Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-18, 19:03
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Är Iran-Contras spåret avfärdat eller är det spåret för svårt?

Detta är ett intressant stickspår. Såsom medlare i Irakkriget måste OP ha fått insyn i CIA-Contras vapenhandel och maffiosa affärsverksamhet. Oliver North såsom Bushs sändebud i Stockholm -85 måste då ha haft uppdraget att lugna ner OP samtidigt som han kunde erbjuda CIA:s beskydd inför den statskupp som lokala hemligtjänster verkade planera för om det skulle bli allvar. Först ett år senare och efter Palmemordet kom skandalen ut i offentligheten. Oliver North bedyrade att presidenten inte på något sätt varit ansvarig utan tog själv på sig skulden i tv. That's my hero sa svärmor fast jag förstod ingenting....
Vid en falskt motiverad husrannsakan hos v.Birchan efter mordet beslagtogs ett dokument om Iran-Contrasaffären. Detta skulle v.Birchan ha fått från just Oliver North. Om det var i samband med att han tillfrågades om lämpligt vapen mot Palme kan v.Birchan inte gärna bekräfta men givetvis har Säpo fått besked om den saken. Och givetvis kunde Nässgänget då fantisera ihop något samband med en Ove M på Lidingö som samtidigt också hade kunnat fixa till det amatörmässigt fixade vapen som Ausonius påstods ha använt och till slut råkade bli uppfiskat från Lidingöbron.....
Senast redigerad av Ove Mollvik 2016-01-18 kl. 19:06.
Citera
2016-01-18, 19:10
Medlem
Castaliuss avatar
Thomas Mattsson har bloggat om det nya vapenspåret, med en historik kring mediernas bevakning av fallet genom åren.

http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2016/01/tank-om-leif-gw-persson-gor-som-polisen-gjorde-1792-nar-gustav-iii-mordet-klarades-upp/
Citera
2016-01-18, 19:10
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ser ut som spår från en avskärare. Kan tänkas att vapnet en gång i tiden haft en längre pipa, men att den ansågs för lång för t.ex. mord (vapnet blir klumpigt och svårt att dölja. En 357 magnumrevolver är ändå inte någon liten sak man har i fickan hur som helst. Får man på en pipa på 6-8 tum så blir den väldigt opraktisk för annat än sportskytte av olika slag.

Tror fortfarande på klisterlapp alltså: http://i.imgur.com/olHMTPY.jpg
Citera
2016-01-18, 19:16
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/visar-ju-att-vapnet-kan-vara-det-ratta/

Gunnar Wall:
Citat:
– De uppgifter som kommit hittills visar ju att vapnet kan vara det rätta. Det är intressant i sig, men blir desto mer dramatiskt i kombination med att personen som lämnat in revolvern påstår sig veta att den är Palme-vapnet, säger han.

Det står ju inte "om" utan "med att"

"med att" låter i mina öron(ögon) som att personen verkligen också vet att det är Palme-vapnet..
Inte bara tror utan vet (påstår sig veta)...

----

Om det nu skulle vara en (större) konspiration, borde inte inblandat folk känna sig lite oroliga då?
Vad vet personen som lämnade vapnet? Är peronens liv i fara nu, för att inte skvallra mer?
Delvis kanske Wall svarar på det i sista meningen; att "hotbilden har bleknat"....

...eller så kanske hen behöver livvakt nu!?

Via GW har personen i.a.f. fått detta allmänt känt men det kanske, av konspiratörerna, är bättre att någon åker fast för mord på denna person än att sanningen om MOP kommer fram...
Citera
2016-01-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
http://www.expressen.se/nyheter/visar-ju-att-vapnet-kan-vara-det-ratta/

Gunnar Wall:

Det står ju inte "om" utan "med att"

"med att" låter i mina öron(ögon) som att personen verkligen också vet att det är Palme-vapnet..
Inte bara tror utan vet (påstår sig veta)...

----

Om det nu skulle vara en (större) konspiration, borde inte inblandat folk känna sig lite oroliga då?
Vad vet personen som lämnade vapnet? Är peronens liv i fara nu, för att inte skvallra mer?
Delvis kanske Wall svarar på det i sista meningen; att "hotbilden har bleknat"....

...eller så kanske hen behöver livvakt nu!?

