2016-01-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det är långt ifrån att både han och hans familj blivit hotade. Vad är det för fel på IR? Har han insett att hans tips inte har något värde är det ändå bra att HR kräver att han hörs så inga tvivel kvarstår på den punkten.

Jag begriper mig inte på IR. Inser hon inte att hon med detta uttalande om hot, som vittnet tillbakavisar, även devalverar värdet av hot mot IB som IR framhärdar existensen av.
Senast redigerad av Remark 2016-01-18 kl. 15:23.
2016-01-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Fatta nu för h-vete att AB och IB har tagit tillbaka sitt alibi för NB. Du är så trög så att du sitter och tror att Fup är sanningen. Förstår du inte att många förhörda ljuger i förhör, vilket inte är brottsligt på något sätt. AB och IB ger inte NB alibi numera. Fattar du?
Jag har ställt frågan om du anser att NB är gärningsmannen, tidsmässigt när skulle han ha utfört mordet ?
2016-01-18, 15:07
Medlem
Tamborinos avatar
Lyssnade just till BBs intervju, ytterligare en svamlade gammal gubbe som inte har något av värde att berätta.
Och för att höja dramatiken påstår IR att han blivit hotad vilket han själv förnekar.
Nu får det väl snart räcka.
2016-01-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
I USA har de planterat DNA som är bevisat, bland annat OJ Simson som var ett känt fall fanns hans DNA i en handske som skulle gjort honom skyldig, men rätten valde att fria honom, därför de misstänkte att DNA i handsken var planterat.
Det visade sig sedan att DNA i handsken hade varit planterat av poliser som önskade få dit honom.
DNA visar endast att personens DNA fanns där, men inte att personen varit där.
Du missar hela tiden att svara på min fråga hur IB:s DNA hamnade på Lisas trosa eftersom du anser att DNA har blivit planterat. Glöm OJ Simson, han har ingenting med det här fallet att göra. Han befinner sig inte ens i Sverige.
2016-01-18, 15:14
Bannlyst
Citat:
Jag har ställt frågan om du anser att NB är gärningsmannen, tidsmässigt när skulle han ha utfört mordet ?
Svaret på din fråga är: Under den tiden som NB inte har alibi från AB och IB. Fattar du nu?
2016-01-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Finns till min vetskap inte ett enda dokumenterat fall där man konstaterat planterat DNA.

När det gäller OJ så finns det inga bevis på att något bevis planterats än mindre DNA.
En av OJs advokater; Robert Shapiro skrev i sin bok om fallet att han var övertygad om att inget bevis planterats men att han ansåg domen var korrekt pga inte tillräckliga bevis.

Orsaken till den friande domen var dels en inkompetent/outbildad jury som inte förstod sig på teknisk bevisning och dels rasfrågan.
Cochran gjorde det hela till en fråga om vit polis VS svart man, detta eftersom juryn bestod av 9svarta, en hispanic och bara 2 vita.

Det kan även tilläggas att OJ blev stämd av goldmans familj för wrongful death och förlorade.
Det som man kan säga om det här fallet är att det är NB:s DNA och blodspår som finns på de olika ställen, men det är inte han som placerat dem där, det blir till en omöjlighet.
Du kan uppge tidsmässigt när mordet skulle ha skett i så fall, om du anser att NB är gärningsmannen ?
2016-01-18, 15:21
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt inte att hon förstår det. Är det i själva verket IR som planterar dessa tankar kring hot hos människor och får dem att tro att det är sant?

Ja, den frågan dyker osökt upp i tanken. Kan man lita på det IR säger alls?

Man undersöker om det går att ordna en video länk med både ljud och bild under förhöret med IB. Hoppas att det går att ordna! Kroppsspråk ger trots allt en dimension till.
2016-01-18, 15:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är vanligt att vittnen blir hotade vid rättegångar i Sverige idag, varför skulle den här rättegången vara unik från sådant ?
Om vittnet har blivit hotat kan det ses som ett hett vittne, som kanske kan avslöja vad som låg bakom mordet på Lisa.
Nu har han inte blivit hotad. Läser du inte vad folk skriver eller lyssnar av själv?
Citat:
- Han och hans familj har utsatts för hot, säger advokaten Inger Rönnbäck i rättssalen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6347326

Avskrift intervju av hans ord.
" Det är ju inga hot, det är ju faktiskt ungefär hälften som tycker det ju jättebra att vi, att vi, att jag tar upp det här för dom har andra idéer va som jag inte vill säga så här va men dom har ju, det kommer ju fram hur många idéer som helst och sen är det en del som säger du ska fan inte frikänna den där eller se till så att han blir frikänd."

" Jag är inte den som ska tycka till i målet utan jag bara berättar vad jag sett när jag åkte bil sen är det upp till var och en att bedöma det så om det friar eller fäller det är ju upp till dom, det får ju rätten bestämma. "

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6347821&playaudi o=5584383
2016-01-18, 15:28
Medlem
Citat:
Jag vet knappt vad jag ska säga. Det är extremt noga med skyddskläder, handskar etc. Vad skulle förklaringen vara? Att hon inte bytt handskar mellan undersökningarna? Inte ens under resan dit? De tar på ny rena skyddskläder innan de beträder en brottsplats.

Det är snarare rel lätt hänt med en sådan kontaminering, från antingen tekniker/forensiker själva el något dom hanterat innan. Det är därför man ofta ett "register" på dna från dom som jobbar med bevismaterialet (för att kunna köra ev främmande dna mot det) och det är därför man är så noga med just skyddskläder. Därmed inte sagt att skyddskläderna alltid är tillräckligt.
Dessutom OM vi spekulerar i plantering av tex NB:s uppblötta blod från tex en trasa el tröja el liknande, så kan IB:s dna ha funnits där också.
2016-01-18, 15:30
Medlem
2big4yous avatar
Har inte läst Fup så jag undrar om något DNA från Lisa hittades i någon bil tillhörande GM eller om någon hund markerade för död i en ev bil?
2016-01-18, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Har inte läst Fup så jag undrar om något DNA från Lisa hittades i någon bil tillhörande GM eller om någon hund markerade för död i en ev bil?

Nej.
2016-01-18, 15:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tror faktiskt inte att hon förstår det. Är det i själva verket IR som planterar dessa tankar kring hot hos människor och får dem att tro att det är sant?

BB kan ha fått höra kommentarer på bygden eller fått mejl och telefonsamtal om att han ska vittna och att folk har varit mycket negativa till det, han kan ha upplevt det som hotfullt(riskabelt) utan att för den sakens skull ha blivit uttryckligen hotad.

Det kan ha fått honom att vilja backa ur, inget konstigt med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in