2016-01-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Men kulan skickades ju till GW för ca 2 år sen... Hur skulle man kunna tajma allt så bra?

Lusläs GW:s story hur det gick från att kulan lämnats... analyserats tills vapnet lämnades bara dagar före Näss död. Trots att kontakten är anonym visar denne ändå att han är på riktigt för GW och bitar faller på plats. Att man sedan tajmar mellan hösten 2015 och nu med själva slutfasen är inget komplext.

Näss är väl en av få med insyn i både det ena och det andra som legat lågt...
Citera
2016-01-11, 23:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
....... PG Näss var en lysande kontraspion som avslöjad ett mycket stort antal östspioner. Han var allt annat än naiv och visste säkerligen var ett antal hundar var begravda........
Eller också var det just naiv han var då han kunde låta sig utnyttjas i spelet mellan GRU , CIA och NATO. Alla "avslöjade" spioner kan ju likaväl ha varit bondoffer från GRU:s sida eller ren taktik i sin konkurrens mot både CIA och KGB för att hellre kunna närma sig NATO med fred på sina egna villkor.
Citera
2016-01-11, 23:23
Medlem
badbollen3s avatar
frågan är väl snarare var man har hittat DNA:t? om det har hittats på insidan är det ju mer intressant än om det har hittats på utsidan. nu tror jag ju inte att de har plockat isär vapnet, men de kanske har topsat det?

det känns som att det är rätt vapen, även fast sannolikheten är större att det är fel. men ponera att det är rätt vapen, då borde ju GW sitta inne med hela lösningen nu?
Citera
2016-01-11, 23:35
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
frågan är väl snarare var man har hittat DNA:t? om det har hittats på insidan är det ju mer intressant än om det har hittats på utsidan. nu tror jag ju inte att de har plockat isär vapnet, men de kanske har topsat det?

det känns som att det är rätt vapen, även fast sannolikheten är större att det är fel. men ponera att det är rätt vapen, då borde ju GW sitta inne med hela lösningen nu?

Smith & wessons revolvrar brukar ha en "nätskärning" i träkolven där det lätt kan fastna partiklar med DNA. Finns även glipor mellan kolvsidor och stomme som kan rymma DNA. Även hanen brukar ha en nätskärning och även avtryckaren brukar också kunna ha en räffling i metallen som kan skrapa av DNA .
Citera
2016-01-11, 23:39
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Smith & wessons revolvrar brukar ha en "nätskärning" i träkolven där det lätt kan fastna partiklar med DNA. Finns även glipor mellan kolvsidor och stomme som kan rymma DNA. Även hanen brukar ha en nätskärning och även avtryckaren brukar också kunna ha en räffling i metallen som kan skrapa av DNA .

okej, tack för infon!

jag tänkte mer på om det hade hittats i typ pipan eller trumman. men när du lägger fram det på det sättet du gör så förefaller det vara det rimligaste.
Citera
2016-01-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Kanske inte så långsökt om
a,mördaren inte längre förfogade över vapnet efter skjutningen utan lämnade det vidare till någon som bevarat det som försäkring om dennes tystnad t ex.
b, mördaren inte kunnat göra sig av med vapnet utan att det verkat misstänkt
c, mördaren kände sig säker på att vapnet inte skulle kontrolleras...

En annan, kanske något mer långsökt förklaring, kan vara att mördaren faktiskt någon gång i framtiden hoppades kunna göra någon 50 miljoner kronor rikare.

Om vi ska vara krassa så är ju faktiskt vapnet värt ganska mycket pengar, och inget man bara kasserar utan vidare. Kanske kan en ensam gärningsman under speciella omständigheter göra den ultimata uppoffringen och ta ett livstidsstraff i utbyte mot att belöningspengar betalas ut till någon som han står i stor skuld till, eller någon annan som han önskar ett gott liv. Det kan inte vara så svårt att arrangera en trovärdig historia med just den utgången.

Det skulle säkert inte vara första gången som något liknande händer, jag tänker exempelvis på livförsäkringsbedrägerier där mannen i desperation tar sitt liv, maskerat som ett mord, för att försörja sin familj med försäkringspengar.

Om jag vore gärningsmannen (det är jag inte, hedersord) så skulle jag nog fundera mycket och länge på hur jag skulle kunna lägga vantarna på dom 50 miljonerna utan att för den skull själv åka dit.

