2016-01-15, 14:33
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja han hette Haglind.

Nog bestämde sig PH alltid för att Bosse var försvunnen för gott. Dessutom i stort sett omgående när han fick hand om fallet.

Inte kan detta ha berott på erfarenhet. PH höjs många gånger till skyarna i ett flertal olika artiklar samt i boken av sin kompis Olov Svedelid.

Om han bestämde sig för att Bosse försvunnit för gott har det väl visat sig att det var en korrekt slutsats ?

Men vad var alternativet, Bosse var en så vitt känt var/är en skötsam vardaglig person med lite udda intressen. Han rörde sig inte i några kriminella kretsar var inte missbrukare dvs han återfanns inte i några riskgrupper för att mördas (vanligt "bondmord " inte agentmord).

Att ta livet av sig eller sticka iväg för att börja ett nytt liv utomlands är ingen sak för polisen. Det har varken i tråden eller som det verkar i boken kommit fram något som tyder på att något annat hänt Bosse än en olyckshändelse eller ett självmord. Alltså drar PH slutsatsen baserad på erfarenhet, något som han hade ett övermått av jämfört med skribenterna i tråden

Visst kan det var kul att spekulera om olika agentteorier men det som hitills framkommit i den vägen är synnerligen substanslöst som t.ex Kullenbergs försök att dramatisera försvinnandet enbart för att sälja sin bok.
Citera
2016-01-15, 14:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avundssjuk?

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Visst kan det var kul att spekulera om olika agentteorier men det som hitills framkommit i den vägen är synnerligen substanslöst som t.ex Kullenbergs försök att dramatisera försvinnandet enbart för att sälja sin bok.

Du uppehåller dig mycket vid Eva Kullenbergs bok där du ondgör dig över denna. Har du själv läst den?

Man kan ju fråga sig varför detta "hat"? Är du avundssjuk? Du får själv ta och skriva en bok om Bosses försvinnande så att det blir "riktigt". Intresse för hans fall har du åtminstone.
Citera
2016-01-15, 15:31
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Du uppehåller dig mycket vid Eva Kullenbergs bok där du ondgör dig över denna. Har du själv läst den?

Man kan ju fråga sig varför detta "hat"? Är du avundssjuk? Du får själv ta och skriva en bok om Bosses försvinnande så att det blir "riktigt". Intresse för hans fall har du åtminstone.

Man kanske ska vara lite försiktig med orden S2. Jag är kritisk mot det jag sett av Kullenbergs bok av den enkla anledningen att jag fått intrycket av bl.a dig att den är spekulativ och ointressant. Du borde veta skillnaden mellan att vara kritisk och hatisk. Att du sedan tar till den usla greppet att föra in avundsjuka i en diskussion gör det bara ännu mer patetiskt.

Hur kan du få mitt inlägg ovan till att jag uppehåller mig mycket kring Kullenberg. Jag nämner henne som ett exempel på de som substanslöst spekulerar kring att Bosse försvann på grund av sin politiska verksamhet.

Om Kullenberg skulle varit seriös skulle hon kunnat konkretiserat sina teorier. Bosse mördades på grund av att han var agent åt KGB, Stasi Säpo, CIA eller någon annan säkerhetstjänst. Hans uppgifter var troligen dom här. Skälet att mörda honom var följande.

De är basalt att ha tankar kring detta om man vill göra agentteorin trolig. Men att bara spekulera om att kanske finns sanningen i Bosses säpoakter utan konkretisering är oseriöst av en författare som vill bli tagen på allvar.

I övrigt handlade mitt inlägg främst om att du påstod att beslutet togs av PH utan grund i hans långvariga erfarenhet, något som jag upplever som ett egendomligt påstående.
Citera
2016-01-15, 16:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har du själv läst boken?

Citat:
Man kanske ska vara lite försiktig med orden S2. Jag är kritisk mot det jag sett av Kullenbergs bok av den enkla anledningen att jag fått intrycket av bl.a dig att den är spekulativ och ointressant. Du borde veta skillnaden mellan att vara kritisk och hatisk. Att du sedan tar till den usla greppet att föra in avundsjuka i en diskussion gör det bara ännu mer patetiskt.

