Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Jag tycker helt enkelt att dom bevis som finns inte duger till livstids fängelse. Inga fingeravtryck, fibrer, bra vittnen eller vettigt motiv. Han kan ha hanterat kroppen så griftefridsbrott eller på sin höjd dråp om jag måste dömma (sic!) honom. Ingen vet exakt hur, var och varför Lisa dog. Flickan hade ett snöre runt halsen, kläder i oordning och var tejpad runt huvudet. Inga spår på tejp, snöret runt halsen eller kroppen från NB så var det han som dödade flickan? Det närmaste sexuella man kan komma är ett underligt spår från hans fru IB på Lisas trosor och det ska ge NB livstis fängelse alltså.
Du skriver långt och välformulerat, men när man tränger ner i det så avslöjar sig bristen på både substans och kunskaper.
För det första så håller jag med Develi om att dina spekulationer om bevisplanterande poliser är rena rama tramset. Tycker du på fullt allvar att ordningsmakten i ett av världens minst korrumperade länder där bevis för att såna här saker förekommit i stort sett saknas ska bli påkletade såna här misstankar utan att det finns minsta lilla tecken i materialet som tyder på att det skulle ha skett?
Jag vet (förstås) inte vem du är och ett tag verkade det som att det stod och vägde vart du skulle ta vägen i tråden. Men på sistone är det uppenbart att du förenat dig med den lilla gruppen bestående av fyllepensionerade sjuksköterskor, arbetslösa fd genusvetenskapstudenter med grav paranoia m fl som sitter och fyller sina dagar med fantasier om både bevisplanteringar och sammansvärjningar med gud vet vad för märkliga figurer inblandade.
Du gnäller om mängden bevis och att vissa föremål inte har DNA på sig. Jag uppmanar dig, liksom övriga alternativteoretiker att redovisa hur det BRUKAR se ut i rättsfall av den här typen. Är det förväntat att DNA och annan bevisning ger liksom en snitslad bana som visar vartenda steg i mördarens handlande utan en enda lucka? Är det här ett fall där bevisningen är väsentligt svagare än snittet av spaningsmord som går till åtal? Eller kan det - Gud förbjude - i själva verket vara så att det är tvärtom? Även om det finns skribenter här med både "livserfarenhet" och "god utbildning" som tänker att allt kan förklaras med att sjuttonåriga Lisa varit inne och "lekt" vid något tidigare tillfälle i ladan?
Dina juridiska spekulationer visar som sagt att du inte har en aning om vad du dravlar om, när du skriver att du kanske skulle kunna tänka dig att döma honom för dråp istället för mord. Det är uppenbart i ditt resonemang att du inte anser det styrkt att det var NB som med uppsåt dödade flickan. I så fall är en dråpdom lika utesluten som en morddom. Man dömer inte människor till dråp istället för mord bara för att bevisningen för själva det uppsåtliga dödandet är lite tunn. Man dömer till dråp när gärningen med hänsyn taget till alla omständigheter kan ses som något mindre allvarlig, t ex därför att den kanske skedde i hastigt mod och föregicks av en situation där gärningsmannen blev ordentligt provocerad av offret (typ knivdåd mellan parkbänksalkoholister)
Det du heller inte verkar få in i ditt huvud är att det är fullt tillåtet och t.o.m. helt normal bevisvärdering att döma någon för mord när man är bunden till själva förloppet och till kroppen som här och där det finns noll och inga indicier för att någon annan person skulle kunna vara inblandad eller verklig gärningsman. Det har funnits uppmärksammade fall de senaste åren där bevisningen varit mycket mer indirekt och utgången mer oviss. Christine Schürrer. Kristoffer Johansson som dödade och styckade Vatchareeya i Boden. Det här är inte ett sånt fall. Utgången är inte ens spännande. Och det beror inte på att ett helt rättssystem och ett antal experter samt merparten skribenter här inne är naiva, lurade och inte kan se den sanning som ett litet upphöjt fåtal alternativteoretiker anser sig ha skådat!