Ett minimikrav för att lyckas övertyga åklagarna om att man är den verklige gärningsmannen är att behålla vapnet, och kanske också rocken och skorna intakta. Då bör jag med säkerhet kunna bevisa att jag faktiskt är gärningsmannen. Kommer man sedan inte på något bättre sätt att få ut pengarna, så gäller det bara att vänta tills man är tillräckligt gammal innan man löser ut sin feta pensionsförsäkring till den förmodat lycklige förmånstagaren.

Dagen efter domen har vunnit laga kraft och pengarna är utbetalda sväljer jag cyanidkapseln.

Ja, det var kanske lite långsökt

Edit: quand on n'est pas riche, il faut penser au lendemáin
Senast redigerad av Moplp 2016-01-11 kl. 23:55.
Citera
2016-01-11, 23:58
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
okej, tack för infon!

jag tänkte mer på om det hade hittats i typ pipan eller trumman. men när du lägger fram det på det sättet du gör så förefaller det vara det rimligaste.

Jag sitter just nu med en Smith & Wesson 38-Special, modell 14 med 6 tums pipa. Tänkte jag skulle se var det kan tänkas samlas partiklar med DNA och det finns gott om skrymslen för det kan jag lova. Sedan vet inte jag hur stor mängd DNA som krävs för att göra något vettigt med det.
Citera
2016-01-12, 00:10
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säpo ser dig
Vapnet om det nu kan bevisas att det har koppling till mordet, dvs är mordvapnet (Det finns väl inga andra vapen som är intressanta om nu man inte kan koppla Palmekulorna till Tommy Axelsson.) måste ju ha använts av gärningsmannen men antagligen inte ägts eller varit registrerat på denne utan "lånats ut" av någon i dennes närhet (Eller uppdragsgivare mer troligt) och sedan gömts på ett sätt så att ingen kan hitta det. Det är väl inga problem att gömma någonting som väger mindre än 1 kg och 20cm långt. Varför gömmer man vapnet istället för att göra sig av med det? Jo därför att det är en historisk trofé. Med åren känner han sig dock nödig att berätta att vapnet finns i dennes förvar annars skulle ju spänningen vara förgäves. Denna person tror jag har jobbat inom säkerhetspolisen. Han har säkert visat vapnet för x antal personer genom åren och jag tror också att säkert ett 10 tal personer kände till vem som förvarade puffran varav hälften säkert gått bort.

Var har då denne TA gjort av sitt vapen ? Varför har man inte provskjutit det vapnet om det nu kan var nyårskulor ?
Citera
2016-01-12, 00:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Jag tror det är en anhörig till Tomas Flyckt som vill berätta sanningen.

Alla vittnesuppgifter tyder på att GM var renrakad och när Tomas FLyckt, sjätte mars, på ett bryskt förhörs av SÄPO-mannen Jan Sundström har han ett par tre veckors skägg. Om du kollar den JO-utredning som gjordes ang TF ser du att han blev synad ganska hårt i sömmarna. Stor skillnad mot behandlingen av ex Carl-Gustaf Östling och Stellan Åkebring,
Citera
2016-01-12, 00:33
Medlem
DNA:t har betydelse här då det i nästa steg gäller att följa det 30 år tillbaka i tiden..
..och ger en pusselbit ytterligare att lägga..

Lämnades vapnet av en kurir?
Vem kan berätta mer om vapnet...
Citera
2016-01-12, 00:42
Bannlyst
Citat:
Alla vittnesuppgifter tyder på att GM var renrakad och när Tomas FLyckt, sjätte mars, på ett bryskt förhörs av SÄPO-mannen Jan Sundström har han ett par tre veckors skägg. Om du kollar den JO-utredning som gjordes ang TF ser du att han blev synad ganska hårt i sömmarna. Stor skillnad mot behandlingen av ex Carl-Gustaf Östling och Stellan Åkebring,
Vad innebär det att TF blev synad hårdast?
Citera
2016-01-12, 00:42
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Du brukar ha rätt i sak men i detta fall håller jag inte riktigt med. Så här står det i Grk:

"– Enligt anteckning i en av förhörsledaren upprättad promemoria var
polisman G:s skägg och mustasch vid förhörstillfället ”inte längre än att
det kanske kunde ha odlats fram från och med morddagen”."

Vidare om misstankarna mot Flyckt:

Det finns ett flertal tips som gäller polisman G. De första inkom samma
dag som fantombilden offentliggjordes, dvs. den 6 mars 1986. De
utgick just från polisman G:s likhet med fantombilden, men innefattade
också uppgifter om vapenintresse och en personlighet som skulle kunna
vara förenlig med en gärningsmans. På ett av spaningsuppslagen finns
en handanteckning: ”OBS! Kompis med (namnet på polisman L)”. I
april 1986 lämnade en officer vid ett regemente där G tjänstgjort
detaljerade uppgifter om denne. G var mycket lik fantombilden och var
i övrigt en mycket sannolik gärningsman, bl.a. mot bakgrund av hans
skicklighet med vapen och hans attityd.

