2016-01-18, 18:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Det var bara en fråga. Du ger ju ett intryck i flera kommentarer om BB, att du överhuvudtaget är negativt inställd till hans vittnesmål och den inställningen förstår jag inte. Personligen tror jag att det kommer antagligen inte ge så mycket, men det kan jag inte veta. Bra då att han vittnar och papper läggs på bordet, tråkigt om han blivit hotad. För övrigt är det väl inte svårt att se att utredarna under åklagarens ledarskap tidigt blev övertygad om NB som gärningsman och allt annat som skulle kunna tänkas vara intressant och som talar emot NB som skyldig, det har fått stått åt sidan.
.. och jag vet inte vilken gång i ordningen jag ska behöva förklara att jag inte ifrågasätter vittnen utan processgång som verkar mer virrig än vanligt i HovR (AJ, IR).
Jag förklarar detta också så slipper jag få en följdfråga:
AJ kunde ha kallats redan i TR samt stått angiven i överklagan.
IB hade kunnat höras i TR via en tilläggsdag och med korrekt tolk.

Utöver detta advokatens märkliga uttalanden (IB och att ta hand om sitt barn) eller som sist om batongen ("ska försöka komma") och får vi se om vi får förklaring till de motsägelsefulla uttalandena.

Nej. Det syns inte ett skit att utredarna blivit övertygade tidigt om NB som gm.
Senast redigerad av develi 2016-01-18 kl. 18:25.
2016-01-18, 18:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ju*ia är hörd, vilket framgår av FUP och det är väl mest troligt hon som skall höras i HR.
Jo, hon är hörd, men inte av åklagaren, och det är hon som ska höras i HR.
2016-01-18, 18:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, hon är hörd, men inte av åklagaren, och det är hon som ska höras i HR.

Men han är förundersökningsledare vilket innebär att han leder hela förundersökningen. Sluta med att säg inte hörd av åklagaren då personen är hörd av förhörsledare. Alltså förhörsledning under åklagaren.
Har du inget annat att tillföra än en massa sidotrams så låt bli.
2016-01-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FY FASEN vad hemskt och äckligt att någon hotar den ny vittnet polisen BB, man kan ju bara undra vem det är, vad för sorts människor det är och vad dom är rädda för att BB har att berätta ???!!!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6347326

Det nya vittne som försvaret vill höra på fredag i hovrättsförhandlingen mot Lisa Holms mördare är tveksam till att inställa sig, det stod klart när hovrättsförhandlingen återupptogs efter lunch idag.
- Han och hans familj har utsatts för hot, säger advokaten Inger Rönnbäck i rättssalen.
Hovrättslagmannen förklarar att han är tvingad att inställa sig eftersom han är kallad som vittne.
Mannen, en pensionerad polis, ska berätta om iakktagelser av en bil som han ska ha sett vid kaféet när han passerade vid 18-tiden den söndagen Lisa Holm försvann.
13:30, 18 January 2016

Förvånar mig inte alls att han hotas. Han är bara en i raden som för fram detaljer som inte stämmer med polisen o åklagarens teorier /fantasier (Niklas Lindströms beskrivning i fupen) som utsätts för hot.
Det här fallet liknar inget annat. Det visar att det är fel mgm och har varit det hela tiden.
2016-01-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det fetade: Eftersom man inte vet dödsdatum så kan man inte utesluta det.

Jag var själv i området dag två efter att LH saknades.

Jag märket inget konstigt då.

Själv tror jag LH blivit placerad i Skåpet efter dag två.
Kanske efter att Militären varit där o granskat området.
2016-01-18, 18:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och enligt Rebecka åkte hon senast 18:05. Jag misstänker att Julia fuskade lite med tidrapporten, och därför ville få det att låta som om hon stannade längre än vad hon gjorde.

S. 127 Förhör med Rebecka:
Julia hade samtidigt med Lowa i personalrummet hämtat sin mopedhjälm och sin jacka. När Lowa sedan stod i köket och skrev i sina arbetstider så kommer hon ihåg att Lisa och Rebecka var inne i personalutrymmet för att hämta sina grejer. Lowa vill minnas att Julia gick därifrån ungefär samtidigt när Lisa och Rebecka gick in i personalutrymmet för att hämta sina grejer.

S. 149 Förhör med Julia:
Sen skrev Julia ut sig kl. 17.15 samtidigt som Lowa skrev ut sig. Julia sa hejdå till alla. Då var Lisa och Rebecka i omklädningsrummet.