Via GW har personen i.a.f. fått detta allmänt känt men det kanske, av konspiratörerna, är bättre att någon åker fast för mord på denna person än att sanningen om MOP kommer fram...

Men såhär skriver GW själv:

"I augusti 2013 fick jag ett tips om mordet på Olof Palme. Ett kortfattat brev där den anonyme avsändaren bifogade en revolverkula och dessutom ställde en enkel fråga. Kunde kulan möjligen komma från det vapen som användes när Palme blev mördad den 28 februari 1986?
"

www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/beskedet-om-vapengatan/

Lutar alltså åt att uppgiftslämnaren också undrar.
Citera
2016-01-18, 19:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Men såhär skriver GW själv:

"I augusti 2013 fick jag ett tips om mordet på Olof Palme. Ett kortfattat brev där den anonyme avsändaren bifogade en revolverkula och dessutom ställde en enkel fråga. Kunde kulan möjligen komma från det vapen som användes när Palme blev mördad den 28 februari 1986?
"

www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/beskedet-om-vapengatan/

Lutar alltså åt att uppgiftslämnaren också undrar.

Uppgiftslämnaren kan ju känna till omständigheter som har gjort vederbörande misstänksam.
Citera
2016-01-18, 19:29
Medlem
ejdars avatar
Fan va hårt det blir för oss i tråden om det visar sig att vapnet är det rätta och att det går att koppla till kretsen runt spelklubben oxen. Har mina farhågor att det kommer luta åt de hållet
Citera
2016-01-18, 19:35
Medlem
bartrams avatar
Ha inga illusioner! Detta är maximalt ouvertyren till en politiskt acceptabel sanning.

Inte vad som ligger i "Nationens intresse" dvs upprullning av hela konspirationen. Det kommer maximalt att bli några bondeoffer avseende fotfolket som förmodligen redan är döda.

Jag kommer att äta upp min hatt om det ens kommer fram handfasta "indikationer" vem/vilka som var anstiftare. Detta oavsett om anstiftarnivån är begränsad till Sverige eller har internationella förgreningar.
Citera
2016-01-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Fan va hårt det blir för oss i tråden om det visar sig att vapnet är det rätta och att det går att koppla till kretsen runt spelklubben oxen. Har mina farhågor att det kommer luta åt de hållet

Vilket antiklimax...

Hälften här (eller fler) kommer nog ändå hävda att det är lögn och mörkande.
Citera
2016-01-18, 19:44
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ha inga illusioner! Detta är maximalt ouvertyren till en politiskt acceptabel sanning.

Inte vad som ligger i "Nationens intresse" dvs upprullning av hela konspirationen. Det kommer maximalt att bli några bondeoffer avseende fotfolket som förmodligen redan är döda.

Jag kommer att äta upp min hatt om det ens kommer fram handfasta "indikationer" vem/vilka som var anstiftare. Detta oavsett om anstiftarnivån är begränsad till Sverige eller har internationella förgreningar.
Fast det känns ju som om dom ger oss lillfingret så rullar vi i tråden lätt upp hela sanningen på några dagar. Vi har ju kartlagt i princip alla inblandade utom själva mördargruppen. Där har det varit stängt. Om de gläntar lite på dörren kommer den att flyga upp uta#######.
Citera
2016-01-18, 19:46
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Skottet mot Lisbet var det första.

Kan du helt utesluta vådaskott, och i så fall på vilka grunder.

Vapnet är antagligen av typen "Double Action", vilket betyder att man inte behöver spänna hanen för att avfyra vapnet. Om man först spänner hanen till vad vi kan kalla ett "Single Action"-läge, så blir vapnets avtryckare lättryckt och känslig. Om man då han fingret på avtryckaren och börjar vifta runt så kan ett skott lätt råka avfyras.

Men om hanen inte är spänd och man väljer att avfyra vapnet "Double Action", så får man ta i betydligt mer och avtryckaren ska dras en ganska lång bit innan hanen är späd och faller. I det läget ska det alltså mycket till innan ett vådaskott avfyras.
Citera
2016-01-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hur ser den ut längst fram? Ser ut som gängor eller är det bara jag som inbillar mig?

4 sekunder in i videoklippet på aftonbladets artikel ser det litet annorlunda ut. Jag föreställer mig att det är samma revolver man visar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22110549.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in