Hur kan du få mitt inlägg ovan till att jag uppehåller mig mycket kring Kullenberg. Jag nämner henne som ett exempel på de som substanslöst spekulerar kring att Bosse försvann på grund av sin politiska verksamhet.

Om Kullenberg skulle varit seriös skulle hon kunnat konkretiserat sina teorier. Bosse mördades på grund av att han var agent åt KGB, Stasi Säpo, CIA eller någon annan säkerhetstjänst. Hans uppgifter var troligen dom här. Skälet att mörda honom var följande.

De är basalt att ha tankar kring detta om man vill göra agentteorin trolig. Men att bara spekulera om att kanske finns sanningen i Bosses säpoakter utan konkretisering är oseriöst av en författare som vill bli tagen på allvar.

I övrigt handlade mitt inlägg främst om att du påstod att beslutet togs av PH utan grund i hans långvariga erfarenhet, något som jag upplever som ett egendomligt påstående.

Ja, man skall nog vad litet försiktig med orden gubbröra! Jag skrev också ordet "hat" på detta sätt.

Det är lätt att gnälla utan att ha gjort något själv.

Du svarade inte på frågan. Har du själv läst boken?
Citera
2016-01-15, 16:39
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ja, man skall nog vad litet försiktig med orden gubbröra! Jag skrev också ordet "hat" på detta sätt.

Det är lätt att gnälla utan att ha gjort något själv.

Du svarade inte på frågan. Har du själv läst boken?

Varför valde du att skriva "hat" istället för kritisk, det är en milsvid skillnad mellan dessa. Varför vill du diskutera vem som gjort vad. Vad har Kullberg egentligen gjort, samma sak som ett antal personer gjort mer framgångsrikt i den här tråden men betydligt mindre ambitiöst än dokumentären på SR.
Det vore enkelt att fixa ihop några sidor genom att göra en sammanställning av tråden kompletterat med lite uppgifter från dokumentären. men, det vore fullständigt meningslöst eftersom inget nytt skulle tillkommit.

Kullberg har skrivit en bok som hon vill ha betalt för och då förväntar jag mig att man behandlar saker seriöst och inte med tramsande som t.ex sanningen finns kanske i säpos pärmar. Den bild bl.a du förmedlat om boken och det jag läst på hennes blogg samt de recensioner jag sett gör att jag inte kan se någon som helst anledning att köpa boken så för att svar konkret; jag har inte läst den eftrsom jag inte vill finansiera hennes verksamhet men om jag skulle snubbla över den utan att jag behöver betala skulle jag läsa den

Den bild jag fått är att den inte är seriös utan en spekulativ banal produkt. Men jag kan självfallet ha fel.

Jag är lite förvånad över din starka drift att dels göra reklam för boken dels din känslighet för kritik av densamma.

Med detta avslutar jag diskusionen om Kullbergs bok med avseende på vad jag tycker om den. Men självfallet om du eller någon annan tar upp konkreta funderingar med substans som kommer från den så är jag mer än villig att diskutera dessa men hittills har jag fått uppfattningen att detta saknas i boken
Senast redigerad av gubbrora 2016-01-15 kl. 16:41.
Citera
2016-01-15, 17:19
Medlem
Citat:
Javisst du!

Efter att ha gått igenom många gamla polisutredningar så har jag aldrig läst en sådan som denna.

Och med detta menar du att polisutredningen var osedvanligt gedigen, eller...?
Citera
2016-01-16, 00:41
Medlem
Citat:
Jag är kritisk mot det jag sett av Kullenbergs bok av den enkla anledningen att jag fått intrycket av bl.a dig att den är spekulativ och ointressant.

