2016-01-17, 21:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
- - - -och svalde några Haldol och - - -

You´re crazy my friend! Haldol har aldrig hjälpt någon! Get off those! Har bara blivit "tvångsmatad" med Haldol under LPT - och det är fan ingen lisa... stop it!

Sorry för OT!

Väntar på din fråga min gode vän!
Citera
2016-01-17, 22:02
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Go ahead mein good freund! (sagt med samma diktion som Laurence Olivier vs Michael Caine i mästerstycket "Sleuth")
Tack! Jag menade naturligtvis inget illa heller med mina tidigare poster, hoppas det inte uppfattades så.

I dag så har jag faktiskt en gång fått in ett svar utav att i denna tråden som löd "Tartu"; själv envisas jag med att benämna den staden Dorpat. I WW2-quizen så svarade någon Petroskoj (!) när jag sökte Äänislinna! Blasfemi!

(FB) Frågesport - Bara andra världskriget!

Okej, nog om det.

Ny giv:

1. Här saknas enligt gamla fördomar gardiner och blomkrukor i många fönster.

2. Molotov skänkte brödkorgar till staden under andra världskriget.

3. En känd avknoppning till ettan ägnade sig åt knull- och spritorgier uppe i obygden. Det fick ett passande slut då ledaren hamnade på sinnessjukhus.
Citera
2016-01-17, 22:07
Medlem
atts avatar
Låter som Pajala! Korpela-sekten var något i hästväg.
Citera
2016-01-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
You´re crazy my friend!
Just vad min läkare också säger!

Okej, jag ska sluta offtopica nu!
Citera
2016-01-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Låter som Pajala! Korpela-sekten var något i hästväg.
Just så! Pajala! Helt rätt! Bra svarat.

Molotovs brödkorgar avser de klusterbomber av brandbomstyp som Sovjet ödelade staden med under kriget. Höga sovjetiska militärer inspekterade ödeläggelsen senare och Sovjet betalade (krigs)skadestånd till Sverige. Orsaken till attacken var att Norrlandsjägarna, K4, hade förflyttats upp mot gränsen till Finland.

På K4 i Arvidsjaur så fanns för övrigt krigstroféer från Sovjet som regementet erövrat under strid uppställda i montrar fram till och med nedläggningen. K4 var elitsoldater som var avsedda att operera inne i fiendeområde. Under en natt avrättade ett litet skidförband från K4 över 300 ryssar inne Sovjet efter att ha brutit sig ur en omringning.

Här finns lite fragmentarisk information om det: http://www.krigsmyter.nu/km30svenskafrivilliga.pdf

Brandbomberna kallades som sagt Molotovs brödkorgar. Från Wikipedia:

"Sammanlagt släpptes 48 sprängbomber på mellan 60 och 100 kilo per styck. Dessutom spreds ett hundratal brandbomber av en roterande bombspridare, en sorts klusterbomb som av finländarna kallades för Molotovs brödkorg."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombningen_av_Pajala_1940

Över till dig att!
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-01-17 kl. 22:46.
Citera
2016-01-17, 22:38
Medlem
atts avatar
Tackar! Vi drar vidare, vart då?

1) nuvarande landstillhörighet är resultatet av en folkomröstning
2) har varit huvudstad under en kort period
3) namnet gav Rocky skrattanfall
Citera
2016-01-17, 22:49
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Just så! Pajala! Helt rätt! Bra svarat.

Molotovs brödkorgar avser de klusterbomber av brandbomstyp som Sovjet ödelade staden med under kriget. Höga sovjetiska militärer inspekterade ödelägelsen senare och Sovjet betalade (krigs)skadestånd till Sverige. Orsaken till attacken var att Norrlandsjägarna, K4, hade förlyttats upp mot gränsen till Finland.

På K4 i Arvidsjaur så fanns för övrigt krigstroféer från Sovjet som regementet erövrat under strid uppställda i montrar fram til och med nedläggningen. K4 var elitsoldater som var avsedda att operera inne i fiendeområde. Under en natt avrättade ett litet skidförband från K4 över 300 ryssar inne Sovjet efter att ha brutit sig ur en omringning.

Här finns lite fragmentarisk information om det: http://www.krigsmyter.nu/km30svenskafrivilliga.pdf

Brandbomberna kallades som sagt Molotovs brödkorgar. Från Wikipedia:

"Sammanlagt släpptes 48 sprängbomber på mellan 60 och 100 kilo per styck. Dessutom spreds ett hundratal brandbomber av en roterande bombspridare, en sorts klusterbomb som av finländarna kallades för Molotovs brödkorg."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombningen_av_Pajala_1940

Över till dig att!

Tror att troféerna finns kvar i Arvidsjaur fast nu på Arméns jägarbataljon, tjänstgjorde ett kort tag på K4 efter jag kom från ett nordligare jägarförband. Mycket intressanta krigsbyten. Sorry för OT..
Citera
2016-01-17, 23:02
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar! Vi drar vidare, vart då?

1) nuvarande landstillhörighet är resultatet av en folkomröstning
2) har varit huvudstad under en kort period
3) namnet gav Rocky skrattanfall

Bratislava, bara för seriefiguren Rocky skulle skratta åt namnet. Har varit huvudstad ett kort tag (långskott, förmodligen letar vi efter en stad som varit huvudstad tidigare, och ett bra tag sen)
Citera
2016-01-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Bratislava, bara för seriefiguren Rocky skulle skratta åt namnet. Har varit huvudstad ett kort tag (långskott, förmodligen letar vi efter en stad som varit huvudstad tidigare, och ett bra tag sen)
Jaha, den Rocky! Jag var helt inne på Ivan Drago och Rocky Balboa. Satt just och googlade kring när dessa två fiktiva herrar möttes i USSR och vilken stad som Rocky kan ha skrattat åt.

Vilka jäkla minnen, videokvällar med chips och Pommac: https://www.youtube.com/watch?v=gqwuYX3fZZc
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-01-17 kl. 23:12.
Citera
2016-01-17, 23:13
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern

Inte Bratislava. Tiden som huvudstad var mycket kort. Regeringssäte är kanske ett mer korrekt ord i sammanhanget.
Citera
2016-01-17, 23:13
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Jaha, den Rocky! Jag var helt inne på Ivan Drago och Rocky Balboa. Satt just och googlade kring när dessa två fiktiva herrar möttes i USSR och vilken stad som Rocky kan ha skrattat åt.

Vilka jäkla minnen, videokvällar med chips och Pommac: https://www.youtube.com/watch?v=gqwuYX3fZZc

Lutar nog åt att det är Balboa ändå eller någon annan Rocky
Underbar film btw
Citera
2016-01-17, 23:20
Medlem
atts avatar
Det är seriefiguren som avses. Kanske alltför obskyr ledtråd men strippen ifråga brukar anses som en klassiker (en av många)!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in