Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-14, 23:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Långsamt börjar vår bild sippra ut:

http://www.nsk.se/2016/01/14/polis-inte-ett-hedersmord/

På bland annat sociala medier har det hävdats att offret tidigare har gett sig på gärningsmannen för att den senare trakasserade kvinnliga elever. Gärningsmannen ska då ha blivit kränkt och för att försvara sin heder attackerat offret med kniv.

Polisen dementerar naturligtvis att det skulle röra sig om ett mord för att försvara sin heder. Det är allt för känsligt att säga. Däremot:

Cederholm bekräftar dock att polisen utreder möjligheten att det kan handla om en hämndaktion.
– Uppgifterna som har kommit till oss om hämnd är ett motiv som vi tittar på och försöker springa ikapp, precis så som med andra tänkbara motiv vi får uppgifter om.
Citera
2016-01-14, 23:46
Medlem
Quwaesad177s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
..Cederholm bekräftar dock att polisen utreder möjligheten att det kan handla om en hämndaktion.
– Uppgifterna som har kommit till oss om hämnd är ett motiv som vi tittar på och försöker springa ikapp, precis så som med andra tänkbara motiv vi får uppgifter om.[/i]
Ska naturligtvis läsas som "vi kommer att uteslutande fokusera på att 14åringen skulle ha blivit mobbad för sina sextrakasserier precis som massmedia gör, utan att nämna sextrakasserierna såklart".
Senast redigerad av Quwaesad177 2016-01-14 kl. 23:50.
Citera
2016-01-14, 23:55
Medlem
vi ska inte dra alla over en kam. Men lol.... Cederholm? Hur manga fick mota jesus denna gang?
Citera
2016-01-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Synnerligen märkligt sätt att beskriva förhållandena, det finns förövare och offer men AB skriver som om det var två parter i en konflikt, som om anhöriga till offret och som själva förstås också är offer skulle behöva försvara sin position för att inte vara medskyldiga till ett bestialiskt mord.
Det var inte Aftonbladet som använde dom orden utan en kommentator här:

"Det är helt absurt hur Aftonbladet kan gå ut med en version från GMs pappa utan att höra den andra sidan."
Citera
2016-01-15, 01:05
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Det var inte Aftonbladet som använde dom orden utan en kommentator här:

"Det är helt absurt hur Aftonbladet kan gå ut med en version från GMs pappa utan att höra den andra sidan."

det är, vågar jag hävda, något som aldrig hänt tidigare i sverige. åtminstone inte dagen efter mordet. ett extremt märkligt val ur pressetisk synpunkt.
Citera
2016-01-15, 01:38
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Långsamt börjar vår bild sippra ut:

http://www.nsk.se/2016/01/14/polis-inte-ett-hedersmord/

På bland annat sociala medier har det hävdats att offret tidigare har gett sig på gärningsmannen för att den senare trakasserade kvinnliga elever. Gärningsmannen ska då ha blivit kränkt och för att försvara sin heder attackerat offret med kniv.

Polisen dementerar naturligtvis att det skulle röra sig om ett mord för att försvara sin heder. Det är allt för känsligt att säga. Däremot:

Cederholm bekräftar dock att polisen utreder möjligheten att det kan handla om en hämndaktion.
– Uppgifterna som har kommit till oss om hämnd är ett motiv som vi tittar på och försöker springa ikapp, precis så som med andra tänkbara motiv vi får uppgifter om.
Mycket märkligt. Det skulle kunna vara så att Cederholm inte riktigt förstår detta med heder. Han tror kanske att heder i detta fall har att göra med att BO inte levde anständigt efter sin religion.

För om man har blivit slagen eller utskälld kan man känna att man förlorat sin heder och därmed vill hämnas.
Citera
2016-01-15, 02:22
Medlem
Kan någon sammanfatta i korthet?
Citera
2016-01-15, 02:33
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Så du tycker alltså att det går att jämföra en örfil med en kniv i hjärtat?
eller är det själva filmningen som du retar dig på? så är det ju inte han som filmar!

Dessutom enligt utsagor ska GM slagit samt skickat bilder till någon tjej varpå BO tog på sig rollen att agera polis, så här i efterhand ett väldigt dumt beslut, fast det vet vi nu!

Så kom ihåg det alla ni hjältar som ska hindra någon nyinkommen från att slå ner någon tjej eller våldta så är det ok så länge någon inte filmar det, om det görs ska ni bestraffas med döden!

