2016-01-14, 15:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Om du tycker att den fetade meningen är tydlig svenska kan du väl förklara den istället för att förfas dig över min läsförståelse.

Hur svårt kan det vara att skriva klarspråk, att man inte har hittat någon DNA?

Återigen, varför skriver man inte ut i klarspråk vad man har hittat? Är det ett okänt DNA borde man skriva det. Hur ska beställaren fatta beslut om om utförligare analyser annars?

Men oavsett bristerna i språkbruket, så är det helt osannolikt att det inte finns ETT ENDA främmande DNA spår på alla undersökta ställena.

Nu var det väl inte din nivå på läsförståelse som vi skulle diskutera?

Du säger att det är helt osannolikt att man inte funnit främmande DNA. Vi har ju ett faktum (inget främmande DNA) men du hävdar att detta faktum är osannolikt. Kan du utveckla hur du kom fram till den slutsatsen?
Senast redigerad av madtop 2016-01-14 kl. 15:30.
2016-01-14, 15:27
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men ändå tog han inte med sig alla snörstumpar, märkligt tycker jag. Om han hade bråttom att komma ifrån ladan, varför lägga tid på att skära bort snöret. Det hade ju räckt med att skära ner offret ifrån röret och ta med sig kropp och snöre, allt i ett så att säga, vad kan man dra för slutsats av det här?

Vad jag vet så har ingen försökt sig på en analys av varför det fanns snörstumpar på olika ställen och i ett visst antal, hur gick det till och varför?

Ankan är inne på något där. Snörstumparna hade gått snabbt och lätt att göra sig av med. - Är man stressad och har panik, så borde han gjort sig av med snörstumparna på en gång. Men det gjorde han inte. Han hade säkert sina anledningar till det, men det är idiotiskt vilket som.

Men det går i rätt linje, att Nerijus inte är särskilt klyftig.
Senast redigerad av henkess 2016-01-14 kl. 15:30.
2016-01-14, 15:28
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nu var det väl inte din nivå på läsförståelse som vi skulle diskutera?

Du säger att det är helt osannolikt att man inte funnit främmande DNA. Vi har ju ett faktum (inget främmande DNA) men du hävdar att detta faktum är osannolikt. Kan du utveckla hur du kom fram till den slutsatsen?

Har de haft en så osannolik tur att de bara testat på ställen där NB's DNA fanns? Eller menar du att de mörkat andra främmande träffar?

Menar du att det är en omöjlighet att polis kan mörka?

Du verkar ha en oerhörd tilltro till polis och rättsväsendet. Har du läst tidningarna på sistone? Pedofiler
till polischefer och sexuella trakasserier på festivaler. Apropå polis och mörkande.
2016-01-14, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Han var ju där och såg Lisas handske? Det blev inte avspärrar speciellt snabbt om man tänker på att han lyckades genomföra sin sexuella fantasi som han närt i hela sitt liv på under 30 minuter.
Källa på att NB närt sin sexuella fantasi hela livet! Du spekulerar. Håll dig till fakta och skapa inte trådsanningar, tack.
2016-01-14, 15:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Menar du att det är en omöjlighet att polis kan mörka?

Du verkar ha en oerhörd tilltro till polis och rättsväsendet. Har du läst tidningarna på sistone? Pedofiler
till polischefer och sexuella trakasserier på festivaler. Apropå polis och mörkande.

Just nu och i den här tråden diskuterar vi om det är rimligt att tro att polisen och NFC mörkat DNA-resultat eller att dessa tom planterat DNA i utredening av mordet på Lisa Holm.

Ja - jag anser att det inte är rimligt att tro att de i det här fallet mörkat DNA-bevis. Det är således inget rimligt tvivel.
Senast redigerad av madtop 2016-01-14 kl. 15:39.
2016-01-14, 15:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Man måste nästan veta hur snaran var riggad för att förklara det. Stress är en anledning att glömma vissa detaljer. Han bör varit stressad och mån om att snabbt ta sig därifrån med kroppen.

Visst, men ändå sådan sinnesnärvaro att han emballerade kroppen. Jag menar bara, låt säga att snöret var i ett stycke, varför skära upp det i bitar? Jag tycker att verkar som om att armar och ben har varit bundna på något vis?

Hur snaran var riggad kanske man kan utläsa av snörstumparna, antalet?
2016-01-14, 15:41
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Källa på att NB närt sin sexuella fantasi hela livet! Du spekulerar. Håll dig till fakta och skapa inte trådsanningar, tack.

