2016-01-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var det sämsta jag skådat som argument för att förhören med IB och NB är tortyr.

Jag tror till skillnad från den andra personen du svarade att de inte varit utsatta för tortyr. Däremot har väl det kommit fram att MGM slog sin fru (ev misshandel?). Ska inte åklagaren utreda sånt? Så om de vill gnälla kanske de istället skulle gnälla på att åklagaren eller polisen om att de ej tagit tag i "misshandeldelen" Men polisen kanske har tagit upp det och att det blev nedlagt eller nåt..

Så här står det på en sida på nätet gällande misshandel:

I Sverige har åklagare en åtalsplikt och brottet misshandel ligger under så kallat allmänt åtal, vilket innebär att en åklagare är skyldig att väcka åtal för brottet om tillräckliga skäl för åtal finns, oavsett om offret vill eller inte. Det har att göra med att den typen av brott ur samhällssynpunkt anses vara viktiga att reda ut och bekämpa.

Tillräckliga skäl för åtal innebär att åklagaren anser att det finns tillräckligt mycket som talar för att den misstänkte faktiskt är skyldig till brottet och att det kan bevisas. Åklagaren ska med andra ord förvänta sig en fällande dom i domstol. Exakt vilka bevis som krävs går inte att säga utan beror på det enskilda fallet, och även om ett trovärdigt och tillförlitligt offers ord såklart väger tungt kan andra bevis räcka för fällande dom

Källa: http://lawline.se/answers/misshandel-och-allmant-atal-1#sthash.gbE45B8O.dpuf
Senast redigerad av ulvan 2016-01-17 kl. 18:58.
2016-01-17, 18:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Jag tycker helt enkelt att dom bevis som finns inte duger till livstids fängelse. Inga fingeravtryck, fibrer, bra vittnen eller vettigt motiv. Han kan ha hanterat kroppen så griftefridsbrott eller på sin höjd dråp om jag måste dömma (sic!) honom. Ingen vet exakt hur, var och varför Lisa dog. Flickan hade ett snöre runt halsen, kläder i oordning och var tejpad runt huvudet. Inga spår på tejp, snöret runt halsen eller kroppen från NB så var det han som dödade flickan? Det närmaste sexuella man kan komma är ett underligt spår från hans fru IB på Lisas trosor och det ska ge NB livstis fängelse alltså.

Du skriver långt och välformulerat, men när man tränger ner i det så avslöjar sig bristen på både substans och kunskaper.

För det första så håller jag med Develi om att dina spekulationer om bevisplanterande poliser är rena rama tramset. Tycker du på fullt allvar att ordningsmakten i ett av världens minst korrumperade länder där bevis för att såna här saker förekommit i stort sett saknas ska bli påkletade såna här misstankar utan att det finns minsta lilla tecken i materialet som tyder på att det skulle ha skett?

Jag vet (förstås) inte vem du är och ett tag verkade det som att det stod och vägde vart du skulle ta vägen i tråden. Men på sistone är det uppenbart att du förenat dig med den lilla gruppen bestående av fyllepensionerade sjuksköterskor, arbetslösa fd genusvetenskapstudenter med grav paranoia m fl som sitter och fyller sina dagar med fantasier om både bevisplanteringar och sammansvärjningar med gud vet vad för märkliga figurer inblandade.

Du gnäller om mängden bevis och att vissa föremål inte har DNA på sig. Jag uppmanar dig, liksom övriga alternativteoretiker att redovisa hur det BRUKAR se ut i rättsfall av den här typen. Är det förväntat att DNA och annan bevisning ger liksom en snitslad bana som visar vartenda steg i mördarens handlande utan en enda lucka? Är det här ett fall där bevisningen är väsentligt svagare än snittet av spaningsmord som går till åtal? Eller kan det - Gud förbjude - i själva verket vara så att det är tvärtom? Även om det finns skribenter här med både "livserfarenhet" och "god utbildning" som tänker att allt kan förklaras med att sjuttonåriga Lisa varit inne och "lekt" vid något tidigare tillfälle i ladan?

