2016-01-18, 10:11
Medlem
Teasardig, alla dina uppräknade fel utgör ingen anledning varför SD nu inte skall föra fram svenska hemlösa. Jag tror inte de gör det för att få deras röster. Ej heller kyrkans eller missionens.

Det är på tiden att dessa hemlösa kommer i blickpunkten. Visst kan det kännas meningslöst att hjälpa där man så ofta åker på bakslag, men det ger så mycket. Och det behövs så lite.

Frälsningsarmén satsar mycket på hemlösa, och tänk om de hade fått summan vad ett asylboende kostar /månad. De hade kunnat idka härbärge med mat i ett år.
Citera
2016-01-18, 11:35
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Jag hörde på PK-nyheterna att antalet Svenskar som är hemlösa är ca: 800st (i Stockholm)?

Stämmer det? Hur många är det i hela Sverige då?
Citera
2016-01-18, 11:54
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Ett taktiskt stolpskott som vanligt från Sd. Samma grej som flygbladen på Lesbos som innehåll rena lögner. Gissar på att många medlemmar är tveksamma till kampanjen, men ingen vågar kritisera de galna idéerna ledningen för fram.

Fel 1. Nästan alla (svenska) hemlösa sympatiserar med V. Situation STHLM gjorde en undersökning inför förra valet och V fick 70% av rösterna eller så. Resten fick S och Mp.

Fel 2. Nästan alla som jobbar med hemlösa är starkt mot Sd. De som gör bra jobb, Frälsis, Stadsmissionen, Röda Korset med flera gillar inte Sd.

Fel 3. Det är uppenbart hyckleri eftersom Sd själva aldrig har haft några egna projekt eller förslag på hur hemlösa ska hjälpas.

Fel 4. Vanliga svenskar bryr sig lika lite om vanliga svenska hemlösa som om romer. De tycker inte synd om pundarna som gång på gång bränner sina pengar på sprit och droger.

Fel 5. Massinvandringen har kanske orsakat en del problem, men absolut inte hemlöshet. Även om vi inte haft någon invandring hade vi haft lika många hemlösa ändå. Det är inte resursbrist som orsakar hemlöshet.

Fel 6. Om nån grupp ska ställas mot någon annan, så ta PENSIONÄRERNA för h-e! Dem är det synd om på riktigt och där kan de absolut ställa flyktingar mot pensionärer eftersom den senare gruppen måste flytta ut när äldreboenden görs om till hem för ensamkommande "barn". Maten på äldreboenden är svining och assistansersättningen ska sänkas för att finansiera flyktingmottagandet vilket slår väldigt hårt mot handikappade äldre.

Vad har du emot hemlösa och har du ens läst om Lesbos-bladet (och inte bara i Aftonbladet)?
Citera
2016-01-18, 11:56
Medlem
Y2Ws avatar
Sedan ska jag påpeka att detta inte är första gången, SDU har flera gånger av och till bland annat serverat gratis soppa på Söder i Stockholm till hemlösa.
Citera
2016-01-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Sedan ska jag påpeka att detta inte är första gången, SDU har flera gånger av och till bland annat serverat gratis soppa på Söder i Stockholm till hemlösa.

Nu är det väl ffa tak över huvudet de behöver. Det skulle vara både stökigt och bökigt och bråk i ett större boende för hemlösa. Som typ asylboende.

Jag hörde på min lokalradio att man saknade 18 personal ( !) till ett nytt boende för ensamkommande. Hälften av detta antal personal kunde städa och hålla ordning i ett boende för hemlösa.
Dessa skulle dessutom kunna krävas på att betala för sig. De flesta har nog någon form av pension eller annat ekonomiskt stöd.
Citera
2016-01-18, 12:49
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Nu är det väl ffa tak över huvudet de behöver. Det skulle vara både stökigt och bökigt och bråk i ett större boende för hemlösa. Som typ asylboende.

Jag hörde på min lokalradio att man saknade 18 personal ( !) till ett nytt boende för ensamkommande. Hälften av detta antal personal kunde städa och hålla ordning i ett boende för hemlösa.
Dessa skulle dessutom kunna krävas på att betala för sig. De flesta har nog någon form av pension eller annat ekonomiskt stöd.

Jo, denna hjälp är ju mycket mer omfattande. Jag bara påpekade att det inte är första gången SD/SDU sett detta problem.
Citera
2016-01-18, 13:05
Medlem
Du häver ur dig ganska mycket ogenomtänkt svammel, så här kommer lite korrigeringar.

Citat:
Fel 1. Nästan alla (svenska) hemlösa sympatiserar med V. Situation STHLM gjorde en undersökning inför förra valet och V fick 70% av rösterna eller så. Resten fick S och Mp.

Länka gärna till den undersökningen. Resultatet låter helt osannolikt.

Citat:
Fel 2. Nästan alla som jobbar med hemlösa är starkt mot Sd. De som gör bra jobb, Frälsis, Stadsmissionen, Röda Korset med flera gillar inte Sd.

Vilka belägg har du för det? Sammanblanda inte vad ledande positioner inom dessa organisationer anser om SD i diverse medieuttalanden med vad folk ute på fältet tycker. Jag påstår inte att jag vet något om det, men du vet ju inte heller. Det kan för övrigt ifrågasättas om en organisation som Stadsmissionen verkligen gör ett bra jobb, eller om de tvärtom cementerar hemlösheten.

