2016-01-15, 13:01
Medlem
Ju närmre ljusets hastighet vi kommer ju kortare tid tar det att resa var vi nu vill.

Så länge vi kan bygga en rymdraket som uppnår en hastighet som uppgår tillräckligt nära ljusets hastighet har vi människor med andra ord viss möjlighet att kolonisera hela universum. Problemet är att den stillastående observatören hinner dö ut många gånger om.
Citera
2016-01-15, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Jag håller med dig, det är fullständigt omöjligt att regagera på en kula, men man kan ju reagera på när solen stiger (ljus), det ser man ju med blotta ögat.

Jag tror dock att vi behöver göra lite beräkningar som bevisar det här:
Solen stiger varje dag. (24h) vilket är 24*60*60 = 84600 sekunder. Detta är tid man kan uppfatta alltså måste kulan accerlerera mycket snabbare än 84600 m/s^2 vilket ger c(ljusets hastighet) = a(kulans accereration) * t(tiden). Då vill vi ha ut tiden för att se hur lång tid det tar för kulan att nå ljusets hastighet.

t=c/a vilket ger t=299 792 458/84600^2 = ca 0.042. Så efter 0.04 sekunder(Max) når du ljusets hastighet när du skjuter en pistol.

Enkel matematik.

Det jag undrar är varför det längsta upmätta krypskyttskottet som har dödat någon är 2,475 m(enl wikipedia) när man kan skjuta pistolskott till jupiter.
Det där stämmer väl ändå inte. Du ser att det är ljust men du kan knappast följa en ljusstråle. Prova lysa med en ficklampa på en vägg.

Fast du kanske menar att du ser solen stiga? Vilket den egentligen inte gör.

Edit: Orkade i te skriva klart.
Senast redigerad av Kontakt112 2016-01-15 kl. 13:37.
Citera
2016-01-15, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teccen
Ett problem vi har när det gäller rymdfärder är att även om vi färdas i ljusets hastighet så tar det nästan 10 miljoner år att nå närmaste stjärna.
Närmaste stjärna är Solen som befinner sig 1.5812*10^-5 ljusår från jorden.
1.5812*10^-5 (sträcka) * 365.25(dagar/år) * 24(timmar/dygn) * 60(minuter/timme) = 8.32 (minuter)
Det tar alltså ca 8.3 minuter för ljuset att färdas denna sträcka, inte de 10 miljoner år som du påstår.
Om du mot förmodan inte räknar Solen som en stjärna så kan jag informera om att närmaste stjärna bortsett från Solen befinner sig ca 4.24 ljusår bort. Även denna befinner sig alltså bra mycket närmare än de 10 miljoner år som du påstår.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nearest_stars_and_brown_dwarfs

Citat:
Men jag kom på att människan har ju tillverkat pistoler, och en kula från en pistol måste ju färdas snabbare än ljusets hastighet?
Människan har tillverkat pistoler, sant. En kula från en pistol måste inte alls färdas snabbare än ljuset, detta påstående är befängt. Ljusets hastighet är ofantligt mycket större än den hos en kula från en pistol, se tidigare inlägg för jämförelser. Dessutom kan inte objekt med massa nå ljusets hastighet.

Citat:
Jag har själv skjutit med en pistol och man hinner inte göra någonting förrän kulan anländer där man siktade.
Rent subjektivt påstående som inte bevisar någonting alls.

Citat:
Tänk om man avfyrade en raket med siktet på Jupiter så hade man varit där på en gång i en kulas hastighet.
Här verkar du inte ens skilja på en avlossad kula eller en raket. Även i ljusets hastighet så skulle vi inte varit där på en gång. Avståndet mellan Jupiter och jorden varierar men är ungefär 5ggr längre än avståndet mellan jorden och Solen.
Citera
2016-01-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Jag håller med dig, det är fullständigt omöjligt att regagera på en kula, men man kan ju reagera på när solen stiger (ljus), det ser man ju med blotta ögat.

Jag tror dock att vi behöver göra lite beräkningar som bevisar det här:
Solen stiger varje dag. (24h) vilket är 24*60*60 = 84600 sekunder. Detta är tid man kan uppfatta alltså måste kulan accerlerera mycket snabbare än 84600 m/s^2 vilket ger c(ljusets hastighet) = a(kulans accereration) * t(tiden). Då vill vi ha ut tiden för att se hur lång tid det tar för kulan att nå ljusets hastighet.

t=c/a vilket ger t=299 792 458/84600^2 = ca 0.042. Så efter 0.04 sekunder(Max) når du ljusets hastighet när du skjuter en pistol.

Enkel matematik.

Det jag undrar är varför det längsta upmätta krypskyttskottet som har dödat någon är 2,475 m(enl wikipedia) när man kan skjuta pistolskott till jupiter.

Kan du inte vara snäll och förklara i detalj? "Enkel matematik"..

Du baserar ljusets acceleration på den tid då Solen stiger på himlen. Du verkar inte förstå att det är jordens rotation som får Solen att stiga på himlen.
Citera
2016-01-15, 13:46
Medlem
Hahah, vissa i denna tråd fortsätter driva eftersom trådstarten är så otroligt korkad (alternativt att hen själv driver). Sen skriver vissa att det är befängt - det tycker jag är lustigt. Det finns väl ändå ingen förutom möjligtvis TS som tar denna tråd på allvar? Alla normala människor över 9½ bast vet att en pistolkula ej kan framföras snabbare än ljuset. Därför är det onödigt att argumentera för det eftersom det är en självklarhet!
Citera
2016-01-15, 14:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ett problem vi har när det gäller rymdfärder är att även om vi färdas i ljusets hastighet så tar det nästan 10 miljoner år att nå närmaste stjärna. Men jag kom på att människan har ju tillverkat pistoler, och en kula från en pistol måste ju färdas snabbare än ljusets hastighet? Jag har själv skjutit med en pistol och man hinner inte göra någonting förrän kulan anländer där man siktade. Tänk om man avfyrade en raket med siktet på Jupiter så hade man varit där på en gång i en kulas hastighet.
Jag vet inte om du trollar, men vi kan väl räkna på det i alla fall, för allmänbildningens skull.