Dina juridiska spekulationer visar som sagt att du inte har en aning om vad du dravlar om, när du skriver att du kanske skulle kunna tänka dig att döma honom för dråp istället för mord. Det är uppenbart i ditt resonemang att du inte anser det styrkt att det var NB som med uppsåt dödade flickan. I så fall är en dråpdom lika utesluten som en morddom. Man dömer inte människor till dråp istället för mord bara för att bevisningen för själva det uppsåtliga dödandet är lite tunn. Man dömer till dråp när gärningen med hänsyn taget till alla omständigheter kan ses som något mindre allvarlig, t ex därför att den kanske skedde i hastigt mod och föregicks av en situation där gärningsmannen blev ordentligt provocerad av offret (typ knivdåd mellan parkbänksalkoholister)

Det du heller inte verkar få in i ditt huvud är att det är fullt tillåtet och t.o.m. helt normal bevisvärdering att döma någon för mord när man är bunden till själva förloppet och till kroppen som här och där det finns noll och inga indicier för att någon annan person skulle kunna vara inblandad eller verklig gärningsman. Det har funnits uppmärksammade fall de senaste åren där bevisningen varit mycket mer indirekt och utgången mer oviss. Christine Schürrer. Kristoffer Johansson som dödade och styckade Vatchareeya i Boden. Det här är inte ett sånt fall. Utgången är inte ens spännande. Och det beror inte på att ett helt rättssystem och ett antal experter samt merparten skribenter här inne är naiva, lurade och inte kan se den sanning som ett litet upphöjt fåtal alternativteoretiker anser sig ha skådat!
2016-01-17, 18:46
Medlem
Citat:
IBs egna ord om deras sexliv förstärker händelsen.
Han är 35 år och har problem med potensen - frun får jobba hårt och han behöver dricka för att få stånd öht. Jag tror personligen det är en sanning ihop med ett försök till att tona ner hans inblandning:
Han tänder helt enkelt inte på vanligt sex med frugan.

Onanera i ladan går dock bra.
Han gillar även BDSM, livecam - han brukar titta på datorn när IB tittar på tv - och är nu dömd i TR för sexualsadistiskt mord.

.. sen kan man ju undra tvärtemot - hur nån ens vill ligga med den här lortgrisen som nästintill aldrig tvättar sig och endast på hennes uppmaning via tjat..

Om man börjar analysera Neros sexualitet så är det inte normalt. Värre är det när detta avvikande beteende normaliseras av advokaten och trollen, för vi vet ju alla att så här är det inte i verkliga livet!

Ingen normal kvinna vill ha sex med en pervers lortgris, som behöver hjälp att få till det. Ingen vill ha med äckel som Nero att göra. Potensproblem och dålig hygien är inget att komma med, och det måste ha varit en besvikelse för Irina när hon började inse vem hon gift sig med. Jag får rysningar när jag ser bilder på Neros olika utseenden. Det är synd om Irina, för hon har verkligen gått på en mina. Jag blir faktiskt upprörd av att hon inte lämnas ifred.
2016-01-17, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men har du ännu inte läst Tealisoneras utredning på sid 30?
Du kanske inte har läst fupen alls?

Detta är avhandlat för länge sedan i tråden.

Telia kan inte med säkerhet uppge NÄR telefonen stängdes av.

Gm får panik, spåren måste undanröjas. Kroppen viras in i plast, lastas i en bil, mobiltelefonen krossas för att förhindra spårning, tanken dyker upp att kroppen ska läggas under rishögen vid Martorps gård.
De flesta fynd som gjordes längs vägen till Martorps gård, bl.a. diverse mobiltelefondelar, låg på samma sida om vägen, vid vägkanten eller en bit ut på åker.

Sista telefonkontakten med LH var kl 18:26 på söndagen (7 juni 2015), med pappan.