Citat:
Fel 3. Det är uppenbart hyckleri eftersom Sd själva aldrig har haft några egna projekt eller förslag på hur hemlösa ska hjälpas.

Här och här hittar du ett par tidigare projekt ute i landet. Jag kan googla fram mer åt dig om du så önskar. Tilläggas kan dessutom att SD aldrig haft någon reell makt på riksplanet och därför inte kan lastas särskilt tungt för att inte ha "hjälpt" hemlösa. Ansvaret ligger hos 7K.

Citat:
Fel 4. Vanliga svenskar bryr sig lika lite om vanliga svenska hemlösa som om romer. De tycker inte synd om pundarna som gång på gång bränner sina pengar på sprit och droger.

Som man känner sig själv känner man andra. Svenskar bryr sig i allmänhet betydligt mer om svenska hemlösa än om zigenare.

Citat:
Fel 5. Massinvandringen har kanske orsakat en del problem, men absolut inte hemlöshet. Även om vi inte haft någon invandring hade vi haft lika många hemlösa ändå. Det är inte resursbrist som orsakar hemlöshet.

Den har definitivt orsakat hemlöshet i och med att det totala bostadsutbudet minskat rejält. Ju fler som konkurrerar om lägenheterna, desto större risk för ökad hemlöshet, desto mindre möjlighet för socialtjänsten att tillhandahålla stödboenden och så kallade sociala hyreskontrakt etc. Jag förstår faktiskt inte hur du inte kan begripa ett så enkelt samband.

Citat:
Fel 6. Om nån grupp ska ställas mot någon annan, så ta PENSIONÄRERNA för h-e! Dem är det synd om på riktigt och där kan de absolut ställa flyktingar mot pensionärer eftersom den senare gruppen måste flytta ut när äldreboenden görs om till hem för ensamkommande "barn". Maten på äldreboenden är svining och assistansersättningen ska sänkas för att finansiera flyktingmottagandet vilket slår väldigt hårt mot handikappade äldre.

SD kampanjar för pensionärerna sedan länge, så inte heller här har du någon poäng att komma med.
Citera
2016-01-18, 13:11
Medlem
Tidpunkten är väl tajmad för detta utspel

I Tyskland frågar man sig just nu om det är rimligt att 3000 hemlösa i Berlin och 100 000tals i landet i åratal behandlas sämre än flyktingar .
Citat:
Flygtninge skal selvfølgelig ikke sove under åben himmel, men vi har i Berlin i flere år haft 3000 hjemløse tyskere og flere hundredtusinde på landsplan. Det er folk, som ikke bliver tilbudt samme omsorg. Og er det rimeligt?

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/flygtninge-sender-tyske-boern-ud-af-sportshaller-byer-loebes-over-ende/5913128
Citera
2016-01-18, 13:15
Medlem
Y2Ws avatar
Sedan är det vad jag förstår en kampanj av SD Stockholm och har inget med ledningen att göra.
Citera
2016-01-18, 14:30
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag är inte det minsta förvånad och den debatten behövs.
SD har även börjat prata om att förmåner bör vara kopplade till medborgarskap och då är detta inte speciellt förvånande.
Kanske är detta förstadiet till en seriös medborgarlönedebatt?
Citera
2016-01-18, 14:44
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Länka gärna till den undersökningen. Resultatet låter helt osannolikt

Den var med i Situations pappersupplaga i något nummer inför valet 2014.

Citat:
Vilka belägg har du för det? Sammanblanda inte vad ledande positioner inom dessa organisationer anser om SD i diverse medieuttalanden med vad folk ute på fältet tycker.

Snälla rara.. Vi vet vilka grupper Sd har absolut starkast stöd hos, och vi vet vilka grupper de har absolut svagast stöd hos. Svenska kvinnor 40-60 är den gruppen vilka också är de som oftast volontärarbetar i de här organisationerna.

Citat:
Den har definitivt orsakat hemlöshet i och med att det totala bostadsutbudet minskat rejält. Ju fler som konkurrerar om lägenheterna, desto större risk för ökad hemlöshet, desto mindre möjlighet för socialtjänsten att tillhandahålla stödboenden och så kallade sociala hyreskontrakt etc. Jag förstår faktiskt inte hur du inte kan begripa ett så enkelt samband.

Soc tillhandahåller stödboenden åt alla hemlösa. De har lägenheter så det räcker. Men hemlösa brukar allt som oftast supa eller knarka bort sina chanser till att komma tillbaka till samhället därför blir de hemlösa igen.

Du förstår, jag skriver det här för att jag förutser att Sd:s kampanj kommer falla platt som en pannkaka. Har jag fel kommer den bli en succé och folk kommer sammankoppla snyftisar om hemlösa med Sd. Så kommer dock inte att ske utan kampanjen (om den får medial uppmärksamhet öht) kommer ses som hyckleri. Dvs om två-tre månader kommer vi få svar på vem av oss som var idioten.
Citera
2016-01-18, 20:11
Moderator
Lobengulas avatar
Jag tror också att många hemlösa och människor som arbetar med hemlösa röstar vänster. Det är ju därför jättebra att SD visar att de har uppmärksammat dem. Vänstern har gjort absolut ingenting för den här gruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in