Citat:
Ursprungligen postat av
TreatGirlsGently
Lugnt och fint nu... Jag har bott (bor) i flera länder i Östeuropa och även i Syrien, däribland knappt två år i Litauen. Befolkningen i Baltikum är inte som ni vill ha det till, särskilt inte om man bortser från resterna av den ryska ockupationen.
Och att jämföra folk från Östeuropa med arabländer är som natt och dag, nästan helt till Östeuropas fördel! Man kan sammanfatta det så här: de flesta i Östeuropa är uppfödda på Astrid Lindgren medans muslimerna är uppfödda på Koranen...
Sedan är det i och för sig så, sorgligt nog, att det vi hör om Balterna ofta är de få som tar bilen över och plundrar sommarstugor m.m.
Håller med. Warszawa kändes hur säkert som helst. Knappast några vakter på det femstjärniga hotellet där jag bodde. Såg inga slöjor de två första dagarna. Dag tre såg jag en muslim och en nunna... dvs inga hotfulla ungdomsgäng som stryker omkring på nätterna.
Detsamma i Moskva: mycket säkert om man håller sig borta från fulla taxichaffisar. Jag skulle mycket väl kunna bo i Östeuropa (Prag, Budapest, Warszawa, Moskva) osv. Polens skolresultat är ju numera betydligt bättre än Sveriges tack vare traditionell syn på skolan och ingen analfabetinvandring.
Jag är dock medveten om att viss inbrottsligor härrör från dessa länder och känner till det tragiska dubbelmordet i Långared (Antbys) och Lisa Holm-fallet. Det ser jag dock inte som en indikator på att balter och polacker skulle vara mer våldsamma och primitiva än svenskar generellt. Balterna delar nog till stora delar germaners och skandinavers genetik efter att under lång tid varit del av Sverige/Preussen/Polen med nära band till Hansan.