Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast det är nog inte polisen som skulle vara första instans för soc att kontakta vid en orosanmälan. Här finns en del mer om orosanmälan:

http://www.vardgivarguiden.se/Patientadministration/Patientnara-rutiner/Orosanmalan-nar-ett-barn-far-illa/

Skolpersonal har också anmälningsplikt, det slog Högsta Domstolen fast i samband med mordet på 8-åriga Yara i Karlskrona. Så om den slagna flickans föräldrar anmälde till skolan och inte direkt till soc kan ansvariga på skolan åka dit för tjänstefel om de inte gick vidare med fallet - eller anmälde utifrån vad de själva hörde och såg.

Vad är straffet för tjänstefel? Absolut ingenting!

Jag blir rätt irriterad när somliga är mer eller mindre ansvarsbefriade.
Citera
2016-01-12, 17:53
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Har inte jobbat på skolan på ett bra tag, kan inte bry mig mindre om rektorn kan lista ut vem jag är.
Var inte Arminas familj nyanlända? Exakt när jobbade du på skolan?
Senast redigerad av vallero 2016-01-12 kl. 17:55.
Citera
2016-01-12, 17:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
En elev mördade en annan elev på en svensk skola för lite mer än ett dygn sedan. Nu finner man ingenting på deras startsida. Du menar att det finns inget nyhetsvärde alls i fallet?

Nyheter är färskvara, regel nummer ett.

Dessutom ska nyheten innehålla information, den ska vara av allmänt intresse och för MSM:s del passa i agendan. En konflikt gör nyheten än mer värd.

Om dessa kriterier är uppfyllda finns det ett värde i nyheten, för läsaren och för tidningen.

När skolinspektionen har sagt sitt är jag övertygad om att rektorn hamnar lite högre upp på sidorna igen. Då finns det sannolikt ny information att förmedla.
Citera
2016-01-12, 17:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nu är hela händelsen mörkad av media. Ingenting om det här på Aftonbladet...Det är tammetusan skandal.

Jodå, det finns två artiklar men långt ner. Det ena den korta nyhetsnotisen om själva händelsen och den andra handlar om minnesstunden idag.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22075245.ab

Men den djupt osmakliga artikeln som skuldbelade offret verkar tack och lov vara borta och förhoppningsvis får de lågpannade låtsasjournalister som skrev den, som liten inledning på sin botgöring, göra hundra armhävningar hos Allmänhetens Pressombudsman.
Citera
2016-01-12, 17:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Han får sopa fort som tusan inspektionen är i morgon. Generellt är jag inte förvånad om deras mellanhavanden, och andras på skolan, varit kända sen länge utan att skolan agerat. Man är mest intresserad av att sätta kryss i boken för "Handlingsplan", "Lika behandling" och "Mobbningsförebyggande program". Tyvärr.

Edit: F. ö. förvånar det mig att du inte tycks inse att Linsanity är ett uppenbart troll. Möjligen milt underhållande i små doser.

Jo, det var nog inte väntat så det är nog därför som det är locket på helt.

Din edit:
Ingen aning om han är ett troll eller inte, men jag läser och beaktar alla uppgifter som lämnas för att kunna få en bättre bild över vad som är sant när det kommer mer information. Dock så anser jag inte att den information som han skrivit är speciellt uppseendeväckande. Att Armanis kan ha varit en bråkstake stöds av att han finns i ärenden hos polisen.

Dock har ett mord begåtts, GM har erkänt mordet och att det var planerat på plats. Den biten är helt klar. Det som man undrar lite över är motivet för att kunna förstå var gränsen går för vissa att mörda någon.
Citera
2016-01-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Var inte Arminas familj nyanlända? Exakt när jobbade du på skolan?

