2016-01-17, 23:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Andra domar. Vilka erfarenheter är det?

Lägg in en dom med ordet övertygande. Har aldrig tänkt på att det är någon skillnad.
2016-01-17, 23:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vi känner ju numera till Xenias hypotes (i alternativtråden), så det måste ju vara den förklaringen som NB skulle överraska rätten med. Jag tror att många i rummet skulle uppfatta tilltaget som ett ytterligare mord, ett karaktärsmord. Inte för ett ögonblick vill jag tro att en svensk hovrätt går på en sådan rövarhistoria. Som sagt tror....(hoppas).
Varför tror och hoppas du inte på det? NB:s brott anses avtjänat med den tid han har suttit i häktet, och han är en fri man när hovrättsdomen meddelas. En enkel lösning för alla.
2016-01-17, 23:59
Medlem
Citat:
Varför tror och hoppas du inte på det? NB:s brott anses avtjänat med den tid han har suttit i häktet, och han är en fri man när hovrättsdomen meddelas. En enkel lösning för alla.
Jag har försökt uttrycka hur jag ser på eventualiteten av en NB som "kommer ut". Jag kan inte uttrycka mig bättre och din motfråga, som vanligt retorisk, förstår jag uppriktigt sagt inte. Om du uttrycker dig enklare, ska jag försöka.
2016-01-18, 00:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det duger inte som svar. Erfarenheter: För att ta ett exempel ur högen så kan vi ta din uppfattning att förarbetena till en lag inte skulle gälla som rättskälla bara för att förarbetena hade dryga 70 år på nacken. En idé som visar att man saknar insikt om de mest grundläggande saker inom juridiken. Vilket f.ö. din idé om att rätten inte fann den tekniska bevisningen övertygande också visar. Hörnstenen i detta fall är DNA:t. Naturligtvis hade rätten aldrig fällt honom om de inte funnit denna bevisning övertygande. Det är inte din lille gubbes ovilja att tala ut i rätten som fått honom fälld - ingen förklaring han skulle kunna presentera lär kunna hjälpa honom. Om han inte kan presentera bevis han har grävt ner någonstans som binder den riktige mördaren till mordet förstås. Helt enkelt därför att det inte finns något i målet som skulle kunna användas för att peka ut någon annan som trolig, alternativ GM. I det inkluderar jag även broder Aivaras. Som du minns oroade jag mig före FUP att det faktiskt skulle vara ett sånt läge att man inte kunde slå fast bortom rimligt tvivel att det inte var han.
När påstod jag att förarbeten till en lag inte skulle gälla som rättskälla? Det är du som är okunnig, tilltalade har förklaringsbörda, om bevisningen visar att den tilltalade kan förklara så ska han göra det.
2016-01-18, 00:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Ja du verkar ha en aning svårt att förstå det logiska.. Ingen frågar någon som är ute och joggar om vägen till Medelplana om du bor på Kinnekulle. . Av den enkla anledningen, är det någon som är ute och joggar på Kinnekulle så kan NB räkna ut med röven att hon bor där. Och eftersom NB hade bott där uppe på Kinnekulle i tre år och var känd i trakten och med största sannolikhet den han frågar finns det stor anledning för honom att anta att hon vet vem han är eftersom Kinnekulle är en liten ort där alla känner alla. Då ställer inte NB en sådan jävla dum fråga. Det är fullständigt ologiskt. Om han hade frågat efter en ort typ Trolmen Gössäter eller en annan ort som det är lite krångel vägar att åka till hade det varit en annan sak. Medelplana är absolut en av de kändaste orterna på hela Kinnekulle och ligger efter stora vägen. Det här var en icke svenskatalande som inte hade koll på trakten som ställde den frågan. Förstår du nu då? Tänk ett varv till ibland före du svarar.
Lär dig citera rätt, jag vill inte stå som upphov till dina korkade meningar framöver.
Du är inte riktigt med på planhalvan ser jag... oj, oj oj.. det börjar bli pinsamt snarare.

Händelsen är med i rättsfallet för att han försöker lura Adriana. Hon har pekat ut honom och hon känner igen honom som AJs arbetare - vilket står redan i FUP 8/6:
Citat:
Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson.
Han står väl för fan inte där och vill verkligen veta vägen till Medelplana.

Adriana bor i Stockholm och brukar inte jogga runt i Blomberg och NB passerar den platsen exakt tid.
2016-01-18, 00:05
Medlem
Annvonplatens avatar
[quote=MrFold|56054264]
Citat:

Stäm du ner tonen innan du anklagar andra för att vara dra ologiska slutsatser. Läs mitt inlägg ovan. Den logiska halten i dina egna är synnerligen låg. Lindrigt uttryckt.
Dessutom har du ju fel - hon bor inte i trakten. Utgå heller inte ifrån att en lindrigt begåvad person driven av mörka drifter tänker så långt som du gör. Det allmänna intrycket man får av NB är en ganska fantasilös och fyrkantig person. Och övriga fakta (se mitt andra svar) talar fortfarande med styrka för att det var NB hon såg.