Ungefär lika spekulativ som (mer eller mindre) vartenda inlägg i den här tråden. Än så länge finns det inte ett smack som indikerar ett självmord. Nada. Sipp. Ingenting. Annat än att du har skrivit det cirka 300 ggr i den här tråden.
Citera
2016-01-16, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Ungefär lika spekulativ som (mer eller mindre) vartenda inlägg i den här tråden. Än så länge finns det inte ett smack som indikerar ett självmord. Nada. Sipp. Ingenting. Annat än att du har skrivit det cirka 300 ggr i den här tråden.

Sluta tramsa, och se realistiskt på situationen!

Tecknen på självmord finns där. Subtila. Bosse hade lämnat lägenheten. Eventuellt hade han med sig en uppsättning lägenhetsnycklar, men han kan mycket väl ha lämnat lägenheten utan nycklar, och bara smällt igen dörren via smäcklåset.

Kvar i lägenheten fanns: stämplad SL-remsa, armbandsur, plånbok, pass, ID-kort, och lägenhetsnycklar.

Bosse hade ingen flickvän, inga nära anhöriga eller närstående.

Inget tyder på att han blivit indragen i något farligt. Inga kända fiender. Mord m.a.o. osannolikt. Detta är ett självmord, och ingenting annat. Så resonerade även vår vän Haglind...
Citera
2016-01-16, 08:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Sluta tramsa, och se realistiskt på situationen!

Tecknen på självmord finns där. Subtila. Bosse hade lämnat lägenheten. Eventuellt hade han med sig en uppsättning lägenhetsnycklar, men han kan mycket väl ha lämnat lägenheten utan nycklar, och bara smällt igen dörren via smäcklåset.

Kvar i lägenheten fanns: stämplad SL-remsa, armbandsur, plånbok, pass, ID-kort, och lägenhetsnycklar.

Bosse hade ingen flickvän, inga nära anhöriga eller närstående.

Inget tyder på att han blivit indragen i något farligt. Inga kända fiender. Mord m.a.o. osannolikt. Detta är ett självmord, och ingenting annat. Så resonerade även vår vän Haglind...

Det finns mängder av beskrivningar avseende självmord. Inte minst här på Flashback.

Där de mest populära metoderna är att skjuta sig, dränka sig, hänga sig eller att skära sig i handlederna och därmed förblöda.

Där det som sammanbinder dessa metoder är man oftast hittat kroppen. I, eller i nära anslutning till bostaden. Men inte alla.

Det som komplicerar i detta fallet är något som inte existerar i de flesta fallen.

Avsaknad av en kropp.

Och ett antal andra plausibla förklaringar till försvinnandet.

Allvarligt talat. Vilken polis skulle vara så säker på självmord, att han vågar låta sin dotter bo i självmördarens lägenhet och sälja hans ägodelar. Vilken olägenhet skulle han inte hamna i om Bosse en dag återvände. Det finns ett antal beskrivningar om detta förfarande också. Att försvinna självmant är inget brott. Att bete sig som vissa självmördare är inget bevis för självmord. Hur erfaren man än är på utredande och att förvalta dödsbon.

Om man begår självmord har man förlorat lojaliteten till sig själv. Och samtidigt till alla andra före beslutet.

Här finns lösningen enligt mig. Han försvann på grund av bristen på, eller ett ändrande av lojalitet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-16 kl. 09:02.
Citera
2016-01-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns mängder av beskrivningar avseende självmord. Inte minst här på Flashback.

Där de mest populära metoderna är att skjuta sig, dränka sig, hänga sig eller att skära sig i handlederna och därmed förblöda.

Där det som sammanbinder dessa metoder är man oftast hittat kroppen. I, eller i nära anslutning till bostaden. Men inte alla.

Det som komplicerar i detta fallet är något som inte existerar i de flesta fallen.

Avsaknad av en kropp.

Allvarligt talat. Vilken polis skulle vara så säker på självmord, att han vågar låta sin dotter bo i självmördarens lägenhet och sälja hans ägodelar. Vilken olägenhet skulle han inte hamna i om Bosse en dag återvände. Det finns ett antal beskrivningar om detta förfarande också. Att försvinna självmant är inget brott. Att bete sig som vissa självmördare är inget bevis för självmord. Hur erfaren man än är på utredande och att förvalta dödsbon.

