2016-01-17, 23:28
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon är inte helt säker när hon konfronteras med fotografier, innan rättegången, har hon haft möjlighet att se NB på bild i media?
Hon hävdar att hon medvetet undvikit det i alla fall.
2016-01-17, 23:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ser inte vad vitsen är att lägga en teori med en rökpaus - att man kan lägga in små stopp här och där begriper jag. Jag undrar varför eftersom det är IBs nya taktik för att förändra åsikten om att han kom hem vid 19.30. Vilket även var IRs mening under TR och hörs via förhör.

I*inas vittnesmål gällande tider anser jag inte vara vatten värt. Däremot kan vissa saker röra sig om halvsanningar; hon gick ex ut och rökte med NB när hon hörde bilen komma hem. Efteråt gick hon in i bostaden till sitt dataspel, hörde bilen försvinna från parkeringen för att åter höra den efter en stund. Det kan vara så att hon låter bli att nämna vissa uppgifter vilket också har gjort hennes vittnesmål väldigt rörigt.

Vittne nr 2 som möter ett fordon i full fart på väg mot Martorp, strax efter kl 19.00, spräcker ändå IB´s uppgift att han skulle ha varit hemma alltsedan kl 19.00. NB kan ha tagit av sig sina byxor för tvätt efter svängen till Martorp.

Personligen har jag tidigt antagit att NB svängt vänster mot bostaden efter dumpningen av småprylar. Av de anledningar jag tog upp i det förra inlägget; vittnesmål och spår som tar slut strax innan vänster avtagsväg.
2016-01-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Hon hävdar att hon medvetet undvikit det i alla fall.

Hon, Adriana, är jurist och torde vara väl medveten om vad det innebär att vittna inför ed.
2016-01-17, 23:37
Medlem
Annvonplatens avatar
[quote=develi|56053832]Hur dum var din föregående kommentar borde du snarare skriva då du försökte betona att NB redan kan vägen dit..

Ja du verkar ha en aning svårt att förstå det logiska.. Ingen frågar någon som är ute och joggar om vägen till Medelplana om du bor på Kinnekulle. . Av den enkla anledningen, är det någon som är ute och joggar på Kinnekulle så kan NB räkna ut med röven att hon bor där. Och eftersom NB hade bott där uppe på Kinnekulle i tre år och var känd i trakten och med största sannolikhet den han frågar finns det stor anledning för honom att anta att hon vet vem han är eftersom Kinnekulle är en liten ort där alla känner alla. Då ställer inte NB en sådan jävla dum fråga. Det är fullständigt ologiskt. Om han hade frågat efter en ort typ Trolmen Gössäter eller en annan ort som det är lite krångel vägar att åka till hade det varit en annan sak. Medelplana är absolut en av de kändaste orterna på hela Kinnekulle och ligger efter stora vägen. Det här var en icke svenskatalande som inte hade koll på trakten som ställde den frågan. Förstår du nu då? Tänk ett varv till ibland före du svarar.

[
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-17 kl. 23:41.
2016-01-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Övertygande brukar användas för bevis utom rimligt tvivel. Att denna dom inte gjorde det betyder inte att den samlade bevisningen inte var övertygande. Men eftersom domstolen använde svagare beskrivning på den tekniska bevisningen visar att den inte övertygade utom rimligt tvivel. Däremot stärkte den förklaringsbördan.

Har du läst många domar av samma penna?
2016-01-17, 23:40
Medlem
Citat:
Nej, jag yrar inte. Sluta med dina löjliga påhopp. Domen har inte DNA i centrum, den tekniska bevisningen övertygar inte, och vi ska inte prata om annan bevisning. Däremot visar den tekniska bevisningen att NB har förklaringsbörda, och förhoppningsvis förklarar sig NB i morgon. Önskar inte du det också?

Har väldigt svårt att se att en förklaring anpassad efter den bevisning som finns ska rädda honom i sista minuten. Det finns ingen trovärdighet kvar. Han har i ett halvår nekat till att ens ha träffat flickan. Det vore högst oväntat om han nu helt plötslig "erkänner" att han tagit hand om hennes döda kropp och tryckt in den i ett skåp intill hemmet.
2016-01-17, 23:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Adriana uppgav att det var bara en man hon såg vid tillfället då hon var ute och joggade på
lördagen vid 19.30-tiden och som tilltalade henne. Hon såg inte att mannen rökte.
Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var
och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade. När
den killen som sedan kom fram till henne när hon joggade så tänkte hon att det var samma
person hon sett vid silobygget. Killen vid bilen kändes kortare så hon vet inte om det var
samma person men hon reagerade över att de var lika.

