Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Skolorna som har fått in många unga som kommit hit som flyktingar är överbelastade, och frågan är om dom klarar av allt dom ska. Fridolin är högst ansvarig för skolan och även den tidigare ministern klarade inte av skolan. Nu står man inför ett vidrigt brott och ministrar kommer hudflängas.
Det hjälper inte att tysta ner eller mörka vare sig från media eller polis då det handlar om nyanlända.
I det här fallet så förstår jag att skolorna inte kan bevaka eleverna dygnet runt för dom har väl knappt ordning under lektionerna kan jag tänka mig. Sverige går på knäna och alla sitter bara och kräver saker som att skolan ska ansvara då eleverna sticker ner varandra. Rektorn ska också springa gatlopp och andra som då kunde stoppat detta, men att stoppa tex heder är inget man är insatt i, och en extra krävande resurs på ett redan sargat Sverige. Allt det här kräver resurser och ekonomi för landet, som då är oerhört kostsamt. Allt ska fungera men det gör inte det, och frågan är hur nära en kollaps landet är. Man fick se en tendens att situationen är ohållbar genom att man man tillfälligt ger uppehållstillstånd och att man införde ID kontroller. Det perfekta PK landet har fått ett uppvaknande utan dess like.
Min fetning: det kommuner och lärare upplever som katastrof kallar Fridolin för
utmaning
klart det blir stökigt och noll arbetsro varken för lärare eller elever i dessa kulturberikade skolor
men nu är det inte aktuellt att slussa in invandrarelever i skolor utan de ska från dag 1 integreras och eventuell hjälp med lärare från sina hemländer som extra resurs vilket i sin tur gör det ännu mer stökigt i klassrummen
i detta fall verkar rektorn vara helt övertygad om att det är en mönsterskola och han uppger i olika media att han inte känner till några som helst konflikter eller att skolinspektionens tolkning av otryggssignaler som inkommit
Citat:
Vårdnadshavare, elever och pedagogisk personal svarade på enkäten i höstas.
— Man har svarat mer negativt kring studiemiljön och trygghet, och det är orsaken till att vi behöver besöka den här skolan, säger Lotta Kårlind, enhetschef på Skolinspektionen, till TT och jämför med enkätsvaren från andra skolor.
Vid förra tillsynen som blev färdig 2012 fanns inte denna "oroväckande bild", enligt Kårlind. Men att enkäten vittnar om problem med studiemiljö och otrygghet är inget som rektor Robert Dirksen håller med om. Han beskriver skolan som lugn och trevlig.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/sorg-pa-skolan-efter-knivdad/