Citat:
Ursprungligen postat av
Teccen
Ett problem vi har när det gäller rymdfärder är att även om vi färdas i ljusets hastighet så tar det nästan 10 miljoner år att nå närmaste stjärna. Men jag kom på att människan har ju tillverkat pistoler, och en kula från en pistol måste ju färdas snabbare än ljusets hastighet? Jag har själv skjutit med en pistol och man hinner inte göra någonting förrän kulan anländer där man siktade. Tänk om man avfyrade en raket med siktet på Jupiter så hade man varit där på en gång i en kulas hastighet.
Jag vet inte om du trollar, men vi kan väl räkna på det i alla fall, för allmänbildningens skull.
Det är möjligt att du uppfattar att en pistolkula går "oändligt" fort, men jag förmodar att du har fått din erfarenhet av skjutvapen genom att titta på film, eller möjligen datorspel. Givetvis, om man skjuter på ett mycket kort avstånd, så hinner man inte notera den tid det tar för kulan att färdas den korta sträckan. Men när man skjuter på längre avstånd så märks det tydlig. Som gammal artillerist vet jag att man ofta fick vänta sådär en halv minut på nedslaget.
Nåväl, en kula från en enkel pistol färdas (från början) med sådär 300 meter i sekunden.
Ett vanligt trafikflygplan färdas med ungefär samma hastighet som en pistolkula.
En Saturnus 5 (månraket) kommer upp i 11.500 meter i sekunden. Det är ca 40 gånger snabbare än en pistolkula.
Ljuset färdas med ca 300.000.000 meter i sekunden. Det är
en miljon gånger snabbare än en pistolkula.
Ljudet har ungefär samma hastighet som en pistolkula. Du märker detta rent praktiskt väldigt tydligt i ett åskväder. Mullret kommer alltid efter blixten. Den vanliga tumregeln är att dela antalet sekunder mellan blixt och muller med tre. Då får man avståndet till nedslaget i kilometer.