Hur klart känns det här utpekandet? Och hon som tom blivit presenterad för honom känner inte igen honom? Och om nu inte hon känner igen NB så borde NB ju känt igen Gustavs fru. Och då frågar han fan inte efter vägen till Medelplana. Risken hade väl varit stor att hon börjat gapskratta och bara skakat på huvudet och frågat " Driver du med mig"? Medelplana ligger bara rakt fram efter vägen och det är en ort som alla på hela Kinnekulle känner till. Det var inte han som försökte lura in henne i bilen, det är min slutsats.

Det är redan flera gånger konstaterat att NB har en tendens att se ganska olika ut på olika foton. Jag vet inte varför det är så, det är samma sak med mig själv faktiskt.

Din slutsats är annars ett klassiskt exempel på bakvänt tänkande. Det är en sak att som tingsrätten komma fram till att bevisningen inte räcker för att slå fast att det måste ha varit Nerijus. Det är en helt annan sak att utifrån det vi vet dra slutsatsen att det INTE var Nerijus.

För det första: Varifrån har du fått att hon "blivit presenterad" för Nerijus. I det material jag ser så har hon bara sett honom på håll samma dag. Hela din slutsats att Nerijus måste ha känt igen henne eftersom de blivit presenterade vilar således på en felaktig premiss. "Han stod en bit bort" säger hon i förhören. Och hon tycker ju att han ser bekant ut redan då - det är förstås inte på något vis ologiskt givet ovan.

Varför skulle han f.ö. ha känt igen "Gustavs fru"? De bor inte där, utan är bara där på besök med ojämna mellanrum.

För det andra: Vi vet att Nerijus varit ute och kört med bilen i området i omedelbar närtid eftersom han varit och handlat.

För det tredje: Hon kommer faktiskt fram till att Nerijus är den person som mest troligt är den hon såg i fotokonfrontationen. Och i rättegången pekar hon ut honom utan tvekan.

För det fjärde: Mannen luktar rök och är svettig. Ett märkligt sammanträffande med den kedjerökande och inte särskilt hygieniske Nerijus, tycker du inte?

För det femte: Att hitta till Medelplana från platsen i fråga är skäligen enkelt. Raka spåret några kilometer bara. Det är verkligen inte särskilt sannolikt att en person - även när konversationen sker på engelska som inte är hans modersmål - inte skulle förstå det hon visar på sin telefon angående hur han ska köra.

För det sjätte: OM det inte var Nerijus har vi alltså ett märkligt sammanträffande. Alldeles i Nerijus hemtrakter, strax efter att han varit och handlat ensam i en affär några kilometer bort med sin bil och dagen innan en flicka med ett liknande utseende blir bortrövad och mördad alldeles i närheten så slumpar det sig alltså så att en annan östeuropeisk man som i vart fall är väldigt lik Nerijus råkar komma åkande med sin bil, är svettig och rökdoftande och stannar och frågar efter vägen till en plats som bara ligger ett par kilometer därifrån, raka spåret.

En nykter analys här kan inte leda fram till någon annan slutsats än att det mest sannolika är att det var Nerijus som stoppade Adriana den där lördagen. Nästan allting talar för det. Om han försökt dra in henne i bilen - borde han då blivit dömd för det? Nja, kanske är det trots allt inte tillräckligt för att slå fast utom rimligt tvivel. Den gränsen är ändå rätt hög. Men det innebär inte att det plötsligt blir mer troligt att det var någon annan.
2016-01-17, 23:45
Medlem
Citat:
Det finns ju ingen anledning att ifrågasätta och misstänka att Adriana tagit fel eller hur?

Fotokonfrontationen 15 juni

Bild 8:
A: Kan vara
Fhl: Kan vara?
A: Jag är inte säker, men……är betydligt likare än de andra
Fhl: Åtta är mer lik än de andra? Okay, kan vara men du är inte säker.