I ett underuppslag från mars 1992 finns ett samtal med en läkare
antecknat. Läkaren ringde till tipsmottagningen i mars 1992 och
berättade att han den 31 oktober 1988 hade berättat för PU om en
patient som hade betett sig avvikande och gjort märkliga uttalanden.
Patienten var polisman G. Denne hade vid tre tillfällen under 1988
vårdats på en narkomanvårdsavdelning, där personer tas in för
korttidsbehandling och avgiftning. Läkaren förde vidare uppgifter från
personalen vid avdelningen. Polisman G hade varit medicinberoende.
Beroendet skulle, uppgav läkaren, enligt polisman G:s egna uppgifter
ha uppkommit 1985 sedan han återkommit från Främlingslegionen.
Polisman G skulle ha gjort ett antal anmärkningsvärda uttalanden, som
hade väckt personalens uppmärksamhet.

Han skulle bl.a. ha sagt: ”Skjuta någon på en meters avstånd är som att använda
knark. Man vill göra om det”. Han hade uttryckt ett allmänt kommunisthat.
Han hade sagt sig känna 33-åringen, att han förekom i dennes anteckningsbok,
att han förhörts i Palmeutredningen, att han skyddades av polisbefäl, att
han ständigt gick beväpnad med minst två knivar och en pistol samt att han
ibland sov med sitt tjänstevapen under huvudkudden.
Det överenskoms vid det tillfället att polis skulle besöka (läkaren) på hans
arbetsplats, för att erhålla mer fullständiga uppgifter. I nära anslutning till
detta samtal kom utredningen om mordet på Olof Palme att koncentreras
till den tidigare misstänkte Christer P, varför något besök av polis ej blev
aktuellt eller i vart fall skjutet på framtiden.

I april 1994 inkom ett nytt tips från sjukvården, denna gång från en
psykolog som arbetade vid samma sjukhus som den nämnde läkaren.
Uppgiftslämnaren ansåg att polisman G hade en personlighetsprofil
som passade in på en gärningsmans och ställde en från den utgångspunkten
relativt detaljerad ”diagnos” på G. Strax dessförinnan finns
registrerat ett tips om polisman G som hänför sig till dennes likhet med
fantombilden. Bilder på G bifogades. I september 1996 inkom ett tips
från en polis som träffat polisman G i USA. Det grundade sig på att G
var allmänt avvikande och på att uppgiftslämnaren hört talas om en
polis som skulle ha varit aktuell i utredningen av mordet. Uppslaget
angående polisman G avslutas av en kort promemoria där det framgår
att G numera var anställd vid citypolisen, men att han sedan ett drygt år
var tjänstledig för studier i USA. Promemorian är daterad i september
1996.

Utredningen angående polisman G inleddes omgående. Säkerhetspolisen
höll ett ingående och till synes bryskt förhör i polisman G:s
hem på eftermiddagen samma dag som de första tipsen kom in (se
vidare om G:s JO-anmälan nedan). Det konstaterades att polisman G
bar mustasch och helskägg. På fråga uppgav han att han sett ut så sedan
en månad tillbaka. Han fick vidare redogöra för vad han gjort på morddagen
och kvällen. Han uppgav att han på kvällen varit tillsammans
med sin sambo hos hennes bror i en stockholmsförort för att hjälpa till
med en flytt. Han hade emellertid mått dåligt och åkt hem med taxi vid
21-tiden. Han hade gått och lagt sig omkring kl 23. Ungefär 23.30 hade
hans sambo ringt och frågat hur han mådde. – Polisman G medverkade
till att hans sambo, som kom hem under förhöret, kunde höras vid
samma tillfälle utan att de dessförinnan fått tillfälle att samråda.
Sambon bekräftade bl.a. att hon ringt hem vid 23-23.30 på mordkvällen
och att polisman G då svarat. – Dagen efter fotograferades polisman G
av personalen från säkerhetspolisen för att dokumentera skäggväxten.

– Enligt anteckning i en av förhörsledaren upprättad promemoria var
polisman G:s skägg och mustasch vid förhörstillfället ”inte längre än att
det kanske kunde ha odlats fram från och med morddagen”. ---

Edit, att han blev synad ordentligt i jämförelse med Östling och Åkebring håller jag dock med om.
Senast redigerad av riskybizzy 2016-01-12 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in