Går inte ut med exakt när jag jobbade på skolan, har sagt mer än jag borde ha gjort tillräckligt.
De har bott i Sverige i mer än 1 år, så mycket vet jag. De är inte nyanlända, han pratar ganska knackig svenska och hans pappa håller sig mest till knackig engelska.
Citera
2016-01-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Vad vill du att media ska säga i detta skede? Ska de hänga ut 14 åriga mördaren och dennes familj? Arminas familj ville inte prata med media och GM:s pappa har redan pratat med media, likaså rektorn.
-sluta med benämning "14åring",han är en härdad "krigare" (guds krigare) och han gjorde bara sin plikt!tog livet av en "otrogen"!!
-som han använde kniven tyder på att han är en van slaktare av oförberedda offren!
-hans farsa döljer sin ansikte,troligen han är efterlyst av några antiterrorenheter!!!!
-skaffa en bild av honom och sänd den till några underrättelsetjänster i kontinenter!!
Citera
2016-01-12, 18:04
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Skolorna som har fått in många unga som kommit hit som flyktingar är överbelastade, och frågan är om dom klarar av allt dom ska. Fridolin är högst ansvarig för skolan och även den tidigare ministern klarade inte av skolan. Nu står man inför ett vidrigt brott och ministrar kommer hudflängas.
Det hjälper inte att tysta ner eller mörka vare sig från media eller polis då det handlar om nyanlända.
I det här fallet så förstår jag att skolorna inte kan bevaka eleverna dygnet runt för dom har väl knappt ordning under lektionerna kan jag tänka mig. Sverige går på knäna och alla sitter bara och kräver saker som att skolan ska ansvara då eleverna sticker ner varandra. Rektorn ska också springa gatlopp och andra som då kunde stoppat detta, men att stoppa tex heder är inget man är insatt i, och en extra krävande resurs på ett redan sargat Sverige. Allt det här kräver resurser och ekonomi för landet, som då är oerhört kostsamt. Allt ska fungera men det gör inte det, och frågan är hur nära en kollaps landet är. Man fick se en tendens att situationen är ohållbar genom att man man tillfälligt ger uppehållstillstånd och att man införde ID kontroller. Det perfekta PK landet har fått ett uppvaknande utan dess like.
Min fetning: det kommuner och lärare upplever som katastrof kallar Fridolin för utmaning
klart det blir stökigt och noll arbetsro varken för lärare eller elever i dessa kulturberikade skolor
men nu är det inte aktuellt att slussa in invandrarelever i skolor utan de ska från dag 1 integreras och eventuell hjälp med lärare från sina hemländer som extra resurs vilket i sin tur gör det ännu mer stökigt i klassrummen
i detta fall verkar rektorn vara helt övertygad om att det är en mönsterskola och han uppger i olika media att han inte känner till några som helst konflikter eller att skolinspektionens tolkning av otryggssignaler som inkommit
Citat:
Vårdnadshavare, elever och pedagogisk personal svarade på enkäten i höstas.

— Man har svarat mer negativt kring studiemiljön och trygghet, och det är orsaken till att vi behöver besöka den här skolan, säger Lotta Kårlind, enhetschef på Skolinspektionen, till TT och jämför med enkätsvaren från andra skolor.

Vid förra tillsynen som blev färdig 2012 fanns inte denna "oroväckande bild", enligt Kårlind. Men att enkäten vittnar om problem med studiemiljö och otrygghet är inget som rektor Robert Dirksen håller med om. Han beskriver skolan som lugn och trevlig.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/sorg-pa-skolan-efter-knivdad/
Citera
2016-01-12, 18:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Helt otroligt att inte gärningsmannens identitet och bakgrund har läckt ut ännu, efter mer än ett dygn.
Hur är det möjligt? Det måste finnas många som vet.

Sen håller jag med alla ni som tycker att Aftonbladets agerande är rent äckligt. Publicera en snyftartikel om mördaren. Och sen försvinner alla mainstream media samtidigt...
Citera
2016-01-12, 18:09
Medlem
Nostradamus1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nyheter är färskvara, regel nummer ett.

Dessutom ska nyheten innehålla information, den ska vara av allmänt intresse och för MSM:s del passa i agendan. En konflikt gör nyheten än mer värd.

Om dessa kriterier är uppfyllda finns det ett värde i nyheten, för läsaren och för tidningen.

När skolinspektionen har sagt sitt är jag övertygad om att rektorn hamnar lite högre upp på sidorna igen. Då finns det sannolikt ny information att förmedla.

Felet är att gärningsmannen inte är en svenne för då hade det varit förstasidesstoff nu fortsätter man på samma bana som tidigare bana med att mörka. Till och med lyckas aftonhoran få det till att det var offret som var boven i dramat.
Citera
2016-01-12, 18:09
Medlem
NiGoLs avatar
Detta är ju så jävla sjukt. Finns ju inget normalt i en unge som gör något sådant.
Citera
2016-01-12, 18:10
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Helt otroligt att inte gärningsmannens identitet och bakgrund har läckt ut ännu, efter mer än ett dygn.
Hur är det möjligt? Det måste finnas många som vet.

Sen håller jag med alla ni som tycker att Aftonbladets agerande är rent äckligt. Publicera en snyftartikel om mördaren. Och sen försvinner alla mainstream media samtidigt...

Finns länk till bild och namn i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in