Citat:
Ursprungligen postat av
Annvonplaten
Adriana uppgav att det var bara en man hon såg vid tillfället då hon var ute och joggade på
lördagen vid 19.30-tiden och som tilltalade henne. Hon såg inte att mannen rökte.
Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var
och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade. När
den killen som sedan kom fram till henne när hon joggade så tänkte hon att det var samma
person hon sett vid silobygget. Killen vid bilen kändes kortare så hon vet inte om det var
samma person men hon reagerade över att de var lika.
Hur klart känns det här utpekandet? Och hon som tom blivit presenterad för honom känner inte igen honom? Och om nu inte hon känner igen NB så borde NB ju känt igen Gustavs fru. Och då frågar han fan inte efter vägen till Medelplana. Risken hade väl varit stor att hon börjat gapskratta och bara skakat på huvudet och frågat " Driver du med mig"? Medelplana ligger bara rakt fram efter vägen och det är en ort som alla på hela Kinnekulle känner till. Det var inte han som försökte lura in henne i bilen, det är min slutsats.
Det är redan flera gånger konstaterat att NB har en tendens att se ganska olika ut på olika foton. Jag vet inte varför det är så, det är samma sak med mig själv faktiskt.
Din slutsats är annars ett klassiskt exempel på bakvänt tänkande. Det är en sak att som tingsrätten komma fram till att bevisningen inte räcker för att slå fast att det måste ha varit Nerijus. Det är en helt annan sak att utifrån det vi vet dra slutsatsen att det INTE var Nerijus.
För det första: Varifrån har du fått att hon "blivit presenterad" för Nerijus. I det material jag ser så har hon bara sett honom på håll samma dag. Hela din slutsats att Nerijus måste ha känt igen henne eftersom de blivit presenterade vilar således på en felaktig premiss. "Han stod en bit bort" säger hon i förhören. Och hon tycker ju att han ser bekant ut redan då - det är förstås inte på något vis ologiskt givet ovan.
Varför skulle han f.ö. ha känt igen "Gustavs fru"? De bor inte där, utan är bara där på besök med ojämna mellanrum.
För det andra: Vi vet att Nerijus varit ute och kört med bilen i området i omedelbar närtid eftersom han varit och handlat.
För det tredje: Hon kommer faktiskt fram till att Nerijus är den person som mest troligt är den hon såg i fotokonfrontationen. Och i rättegången pekar hon ut honom utan tvekan.
För det fjärde: Mannen luktar rök och är svettig. Ett märkligt sammanträffande med den kedjerökande och inte särskilt hygieniske Nerijus, tycker du inte?
För det femte: Att hitta till Medelplana från platsen i fråga är skäligen enkelt. Raka spåret några kilometer bara. Det är verkligen inte särskilt sannolikt att en person - även när konversationen sker på engelska som inte är hans modersmål - inte skulle förstå det hon visar på sin telefon angående hur han ska köra.
För det sjätte: OM det inte var Nerijus har vi alltså ett märkligt sammanträffande. Alldeles i Nerijus hemtrakter, strax efter att han varit och handlat ensam i en affär några kilometer bort med sin bil och dagen innan en flicka med ett liknande utseende blir bortrövad och mördad alldeles i närheten så slumpar det sig alltså så att en annan östeuropeisk man som i vart fall är väldigt lik Nerijus råkar komma åkande med sin bil, är svettig och rökdoftande och stannar och frågar efter vägen till en plats som bara ligger ett par kilometer därifrån, raka spåret.
En nykter analys här kan inte leda fram till någon annan slutsats än att det mest sannolika är att det var Nerijus som stoppade Adriana den där lördagen. Nästan allting talar för det. Om han försökt dra in henne i bilen - borde han då blivit dömd för det? Nja, kanske är det trots allt inte tillräckligt för att slå fast utom rimligt tvivel. Den gränsen är ändå rätt hög. Men det innebär inte att det plötsligt blir mer troligt att det var någon annan.