Citat:
Ursprungligen postat av
blackmolly123
Du har helt rätt, i allt (som vanligt!)
Vaggandet är väl ett sätt att försöka få till något som ska se ut som ledsenhet men eftersom han inga känslor har så är han tvungen att hjälpa till med kroppen, vagga. Han kan ju inte bara sitta rakt av och försöka gråta, det är alldeles för svårt att få till så det ser äkta ut.
Inga som helst samvetskval för det han gjort, tycker enbart mycket synd om sig själv för det "han råkat ut för", d.v.s att han är avslöjad och har åkt fast.
Instämmer i ICD-kod: 666, The Number of The Beast passar honom bra
MÖRKA TRIADEN känns extra jävligt mörk i hans fall ihop med hans sexuella sadism.
"En kombination av de tre egenskaperna psykopati, narcissism och machiavellism, som alla har drag av det som i psykiatrin kallas personlighetsstörning i främst följande varianter
Narcissism handlar om självupptagenhet, självförhärligande, och en överdriven tro på sig själv och en benägenhet att förstora ens prestation.
Machiavellism är ett kallt personlighetsdrag som handlar om att manipulera och vilseleda andra.
Psykopatism handlar om att söka spänning och impulsivitet, utan empati eller ångest.
Tillsammans bildar den mörka triaden en kall, manipulativ, aggressiv och anti-social personlighetstyp".
Påminner en hel del om NB. Men i hans fall så räcker det nog att se hans gärning och se hans beteende, behöver inget extra "namn" på det.
Han är ren, vidrig ondska.
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=m%F6rka%20triaden
NB:s vaggande i rätten väcker funderingar. De flesta av oss har säkert sett personer skaka med en fot eller annan kroppsdel. Jag brukar tänka på en symaskin när jag ser rörelserna. I NB:s fall visserligen "slow motion". Beteendet ligger oftast i gränslandet mellan medvetet och omedvetet.
Jag har tre preliminära förklaringar. Egentligen krävs observationer och intervjuer över tid för att fastställa ett orsakssamband.
A/ Personer som medicineras med tung psykofarmaka en tid uppvisar dylika beteenden. Förr kunde man iaktta beteendet på mentalsjukhusens parksoffor.
B/ Det kan röra sig om tics och kan härröras till ett flertal diagnoser, bl a inom ramen för det neuropsykiatriska fältet.
C/ Ett sätt att hantera ångest utifrån känslor som upplevs som överväldigande. Beteendet kan även ta verbala uttryck.
Jag har full förståelse för resonemanget kring "Den mörka triaden". Gemensamt för dessa kriterier är att det rör sig om utåtriktade expressiva personligheter. Det motsägs av att han uppvisar ett näst intill apatiskt introvert beteende. Plus det uppvisar han även en rädsla för sociala sammanhang som inte är relaterat till familj och arbete. Det senare har även en kulturell förklaring med språket med mera.
Det bör understrykas att en person visst kan ha drag av fler personlighetsstörningar eller personlighetssyndrom som delvis motsäger varandra. Att vi har att göra med en komplex natur är det numera få som motsäger.
Mitt resonemang åskådliggörs ganska bra om man går till psykologilexikonet och söker på "Mörka triaden, därefter klickar man på rubriken" personlighetsstörning, personlighetssyndrom". Här träder tre avgränsade kluster fram. En genväg till "Mörka triaden" finns ovan.
På skolbänken i diagnoslära första dagen får vi lära oss att en diagnos inte är en person utan ett hjälpmedel för att sätta in adekvat behandling. Jag kanske slår in öppna dörrar hos somliga men det kan ändå vara värt att påpeka.
Summa summarum och som redan sagts: Vi vill veta mer.