LHs mobiltelefon stängdes av ”sannolikt” någon gång mellan kl. 18:40 och 19:59, enligt
nätoperatören Telia
. Och telefonen hade ”inte stängts av på ‘normalt’ sätt” (fup sid 30-31).
Hur telefonen stängdes av har operatören ingen uppgift om. Troligen skedde den onormala avstängningen då telefonen förstördes*.
Vilket kan ha inträffat en stund efter att LH utsatts för våld/bragts om livet.

18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
Senast redigerad av HYDRA2016 2016-01-17 kl. 18:54.
2016-01-17, 18:48
Medlem
Citat:
Tycker inte du belägger den misstro du kommer med i jämna mellanrum? Det är väl väldigt viktigt att kunna presentera ett relevant förlopp än att bara prata om plantering som polisen kryddat enligt dig?

Vad du tycker skiter den mer kvalificerade rätten i vad det gäller livstidsdom. Den har ingenting med det du skriver i meningarna efter att göra.
Det handlar snarare om lidandet hon utsatts för.

Moretex och andra här får väl tycka vad vi vill utan något krav på belägg? Detta är inte den kvalificerade rätten, det är fb.
2016-01-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Vad vill du få fram med detta ? Kan du förklara syftet med allt skrivande om SH !
I dag har dina inlägg varit märkliga .

Jag vill inte få fram något.

Bara ett Citat....
2016-01-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jo, du verkar ju vilja antyda något både i tidigare inlägg samt det nedanstående. Är t.o.m tre stycken frågetecken efter "varför".

Så, jag frågar igen, vad är ditt problem? Vad är det du vill antyda? Försöker du skuldbelägga offret? Försöker du skuldbelägga offrets familj?
Jag förstår inte syftet med dina inlägg om det här?

Jag vet inget och vill inte spekulera.
Bara ett Citat.

Du får ställa frågan till andra.
Kanske de vet mer.
2016-01-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Trots tiotusentals inlägg från så kallade alternativteoretiker har i varje fall jag sett något seriöst alternativ som GM i stället för NB. Kanske har jag missat det men vem/vilka skulle alternativen som GM i stället för NB vara?

Det har väl utkristalliserat sig åtminstine två tänkbara.
1. Ditsättaren som hatar NB men bara lite grann. Han har oerhörda principiella problem med att tillfoga NB kroppsliga men. Att mörda Lisa på det skändligaste sätt är däremot inga problem.
2. Chefen för forensikfejknings-regementet förlagt Gud vet var är en annan het kandidat. DNAfejknings-plutonen bedrev övningar på Kinnekulle med omnejd aktuell vecka.
2016-01-17, 19:05
Medlem
Citat:
Det var det sämsta jag skådat som argument för att förhören med IB och NB är tortyr.

😂😂 Det var ett svar som reaktion på det sämsta JAG läst som argument för att någon INTE utsatts för tortyr.
2016-01-17, 19:08
Medlem
Katten30s avatar
FUPNågon som kan förklara hur namn och relationsförhållanderna fungerar då det gäller: SID 325 Natalie Jensen mamman sid 333 Ingela Jonsson nämnd även som Ingela Johansson, pojkvän med Sid 330 Thomas Bengtsson Men...Thomas Bengtsson sambo med Stina? Dotter Natalie????
2016-01-17, 19:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det är en konstruktion och en ny variant tycks komma nu i HovR via IB: Att hon ser GJ anlända från caféhållet.

Om du inte hittar nåt som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av s. 1288
Mmm, hur länge hade N varit hemma då?
Jag kan inte säga säkert.
Jag tror säkert att du kan det.
( suckar…) jag är helt säker på att när han redan kommit hem varit hemma och från AJ:s ställe åkte hans son G i hans vita bil och han såg, och innan det här händelsen väldigt snabbt innan varit nere hos Herman [AJ]…
Här verkar IB berätta om hur GJ först anlänt och sedan åkt i väg igen.
2016-01-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Läs förhöret i tilläggsprotokollet.
Lisa hade också sin fars namn som lösenord på sin dator.

Du tycker tydligen att man kan dra några slutsatser av att hon hade sin fars namn som lösen. Kan vi få ta del av dina tankar om det? Har det nåt med heder att göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in