Nej det är ju inte han som filmar. En slår, en annan filmar. Dela upp mobbingen så ingen enskild har en tillräcklig andel för att kunna fällas. Det är mobbingens natur.
Annars så verkar du inte vilja besvara frågan utan i stället tolka det till något annat.
Jag frågar igen. Vad var avsikten med att slå,filma och sprida film? Var det att ta heder och ära av den utsatte?
Citera
2016-01-15, 02:37
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Kan någon sammanfatta i korthet?
Ahmed 14 år var en av de killar som trakasserade och tafsade på tjejerna i skolan. Han konfronteras av Arminas 15. Det blir bråk och Arminas ger Ahmed en örfil.

Finns att se här.

Videon fick stor spridning och antagligen kände sig Ahmed förnedrad eller som att hans heder hade skadats, så han tar med sig en kniv till skolan och hugger Arminas i ryggen.

Avlägsna kebab.
Citera
2016-01-15, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nej det är ju inte han som filmar. En slår, en annan filmar. Dela upp mobbingen så ingen enskild har en tillräcklig andel för att kunna fällas. Det är mobbingens natur.
Annars så verkar du inte vilja besvara frågan utan i stället tolka det till något annat.
Jag frågar igen. Vad var avsikten med att slå,filma och sprida film? Var det att ta heder och ära av den utsatte?

det där var väl för fan ingen mobbning ! muslimaset hade ju tallat och slagit på en brud ! då va väl det mer mobbning isf, att sen inte den muslimska familjen kan ta att deras äckelson får en jävla slapp örfil tillbaks utan bl.a pappa muslim sitter och säjer till ungjäveln att han ska ta sin heder tillbaka tyder ju bara på att dom inte värderar ett människoliv för fem öre, skicka hem varenda jävla muslim så folk slipper va oroliga för asen.
Citera
2016-01-15, 02:51
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnybee
det där var väl för fan ingen mobbning ! muslimaset hade ju tallat och slagit på en brud ! då va väl det mer mobbning isf, att sen inte den muslimska familjen kan ta att deras äckelson får en jävla slapp örfil tillbaks utan bl.a pappa muslim sitter och säjer till ungjäveln att han ska ta sin heder tillbaka tyder ju bara på att dom inte värderar ett människoliv för fem öre, skicka hem varenda jävla muslim så folk slipper va oroliga för asen.

Det är uppenbart att gänget här har svårt att erkänna att det är mobbing. Men så är Sverige också mobbingens förlvade land.

Jag frågar igen. En slår, en filmar, sen sprids filmen. Vad är det om inte en planerad aktion att ta heder och ära av en person. Alla som förnekar detta är patetiska mobbare. Jag gillar inte islam för 5 öre men jag ser ändå att denna situation är mobbing och inget annat. Det hjälper inte att skrika muslimjävel tills man blir hes. Det är mobbing, punkt slut.
Citera
2016-01-15, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är uppenbart att gänget här har svårt att erkänna att det är mobbing. Men så är Sverige också mobbingens förlvade land.

Jag frågar igen. En slår, en filmar, sen sprids filmen. Vad är det om inte en planerad aktion att ta heder och ära av en person. Alla som förnekar detta är patetiska mobbare. Jag gillar inte islam för 5 öre men jag ser ändå att denna situation är mobbing och inget annat. Det hjälper inte att skrika muslimjävel tills man blir hes. Det är mobbing, punkt slut.

Jag har vart mobbad i skolan när jag var liten och anledningen till mobbningen vet jag ej möjligtvis för jag var mullig på den tiden , det är ren mobbning när det inte finns någon anledning, ok? denna lilla arab hade tafsat och slått på en brud är det ok i ditt tänkande ? för detta fick han en örfil och då tycker du att han blir mobbad! han skulle haft stryk den jävla idioten , sen tycker hans far och säkert hans bror att han måste ta tillbaks sin heder ! så då är det alltså enligt dig helt ok att hugga ihjäl den som gett ut en dålig örfil enligt dig ! du måste ju va helt dum i hela huvet om du tycker en örfil och några sekunders filmande rättfärdigar att mörda !! då skulle ju tjejen araben tallade och slog på få skjuta hela arabfamiljen för att få tillbaks SIN heder. Du är störd sök hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in