2016-01-13, 14:43
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Yes! det tror jag ochså, men jag tror att hon, när han frågade kan du hjälpa mig bara et ögonblick med det här xxx så svarar Lisa - "ja det så klart"

och att det är den här snubben:

FUP sidan 312
JR berättar att han och hans fru bor i Medelplana där de driver ett litet café och
antikhandel. De stängde sitt café kl 18.00 i söndags och brukar ha som rutin att efter de har
stängt på söndagar beställer de var sin pizza på Källby pizzeria. Janne säger att han ringde
strax efter 18 och beställde pizzan och pizzabagaren sa att det skulle ta ca 10 – 15 min innan
pizzan var klar. Han tog sedan deras firmabil, en Peugeot Partner som är röd och körde mot
Källby.
När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården
och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen.
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd
och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

Vittnet, som såg en man komma ut från ladan ca kl 18:25 *, säger att mannen hade "hår av medellängd"

NBs hår var ju ultra-kort och kan ju då inte ha varit identisk med mannen som kom ut från ladan på denna kritiska tidpunkten.

Så VEM var mannen som kom ut från ladan ?

http://www.svt.se/cachable_image/1447766666/svts/article4844922.svt/alternates/extralarge/nerijus-bilevicius-jpg

Bild på NB, med ultra-kort hår, den 12 Juni.

* FUP 312
När han passerade Blomberg tar det fem minuter att ta sig ner till pizzerian. Han säger att han
kollat kvittot och han betalade den kl 18.31.
2016-01-13, 14:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Anledningen, efter min mening, till att Arne Jönsson ska vittna i HR
:

AJ har i förhör sagt att hans son Gustav Jönsson har berättat för AJ att han hälsade på NB då han åkte förbi NBs hem den 7 Juni.

Enligt NB så har AJ sagt att hans son GJ har sagt att han såg en vit VW Caddy vid ladan då han körde förbi den, den 7 Juni kl. ca 18:56.
(Adriana har dessutom sagt att hon tyckte att mannen med kartan's bil var en vit Caddy, hon skickade en bild på en vit Caddy till AJ för att visa vad hon trodde att det var för bil mannan hade)

Arne kan inte vittna om vad Gustav har sagt att han har sett. Det är hörsägen. ( Igen)
2016-01-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Man kan bara undra varför dom uppgifter inte nämnts i FUP? Passade inte till ÅK?
Det finns ett vittne till som såg Lisa åka moped kl. 18.37.

Det läskiga är att det nog finns många uppgifter som inte finns med i fup som borde ha varit där, och samtidigt även många uppgifter som inte ens togs med i slasken när det inte passade in i åklagarens "färdiga" bild av brottet. Det är på många sätt skrämmande enkelt att "styra" utredningen åt ett visst håll för den som tar emot tips, samlar/letar bevis, analyserar bevis, förhör vittnen och andra osv osv...
2016-01-13, 14:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vittnet, som såg en man komma ut från ladan ca kl 18:25 *, säger att mannen hade "hår av medellängd"

NBs hår var ju ultra-kort och kan ju då inte ha varit identisk med mannen som kom ut från ladan på denna kritiska tidpunkten.

http://www.svt.se/cachable_image/1447766666/svts/article4844922.svt/alternates/extralarge/nerijus-bilevicius-jpg

* FUP 312
När han passerade Blomberg tar det fem minuter att ta sig ner till pizzerian. Han säger att han

Det var NB som kom ut ur ladan, det är inget mysterium.

Jag vet inte hur många gånger MrFold och andra har förklarat det där med vittnespsykologi och minne i den här och andra kriminaltrådar. Häng inte upp dig på hårets längd, det är en bagatell, särskilt när vittnet körde bil och hade störst fokus på bilkörningen.
2016-01-13, 14:51
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

* FUP 312

Håret är inte ultrakort. Jämför med de båda polismän som "eskorterar" honom på din bild. Nu när många män är rakade på huvudet kan NB:s hår beskrivas som normallångt.
2016-01-13, 14:55
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag läste en annan hypotes som postades efter den jag publicerade, den hypotesen utgår ifrån att NB kontaktade Lisa vid caféet, förklarar det metalliska skramlet som hördes vid fickringningen, jag tycker att den hypotesen också är bra, den förklarar skramlet med att det kan vara när nyckeln sätts i tändningslåset.

Hur som helst, någonstans mellan min och den här andra hypotesen tror jag är sanningen. Inget våld användes för att få Lisa till andra sidan vägen gissar jag på.

Ja antingen hämtar han Lisa, eller lockar henne över vägen, men överfallet börjar vid NBs bil och sedan tror jag allt går väldigt fort.
2016-01-13, 14:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Det läskiga är att det nog finns många uppgifter som inte finns med i fup som borde ha varit där, och samtidigt även många uppgifter som inte ens togs med i slasken när det inte passade in i åklagarens "färdiga" bild av brottet. Det är på många sätt skrämmande enkelt att "styra" utredningen åt ett visst håll för den som tar emot tips, samlar/letar bevis, analyserar bevis, förhör vittnen och andra osv osv...
Jätteläskigt. Speciellt när IR grävt i slasken som en slamsugare innan TR.
Hur stor FUP har du tänkt dig när den redan är på 2000 sidor...
2016-01-13, 14:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ja antingen hämtar han Lisa, eller lockar henne över vägen, men överfallet börjar vid NBs bil och sedan tror jag allt går väldigt fort.

Vid bilen sätter han en snara runt halsen på henne och drar åt, hon kan knappast skrika i det läget, kastar in henne i bilen, kör runt ladan och tar in henne ifrån baksidan. Snabbt och kan förklara varför ingen såg bilen kort därefter.
2016-01-13, 15:03
Medlem
Theforeigners avatar
Hittade en bild på Aivarus Bilevicius och hans fru (klicka på bilden så blir den større) och här ser man ju hur otroligt lika han och NB är:

http://www.clubpigalle.se/?p=25448
2016-01-13, 15:03
Bannlyst
Citat:

* FUP 312
Din retorik att granska olika ting var för sig i fallet och därmed ifrågasätta är skrattretande oprofessionellt. Fattar du inte att det är den samlade bevisbördan som både tingsrätt och nu hovrätt tar ställning till.
Detta är signifikativt för alla alternativteoretiker. Om man inte tar in helheten och värderar den så är man inte med i matchen.
Jag är helt övertygad om at hovrätten fastställer tingsrättens dom. Vad ska då alla alternativteoretiker gaffla om?
2016-01-13, 15:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Hittade en bild på Aivarus Bilevicius och hans fru (klicka på bilden så blir den større) och här ser man ju hur otroligt lika han och NB är:

http://www.clubpigalle.se/?p=25448

... oavsett yttre så är hans och ABs DNA väldigt olika. Det är mer intressant.
2016-01-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jätteläskigt. Speciellt när IR grävt i slasken som en slamsugare innan TR.
Hur stor FUP har du tänkt dig när den redan är på 2000 sidor...

Du har uppenbarligen inte själv sett vittnesmål "försvinna", eller ovilja att ta emot dem... eller omhändertagna bevis inte redovisas osv osv. OM det har skett sådana saker i detta fall vet vi inte, men det skulle inte vara första gången isåfall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in