Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Alla våldsförbrytare har ett koppel med kvinnor som beundrar dem. Så att han har flickor runt sig som beundrar honom behöver inte säga så mycket.
Videon talar inte till BO:s fördel. Vad i helvete var han/de ute efter. Skulle ett bekännande för något tvingas fram? Och när det misslyckas så tar han till våld mot en yngre och betydligt mindre pojke. Alltså, det ser inte bra ut. Inser du det? Att förnedra någon och "föreviga" det på film det är mobbing. Det har inget med rättskipning att göra. Mobbingens natur är att orsaka maximal skada, och få det att verka oskyldigt.
Avsikten var att det skulle ta på hans heder. Så ingen skall spela förvånad om det lyckades. Tror du på dig själv när du låtsas förvånad över att det tog på hans heder?
Om ni tycker att äh, det var bara en snyting, och en film, varför göra en stor sak av det, så kan GM gör det samma. Äh, det var bara ett litet knivhugg, och så går jäveln och dör av det, var det nödvändigt? Men av någon orsak är det mer accepterat att låtsas vara okunnig om de psykiska skador man orsakar än att vara okunnig om fysiska skador. Jag tycker det går ut på ett.

Men låt höra. I vilken avsikt delades snyting ut? I vilken avsikt filmades det? Om du inte kan ge ett trovärdigt svar så utgår jag ifrån att det var för att ta hedern av honom.

Så du tycker alltså att det går att jämföra en örfil med en kniv i hjärtat?
eller är det själva filmningen som du retar dig på? så är det ju inte han som filmar!

Dessutom enligt utsagor ska GM slagit samt skickat bilder till någon tjej varpå BO tog på sig rollen att agera polis, så här i efterhand ett väldigt dumt beslut, fast det vet vi nu!

Så kom ihåg det alla ni hjältar som ska hindra någon nyinkommen från att slå ner någon tjej eller våldta så är det ok så länge någon inte filmar det, om det görs ska ni bestraffas med döden!
Citera
2016-01-13, 10:12
Medlem
Kan någon skriva ihop en sammanfattning för de som inte orkar läsa igenom hundratals sidor med text?

Denna film som jag hört lite om, finns den att se någonstans?
Citera
2016-01-13, 10:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är en intervju av en mycket god vän till den mördade:

http://www.kristianstadsbladet.se/ostra-goinge/elever-finner-trost-i-varandra/

Man ska inte döma efter bilder, men denne Tobias ser inte direkt ut, eller låter som, som en översittare / mobbare. Snarare som någon som kunde sitta i elevrådet ungefär. Och han beskrivs som en av Arminas närmaste vänner.

Jag tror helt enkelt Arminas var en stark kille, med ett starkt civilkurage. Som försvarade tjejerna på skolan mot "blattarnas" angrepp och trakasserier. Och Arminas gav tydligen "fel" heders-blatte en örfil för vad han gjort mot en tjej.
Intressant i sammanhanget är följande:

Citat:
T****** A******** berättar att de flesta elever vet bakgrunden till händelsen, men att ingen vill berätta för utomstående.

– Det här är så onödigt, det var ingen stor grej egentligen.
Det låter på Tobias som om mordet var orsakat av en akut händelse, och att denna händelse egentligen inte var någon stor grej. Om vi kopplar detta till GM:s pappas ord om att skolan inte hjälpte GM att försvara sin heder, blir den rimliga slutsatsen att GM ansåg att det faktum att han blev filmad när han fick stryk och flydde var en kränkning som måste avtvås i blod.

Om det fanns någon mer vuxenförståelig anledning till att GM örfilades upp och filmades - som att han hade svinat sig mot någon tjej - eller ej framgår inte på minsta sätt av filmen, och det torde vara av mindre betydelse för GM:s reaktion.
Citera
2016-01-13, 10:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Fö så har jag försökt översätta fb sidan med filmen som hade en massa kommentarer på arabiska och de ibland svårtolkade googleöversatta raderna visar faktiskt en väldigt sympatisk inställning.

De talar om föräldrars ansvar osv och jag får inte intryck av att de är så hatiska som vissa här vill framställa.
Det är ju inte orimligt att föreställa sig att tonläget är lite annorlunda beroende på om det är tonårskillar eller personer ur föräldragenerationen som skriver.
Citera
2016-01-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xBanKiie
Kan någon skriva ihop en sammanfattning för de som inte orkar läsa igenom hundratals sidor med text?

Denna film som jag hört lite om, finns den att se någonstans?

Ska försök göra en sammanfattning!

2 st ungdomar 14 respektive 15 år bägge med utländsk påbrå BO från Litauen, GM från Syrien.

Dessa två kom i bråk vid lucia ungefär (film finns på detta) bakgrunden skulle vara att GM kompis eller ev, GM själv hade skickat könsorgans bilder till någon tjej på skolan, samt slagit till en tjej i magen efter att hon blivit kallad hora och hon spottat på GM eller GM kompis!

BO har då gett GM en örfil samt jagat iväg GM senare då händelsen filmats, detta var kränkande och för att upprätta sin heder tog då GM med sig en kniv 1 månad senare och dräpte BO bakifrån genom att sätta en kniv i hjärtat på honom.

