2016-01-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han ska inte vittna igen, hans vittnesmål ska spelas upp. I morgon ska NB:s förhör spelas upp, men han kan välja omförhör om han vill, och det hoppas jag.

Jag vet det. Men det är ett vittnesmål.
Man kan också välja att höra honom igen eftersom ingen har ställt relevanta frågor till honom.
2016-01-17, 18:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När det gäller DNA, läs gärna < Hamilkars inlägg (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Finns många fler bra inlägg av samma postare.
Det måste vara skönt att bara kunna hänvisa till professorn utan att behöva tänka själv, att inte behöva formulera sig, skriva och slösa tid. Det svaret i länken var grinigt förmodligen pga av mitt påstående att trångsynta forskare kommer att ha svårt att få Nobelpriset. Vi pratar olika språk och förstår inte varandra. Sist jag kollade var H inte professor i rättsvetenskap eller liknande. Att han är mycket kunnig inom sitt område är mycket möjligt men jag har inte funnit något viktigt som han publicerat eller ens vilken högskola han nu är anställd vid. Inga utmärkelser mer än SR-priset "Årets Medieorm 2011" vad jag kan se.

Han ger sin syn baserad på sin kunskap och några andra här i tråden och jag håller inte med utan söker oss till andra källor. Jag anser att det i det här fallet är det möjligt med omfattande kontaminering för det har varit NB: arbetsplats. Jag anser också att blodfläckarna kan vara Lisas, andras, nya eller gamla med NB:s DNA ovanpå, jag ser det inte som en omöjlighet. Framför allt då vi inte vet hur fläckarna har analyserats (klippts ur och lösts eller bara toppsad på ytan). Att man kan säga vems blodfläck det är svårt utan man har gjort ett antagande att det NB:s därför att man inte funnit någon annans DNA (som kan ha varit dålig, förstörd).

Jag anser också att det inte är helt uteslutet att polisen fuskat i sitt arbete då dom inte fann bevis som räckte till en fällande dom och livstids fängelse. Dom hade allt för stor press på sig från media och LGWP som sågade dom rejält i början. Att polisen inte gjort ett bra arbete tycker jag är uppenbart då mycket inte undersökts och vittnen inte följts upp.

Jag tycker helt enkelt att dom bevis som finns inte duger till livstids fängelse. Inga fingeravtryck, fibrer, bra vittnen eller vettigt motiv. Han kan ha hanterat kroppen så griftefridsbrott eller på sin höjd dråp om jag måste dömma honom. Ingen vet exakt hur, var och varför Lisa dog. Flickan hade ett snöre runt halsen, kläder i oordning och var tejpad runt huvudet. Inga spår på tejp, snöret runt halsen eller kroppen från NB så var det han som dödade flickan? Det närmaste sexuella man kan komma är ett underligt spår från hans fru IB på Lisas trosor och det ska ge NB livstis fängelse alltså.

Ska vi kanske bidra med lite intressant om DNA istället för att gnälla så finns det mycket på internet att ta del av för oss lekmän.

Crime labs need new tools
http://www.bu.edu/research/articles/dna-profiling/
Citat:
Often, labs aren’t even certain how many people contributed to the jumble of DNA detected on a weapon or the victim’s clothing. Plus, the evidence may contain very little genetic material from some or all the contributors, and may include DNA degraded by heat and light.

Given the weight of DNA evidence in court, this uncertainty concerns many trial attorneys, forensic scientists, and federal authorities who hope additional training focused on handling DNA mixtures along with number-crunching software will bring more reliability to the interpretation of complex DNA evidence.

“It’s a problem,” says Sheree Hughes-Stamm, a forensic science professor at Sam Houston State University’s College of Criminal Justice. “It’s a problem of reliability with the interpretation of the results, rather than the science,” that yields those results, she adds. “Human interpretation is going to differ, and you risk misinterpreting the profile.”

Citat:
“Errors in DNA forensics can be multiplied in the justice system,” says Hampikian. Often, DNA is used to corroborate otherwise flimsy evidence. Robinson, for instance, claimed that the convicted man named him because he suspected that Robinson had turned him in to the police. Just two of Robinson’s genetic markers were also found in the evidence, but because he had no corroborated alibi, that was enough for the lab to say he might have been at the crime scene.