S. 127 Förhör med Lowa:
Då de var färdiga med städet i cafédelen så gick de ut till personalavdelningen och hämtade sina kläder. Därefter gick de in i köket där de fyllde i tidsrapporten för arbetet för dagen. Dessförinnan hade de stängt dörren ut mot lastbryggan. Lowa hämtade sin jacka och en väska. Julia hade samtidigt med Lowa i personalrummet hämtat sin mopedhjälm och sin jacka. När Lowa sedan stod i köket och skrev i sina arbetstider så kommer hon ihåg att Lisa och Rebecka var inne i personalutrymmet för att hämta sina grejer. Lowa vill minnas att Julia gick därifrån ungefär samtidigt när Lisa och Rebecka gick in i personalutrymmet för att hämta sina grejer.

Tjejerna visar samstämmighet i sina uppgifter, därmed faller ditt antagande att Julia skulle ha fuskat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Förvånar mig inte alls att han hotas. Han är bara en i raden som för fram detaljer som inte stämmer med polisen o åklagarens teorier /fantasier (Niklas Lindströms beskrivning i fupen) som utsätts för hot.
Det här fallet liknar inget annat. Det visar att det är fel mgm och har varit det hela tiden.

Jag känner BB.
Han riskerar inget som Familjen hans kan få lida för.
Är säker på det.
Själv tycker jag det är helt ok att han vittnar på typ Skype eller annat forum.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Är det så konstigt tycker du att han bakom kulisserna för en diskussion med försvarsadvokaten, men av olika anledningar inte vill vara lika öppen mot media och få publicitet om just den saken?

Just.
2016-01-18, 18:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men han är förundersökningsledare vilket innebär att han leder hela förundersökningen. Sluta med att säg inte hörd av åklagaren då personen är hörd av förhörsledare. Alltså förhörsledning under åklagaren.
Har du inget annat att tillföra än en massa sidotrams så låt bli.
Förhörsledare var inte åklagaren, sluta tramsa. Diskussionen började med det här inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men åklagaren vet nog vilken tid Julia har åkt tror du inte det? Eller menar du att åklagaren är lika svagsint som försvaret? Det har jag svårt att tänka mig, så Billy kan vara hemma om han önskar.
Så enligt Billys tid så är det ju långt ifrån 5 minuter innan stängning. Alltså kan han dra något gammalt över sig.
Vi kan inte veta vilken tid Julia åkte, eftersom uppgifterna divergerar. Förhoppningsvis får vi sanningen från Julia i HR.
2016-01-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Julia hade samtidigt med Lowa i personalrummet hämtat sin mopedhjälm och sin jacka. När Lowa sedan stod i köket och skrev i sina arbetstider så kommer hon ihåg att Lisa och Rebecka var inne i personalutrymmet för att hämta sina grejer. Lowa vill minnas att Julia gick därifrån ungefär samtidigt när Lisa och Rebecka gick in i personalutrymmet för att hämta sina grejer.

S. 149 Förhör med Julia:
Sen skrev Julia ut sig kl. 17.15 samtidigt som Lowa skrev ut sig. Julia sa hejdå till alla. Då var Lisa och Rebecka i omklädningsrummet.

S. 127 Förhör med Lowa:
Då de var färdiga med städet i cafédelen så gick de ut till personalavdelningen och hämtade sina kläder. Därefter gick de in i köket där de fyllde i tidsrapporten för arbetet för dagen. Dessförinnan hade de stängt dörren ut mot lastbryggan. Lowa hämtade sin jacka och en väska. Julia hade samtidigt med Lowa i personalrummet hämtat sin mopedhjälm och sin jacka. När Lowa sedan stod i köket och skrev i sina arbetstider så kommer hon ihåg att Lisa och Rebecka var inne i personalutrymmet för att hämta sina grejer. Lowa vill minnas att Julia gick därifrån ungefär samtidigt när Lisa och Rebecka gick in i personalutrymmet för att hämta sina grejer.

Tjejerna visar samstämmighet i sina uppgifter, därmed faller ditt antagande att Julia skulle ha fuskat.

Julia korrigerar 17.15 till 18.15 vilket då stämmer med iakttagelserna.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

S. 149 Förhör med Julia:

S. 127 Förhör med Lowa:

Lyssna på Rebecka i TR. Att Julia skrev ut sig 17:15 stämmer inte alls.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han måste som sagt inte ha blivit utsatt för ett konkret hot, det kan räcka med att hans fru eller barn har utsatts för missaktning när det blev känt att BB skulle vittna. Jag har full förståelse för att BB har ett antal hänsyn att ta, särskilt till sina anhöriga.

Det är alltid så. De anhöriga är den känsligaste punkten vare sig det är en pensionerad svensk polis eller en litauisk kvinna i förhör med en hotfull svensk polis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in