Nej hon bor inte i trakten. Vem har sagt det? men om det skulle varit LB som ställt frågan till en joggande kvinna hade han med garanti antagit att hon var Kinnekullebo. Han har ju bott där i tre år. Det är klart att han vet att han är känd på en sådan liten ort. Han rör ju sig på denna lilla ort dagligen, och är nere vid affären osv. Han ställer inte en sådan jävla dum fråga.Han hade med garanti kommit med något bättre.
2016-01-18, 00:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Knappast en enkel lösning för anhöriga och folk på trakten. Vem gjorde det?
2016-01-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det som är intressant är att jackan och hjälmen hittades i brännbart material nära den plats Lisa hittades. Utifrån detta, som är fakta kan man spekulera. Hur denne slarver och idiot la ifrån sig saker borde vara ett avslutat ämne. Jag tror inte denne Nero tänker långsiktigt, eller tänkte så mycket som många vill få det till att han gör. Hade han varit en tänkare så hade han haft en bättre story i domstolen. De som tror att det finns ett djup hos Nero, tillhör själva begåvningsreserven.

Jag tror att Mördar-Nero hade först tänkt att elda, men hindrades av alla som sökte efter Lisa. Hade det varit folktomt så hade Nero kunnat tända eld på högen utan att någon reagerade och kanske även putta in byggboden i brasan, med en hjullastare eller traktor. Det var ganska torrt ute vid tiden, i början av sommaren.

Vad jag minns har det nämnts i fup att de brukade elda skräp då och då på gården. Jag skulle då utgå ifrån att Litauerna hade fått instruktioner av sin arbetsgivare om brandrisker och när man får elda.

Jag bor på landet och det är stränga regler om eldning. Det är ofta eldningsförbud. Om jag tänker efter så har inte jag, eller mina grannar haft öppna eldar på flera år då det anses farligt. Vi komposterar och kör det vi vill bli av med till återvinningen. Om någon skulle elda skräp utomhus så väcker det uppmärksamhet, för det är så otidsenligt.

Otidsenligt? På vår gård eldar vi på brännhögen rel ofta. Och på dom flesta granngårdar är det likadant, tror ingen skulle reagera nämnvärt över det.
2016-01-18, 00:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Knappast en enkel lösning för anhöriga och folk på trakten. Vem gjorde det?
Det är en enkel lösning såtillvida att ingen behöver avtjäna livstid i fängelse. Vem som dödade Lisa har jag skrivit i alternativtråden.
2016-01-18, 00:11
Medlem
hasselmuzs avatar
[quote=Annvonplaten|56054400]
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Nej hon bor inte i trakten. Vem har sagt det? men om det skulle varit LB som ställt frågan till en joggande kvinna hade han med garanti antagit att hon var Kinnekullebo. Han har ju bott där i tre år. Det är klart att han vet att han är känd på en sådan liten ort. Han rör ju sig på denna lilla ort dagligen, och är nere vid affären osv. Han ställer inte en sådan jävla dum fråga.Han hade med garanti kommit med något bättre.

Två stycken balter har alltså kört förbi Adriana vid samma tidpunkt. Vi vet ju att NB ( jag vet inte vem LB är) körde förbi exakt då, baserat på kvitto från affären. Slump?
2016-01-18, 00:12
Bannlyst
Citat:

Ja du verkar ha en aning svårt att förstå det logiska.. Ingen frågar någon som är ute och joggar om vägen till Medelplana om du bor på Kinnekulle. . Av den enkla anledningen, är det någon som är ute och joggar på Kinnekulle så kan NB räkna ut med röven att hon bor där. Och eftersom NB hade bott där uppe på Kinnekulle i tre år och var känd i trakten och med största sannolikhet den han frågar finns det stor anledning för honom att anta att hon vet vem han är eftersom Kinnekulle är en liten ort där alla känner alla. Då ställer inte NB en sådan jävla dum fråga. Det är fullständigt ologiskt. Om han hade frågat efter en ort typ Trolmen Gössäter eller en annan ort som det är lite krångel vägar att åka till hade det varit en annan sak. Medelplana är absolut en av de kändaste orterna på hela Kinnekulle och ligger efter stora vägen. Det här var en icke svenskatalande som inte hade koll på trakten som ställde den frågan. Förstår du nu då? Tänk ett varv till ibland före du svarar.
Du relaterar gång på gång till NB som om han skulle vara helt normal och logisk.
Inget av detta stämmer ju. Han är inte heller speciellt intelligent, däremot slug och beräknande.
Och, Adriana bor inte på Kinnekulle, du har fel.
NB kunde ha frågat om vägen till månen, det var inte en färdbeskrivning han var ute efter, han var ute efter en blond, ung tjej som han skulle mörda och skända.
Hajar du?
2016-01-18, 00:13
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Det är en enkel lösning såtillvida att ingen behöver avtjäna livstid i fängelse. Vem som dödade Lisa har jag skrivit i alternativtråden.

Det är fortfarande ingen enkel lösning för anhöriga och folk på trakten. Ingen är så dum att dom tror på din sårande "hypotes".

Domar med ordet övertygande?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in