Om man begår självmord har man förlorat lojaliteten till sig själv. Och samtidigt till alla andra före beslutet.

Här finns lösningen enligt mig. Han försvann på grund av bristen på, eller ett ändrande av lojalitet.

Att kroppen inte hittats utesluter absolut inte självmordet! Det har diskuterats tidigare, kroppen finns antagligen i ett vattendrag.

Att polisutredaren Haglind lät dottern bo i Bosses lägenhet var inget konstigt - även det har debatterats förut. Lägenheten fick helt enkelt inte stå tom - det hade varit i strid mot reglerna för förvaltandet av Bosses tillgångar. Någon måste lägenheten uthyras till. Att Haglind hyrde ut den till dottern var väl mindre omdömesgillt, men samtidigt en praktisk lösning; hyran betalades in, och lägenheten sköttes väl. Försäljningen av ägodelarna var också försvarlig, då magasineringskostnaden hade blivit orimligt hög.

Vem i hela världen hade kunnat tro, att en person som försvunnit på det sätt Bosse gjorde, någonsin skulle komma tillbaka? Det är ju naivt så det förslår. Eller tillhör du dem, som tror att han överlevde försvinnandet? Seriöst?

Dina utläggningar om "lojalitet" finner jag också lätt bisarra.
Citera
2016-01-16, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lojalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Det som komplicerar i detta fallet är något som inte existerar i de flesta fallen
.

Avsaknad av en kropp.

Tycker detta var ett intressant och vettigt inlägg.

Helt riktigt så kompliceras detta försvinnande p. g. a. avsaknad av en kropp.

Vad vi vet är att Bosse framhöll ofta att allt måste vara rätt och riktigt. Detta har kusinen berättat för mig vid ett flertal tillfällen. Han var mycket noga med att just framhålla detta. Dessa var hans ledord i livet.

Det kan mycket väl ha varit så att Bosse förlorade lojaliteten till sig själv eller ändrande av lojalitet. Det hela kanske inte längre kändes rätt och riktigt för honom? Detta vet vi förstås inte, men om så var fallet så kom detta att betyda mycket för honom.

Även andra personer i hans närhet kanske kom att upptäcka Bosses brist på lojalitet och/eller att denna hade förskjutits till något annat?

Jag tycker att du här är inne på något mycket intressant gällande Bosse. Hade han någon lojalitet vid sitt försvinnande? Om han hade det hade denna då blivit förändrad? Var fanns hans lojalitet helgen den 3 - 5 april 1976?
Citera
2016-01-16, 16:10
Medlem
Citat:
Tycker detta var ett intressant och vettigt inlägg.

Helt riktigt så kompliceras detta försvinnande p. g. a. avsaknad av en kropp.

Vad vi vet är att Bosse framhöll ofta att allt måste vara rätt och riktigt. Detta har kusinen berättat för mig vid ett flertal tillfällen. Han var mycket noga med att just framhålla detta. Dessa var hans ledord i livet.

Det kan mycket väl ha varit så att Bosse förlorade lojaliteten till sig själv eller ändrande av lojalitet. Det hela kanske inte längre kändes rätt och riktigt för honom? Detta vet vi förstås inte, men om så var fallet så kom detta att betyda mycket för honom.

Även andra personer i hans närhet kanske kom att upptäcka Bosses brist på lojalitet och/eller att denna hade förskjutits till något annat?

Jag tycker att du här är inne på något mycket intressant gällande Bosse. Hade han någon lojalitet vid sitt försvinnande? Om han hade det hade denna då blivit förändrad? Var fanns hans lojalitet helgen den 3 - 5 april 1976?

Bosse var, enligt min uppfattning, lojal gentemot SKP. Det ser jag ingen anledning att betvivla. Men lojalitet i sig är naturligtvis inget som utesluter ett självmord, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in