Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whinger
Lite off nu, i AB säger den mordmisstänktes pappa att han var mobbad, pappa, alltså inte en ensamkommande som det sägs här, eller ?

Sen för mig, som aldrig varit rasist i hela mitt liv men som om det här är sant, att den mördade försvarade svenska tjejer från sexuella trakasserier och då blir mördad av en nyligen anländ flykting kommer ändra åsikt direkt. Det får liksom inte vara sant för jag känner redan hatet komma krypande längs ryggen och ett sådant hat vill jag inte leva med.
Fast svenskar har ju blivit mördade och våldtagna av babbar i ca 40 år nu så det är hög tid för dig att inse verkligheten, ändra åsikt och komma med i "rasistgänget".
Citera
2016-01-12, 21:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om det är så att GM's far har pratat med honom om att hans heder är i fara om han inte hämnas och liknande, då har han en skuld. Vi vet inte men det finns indicier på att fadern är mycket djupt troende muslim, och verkar hålla hårt på familjehedern.

Jaha, och de andra som är släkt med MGM och isåfall Fadern om han anses vara delaktig till mordet, ska de också ses som skyldiga, och ej skyddas mot hot?

Vart tycker du gränsen går rent släktskapsmässigt och hur pass delaktig bör en släkting vara för att få sota för vad andra släktingar gör i sitt liv?

Förtjänar en Farmor, som kanske inte har så stor inverkan på en brottsling, att bli utsatt? Räcker det med att en släkting bär skulden till att ha fött en GM:s Far? Jag hoppas att du förstår att det är fullständigt orimligt att resonera på ett sådant sätt. Dessutom extremt rättsosäkert att låta medborgare själva få bestraffa de som råkar vara släkt med brottslingar.
Citera
2016-01-12, 21:23
Medlem
dronegans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herre-Gud
Det handlar inte om att ha någon källa på smutskastningen. Det handlar om hur de väljer att vinkla denna nyhet.
En 15-åring har blivit brutalt knivhuggen i hjärtat och avlidit.
Men se det skriver msm minsann inte. De lindar in det till att inte låta så allvarligt och sedan komma med ursäkter och förklaringar som gör att bo hamnar i dålig dager och att det är gm det är synd om.

De hade inte behövt skriva om tidigare händelser på skolan på det sättet.

Fast det är väl helt relevant till nyheten? Eller håller du inte med?
GM och BO har uppenbarligen haft en konflikt. Då är det ändå relevant att ta med info om vad som kan ha orsakat konflikten samt tidigare konflikter dessa har haft.
Samt hur BO och GM är som person.
Då mordet skedde på en skola, där BO har orsakat strul tidigare, där polis och föräldrar har tillkallats så är det ju högst relevant även om det får BO att se "dålig" ut.

Jag tycker absolut inte synd om GM. Det är fortfarande fruktansvärt att BO fick sätta livet till.
Men ovan information som kommit är mycket relevant för att få förståelse vad som har hänt samt hur brutalt skolan har misslyckats.
Citera
2016-01-12, 21:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronegan
Har du någon källa (trovärdig) på att polisen och skolan smutskastar BO?
Dvs att brottsoffret är känd av polisen sen tidigare, samt har varit inblandat i "stök" på skolan tidigare där polis har tillkallats.

Vore väldigt märkligt av polisen att hitta på en sån sak

Inget allvarligt står det i media, så då handlar det kanske inte om så grova brott eller vad tror du?
Du pratar om skolans ansvar men jag undrar varför hans föräldrar inte har ansvar att han springer med en kniv i skolan. Var fick han den kniven ifrån? Och har dom ingen uppsikt över honom då det enligt artikeln i Aftonbladet är så att han varit inne på sidor och kollat upp hur man dödar.
Citera
2016-01-12, 21:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22078821.ab

Inte så förvånande, men bekräftar det som rapporterats i media samtidigt som det dementerar det som spridits här på Flashback.
Exakt vad menar du att de där uppgifterna dementerar?
Citera
2016-01-12, 21:29
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
GM och BO har uppenbarligen haft en konflikt. Då är det ändå relevant att ta med info om vad som kan ha orsakat konflikten samt tidigare konflikter dessa har haft.
Då mordet skedde på en skola, där BO har orsakat strul tidigare, där polis och föräldrar har tillkallats så är det ju högst relevant även om det får BO att se "dålig" ut.

Jag tycker absolut inte synd om GM. Det är fortfarande fruktansvärt att BO fick sätta livet till.
Men ovan information som kommit är mycket relevant för att få förståelse vad som har hänt samt hur brutalt skolan har misslyckats.

Den artikeln som beskriver den döde 15-årige BO som en mobbare och mördaren som ett offer kan vara den enda artikeln som en person läser om händelsen. Han kommer sedan för alltid att referera till mobbaren som fick vad han förtjänade när han tänker på händelsen. Därför ska inte aftonbladet publicera ett sådant vinklat karaktärsmord på en död 15-åring utan att ens ta med intervjuer från olika sidor. Samma dag som han dog dessutom. Det är så äckligt att man spyr.
Citera
2016-01-12, 21:29
Medlem
MaymuneNs avatar
Någon som kan översätta intervjun med pappan? http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/prabilo-svedijoje-nudurto-15-mecio-tevai.htm
Citera
2016-01-12, 21:30
Medlem
dronegans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inget allvarligt står det i media, så då handlar det kanske inte om så grova brott eller vad tror du?
Du pratar om skolans ansvar men jag undrar varför hans föräldrar inte har ansvar att han springer med en kniv i skolan. Var fick han den kniven ifrån? Och har dom ingen uppsikt över honom då det enligt artikeln i Aftonbladet är så att han varit inne på sidor och kollat upp hur man dödar.

Nej det rör sig förmodligen inte om något allvarligt brott.
Kniven är en vanlig kökskniv av mindre variant med 5cm blad enligt media som han troligtvis fick med sig hemifrån. Dvs han skulle lika gärna ha köpte en vanlig kökskniv i sin lokala ICA butik utan att ha blivit stoppad. Samma sak med hans internet surfande. Inte så svårt för en ungdom att kolla upp saker på nätet och fimpa historiken.

Föräldrarnas största ansvar i det här är självklart att från början inte ha lärt sin son vett. Oavsett om man blir mobbad/slagen i skolan så ska man givetvis inte dyka upp med en kniv. Även för den delen om ens "heder" har blivit kränkt.
Citera
2016-01-12, 21:31
Medlem
Nån som har bild på arab apan som gjorde det? kan inte söka i tråden
Citera
2016-01-12, 21:32
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herre-Gud
Men självklart. Skulle de skrivit på något annat sätt om honom? Tolken kanske lagt till lite i snyfthistorien också.
Tycker att det var bra skrivet.
Citera
2016-01-12, 21:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Källa på att det stacks i ryggen?
http://www.pressreader.com/sweden/expressen/20160112/281814282857220/TextView
Citera
2016-01-12, 21:34
Medlem
Citat:

Ja du kanske har rätt. Rapporteringen kanske är helt objektiv och kanske är det jag som tänker fel.

Jag har följt BOs vänners kommentarer sedan igår och fått en bild av en snäll och glad kille som varit omtyckt av väldigt många. (Medan GM varit som blattar är och alltså inte varit omtyckt alls.)
Men bilden i media av BO är en stökig mobbare som det varit mycket problem med. Varför dra upp allt gammalt?
Det kanske stämmer.
Men tycker ändå media kan formulera sig bättre av respekt för den avlidne, familjen, vännerna, skolan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in