2016-01-16, 22:06
Medlem
klitterss avatar
Undrar om föräldrarna är danskar Såg att det var i Bunkeflostrand, bor många danskar där. Ordvalet i anmälan lät också lite danskt med "ohyggliga mardrömmar" och "förskräcklig art". De kanske inte fattade poängen i Alfons pga språksvårigheter
Citera
2016-01-16, 22:09
Medlem
drömmer fortfarande mardrömmar om det hemska barnprogrammet " vilse i pannkakan"; )
Citera
2016-01-17, 11:43
Medlem
habilgerbils avatar
Kolla här vilket exemplariskt exempel jag är på att inte alla flashbackare är våldsbenägna misogyna rasistiska inavlade riksmongon! Japp, tutar i min egen trumpet här men vad fan. Kul att det blivit så generöst delat och att jag tio minuter efter att jag skickat in texten krävdes på en omedelbar porträttbild mot vit bakgrund när jag inte tvättat håret på fyra dagar (försöker avgifta det från schampo).

http://www.sydsvenskan.se/asikter/mot-barnets-radsla-efter-alfons-film-i-stallet-for-att-anmala-forskolan/
Citera
2016-01-17, 11:49
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
Kolla här vilket exemplariskt exempel jag är på att inte alla flashbackare är våldsbenägna misogyna rasistiska inavlade riksmongon! Japp, tutar i min egen trumpet här men vad fan. Kul att det blivit så generöst delat och att jag tio minuter efter att jag skickat in texten krävdes på en omedelbar porträttbild mot vit bakgrund när jag inte tvättat håret på fyra dagar (försöker avgifta det från schampo).

http://www.sydsvenskan.se/asikter/mot-barnets-radsla-efter-alfons-film-i-stallet-for-att-anmala-forskolan/
Riktigt bra skrivet! *applåd*
Citera
2016-02-10, 08:12
Medlem
insectqueens avatar
Jag tycker det gått alldeles för långt med dessa övrbyskyddande föräldrar. Det är ju helt absurt, att bli rädd för saker i barnprogram eller film är en naturlig prosses alla barn går igenom. Alla Diseny filmer har ju någon slags skurk som skrämmer en del barn.
Själv var jag skit rädd för Skrotnisse och hans vänner som barn.

Jag var också mycket rädd för grävskopor men det var ingen som flippade ut och anmälde gatukontoret för det.
Citera
2016-02-10, 08:50
Medlem
iggesundarns avatar
Är nog snarare nåt annat i grunden som ger mardrömmarna, nåt som föräldrarna förtränger eller vill bort se från.
Citera
2016-02-10, 11:34
Medlem
Mogaku-sans avatar
Söndercurlade barn som nu har blivit föräldrar och curlar sina barn än mer än vad de blev curlade som barn. Det här är inte annat än sinnessjukt, nog för att enskilda barn kanske kan tycka att monstret i boken är otäck och läskig. Det är ju det som är själva poängen med bokens sätt att belysa det som vi är rädda och främmande för.

Inte behövde jag några böcker till hjälp för att att drömma mardrömmar som liten, det fick man ändå. Däremot så älskade jag Alfons och Odjuret. Odjuret finns ju bara i fantasin, inte konstigare än lakanen som Alfons tycker liknar spöken.
Senast redigerad av Mogaku-san 2016-02-10 kl. 11:37.
Citera
2016-02-10, 13:35
Medlem
Darkspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Jag tycker det gått alldeles för långt med dessa övrbyskyddande föräldrar. Det är ju helt absurt, att bli rädd för saker i barnprogram eller film är en naturlig prosses alla barn går igenom. Alla Diseny filmer har ju någon slags skurk som skrämmer en del barn.
Själv var jag skit rädd för Skrotnisse och hans vänner som barn.

Jag var också mycket rädd för grävskopor men det var ingen som flippade ut och anmälde gatukontoret för det.

Håller med dig.
"Ika i rutan" om något barn program var ju rätt läskigt på sitt vis när man var liten. Men inte gjorde man någon karusell av det hela.
Tycker till och med att det fortfarande är lite creepy när man ser gamla snuttar från det haha
Citera
2016-02-10, 13:57
Medlem
Man kan göra sig lustig över det hela, men jag hade faktiskt också mardrömmar som liten (på 80-talet) p g a just den där sagan med monstret under sängen. Hade jag haft ett barn skulle jag inte läst den sagan för det av den anledningen. Många barn är mörkrädda och det är onödigt att trigga igång irrationella rädslor.

För mig blev det ganska konkret. Jag låg vaken ibland på nätterna, jag tittade faktiskt under sängen upprepade gånger. Jag var väl fem-sex år och var faktiskt lite arg på den som skrev sagan, som gjorde att jag utsattes för detta. Skönt att äntligen få lite upprättelse så här 30 år senare!

Sen att curling-föräldrar anmäler förskolan är förstås bara löjligt.
Citera
2016-02-10, 14:48
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.sydsvenskan.se/malmo/alfons-aberg-skrack-stoppar-all-filmvisning-pa-forskola/

"Ett barn fick "ohyggliga mardrömmar" efter att ha sett en Alfons Åberg-film på förskolan.
Nu stoppar Malmö stad all filmvisning på förskolan. Beslutet möter skarp kritik från Alfonsfilmens skapare."

Skall verkligen ett barns Alfons-rädsla stoppa all filmvisning på en förskola?
Citera
2016-02-10, 15:00
Medlem
Knullkungens avatar
David Eberhard skall kommentera detta i dagens Studio ett. Även intervju med förskolechefen. Synd att det inte blev någon debatt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6365067
Citera
2016-02-10, 15:06
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
David Eberhard skall kommentera detta i dagens Studio ett. Även intervju med förskolechefen. Synd att det inte blev någon debatt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6365067

"Dagens stora händelser i Sverige och Världen".

Men visst, curlandet har snart gått så långt överstyr att det kanske börjar bli dags att dra i handbromsen. Blir intressant att höra vad Eberhard har att säga. Tror iofs att jag kan ge mig på en hyfsat träffsäker gissning på förhand...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in