Det är möjligt att du uppfattar att en pistolkula går "oändligt" fort, men jag förmodar att du har fått din erfarenhet av skjutvapen genom att titta på film, eller möjligen datorspel. Givetvis, om man skjuter på ett mycket kort avstånd, så hinner man inte notera den tid det tar för kulan att färdas den korta sträckan. Men när man skjuter på längre avstånd så märks det tydlig. Som gammal artillerist vet jag att man ofta fick vänta sådär en halv minut på nedslaget.

Nåväl, en kula från en enkel pistol färdas (från början) med sådär 300 meter i sekunden.

Ett vanligt trafikflygplan färdas med ungefär samma hastighet som en pistolkula.

En Saturnus 5 (månraket) kommer upp i 11.500 meter i sekunden. Det är ca 40 gånger snabbare än en pistolkula.

Ljuset färdas med ca 300.000.000 meter i sekunden. Det är en miljon gånger snabbare än en pistolkula.

Ljudet har ungefär samma hastighet som en pistolkula. Du märker detta rent praktiskt väldigt tydligt i ett åskväder. Mullret kommer alltid efter blixten. Den vanliga tumregeln är att dela antalet sekunder mellan blixt och muller med tre. Då får man avståndet till nedslaget i kilometer.
Citera
2016-01-15, 14:12
Medlem
Tror inte tråden är seriös, kan va kul ändå.

~300 m/s i vakuum, men kanske i det mest svår penetrerade material kan kanske ljuset färdas lika långsamt som en kula i vakuum?
Citera
2016-01-15, 15:15
Medlem
Schulmans avatar
Eftersom hastigheten är relativ...
Om solen rör sig mot mig med 11 190 m/s blir då ljusets hastighet 299 792 458 + 11 190 = 299 803 648 m/s relativt mig?
Citera
2016-01-15, 15:42
Medlem
Det är omöjligt för något med massa att färdas i ljusets hastighet, när hastigheten närmar sig c närmar sig energin som krävs för att accelerera objektet oändlighet.
Citera
2016-01-15, 15:52
Medlem
garm76s avatar
Jag är ägare till en kronograf som mäter hastigheten på kulor avlossade på pistoler och gevär.

Har mätt hastigheter upp till 1080 m/s i den med en gevärskula, provade att lysa med en ficklampa genom den men den registrerade ingen hastighet så vi kan rimligt anta att ljuset går så fort så den inte kan registrera det eller har för liten massa.

Så tog och provade med fruns hjälp att testa praktiskt på avstånd. Vi stod jämsides och hade målen uppsatta på 300 meter, hon med ficklampa jag med en 30-06 med kula laddad och uppmätt till 780 m/s och ficklampan torde ge ljusets maxhastighet antar jag. Vi avlossade samtidigt och kulan nådde fram först för ljuset nådde inte fram alls.

Så antagligen går ljuset långsammare och har en kort räckvidd eller kröks inom 300 meter.

Jag blir inte klok på experimentet och ska dricka öl och svetsa lite istället för det här övergår mitt förstånd.
Citera
2016-01-15, 16:10
Medlem
Schulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Jag är ägare till en kronograf...

Vi avlossade samtidigt och kulan nådde fram först för ljuset nådde inte fram alls.

Så antagligen går ljuset långsammare och har en kort räckvidd eller kröks inom 300 meter.

Jag blir inte klok på experimentet och ska dricka öl och svetsa lite istället för det här övergår mitt förstånd.
Jag tror du har rätt. Nån har sagt att det tar ca 8 minuter för ljuset att gå från solen och hit till jorden. Men jag undrar vilken Norrbagge som åkt dit för att ta tid på detta. Varmt måste det också ha varit. Dock vet vi ju att Norrmän alltid har två bildörrar med sig så att de kan veva ned rutorna och få korsdrag.
Citera
2016-01-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ett problem vi har när det gäller rymdfärder är att även om vi färdas i ljusets hastighet så tar det nästan 10 miljoner år att nå närmaste stjärna. Men jag kom på att människan har ju tillverkat pistoler, och en kula från en pistol måste ju färdas snabbare än ljusets hastighet? Jag har själv skjutit med en pistol och man hinner inte göra någonting förrän kulan anländer där man siktade. Tänk om man avfyrade en raket med siktet på Jupiter så hade man varit där på en gång i en kulas hastighet.
Du har ju redan fått data som motbevisar ditt misstag men tänkte att jag kan flika in att det kanske visst är möjligt att färdas fortare än ljuset.

1. Bara för att vi inte har sett eller mätt något snabbare så betyder ju inte det att det inte finns

2. Inom kvantfysiken har man upptäckt väldigt konstiga saker t.ex. tvillingpartiklar som kan påverka varandras tillstånd på nolltid, på något sätt verkar information kunna färdas snabbare än ljuset. Om det nu är en korrekt beskrivning av vad som händer, troligen inte. Men något händer ju, det beror på något.

Jag tror att vi snart kommer få en ökad förståelse för de här sakerna och kanske upptäcka nya dimensioner där helt andra lagar än våra kända naturlagar gäller. Där ljuset kanske inte alls är det snabbaste som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in