Bild 9:
A tittar länge säger sedan "Kan vara, vet inte"
Fhl: Kan vara? Du vet inte….
A: Det är likt, han är i åttans fack
Fhl: Han är i åttans fack, den är lik, kan vara säger du men du är inte säker

A: Nej
Bild 10:
A tittar länge säger sedan "Han är mest lik av alla men han känns väldigt kraftig
Fhl: Han är mest lik av alla men, va sa du, han känns…
A: Han känns för kraftig men…
Fhl: Inte säker

Bild 11:
Nej det är inte han

Bild 12:
A är tittar länge och säger sedan "Nej"
Fhl: "Nej" säger du?
A: Nej

Fhl: Ska vi ta ett varv till med dem? Lite överblick

Fhl: Nr 8
A: Nej det var inte han heller, har för stora läppar

Fhl: Nr 9
A: Nej det var inte han heller
Fhl: Det var inte 9 heller

Fhl: Nr 10
A: A tittar en sund säger sedan "Det är likt, jag kan inte säga säkert, men det är likt"
Fhl: Nr 10 är likt men du kan inte säga säkert
A: Ja, han är den som är mest likt
Fhl: Han som är mest likt av alla eller…..

A: Och 12:an. 10:an och 12:an
Fhl: 10:an och 12:an är mest likt
Fhl: Nr 11…inte alls och 12:an…
A: 10:an är mest lik
Fhl: 10:an är mest lik…
A: Lite för bred i ansiktet men han är mest lik
Fhl: Utav samtliga tolv så är 10:an mest lik säger du, och12:an sa du också någonting om…
A: Han är som en blandning mellan 10:an och 12:an, han är som en smalare 10:a
Fhl: Okay, nr 10 fast smalare, en blandning av 10:an och 12:an. 12:an är lite smalare menar
du?
A: Ja ungefär så
Förhöret avslutas

Ja just det. Som en målsökande robot på mål. Ändå var det platta bilder (2D). I rätten (3D) högg hon som en iller. Det har att göra med att då tillkom andra intryck som gjorde igenkännandet ännu mera effektivt. Allmän kroppshållning och plastik. Hur han bär upp och rör huvudet mm. Kanske röstigenkänning ovanpå det.
2016-01-17, 23:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Adriana Berglund har naturligtvis misstagit sig när hon pekade ut stackars Nerijus.
Nerijus kan för övrigt inte vara skyldig till mordet på Lisa Holm då han har en fru som
säger att han var hemma vilket hon snart ska vittna om igen. Via videolänk eller telefonledes.
Sedan har han dessutom setts vara vid bostaden vid 19-tiden den 7/6 och då kan han givetvis
inte ha med mordet att göra. Om man inte hade fått detta klart för sig tydligt nog innan så har
användaren Fagro idag lagt sig vinn om att påpeka saken med eftertryck i sin osvikliga
sanningslidelse. En lidelse som han för övrigt delar med alla andra som motsätter sig den
barocka tanken att en litauisk gästarbetare som hedrar landet med sina skamligt dåligt
betalda arbetsinsatser skulle ha tagit sig för att släcka livet på en sommarjobbande
tonårstjej.
Det är vidrigt att man kan tillåta sig anklaga en sån stackars harmlös, utnyttjad människa
för ett sånt brott. Givetvis har rättsväsendet konspirerat här för att ha någon att sätta dit
för gärningen. Det har jobbats för högtryck bland kriminaltekniker, poliser, NFC, för att
få de utplanterade bevisen att sitta snyggt och trovärdigt på plats.
Man har snott blod på ett försåtligt sätt från den oskyldige. Mycket komplott har det varit.
För övrigt är det komplott mest varje gång någon döms för någonting i landet.
Det är den chockerande sanningen som makten inte vill låta oss se.

Dumt nog ansträngde man sig lite onödigt i fallet med Nerijus och Lisa Holm.
För i själva verket har inget mord begåtts visst har det framkommit.
Statistiken bär fram siffror som gör ett mord så otroligt osannolikt att det inte är sannolikt
alls att någon mördat här. 999 fall av tusen hängningar är självmord vilket talar sitt tydliga
språk.
Alltså inget mord och ingen mördare med största möjliga sannolikhet.

Naturligtvis ska Nerijus frikännas med det snaraste och de ondskefulla konspiratörerna som
ansvarar för det djävulska som drabbat herr stackars balt, för att inte tala om hans
underbara, fina, älskade hustru Irina, bör avslöjas i all sin ruttenhet, lagföras och dömas.