Because of DNA’s vaunted reputation, Hampikian says, “suddenly, all this weak evidence gets propped up by science.”

Forensic DNA Contamination
http://www.injusticeinperugia.org/viewfromwilmington.html
Citat:
While most of the problems are due to inadvertent mistakes, a number of cases involving dishonesty have also come to light. DNA analysts have recently been fired for scientific misconduct, and specifically for falsification of test results, by a number of forensic laboratories, including labs operated by the FBI,14 Orchid-Cellmark (another large private DNA laboratory),15 the Office of the Chief Medical Examiner in New York City,16 and the United States Army.17 In all of these cases, the analysts were caught faking the results of control samples designed to detect instances in which cross-contamination of DNA samples has occurred.

DNA forensics not as infallible as investigators claim — But not because of science
https://www.geneticliteracyproject.org/2015/06/29/dna-forensics-not-as-infallible-as-investigators-claim-but-not-because-of-science/

The problem with DNA
http://www.apa.org/monitor/jun07/problem.aspx

UCI Professor Finds DNA Laboratory Errors That Sent Wrong Man to Prison
http://www.scientific.org/archive/Sutton%20Press%20Release.htm

ETC ...
2016-01-17, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men det är fel. Du får läsa Telias uppgifter. Varför tror du på fupen som har visat sig innehålla så mycket fel varar den här uppgiften, som valsar runt i Niklas Lindströms förhör, bara är en enda?

Lägg då fram bevis och fakta på vad Du påstår.
Det kan du inte....????
2016-01-17, 18:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
# NB påstår han sett GJ åka in klockan 19 och vända direkt - Trovärdighet lika med noll. Samtidigt pratar han om att det är i samband med skypesamtal (19.35-19.51)
NB blandar förstås friskt egna synintryck med det han hört från IB.
Citat:
# GJ anser det inte rimligt i TR att han skulle ha åkt och bytt kläder med tanke på gäster hos sin far.
GJ minns inte men utesluter inte heller att han velat vara iklädd något mer bekvämt än en svettig kostym när han skulle se Formel 1. - Det tar honom inte många minuter att ta bilen 500 m och byta om. - Det som talar för ombytet är vad IB säger i förhör - och hon aktar sig väldigt noga för att direkt ljuga; hon "minns" i så fall inte riktigt.
Citat:
# IB anser att NB kom hem en halvtimme innan resan till Källby.
Det är en sanning med modifikation; hon "tror" "kanske" det (och pratar också om "tio minuter" som minsta tid), men hon utesluter inte att han varit hemma vid 19-tiden och sedan kört i väg (men säger att hon i så fall inte "sett" honom göra det). Hon är ett praktexempel på ett bortkollrat fruntimmer - och hon vet till slut inte vad hon ska tro.
Citat:
Mmm, men du säger att han eventuellt är hemma runt nitton, när är det i förhållande till när han sitter på trappan och röker?
Ja, jag går ut och han sitter där och röker, och jag gick ut för att röka också och G han var på väg därifrån och hans byxor, och då såg hans byxor.
Citat:
Klockan 19 är enbart konstruktion/ försökt till alibi som inte stämmer för fem öre i den totala kedjan.
Varför skulle IB konstruera en historia där GJ "var på väg därifrån" - och varför är NB så säker på att han sett GJ tillsammans med IB? - Ingenting annat som IB berättat förefaller vara uppgjort mellan henne och NB; däremot använder NB henne som ett sanningsvittne eftersom han har gjort vad han kunnat för att manipulera både henne och AB dygnet runt efter sitt brott. - Till slut har ingen riktigt kunnat greppa vad som skett och vad som inte skett; NB har gjort dem osäkra.
2016-01-17, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Så här sa Lisas Pappa till Polisen.

