2016-01-13, 10:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Jag vet inte vad du pekar ut som ad hoc premisser i mina texter så det kan jag inte svara på.

Jag har tydligt påpekat dom efterhand som dom har manifesterat sig, men om du inte heller förstår såpass mycket filosofi att du vet vad en ad hoc premiss är, så kan jag bara rekommendera dig att du förkovrar dig i akademisk filosofis terminologi, så du kan hänga med i resonemangerna (för nån trådrecensions-debatttaktik a la: "Det minns jag inte" vill jag inte spilla tid på).
Citera
2016-01-13, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du har kognitiva defekter. Det är därför du dampar dina bittra loskor på oss som har nått en högre insikt. För du kan inte komma dit. Du är förmodligen aspberger och du hatar det, och du är avundsjuk på oss andra för att vi har ett större register. Du försöker läsa dig till det, men eftersom din pappa fördömde allt som inte var "praktiskt", kan du inte tillåta dig att acceptera att människan kan förstå saker på flera sätt. Det måste vara skriftligt korrekt för att du ska övertygas. Trots att även matematiker säger att de själva upplever ett annan sätt att förstå deras egna teoretiska modeller.
Du är helt förlorad. Och du vet om det.

Irrelevant pop-psykologisk trams. Försök hålla dig till saken.
Citera
2016-01-13, 10:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det handlar inte om att vara öppen för huruvida Gud existerar eller ej, det är ett bakvänt tänkande, utan om en medvetenhet om det Absoluta och därefter en förståelse till varför vi kallar det för Gud.

Och vilken "medvetenhet" referar du till? Navelskådande? Nått "inre andligt kompass"? Solipsism?
Citera
2016-01-13, 10:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men det kanske blir mycket svårt för dig med tanke på din fallerade epistemologi.

Citat:
På vilket sätt är den fallerande?

Jaså; det har du också "glömd": Att du vill "bevisa" det ofalsifierbara med ett verktyg som per se också är ofalsifierbart.
Citera
2016-01-13, 11:59
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Jag har tydligt påpekat dom efterhand som dom har manifesterat sig, men om du inte heller förstår såpass mycket filosofi att du vet vad en ad hoc premiss är, så kan jag bara rekommendera dig att du förkovrar dig i akademisk filosofis terminologi, så du kan hänga med i resonemangerna (för nån trådrecensions-debatttaktik a la: "Det minns jag inte" vill jag inte spilla tid på).
Jag får intrycket av att du drar dig från att föra en seriös debatt med välutvecklade och, i de fall de efterfrågas, förtydligande resonemang som skulle kunna föra diskussionerna framåt istället för att som nu bara stagnera med dina copy-paste svar. Är man debattintresserad är det knappast att "spilla tid", men du är kanske inte det?
Citera
2016-01-13, 12:02
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Aaah, ett "historisk" summerat argumentum ad populum.
Nej det var inte ett argumentum ad populum utan en påpekande kring ett terminologisk brukande. Terminologi ser jag här som mänskliga överenskommelser och därmed frikopplat från sanningen.
Citera
2016-01-13, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag får intrycket av att du drar dig från att föra en seriös debatt med välutvecklade och, i de fall de efterfrågas, förtydligande resonemang som skulle kunna föra diskussionerna framåt istället för att som nu bara stagnera med dina copy-paste svar. Är man debattintresserad är det knappast att "spilla tid", men du är kanske inte det?

Att du "fallar i glömska" och vill trådrecensera är en återvändsgränd.
Citera
2016-01-13, 12:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det var inte ett argumentum ad populum utan en påpekande kring ett terminologisk brukande. Terminologi ser jag här som mänskliga överenskommelser och därmed frikopplat från sanningen.

Och vem har gjort dessa terminologiska överenskommelser (som du vill ha som underlag)?

Är JAG med i denna överenskommelse och/eller är jag bunden av den?
Senast redigerad av Bogomil 2016-01-13 kl. 12:34.
Citera
2016-01-13, 12:10
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Jaså; det har du också "glömd": Att du vill "bevisa" det ofalsifierbara med ett verktyg som per se också är ofalsifierbart.
Du menar att min epistemologi är "fallerade" eftersom den är ofalsifierbar? Men är inte all epistemologi det? Epistemologin är väl det som ger oss ramarna för det som kan bevisas och kan därmed aldrig själv bli föremål för ett bevisande. Din fientlighet mot axiomatiska startpunkter p.g.a. av att du, som tidigare nämnts, följer axiomet - "det som inte kan bevisas är falskt" - sätter dig en paradoxal sits.
Citera
2016-01-13, 12:12
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Och vem har gjort dessa terminologiska överenskommelser (som du vill ha som underlag)?

Ät JAG med i denna överenskommelse och/eller är jag bunden av den?
Den dåtida människan har gjort det. Var och en är fri att skapa sin egen terminologi. Vill du kalla äpplen för päron får du göra det.
Citera
2016-01-13, 12:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du menar att min epistemologi är "fallerade" eftersom den är ofalsifierbar?

Ja.

Citat:
Men är inte all epistemologi det?

Nej.

Citat:
Epistemologin är väl det som ger oss ramarna för det som kan bevisas och kan därmed aldrig själv bli föremål för ett bevisande.

Japp, och vad är DIN "ram".

Citat:
Din fientlighet mot axiomatiska startpunkter p.g.a. av att du, som tidigare nämnts, följer axiomet - "det som inte kan bevisas är falskt" - sätter dig en paradoxal sits.

Vilka "axiomer"? Menar du dina ad hoc premisser?
Citera
2016-01-13, 12:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Var och en är fri att skapa sin egen terminologi.

Visst; jag har noterat din ovilja mot att använda en gemensam kommunikationsplatform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in