vad du menar med snöret specifikt vet jag inte, jag har däremot skrivit om förlopp med handskar, varför han använder dem (att han inte har handskar annars är inget bärande argument) samt varför han kan tänkas ta av dem och vad det beror på. Dvs ett förlopp i förhållande till avsättning DNA.

Ungefär så tror jag också att det gick till, dock saknar jag ett par saker för att det ska stämma i min bok. Fingeravtryck på dragkedjan(flärpen som man drar i, vet ej vad en sån heter), handskar och plast, varför hittades det inte där allt annat hittades? Allt annat är hittat vad jag känner till. Och jag har min egen teori om bajset som du känner till.

Med snöret avser jag snaran, blått snöre.
2016-01-18, 21:36
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har tidigare nämnt att Björn Sahls agerande är centralt för att förstå varför vi har den rättsprocess vi nu har.

Först är det hans sociala smutskastning av litauerna och att han påstår att ett kadaver satte igång hans "misstankar".
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Sedan är det faktumet att han säger att han var "försenad"" till Martorp på fredagen och att han kallar in Mikaela som sedan ser kläderna i högen som lyser rosa.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Och till sist pojkrumsromantikern Torbjörn som anger att NN=BS kallade på polis för att han fått "dåliga vibbar" och inte alls p g a ett kadaver som BS påstår i TR. (Kanske en förklaring kan vara militärens kadaverdisciplin - de har fått "kadaver" på hjärnan.)

Nu till torsdagskvällen aktiviteter och BS lögnaktighet i TR.
Vad säger han i under ed om varför han tror litauerna om ont:

Dels Hela utstrålningen, sedan att han faktiskt levererar en lögn , säger att det varit mycket militärer där på platsen, mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,

Björn Sahl påstår att NB "levererar" en lögn. För att sedan ange att de varit där dagen innan.
Vem är det då som "levererar" en lögn?

BS får sedan frågor om torsdagen. Detta är också med i fupen men inga frågor ställs om vad och var dessa militären gjorde där den kvällen. Är polisen dumma eller är de undfallna? Välj själva.

Om vi tittar vidare i TR-förhören säger BS

Vi körde förbi Martorp , men vi var aldrig grupperade där så att säga, sökte lite norrut kanske, lite osäker på väderstrecket, kanske en km bort

Men vad exakt menar han med "grupperade" (om man bortser från hans militära vokabulär)?
Denna militär vet inte vilket väderstreck har rört sig i. Han vet inte var han varit. Är det troligt att en militär som BS inte vet alls var han varit en kväll och natt? Irrade de bara omkring med sina 3-5 militärbilar?

Lite senare när Tore Brandtler tar över förhören så händer något. BS kanske känner sig kanske trygg och börjar babbla.
Vi var ju där hela torsdagen, Vi flängde runt lite i krokarna, det var därför jag kände att det var lite..
Där blir han avbruten av TB. Vad var han på väg att säga?

Vi vet genom CB:s förhör att militären stod i Martorp.
De" flängde runt i krokarna" torsdag kväll/natt och inget finns i fupen om det?

(SH var med - det vet vi genom han försade sig att han hörde billarmet hela natten.)

BS tittar också in i boden några timmar innan krimtekniker kommer. Han känner, trots att han är van, ingen liklukt.
Han ser heller ingen lysande rosa jacka varken nu på fredagen eller på torsdagen. Vilken "klantig" militär- kan man tycka.

Eftersom BS tittade in då kan det som HA senare säger i media, att hon såg "några grenar" i dörren till boden och att det var därför hon fattade misstankar, inte stämma.

Hela fredagen i Martorp är som ett kammarspel. Allt "stämmer" men ingenting bär sannolikhetens prägel.

Björn Sahl verkar rätt rörig. Han har inte ens koll på Nerijus namn utan kallar honom hela tiden för "Marijus" i tingsrättsförhöret. Vad han tycker sig ha uppfattat får man nog ta med en nypa salt.

När jag lyssnar på BS berättelse så framstår NB:s beteende som helt normalt. Han har försökt vara trevlig och hjälpsam när han tagit kontakt och sedan iakttagit Missing People lite nyfiket medan han och brodern letade mask. Inga konstigheter alls. Det är BS tolkning som är skruvad. Det är mycket underligt hur hans uppgifter kunde leda till gripandet av litauerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in