Det var ironi. Det spekuleras av "fjortisligan" att det skulle vara ett sexualsadistiskt motiv som NB närt i stora delar av sitt liv. Jag skulle dessutom vilja hävda att dessa flickor (och enstaka pojkar) har gjort det till en trådsanning.

Personligen håller jag för mest troligt att det inte alls är något sexualsadistiskt motiv, speciellt inte om tidsrymden som det talas om skulle stämma (vilket jag iofs inte heller riktigt köper).
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-14 kl. 15:43.
2016-01-14, 15:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Men ändå tog han inte med sig alla snörstumpar, märkligt tycker jag. Om han hade bråttom att komma ifrån ladan, varför lägga tid på att skära bort snöret. Det hade ju räckt med att skära ner offret ifrån röret och ta med sig kropp och snöre, allt i ett så att säga, vad kan man dra för slutsats av det här?

Vad jag vet så har ingen försökt sig på en analys av varför det fanns snörstumpar på olika ställen och i ett visst antal, hur gick det till och varför?
Han kan ha skrämts inför möjligheten till ett oväntat besök, t.ex. av GJ som han kan ha sett passera förbi. - Hur som helst talar den hastigt och lustigt lämnade mordplatsen för att han funnit för gott att fly fältet. Det fortsatta förloppet med de utslängda föremålen talar för samma sak; att NB fått kalla fötter. - Han gavs heller ingen chans att ta itu med efterarbetet under måndagen.

Om det var GJ som gav upphov till den hastiga reträtten kan NB ha valt att temporärt ta med sig liket till bostaden för att där visa upp sig ett par minuter (och hoppas få ett par ord med GJ betr. sitt tjusigt uppsatta fönsterbleck), innan han fortsatte mot Martorp.
2016-01-14, 15:45
Bannlyst
Citat:
Det var ironi. Det spekuleras av "fjortisligan" att det skulle vara ett sexualsadistiskt motiv som NB närt i stora delar av sitt liv. Jag skulle dessutom vilja hävda att dessa flickor (och enstaka pojkar) har gjort det till en trådsanning.

Personligen håller jag för mest troligt att det inte alls är något sexualsadistiskt motiv, speciellt inte om tidsrymden som det talas om skulle stämma (vilket jag iofs inte heller riktigt köper).
Vad är då motivet enligt din uppfattning?

Att du ironiserade var sannerligen inte lätt att förstå. Ok då, men tänk på att ironi lätt uppfattas som sanning.
2016-01-14, 15:52
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Just nu och i den här tråden diskuterar vi om det är rimligt att tro att polisen och NFC mörkat DNA-resultat eller att dessa tom planterat DNA i utredening av mordet på Lisa Holm.

Ja - jag anser att det inte är rimligt att tro att de i det här fallet mörkat DNA-bevis. Det är således inget rimligt tvivel.

Jag håller heller inte detta för troligt att NFC gjort det men vad Helan & Halvan som utrett det hela har jag mindre förtroende för. Håller det inte som helt uteslutet att de under yppandeförbudet pysslade med lite av varje som de själva tycke var för samhällets bästa. Vägen till helvetet är ju som bekant asfalterad med goda intentioner.
2016-01-14, 15:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Visst, men ändå sådan sinnesnärvaro att han emballerade kroppen. Jag menar bara, låt säga att snöret var i ett stycke, varför skära upp det i bitar? Jag tycker att verkar som om att armar och ben har varit bundna på något vis?
Åtminstone armarna lär ha varit fixerade.
Citat:
Hur snaran var riggad kanske man kan utläsa av snörstumparna, antalet?
Om den tydliga löpsnaran som satt kvar runt LH:s hals mm redovisades i detalj kanske man skulle kunna komma någonstans.
2016-01-14, 15:59
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Vad är då motivet enligt din uppfattning?

Att du ironiserade var sannerligen inte lätt att förstå. Ok då, men tänk på att ironi lätt uppfattas som sanning.

Jag ser inget motiv, annat än ett tokbryt eller stundens ingivelse som kan ha gått snett. Det finns ju inga direkta klara och hållbara bevis på någonting annat än DNAn. Allt är indicier och indiciekedjan är inte direkt uppenbar och klar. Utan det måste fyllas i ganska rejält. Vi är många som påtalar detta utan att alla för den skull tror att det är frågan om plantering. Min förklaring är att det är en ganska dålig utredning, men du själv påtalar ju att den i jämförelse är gedigen, vilket gör att man blir lite mörkrädd för hur det egentligen står till med rättssäkerheten i Sverige idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in