2016-01-11, 08:59
Medlem
kato85s avatar
Mördad i Albanien? Eller så drog han till Libanon eller Nordafrika och gick med i ngn. PLO-gren och blev dödad.
Citera
2016-01-11, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Mördad i Albanien? Eller så drog han till Libanon eller Nordafrika och gick med i ngn. PLO-gren och blev dödad.

Visst det mesta kan ju vara möjligt men jag tror inte riktigt på någon av dessa teorier.

Blev Bosse mördad tror jag att detta skedde i Stockholm och därefter begravd någonstans i Stockholms län.
Citera
2016-01-14, 09:05
Medlem
Kullenberg skriver:
”Sanningen om Bosse Jansson kanske finns i SÄPO- akten.”
Tänk om det är så!
Citera
2016-01-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Kullenberg skriver:
Tänk om det är så!

Jag tror att anledningen till att SÄPO fortsatte att visa intresse för BJ efter att han försvann (tidningsurklippen) visar att även SÄPO inte hade/har någon aning om vad som hände honom! Därför (bl.a.) tror jag heller inte att Haglind (hette han så?) fick någon info från dem med indikationen att det inte var någon ide att lägga nån energi på att hitta BJ. Att han tidigt "bestämde sig" för att BJ var borta för gott berodde säkert på erfarenhet blandat med lathet...

Att stora delar av SÄPO-akten inte är offentlig kan ha många orsaker, t.ex. att ett flertal personer är omnämnda (informatörer?) och att "tveksamma" metoder använts för viss informationsinhämtning...
Citera
2016-01-14, 12:51
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Jag tror att anledningen till att SÄPO fortsatte att visa intresse för BJ efter att han försvann (tidningsurklippen) visar att även SÄPO inte hade/har någon aning om vad som hände honom! Därför (bl.a.) tror jag heller inte att Haglind (hette han så?) fick någon info från dem med indikationen att det inte var någon ide att lägga nån energi på att hitta BJ. Att han tidigt "bestämde sig" för att BJ var borta för gott berodde säkert på erfarenhet blandat med lathet...

Att stora delar av SÄPO-akten inte är offentlig kan ha många orsaker, t.ex. att ett flertal personer är omnämnda (informatörer?) och att "tveksamma" metoder använts för viss informationsinhämtning...

Du har naturligtvis helt rätt. Sanningen är att många skribenter ser allt som mystiskt och som en konspiration. Kullenberg måste naturligtvis "mystifiera" sitt skrivande annars blir boken trist och säljer mindre.

Att en vänsterextremist som talade och förstod albanska tog livet av sig är naturligtvis mindre säljande än att han var en hemlig agent som mördades eller försvann frivilligt till Albanien där startade ett nytt liv.
Citera
2016-01-14, 19:53
Medlem
Ny identitet i ett annat land eller hemkallad av sina uppdragsgivare och mördad där ?
Senast redigerad av ascheberg 2016-01-14 kl. 19:59.
Citera
2016-01-14, 22:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det kan vara så!

Citat:
Kullenberg skriver:
Tänk om det är så!

Det kan vara så! Ingen av oss vet.
Citera
2016-01-14, 22:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
En teori.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Ny identitet i ett annat land eller hemkallad av sina uppdragsgivare och mördad där ?

Naturligtvis är detta också en teori som kan vara möjlig.

Något hade Bosse för sig vid sidan om allt annat och som ingen av personerna i hans närhet kände till.

Vad nu detta än kan ha varit vet tyvärr ingen av oss.
Citera
2016-01-15, 11:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bestämde sig snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av erog

Ja han hette Haglind.

Nog bestämde sig PH alltid för att Bosse var försvunnen för gott. Dessutom i stort sett omgående när han fick hand om fallet.

Inte kan detta ha berott på erfarenhet. PH höjs många gånger till skyarna i ett flertal olika artiklar samt i boken av sin kompis Olov Svedelid.
Citera
2016-01-15, 13:45
Medlem
Citat:
Kullenberg skriver:
Tänk om det är så!

Och vad menar egentligen Kullenberg med det? Att Säpo skulle veta vad som hänt Bosse? Det låter oerhört naivt i mina öron. Eller är det någon annan "sanning" du åsyftar?
Citera
2016-01-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja han hette Haglind.

Nog bestämde sig PH alltid för att Bosse var försvunnen för gott. Dessutom i stort sett omgående när han fick hand om fallet.

Inte kan detta ha berott på erfarenhet. PH höjs många gånger till skyarna i ett flertal olika artiklar samt i boken av sin kompis Olov Svedelid.

Självfallet baserade Haglind sitt ställningstagande på den mångåriga erfarenhet han hade av utredningar av försvinnanden. Han var en polis av den gamla stammen, som visse vad han pratade om. Att han bedömde försvinnandet relativt tidigt som ett självmord var därför helt naturligt.
Citera
2016-01-15, 14:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningar.

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Självfallet baserade Haglind sitt ställningstagande på den mångåriga erfarenhet han hade av utredningar av försvinnanden. Han var en polis av den gamla stammen, som visse vad han pratade om. Att han bedömde försvinnandet relativt tidigt som ett självmord var därför helt naturligt.

Javisst du!

Efter att ha gått igenom många gamla polisutredningar så har jag aldrig läst en sådan som denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in