2016-01-13, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur många ansikten har den här mannen. Han ser olika ut på varenda bild.
http://cdnmo.coveritlive.com/media/image/201601/phpq84a4tnerijus.jpg

Inga konstigheter då han gått upp i vikt!
2016-01-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Med en bra choke tar det mindre än 10sekunder tills den man stryper blir medvetslös.
Tid till död varierar kraftigt. 3-5minuter utan syre brukar man säga är tiden det tar tills man blir hjärndöd.
Dock så upphör pulsen vid en "bra" strypning efter ca 60-70sekunder. Vilket ger att efter det så behövs inte offret längre strypas för att dö utan vård/hjälp.
Denna tiden varierar beroende på metod/kraft vid strypning och offrets tillstånd. Allt från 60sekunder till 5minuter.

Så även om det kan ta upp till 5minuter innan död så går det väldigt fort att bli medvetslös om blodtillförseln till hjärnan stängs.

Jo precis men om du säger det tar 10 sekunder tikll personen blir mevetslös vid bra strypning?
Hur länge förblir personen medvetslös i det läget då? Normalt?
2016-01-13, 10:17
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.expressen.se/gt/har-ar-nya-hemliga-vittnet-i-lisa-fallet/

Här är nya hemliga vittnet i Lisa-fallet

Publicerad 13 jan 2016 kl 09.52

En bilist som passerade kaféet i Blomberg under "aktuell tid" – men som inte tidigare hörts.
Det är det hemliga vittnet som advokaten Inger Rönnbäck kallar in till Lisa Holm-rättegången.
"Vittnet har meddelat polisen sina uppgifter men inte blivit förhörd", skriver Inger Rönnbäck i sin begäran till hovrätten.

Mannen säger sig vara beredd att höras av polisen innan han ska infinna sig i hovrätten.
2016-01-13, 10:21
Medlem
Citat:

Undrar vad joggerska Adriana skulle säga nu?
Hon beskrev man som stoppade henne vid kopplingsstation den 6/6 som blond.
2016-01-13, 10:21
Medlem
Denhär mannen är ju riktikgt farlig.......
Han är rovdjur. Han ser Lisa gå mot mopeden, dethär är ngt han inte kan missa....

Han ska alltså hänga henne.......

Vansinnigt sjukt.

Hur många potentiella NB går det lösa ute i samhället egentligen?
Som fantiserar om sånthär och kanske, kanske en dag vill ta steget och löpa linan ut och leva ut sin perversa fantasi??
2016-01-13, 10:27
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Du har helt rätt, i allt (som vanligt!)

Vaggandet är väl ett sätt att försöka få till något som ska se ut som ledsenhet men eftersom han inga känslor har så är han tvungen att hjälpa till med kroppen, vagga. Han kan ju inte bara sitta rakt av och försöka gråta, det är alldeles för svårt att få till så det ser äkta ut.
Inga som helst samvetskval för det han gjort, tycker enbart mycket synd om sig själv för det "han råkat ut för", d.v.s att han är avslöjad och har åkt fast.

Instämmer i ICD-kod: 666, The Number of The Beast passar honom bra

MÖRKA TRIADEN känns extra jävligt mörk i hans fall ihop med hans sexuella sadism.

"En kombination av de tre egenskaperna psykopati, narcissism och machiavellism, som alla har drag av det som i psykiatrin kallas personlighetsstörning i främst följande varianter
Narcissism handlar om självupptagenhet, självförhärligande, och en överdriven tro på sig själv och en benägenhet att förstora ens prestation.
Machiavellism är ett kallt personlighetsdrag som handlar om att manipulera och vilseleda andra.
Psykopatism handlar om att söka spänning och impulsivitet, utan empati eller ångest.

Tillsammans bildar den mörka triaden en kall, manipulativ, aggressiv och anti-social personlighetstyp"
.

Påminner en hel del om NB. Men i hans fall så räcker det nog att se hans gärning och se hans beteende, behöver inget extra "namn" på det.
Han är ren, vidrig ondska.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=m%F6rka%20triaden

NB:s vaggande i rätten väcker funderingar. De flesta av oss har säkert sett personer skaka med en fot eller annan kroppsdel. Jag brukar tänka på en symaskin när jag ser rörelserna. I NB:s fall visserligen "slow motion". Beteendet ligger oftast i gränslandet mellan medvetet och omedvetet.

Jag har tre preliminära förklaringar. Egentligen krävs observationer och intervjuer över tid för att fastställa ett orsakssamband.

A/ Personer som medicineras med tung psykofarmaka en tid uppvisar dylika beteenden. Förr kunde man iaktta beteendet på mentalsjukhusens parksoffor.
B/ Det kan röra sig om tics och kan härröras till ett flertal diagnoser, bl a inom ramen för det neuropsykiatriska fältet.
C/ Ett sätt att hantera ångest utifrån känslor som upplevs som överväldigande. Beteendet kan även ta verbala uttryck.