Ja typ något sånt!
Citera
2016-01-13, 10:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag tycker det vad väldigt dåligt omdöme/och okänsligt av Aftonbladet att publicera artikeln som de gjorde. Men det blir ju inte bättre av att folket sitter hemma i stugorna i Broby och snackar skit. Jag klandrar inte Arminas föräldrar på ngt sätt, jag undrar bara varför de inte också kunde gett sin syn på saken i Aftonbladet, om de ville balansera upp det.

Som du mycket riktigt själv skrev har de ju pratat ut i Litauisk media, då kunde de ju talat väl om sin son i svensk media. Det var trots allt här han bodde, eller hur?
Enligt Aftonbladet hade de kontaktats, men avböjt intervju - inte så konstigt när deras son just hade mördats. När de sedan såg vad Aftonbladet skrev, ansåg de förmodligen att tidningen hade valt fiendesidan, och hade mer förtroende för hemlandets media.
Citera
2016-01-13, 10:35
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
, Jag tror dom flesta blir förbannade hur Aftonbladet vinklar historien, Att gå in och försvara en förövare och "försöker finna halmstrån som rättfärdigar ett mord oavsett etnicitet är skamligt, framför allt så nära dödsfallet.

Detta görs ju ständigt i alla mord att man försöker reda ut omständigheterna. Folk vill ju ha svar och i en tid som denna helst genast utan mörkningar. Var det ett oprovocerat mord som enbart berodde på pojkens härkomst som många här på FB fick för sig och pläderade för eller fanns det bakomliggande orsaker med förlopp där det ena ledde till det andra.

AB pekade på en del saker som i det här läget kan visa sig ha betydelse för dådet och även vilka i vuxenvärlden som svikit. Det fanns helt säkert folk i byn som tipsade om detta oavsett GM:s status på skolan. Redan i början av artikeln märks att de lägger in att de fått informationen från "flera källor".

Vi pratar inte alls om att försvara en förövare för ett mord är alltid ett mord. Det handlar istället om att man försöker spegla ett förlopp där man ställer sig frågan "Hur kunde det här hända?". Hade pojken fått en rättegång hade detta varit en förmildrande omständighet med det som nu verkar framkomma. De förmildrande omständigheterna i en rättegång bygger på en svensk kultur och värderingar och har värpts fram genom åren innan det hamnat i en lagbok.

Förloppet i sig speglar också vad vi behöver göra i samhället för att minimera den här typen av händelser. Kan samhället ha bättre lagar? Gjordes formella fel av tjänstemän? Var det någon som var överbelastad med jobb för att utföra alla sina åtaganden? Var det någon som var allmänt lågpresterande?

Vi medborgare lär oss av detta. Det har funnit återkommande problem i skolan och när det går så här långt måste vi stanna upp och lyssna. Småbarnsföräldrar idag kommer förhoppningsvis att vara mer visa för att förändra den skola deras barn skall gå i.
Citera
2016-01-13, 10:45
Medlem
godhetsapostelns avatar
Svartmåla en mördad 15-åring? För att försvara den vansinniga invandringspolitiken? Vad är detta för ett land?
Citera
2016-01-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Ska försök göra en sammanfattning!

2 st ungdomar 14 respektive 15 år bägge med utländsk påbrå BO från Litauen, GM från Syrien.

Dessa två kom i bråk vid lucia ungefär (film finns på detta) bakgrunden skulle vara att GM kompis eller ev, GM själv hade skickat könsorgans bilder till någon tjej på skolan, samt slagit till en tjej i magen efter att hon blivit kallad hora och hon spottat på GM eller GM kompis!

BO har då gett GM en örfil samt jagat iväg GM senare då händelsen filmats, detta var kränkande och för att upprätta sin heder tog då GM med sig en kniv 1 månad senare och dräpte BO bakifrån genom att sätta en kniv i hjärtat på honom.

Ja typ något sånt!
Finns filmen att se någonstans?
Såg ett inlägg på FB att BO hade försvarat någon tjej ifrån sexuella trakasserier, sen läser man annat om mobbning. Mycket förvirrande med alla spekulationer...
Citera
2016-01-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Detta görs ju ständigt i alla mord att man försöker reda ut omständigheterna. Folk vill ju ha svar och i en tid som denna helst genast utan mörkningar. Var det ett oprovocerat mord som enbart berodde på pojkens härkomst som många här på FB fick för sig och pläderade för eller fanns det bakomliggande orsaker med förlopp där det ena ledde till det andra.

Det som skulle gjorts är en neutral, nyanserad inblick från alla håll och kanter som förklarar varför det gick som det gjorde. Det har inte gjorts!

AB pekade på en del saker som i det här läget kan visa sig ha betydelse för dådet och även vilka i vuxenvärlden som svikit. Det fanns helt säkert folk i byn som tipsade om detta oavsett GM:s status på skolan. Redan i början av artikeln märks att de lägger in att de fått informationen från "flera källor".

Källorna är inte opartiska, dessutom har man inte tagit hänsyn till offrets familj.

