Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 16:07
Medlem
Intressant att så lite fakta kommit fram och nästan allt bara är spekulationer. BO vet vi vem det är, men egentligen inte GM. Det finns en del antydningar om orsaken till dådet men inte så speciellt mycket konkret. BO "smutskastas" i MSM (beskylls som (del)mobbare). GM ska ha blivit "misshandlad" (film på snapchat men har inte sett den länkad här) och tagit med sig kniv för att "freda" sig. Också spekulationer om s.k. (o)heder etc.

Finns det verkligen inte någon från orten här som kan bringa lite mera ljus över det hela? Jo, jag har sett "sannolika" (grad av okänd) relaterad här.

EDIT: Just bara lite edit av stavfel och en komplettering av en mening.
Citera
2016-01-12, 16:08
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Så du menar att GM tillhör vanligt vettigt folk? Man märker rätt fort var du har dina sympatier.
Du läser in ganska mycket som jag aldrig skrivit. Jag förstod dock att nån som du skulle göra denna vantolkningen av mitt inlägg. Det är barn/ungdomar som det här handlar om och dessvärre vet vi att de inte alltid tar rationella beslut och tonåringar älskar som sagt att hålla vuxenvärlden utanför.
Citera
2016-01-12, 16:09
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mau5
Irak.

Funderar fan på att starta en nättidning som faktiskt säger sanningen och inte är så vinklad.

Starta en nättidning du som inte vinklar sanningen. MGM är för övrigt från Syrien...
Citera
2016-01-12, 16:10
Medlem
MittNamnLevers avatar
Vad i helvete... I går var det liv om händelsen i både aftonbladet och metro.

Idag/nu näms inte händelsen överhuvudtaget i nån av tidningarna??

Däremot ligger där massa artiklar om hur polisen kritiseras för deras mörkande av invandrarna som ofredade.

Undrar hur dom tänker på redaktionerna?
Citera
2016-01-12, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det börjar alltmer se ut som om vuxensamhället inte tagit detta på allvar.

Där är vi överens. Det är därför jag riktar stark kritik mot den ansvariga skolledningen.
Citera
2016-01-12, 16:13
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icekube
Intressant att så lite fakta kommit fram och nästan allt bara är spekulationer. BO vet vi vem det är, men egentligen inte GM. Det finns en del antydningar om orsaken till dådet men inte så speciellt mycket konkret. BO "smutskastas" i MSM (beskylls som (del)mobbare). GM tog ska ha blivit "misshandlad" (film på snapchat men har inte sett den l'nkad här). Också spekulationer om s.k. (o)heder etc.

Finns det verkligen inte någon från orten här som kan bringa lite mera ljus över det hela? Jo, jag har sett "sannolika" (grad av okänd) relaterad här.

Samma version har skrivits både på flashback och på facebook. BO försvarade tjejer på skolan från sexuella trakasserier och misshandel. För detta fick han en kniv i hjärtat.

BO mördas för detta efter att GMs pappa hetsat och pratat om heder och upprättelse för sin son.
Aftonhoran publicerar en artikel som karaktärsmördar den 15-åringe BO och framställer GM som ett offer för mobbing.

Ansvariga för artikeln i Aftonhoran.
Oskar Forsberg
Staffan Dickson
Karin Ahlborg
Susanna Nygren
Citera
2016-01-12, 16:13
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Självklart inte men det är för fan deras ansvar att förhindra att konflikter eskalerar till den här nivån. GM lär ha antastat tjejer utan påföljd i sann pk-anda.

Är inte det ignorans?
Vad gäller skolans agerande tror jag faktiskt att vi kommer att vara ganska överens när allt är slut men än är dock inte alla korten uppe på bordet.
Citera
2016-01-12, 16:14
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är väl en film som visar överfallet innan jul.

I denna artikel bekräftar iallafall polisen att det finns ärenden rörande bo och gm.
Vuxensamhället(polisdelen) har alltså skitit i att göra nåt
Citera
2016-01-12, 16:15
Medlem
loxas avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten/husrannsakan-hos-misstankte-14-aringen/

Citat:
Polisen har spärrat av en bostad i Östra Göinges kommun där den misstänkte 14-åringen bor.
– Jag har fattat beslut om en husrannsakan, säger kammaråklagare Pernilla Tallinger som är förundersökningsledare i ärendet.
Citera
2016-01-12, 16:16
Medlem
Anmärkningsvärt att Aftonbladet nämner "flera andra källor" men inga som nämns specifikt. Specifikt nämns dock att skolans rektor INTE har hört talats om några problem mellan pojkarna trots att GM pappa säger att man varit i kontakt med skolan och Socialtjänsten känner INTE till någon anmälan om mobbning trots att GM pappa säger att man anmält det dit. Hon nämner dock att GM INTE är känd hos Socialtjänsten sedan tidigare.

Så man får väl anta att Aftonbladets källor är pappan och andra anhöriga till GM.

Problemen mellan de två va nog inte större än det som nämnts tidigt i denna tråd där GM gett sig på tjejkompisar till BO och BO visat civilkurage
Senast redigerad av Lilljonsson 2016-01-12 kl. 16:20.
Citera
2016-01-12, 16:18
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
http://www.expressen.se/kvallsposten/husrannsakan-hos-misstankte-14-aringen/

Två omålade polisbilar befanns sig vid 14-tiden utanför den misstänkte 14-åringens bostad. Ungefär en timme senare sattes en avspärrningskylt upp på dörren till bostaden.

Kvällspostens reporter på plats, Matias Rankinen, berättar att polisen burit ut kassar med saker ur bostaden.

Någon som är van vid förfarandet vid husrannsakningar? Handlar det oftast om dator, ipad, mobil osv som ofta beslagtas? Isåfall lär ju den "beryktade snapchatfilmen" som knäcker hela fallet att hittas...*suck*
Citera
2016-01-12, 16:19
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
När det gäller eftermälet efter ett femtonårigt i pressen totalidentifierat mordoffer, tycker jag faktiskt att konventionell pressetik bjuder till mycket stor försiktighet, och jag är fullständigt övertygad om att AB aldrig skulle ha gått ut med motsvarande uppgifter i ett annat fall om det inte hade kunnat motiveras med att ta kampen mot rasismen. Här utpekas ju en dag efter händelsen en minderårig identifierad kille som den huvudsakliga orsaksfaktorn bakom sitt eget mord. Jag är förvissad om att det aldrig har skett någonsin tidigare här i landet. Det går att hävda att Aftonbladets exempellösa publicering handlar om ren rasism från tidningens egen sida. Både BO och GM var invandrarkillar som läste svenska som andraspråk. Den enda mer påtagliga skillnaden dem emellan att GM var brun, och BO vit. Och eftersom GM var brun, och BO vit, kan man saklöst smutskasta BO.

Aftonbladet publicerade en intervju med GM:s pappa och du tolkar in en massa saker som inte finns? Jag vet att paranoian är stor på Flashback men de flesta - åtminstone vuxna- förstår att det är pappans version och ena sidan av myntet. Men att som du tolka in rasism och en massa paranoid skit är ju bara efterblivet.

Men det kanske är din agenda att elda på vi mot dem- känslan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in