Tomas Quicks öde förbleknar snabbt i jämförelse med den gode Neros och vad han utstått
i sitt möte med en genomkorrupt, kriminell svensk rättsstat.
Jag tror du fick med alla utgångspunkter där va? Jag tog upp några ord och byggde vidare för debattens gång tål en analys.
Grundläggande
#genomkorrupt, kriminell svensk rättsstat
# komplott
# de ondskefulla konspiratörerna
# rättsväsendet har konspirerat

Arbetsmetoder
# Statistik används vinklat så det passar syftet
# Lösrycker text ur sitt sammanhang
# Läser sakfakta fel och drar en helt galen slutsats
# insinuerar rasism
# Faktaresistens

Det stackars utvalda offret
# En balt med sämre social status
# Landstillhörighet överbetonas i lidande termer (påminner om nationalromantik nästintill)
# Han är gift, trevlig, duktig arbetare och sådana mördar inte

Domen i TR var inget att bry sig om och det som berättas om våld och annat är det inte så noga med. Mordet och sexualsadism är så ovanligt att det kan man säga att det inte hänt.
Senast redigerad av develi 2016-01-17 kl. 23:48.
2016-01-17, 23:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Ja du verkar ha en aning svårt att förstå det logiska.. Ingen frågar någon som är ute och joggar om vägen till Medelplana om du bor på Kinnekulle. . Av den enkla anledningen, är det någon som är ute och joggar på Kinnekulle så kan NB räkna ut med röven att hon bor där. Och eftersom NB hade bott där uppe på Kinnekulle i tre år och var känd i trakten och med största sannolikhet den han frågar finns det stor anledning för honom att anta att hon vet vem han är eftersom Kinnekulle är en liten ort där alla känner alla. Då ställer inte NB en sådan jävla dum fråga. Det är fullständigt ologiskt. Om han hade frågat efter en ort typ Trolmen Gössäter eller en annan ort som det är lite krångel vägar att åka till hade det varit en annan sak. Medelplana är absolut en av de kändaste orterna på hela Kinnekulle och ligger efter stora vägen. Det här var en icke svenskatalande som inte hade koll på trakten som ställde den frågan. Förstår du nu då? Tänk ett varv till ibland före du svarar.

Stäm du ner tonen innan du anklagar andra för att vara dra ologiska slutsatser. Läs mitt inlägg ovan. Den logiska halten i dina egna är synnerligen låg. Lindrigt uttryckt.
Dessutom har du ju fel - hon bor inte i trakten. Utgå heller inte ifrån att en lindrigt begåvad person driven av mörka drifter tänker så långt som du gör. Det allmänna intrycket man får av NB är en ganska fantasilös och fyrkantig person. Och övriga fakta (se mitt andra svar) talar fortfarande med styrka för att det var NB hon såg.
Senast redigerad av MrFold 2016-01-18 kl. 00:00.
2016-01-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Har väldigt svårt att se att en förklaring anpassad efter den bevisning som finns ska rädda honom i sista minuten. Det finns ingen trovärdighet kvar. Han har i ett halvår nekat till att ens ha träffat flickan. Det vore högst oväntat om han nu helt plötslig "erkänner" att han tagit hand om hennes döda kropp och tryckt in den i ett skåp intill hemmet.
Vi känner ju numera till Xenias hypotes (i alternativtråden), så det måste ju vara den förklaringen som NB skulle överraska rätten med. Jag tror att många i rummet skulle uppfatta tilltaget som ett ytterligare mord, ett karaktärsmord. Inte för ett ögonblick vill jag tro att en svensk hovrätt går på en sådan rövarhistoria. Som sagt tror....(hoppas).
2016-01-17, 23:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Andra domar. Vilka erfarenheter är det?

Det duger inte som svar. Erfarenheter: För att ta ett exempel ur högen så kan vi ta din uppfattning att förarbetena till en lag inte skulle gälla som rättskälla bara för att förarbetena hade dryga 70 år på nacken. En idé som visar att man saknar insikt om de mest grundläggande saker inom juridiken. Vilket f.ö. din idé om att rätten inte fann den tekniska bevisningen övertygande också visar. Hörnstenen i detta fall är DNA:t. Naturligtvis hade rätten aldrig fällt honom om de inte funnit denna bevisning övertygande. Det är inte din lille gubbes ovilja att tala ut i rätten som fått honom fälld - ingen förklaring han skulle kunna presentera lär kunna hjälpa honom. Om han inte kan presentera bevis han har grävt ner någonstans som binder den riktige mördaren till mordet förstås. Helt enkelt därför att det inte finns något i målet som skulle kunna användas för att peka ut någon annan som trolig, alternativ GM. I det inkluderar jag även broder Aivaras. Som du minns oroade jag mig före FUP att det faktiskt skulle vara ett sånt läge att man inte kunde slå fast bortom rimligt tvivel att det inte var han.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in