Vi pratar inte alls om att försvara en förövare för ett mord är alltid ett mord. Det handlar istället om att man försöker spegla ett förlopp där man ställer sig frågan "Hur kunde det här hända?". Hade pojken fått en rättegång hade detta varit en förmildrande omständighet med det som nu verkar framkomma. De förmildrande omständigheterna i en rättegång bygger på en svensk kultur och värderingar och har värpts fram genom åren innan det hamnat i en lagbok.

Jo jag anser att man utan hänsyn till den drabbade familjen fått situationen till ett försvarstagande istället för ett ansvarstagande. Dessutom tror jag inte alls på förmildrande omständigheter då GM varit inne på olika sajter för att lära sig döda! Detta är överlagt mord.

Förloppet i sig speglar också vad vi behöver göra i samhället för att minimera den här typen av händelser. Kan samhället ha bättre lagar? Gjordes formella fel av tjänstemän? Var det någon som var överbelastad med jobb för att utföra alla sina åtaganden? Var det någon som var allmänt lågpresterande?

Sluta var förlåtande vi har lagar och stadgar som förbjuder mord, skolan ska lära barn läsa, skriva osv. polisen ska låsa in brottslingar och förebygga olagligheter. föräldrar skall uppfostra sina barn och se till att dom skiljer på rätt och fel!

Vi medborgare lär oss av detta. Det har funnit återkommande problem i skolan och när det går så här långt måste vi stanna upp och lyssna. Småbarnsföräldrar idag kommer förhoppningsvis att vara mer visa för att förändra den skola deras barn skall gå i.

Jag ska inte som förälder behöva oroa mig för att mina barn ska bli våldtagna/dödade till och från skolan bara för att någon från ett annat land vill bo här. det är ett misslyckande, Jag med mina fäder har inte byggt upp detta land för att det ska raseras av en jävla massa idioter som inte vet vad som är rätt och fel.
Citera
2016-01-13, 11:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det är tydligen inte bara mina texter du behöver läsa om.
Det står ingenting i den texten om att kniven stacks in i ryggen.
Det vore otroligt om man med en, eventuellt krokig, kökskniv skulle kunna vara så pricksäker
att man stack genom ryggen och träffade hjärtat.
Du har verkligen gjort bort dig med detta inlägg.
...när den 14-årige gärningsmannen plötsligt smög upp bakifrån och stack en kniv rakt i hjärtat på offret. skriver Expressen. Du menar att han skulle ha huggit offret framifrån fast han kom bakifrån? För det första förutsätter det nästan att gm var vänsterhänt för att vara utförbart. För det andra försvinner en del av överraskningseffekten. Men för det tredje försummar du upplysningen att gm hade varit inne på nätet och kollat hur man har ihjäl folk.

Och det går alldeles utmärkt att sticka in i hjärtat med en rätt kort kniv bakifrån. Det var visserligen nästan fyrtio år sedan jag fick litet a i anatomi, men jag kommer fortfarande väl ihåg att hjärtat lutar både i bak/framplanet och i höger/vänsterplanet, och sticker du bara lite högre bakifrån och närmare medellinjen än vad du intuitivt inbillar dig, så ligger höger förmak bara ett fåtal centimeter in på en magerlagd tonårskille.

Hjärtat är överhuvudtaget åtkomligt för stick från diverse konstiga håll som man intuitivt inte tänker sig. För typ fyrtio år sedan blev en överläkare i Kalmar ihjälstucken av sin fru i ett äktenskapligt fyllebråk med en papperskniv som trängde in genom armhålan.
Citera
2016-01-13, 11:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Alla ljuger i den här historien…

Jag delar din slutsats att det förs fram en hel del osanna uppgifter.
Att de direkt inblandade och deras närstående har en vinklad syn
på vad som hänt är förståeligt. På ansvariga tjänstemän, ansvariga
politiker och media måste kraven ställas högre. När ansvariga direkt
ljuger, döljer eller förvanskar fakta så är det allvarligt. Jag kan inte
komma på någon annan förklaring än att man inte vill ta det ansvar
som man har för vad som faktiskt har hänt.
Som du är inne på, uppmuntras ju alla till att spekulera, när de upp-
gifter som sprids ut av ansvariga har uppenbara fel och saknar
viktiga delar.

Jag vill kommentera din spekulation om att det kan vara så att "flickan"
har presenterat en vinklad historia till rektor med syftet att skydda BO.
Det är ju också möjligt att hennes historia varit korrekt, men att rektor
har betraktat den som en partsinlaga och därför underlåtit att vidta åtgärder.
En annan möjlighet är att det under en längre tid pågått konflikter på
skolan med etniska undertoner, kanske till och med med inslag som
många skulle kalla rasistiska. Om detta pågått och inte åtgärdats av
skolledning och politiskt ansvariga, trots att dom haft kännedom om
detta, så är det ett bra skäl för de ansvariga att till varje pris hindra
att detta kommer fram nu, eftersom det då skulle utkrävas att de tog
sitt ansvar. Jag vill dock understryka att detta bara är ännu en
spekulation, i brist på fakta…

mvh/Bo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera