2016-01-13, 07:56
Medlem
ImImpalas avatar
Jag hittade ett foto på Facebook från en kille från Rumänien med min föredetta kompis som varit en fitta mot mig och med detta sagt så fick jag en Rush och använde min anonyma Facebook och skicka fotot till hennes farsa med texten att hon umgås med kriminella.
Hennes mamma skriver nu till mig och min riktiga kompis att vi är polisanmälda och hon vilk gå vidare med detta....
Har jag begått ett brott ?
Vad jag tänker så har den som lagt upp fotot på Facebook förlorat äganderätten och att hon umgås med kriminella är sant för att romerna är kriminella (snattat, hotar med våld och organiserat tiggeri etc)
Citera
2016-01-13, 08:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImImpala
Jag hittade ett foto på Facebook från en kille från Rumänien med min föredetta kompis som varit en fitta mot mig och med detta sagt så fick jag en Rush och använde min anonyma Facebook och skicka fotot till hennes farsa med texten att hon umgås med kriminella.
Hennes mamma skriver nu till mig och min riktiga kompis att vi är polisanmälda och hon vilk gå vidare med detta....
Har jag begått ett brott ?
Vad jag tänker så har den som lagt upp fotot på Facebook förlorat äganderätten och att hon umgås med kriminella är sant för att romerna är kriminella (snattat, hotar med våld och organiserat tiggeri etc)

Upphovsrättsbrott har ni iallafall begått. Det spelar ingen roll var man publicerar fotot. Ni får inte återpublicera det/kopiera det annat än för privat bruk utan tillstånd.

Förtal kan också komma på tal eftersom ni påskiner att någon är brottslig ELLER klandervärd insett leverne. (Jodå, man kan förtala med sanningen också)

Avtalsbrott mot Facebook föreligger ju också. (Men det får ju isåfall FB processa om)
Citera
2016-01-13, 08:31
Medlem
ImImpalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Upphovsrättsbrott har ni iallafall begått. Det spelar ingen roll var man publicerar fotot. Ni får inte återpublicera det/kopiera det annat än för privat bruk utan tillstånd.

Förtal kan också komma på tal eftersom ni påskiner att någon är brottslig ELLER klandervärd insett leverne. (Jodå, man kan förtala med sanningen också)

Avtalsbrott mot Facebook föreligger ju också. (Men det får ju isåfall FB processa om)

Aja piss detta, men kan hon anklagar mig för förtal...
Citera
2016-01-13, 08:44
Medlem
JA det har du. Varför vara elak mot andra? Nedrigt gjort av dig!!
Citera
2016-01-13, 09:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Aja piss detta, men kan hon anklagar mig för förtal...

Av det du berättar så är det solklart så att rekvisten för förtal har uppfyllts.
Citera
2016-01-13, 09:33
Medlem
Även skvaller kan ses som förtal, dvs även om det är sant att hon umgås med dessa så är det förtal att tala om.

Därför behövs pressfriheten för pressen förtalar folk dagligen.

För att stoppa pressarna behöver politikerna bara ta bort förtalsklausulen.
Citera
2016-01-13, 09:56
Avstängd
Uppenbar smutskastning och förtal.
Citera
2016-01-13, 11:43
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Fast detta borde ju anses vara för privat bruk han har inte publicerat det eller liknande utan har ju sparat bilden för privat bruk och endast skickat bilden till en annan privatperson ?

Citat:

Ja precis dock ska det tilläggas att förtal normalt sätt inte faller under allmänt åtal och att hon isåfall själv kommer få driva det åtalet.

"Förtal får normalt inte åtalas av någon annan än den drabbade (målsäganden). Om brottet riktar sig mot någon som är under 18 år eller om målsäganden i annat fall anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt.[2] Allmänt åtal för förtal ska endast väckas i undantagsfall."
Senast redigerad av bergwall94 2016-01-13 kl. 11:45.
Citera
2016-01-13, 12:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Fast detta borde ju anses vara för privat bruk han har inte publicerat det eller liknande utan har ju sparat bilden för privat bruk och endast skickat bilden till en annan privatperson ?

Och därmed spritt den. Det är inte längre privat så fort du skickar den vidare.
Citera
2016-01-13, 12:47
Medlem
ImImpalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12148
JA det har du. Varför vara elak mot andra? Nedrigt gjort av dig!!

Hon har golat ner 1000 snubbar och är en allmän fitta som skickar snubbar på mig.
Citera
2016-01-13, 12:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hon har golat ner 1000 snubbar och är en allmän fitta som skickar snubbar på mig.

Jaha? Och? Förväntas jag bry mig?
Citera
2016-02-01, 11:19
Medlem
Citat:
Du beter dig på samma sätt själv mot henne, som hon mot dig. Ta bort alla idioter ur ditt liv så blir allt bättre!! Eller LIKA BARN LEKER BÄST!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in