Stefan tillfrågades om Lisa kunde ha haft kontakt med någon eller några personer som
inte Stefan och Helena kände till?
Han sa att det var svårt att säga men Lisa använde inte sin facebook så mycket utan hade
hållit sig till instagram. Han visste inte mycket av vad hon gjorde på internet. Han hade inte
varit inne och snokat i Lisas dator. Han hade inte känt att han behövt det utan han hade kvar
sitt förtroende för henne.
Det hade varit väldigt lugnt under den tiden hon var ihop med Måns. Lisa hade gjort slut med
honom för ca 3 månader sedan. Det hade sedan varit lite upp och ner med tjejkamraterna.
Stefan tyckte att Måns var en bra kille. Måns hade blivit ledsen då Lisa gjorde slut och hade
försökt att få henne tillbaka. Stefan hade inte hört talas om att Lisa hade någon annan kille.
Stefan visste att hon tagit bilder på sig själv och lagt ut på nätet vilket han inte gillade. Han
hade talat om det för Lisa. Han hade också sagt att han inte tyckte om att hon klädde sig
utmanande.

Han sa att han inte trodde att Lisa höll på med alkohol och liknande. Han hade sagt till Lisa
att han inte tyckte hon skulle använda alkohol innan hon blev 18 år. Han hade hämtat Lisa
redan klockan 21 på kvällen då hon varit på fester och de andra då hade druckit alkohol.
Detta hade Lisa "fått mycket skit för i skolan". Han hade inte sett henne berusad och åkte
alltid och hämtade henne om det behövdes. Om hon var på fest o d så var Stefan nykter så
han kunde hämta henne.
Efter förhöret visade Stefan hur mopeden stod då han hittade den och vart han flyttade den.
Vad är ditt problem? Vad är det du vill antyda? Försöker du skuldbelägga offret? Försöker du skuldbelägga offrets familj? Jag förstår inte syftet med dina inlägg om det här?
Citerar mig själv, vad jag själv skrev tidigare idag på ett liknande inlägg från dig.
Citat:
Det enda märkliga det är att det finns lågintelligenta människor med empatistörningar och brister i ansvarstänkande, som saknar begrepp om vad uppfostran och ansvar innebär.
Det märkliga är de föräldrar som inte engagerar sig i sina döttrars uppväxt, som inte varnar för de faror som finns på internet b.la, som inte bryr sig om hur ens dotter uppfattar att hon måste vara inför andra, som inte övertygar sin dotter om att hon är en värdefull människa som ska respekteras för den hon är och som inte övertygar sin dotter om att hon INTE ska vara ett objekt utan försöker ge henne den trygghet och kärlek som behövs för att hon ska känna sig som en värdig människa, trygg i sig själv, där hon uppskattas och respekteras för den hon är.
Jag har själv tre döttrar varav en i LH:s ålder.
INGENTING som framkommit om LH:s familj är något märkligt.
Är en bra, kärleksfull familj där man bryr sig om varandra.
Känner man KÄRLEK visar man också ANSVAR.
2016-01-17, 18:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag anser också att det inte är helt uteslutet att polisen fuskat i sitt arbete då dom inte fann bevis som räckte till en fällande dom och livstids fängelse. Dom hade allt för stor press på sig från media och LGWP som sågade dom rejält i början. Att polisen inte gjort ett bra arbete tycker jag är uppenbart då mycket inte undersökts och vittnen inte följts upp.
Tycker inte du belägger den misstro du kommer med i jämna mellanrum? Det är väl väldigt viktigt att kunna presentera ett relevant förlopp än att bara prata om plantering som polisen kryddat enligt dig?
Citat:
Jag tycker helt enkelt att dom bevis som finns inte duger till livstids fängelse. Inga fingeravtryck, fibrer, bra vittnen eller vettigt motiv. Han kan ha hanterat kroppen så griftefridsbrott eller på sin höjd dråp om jag måste dömma honom. Ingen vet exakt hur, var och varför Lisa dog. Flickan hade ett snöre runt halsen, kläder i oordning och var tejpad runt huvudet. Inga spår på tejp, snöret runt halsen eller kroppen från NB så var det han som dödade flickan? Det närmaste sexuella man kan komma är ett underligt spår från hans fru IB på Lisas trosor och det ska ge NB livstis fängelse alltså.
Vad du tycker skiter den mer kvalificerade rätten i vad det gäller livstidsdom. Den har ingenting med det du skriver i meningarna efter att göra.
Det handlar snarare om lidandet hon utsatts för.
2016-01-17, 18:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag kan fortfarande inte se det jag frågar efter? Vart menar du hon säger att han åker till AJ? Det står om när GJ åker därifrån.
IB i TR:
Ja, och GJ antas åka "därifrån" strax efter att ha anlänt till AJ. Det viktiga i saken är ju att NB kan ha sett GJ runt kl. 19 - vilket intygas av IB.
2016-01-17, 18:26
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det har jag också funderat på.
Blomberg 10, dit han verkligen ville åka och jobba fast de skulle få ledigt p.g.a söket.
Nu behövs väl inte dessa bevis också, men det skulle vara bra intressant om polisen kollade bakom panelen där, man vet aldrig.