Jag har full förståelse för resonemanget kring "Den mörka triaden". Gemensamt för dessa kriterier är att det rör sig om utåtriktade expressiva personligheter. Det motsägs av att han uppvisar ett näst intill apatiskt introvert beteende. Plus det uppvisar han även en rädsla för sociala sammanhang som inte är relaterat till familj och arbete. Det senare har även en kulturell förklaring med språket med mera.

Det bör understrykas att en person visst kan ha drag av fler personlighetsstörningar eller personlighetssyndrom som delvis motsäger varandra. Att vi har att göra med en komplex natur är det numera få som motsäger.

Mitt resonemang åskådliggörs ganska bra om man går till psykologilexikonet och söker på "Mörka triaden, därefter klickar man på rubriken" personlighetsstörning, personlighetssyndrom". Här träder tre avgränsade kluster fram. En genväg till "Mörka triaden" finns ovan.

På skolbänken i diagnoslära första dagen får vi lära oss att en diagnos inte är en person utan ett hjälpmedel för att sätta in adekvat behandling. Jag kanske slår in öppna dörrar hos somliga men det kan ändå vara värt att påpeka.

Summa summarum och som redan sagts: Vi vill veta mer.
2016-01-13, 10:34
Medlem
Theforeigners avatar

Anledningen, efter min mening, till att Arne Jönsson ska vittna i HR
:

AJ har i förhör sagt att hans son Gustav Jönsson har berättat för AJ att han hälsade på NB då han åkte förbi NBs hem den 7 Juni.

Enligt NB så har AJ sagt att hans son GJ har sagt att han såg en vit VW Caddy vid ladan då han körde förbi den, den 7 Juni kl. ca 18:56.
(Adriana har dessutom sagt att hon tyckte att mannen med kartan's bil var en vit Caddy, hon skickade en bild på en vit Caddy till AJ för att visa vad hon trodde att det var för bil mannan hade)
Senast redigerad av Theforeigner 2016-01-13 kl. 10:37.
2016-01-13, 10:36
Medlem
Citat:

Ja jäklar, inga avstånd att tala om där Lisas moped stod parkerad och ladan mitt emot. Äcklet har haft bra kontroll över platsen. När man ser avstånden inser man hur fort det kan gå. Det här brottet är så utstuderat vidrigt att jag inte ens tycker att livstid är straff nog för honom.

Det här brottet måste ju även väcka avsky i Littauen. Familjen hemma måste ju vara rikskändisar vid det här laget. De lever väl på hoppet att han ska frikännas. Men efter domen i hovrätten blir det ju svårt med all smutskastning av vårt rättsystem.
2016-01-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Undrar vad joggerska Adriana skulle säga nu?
Hon beskrev man som stoppade henne vid kopplingsstation den 6/6 som blond.

Ja om du tittar på bilder från gripandet i sommras så är det en korrekt beskrivning. Jag skulle också använda ordet blond i min beskrivning efter att ha sett honom då. Så nu kan du ta på dig påsen igen den klär dig.
2016-01-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja om du tittar på bilder från gripandet i sommras så är det en korrekt beskrivning. Jag skulle också använda ordet blond i min beskrivning efter att ha sett honom då. Så nu kan du ta på dig påsen igen den klär dig.

I november under rättegång han hade mörka och ganska långa hår. Han var mycket magrare och såg inte som i juni i somras.
2016-01-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Anledningen, efter min mening, till att Arne Jönsson ska vittna i HR
:

AJ har i förhör sagt att hans son Gustav Jönsson har berättat för AJ att han hälsade på NB då han åkte förbi NBs hem den 7 Juni.

Enligt NB så har AJ sagt att hans son GJ har sagt att han såg en vit VW Caddy vid ladan då han körde förbi den, den 7 Juni kl. ca 18:56.
(Adriana har dessutom sagt att hon tyckte att mannen med kartan's bil var en vit Caddy, hon skickade en bild på en vit Caddy till AJ för att visa vad hon trodde att det var för bil mannan hade)

Det blir väldigt intressant att få veta att NB hade 18 min på sig att utföra mord och köra och gömma kropp.
18.37 Ett vittne ser en flicka på köra på vägen på moped i vindtäta kläder.
18.55 Gustav Jönsson med dotter ses komma till Blomberg av Irina och Nerijus som står ute och röker .Gustav går in i slottet och kommer ut efter någon minut och åker iväg cirka 19.00 och tar gärdesvägen mot Gums.
Senast redigerad av Sudharma 2016-01-13 kl. 11:15.
2016-01-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo

Ja, jag förstår att Adriana såg honom på bilden i somras!
Senast redigerad av Sudharma 2016-01-13 kl. 11:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in