NB är trygg på Blomberg , därför sker allt vidrigt han gör på Blomberg .
Han är ytterst nära att överfalla en tjej ett stenkast från NR 10 , tänkte han ta henne till huset ?
Stället har säkert sökts igenom noga , men vem vet .
2016-01-17, 18:27
Medlem
Vad händer om han blir dömd? Kommer han bli utlämnad till Litauen eller sitta i finkan i Sverige?
2016-01-17, 18:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
NB blandar förstås friskt egna synintryck med det han hört från IB.GJ minns inte men utesluter inte heller att han velat vara iklädd något mer bekvämt än en svettig kostym när han skulle se Formel 1. - Det tar honom inte många minuter att ta bilen 500 m och byta om. - Det som talar för ombytet är vad IB säger i förhör - och hon aktar sig väldigt noga för att direkt ljuga; hon "minns" i så fall inte riktigt.Det är en sanning med modifikation; hon "tror" "kanske" det (och pratar också om "tio minuter" som minsta tid), men hon utesluter inte att han varit hemma vid 19-tiden och sedan kört i väg (men säger att hon i så fall inte "sett" honom göra det). Hon är ett praktexempel på ett bortkollrat fruntimmer - och hon vet till slut inte vad hon ska tro.Varför skulle IB konstruera en historia där GJ "var på väg därifrån" - och varför är NB så säker på att han sett GJ tillsammans med IB? - Ingenting annat som IB berättat förefaller vara uppgjort mellan henne och NB; däremot använder NB henne som ett sanningsvittne eftersom han har gjort vad han kunnat för att manipulera både henne och AB dygnet runt efter sitt brott. - Till slut har ingen riktigt kunnat greppa vad som skett och vad som inte skett; NB har gjort dem osäkra.

Det är en sanning så sett att det absolut inte landar på klockan 19 - hur hon än pratar och hon ger flera ggr en referensram när han kommit hem. Hon säger detta upprepade ggr och som jag citerat in:

Tidigast 10 minuter innan Källby.
Max en halvtimme.

Att sen NB påstår ha sett dem kl 19 stämmer inte heller - så att bygga nya teser utifrån ett försök till alibi från mördaren själv och en fru som sen justerar till hans fördel:
Det ser jag som vanskligt.

Det är en konstruktion och en ny variant tycks komma nu i HovR via IB:
Att hon ser GJ anlända från caféhållet.

Om du inte hittar nåt som sagt.
2016-01-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Vad är ditt problem? Vad är det du vill antyda? Försöker du skuldbelägga offret? Försöker du skuldbelägga offrets familj? Jag förstår inte syftet med dina inlägg om det här?
Citerar mig själv, vad jag själv skrev tidigare idag på ett liknande inlägg från dig.

Jag har inga problem.
Bara delger ett Citat.
2016-01-17, 18:29
Medlem
Björn Sahl säger också i sitt vittnesmål i TR att de är "försenade", att de har bråttom sista gången de åker förbi litauernas hus (så han hinner inte vinka). Vad har han så bråttom till? Försenade till vad?

Det är hans grupp som kallar in "Mikaelas grupp". Hon säger (sid 436) att "de ansågs behöva hjälp på platsen". Varför? Hon ställer sig då på en höjd och ser då utan problem klädesplaggen som tillhört Lisa. Hon ser tydligt färgen rosa.

Det verkar som allt inte är sagt här om hur det egentligen gick till på fredagen vid Martorp. Fupen är helt enkelt mycket luddig här.

Sedan kommer allt slag i slag som vi vet. Allt på grund utav ett kadaver?
Senast redigerad av nopomil 2016-01-17 kl. 18:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in