2016-01-12, 00:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Fundera lite på vilket mord som helst. Vad krävs för att bevisa mord? Egentligen kan en GM då alltid komma undan med att säga att han bara hittade kroppen. Personligen har jag aldrig hittat en kropp men det är kanske vanligt där ni ( du och Xenia ) kommer ifrån.

Kanske så här:

Jag hittade henne död bara.

Fanns mitt blod där? Och min sperma - Ja, jag blödde näsblod när jag hade sex med henne.

Har vittnen sett min bil? - Omöjligt, jag var inte där då. Måste vara någon annans bil, dom har sett fel.

Jag har alibi för jag har nämligen sett vittnets bil för jag var hemma när mordet skedde.

DNA på mordvapnet? - Jag höll i vapnet för flera år sen. Måste vara därifrån, jag har inte dödat henne.

Vem har dödat henne då, om det inte är du? - Ingen aning, det är upp till er att bevisa.

Du har bett dina anhöriga att ge dig alibi! - Aldrig - dom ljuger! Förresten behöver dom inte vittna.

Ditt DNA finns på hennes kläder! - Ja vadådå, jag säger ju att jag tog i henne när jag hade hittat henne död.

Men ditt DNA finns på kniven blandat med hennes blod? - Ja, jag högg henne lite precis när jag hade hittat henne. Innan jag hade sex med henne.

Vi tror dig, du får två år för brott mot griftefriden. Du och alla andra som hittar döda flickor. Det är ju ändå rätt vanligt.
Jo, men det går faktiskt i den riktningen med den svenska rättsstaten.
Man uppställer så orimligt höga krav på bevisning så att till slut går det helt enkelt inte
att döma någon människa för någonting som helst. Logik och sunt förnuft sätts allt oftare
ur spel med konsekvensen att somliga domslut ser ut som komna ur en bok av bröderna Grimm.
För det är en absurd värld vi påtvingas.
Helt i linje med hur upprörande sjukt det har blivit med så mycket annat i det nutida svenska
samhället. För att inte tala om merparten av de andra västeuropeiska länderna.

Jag är allt annat än en rättshaverist och konspirationsteoretiker.
Jag är blott en förnuftsinriktad, klarsynt och allt mera uppgiven medborgare i ett samhälle
raskt på väg mot sin egen undergång. På flera sätt.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-12 kl. 00:27.
2016-01-12, 00:08
Medlem
balten skulle ju kunna säga nånting. Bara nånting. Vad fan gör han på dagarna om inte att smida på sitt försvar?

Han kan säga. Japp, jag är ett runkande missfoster. Jag tänder inte på min fru. Jag gled in i ladan och där hänger en tjej feån röret. Min instinkt tar över och jag försöker få ner henne från röret. Jag lyfter henne i benen men orkar inte. Får tag i en kniv, en pall går upp och skär av snöret. Men det är för sent. Hon lever inte. Jag drabbas av panik. Jag vet vad som händer med mördare i Litauen. Jag inser att min välvilja gjort mig till huvudmisstänkt på några sekunder. Varefter jag gömmer kroppen i ren och fusständig panik.

Varför klämmer han inte ur sig det lilla?
2016-01-12, 00:09
Medlem
Att NB skulle plötsligt varit vid ladan när lisa försvann och sen plötsligt hittar henne död och har sex med kroppen och utgör griftefridsbrott är lika långsökt och inte trovärdigt för fem öre. .

Och att han saknar alibi för tidpunkten samt att han sagt till brodern och frun att ljuga och säga han var hemma och att vittnen sett han åka på sträckan är väl oxå bara otur samt att hans Blod finns på 10 ställen ,mer och säkrare bevis går ju inte att få..Och att en osynlig mördar lisa och inte lämnar ett enda spår efter sej det har aldrig hänt i Sverige.så om ni tror att NB är oskyldig så hänvisar jag er till alternativtråden.
2016-01-12, 00:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Man hittar givetvis inte folk liggande och gör man det är man ju overkligt korkad om man går fram, vidrör och befattar sig med fyndet på något sätt.

Om nb inte gjort det så måste han börja berätta vad som hände. Han måste ge åklagaren nåt. Annars är kan körd.

Jag fick för mig att det var precis det som du och Xenia gav uttryck för. Han hittade henne död, inget bevisar att han dödade henne. Han bara skändade henne. Visst skrev du det?
Senast redigerad av hasselmuz 2016-01-12 kl. 00:18. Anledning: stavning
2016-01-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man hittar döda personer ibland, och man är korkad om man gör något annat än larmar.

Mm, en gränsdragning där. Vad om det finns livstecken kvar? Givetvis gör man allt mun mot mun, sliter av kläder, pumpar bröstkorgen, försöker skära ner en hängande person som fortfarande sprattlar på fötterna. Men så gick det inte. Det räckte inte trots alla insatser. Man lär ha bytt blod saliv dna och allt möjligt med personen, numera liket. Sen då?
2016-01-12, 00:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Att tro på plantering som möjlig förklaring är ingen foliehattsteori. Det är inget ovanligt att brottslingar försöker vilseleda polisen med falska spår och att en person som är kapabel att mörda en oskyldig flicka också kan tänka sig att sätta dit en oskyldig man är inte särskilt långsökt. Det skulle inte vara det första fallet i historien.

Indicier finns ju i form av handske och örhänge som förefaller ha placerats i ladan i efterhand. De utspridda föremålen mellan ladan och byssjan ser också ut som avsiktliga spår. Utöver det har vi IB:s uppgifter om någon som varit inne i litauernas lägenhet och rotat några veckor innan mordet.

De uppgifterna från Irina kom inte förrän efter förhören i Sverige. Varför?
2016-01-12, 00:18
Medlem
Quods avatar
Citat:
Bra, presentera den professionelle färgspanaren, den som kan berätta hur Lisa dog.

Det är svårt att diskutera med dig, eftersom du hela tiden byter fot. (Japp, jag har inte gjort det förut, men japp, jag läser också tråden.)

Å ena sidan har du läst FUP, följt TR-förhandlingarna så gott det går (antar jag) och du har läst domen. Du hittar luckor i detaljer som i en del fall är svåra att förklara. (Om dessa luckor är väsentliga är en helt annan sak.)

Å andra sidan spelar du helt ovetande när det passar dig eller dina argument. Tröttsamt. Tjafsigt.

Pröva att ibland välja fågelperspektivet. Jag kan tänka mig att du egentligen vet, t.ex. att rättsläkare gjort obduktion och kommit fram till något, och att TR gjort en sammantagen bedömning.

Men visst, ingen kan helt och hållet berätta hur hon dog. (Inte ens mördaren, tror jag faktiskt. Snälla skrik inte KÄLLA på det.)

Vi vet dock tillräckligt ("strypning/hängning") för en fällande dom i TR och med stor sannolikhet även detsamma i HR -- det vet jag att även du håller med om.

Så att kasta fram "det går endast 1 mord på 1000 hängningar"; hur relevant är det egentligen? Vad förändrar det? Läs gärna igenom mitt förra inlägg igen.

(Eller försöker du säga att rättsläkarna och alla dessa proffs konspirerat i detta fall? I så fall hänvisar jag med emfas till alternativtråden.)
2016-01-12, 00:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Men det har inte NB. Han var inte ens där. Och du måste komma med en trovärdig förklaring, som stämmer med andra bevis.

Nu hamnade du visst på åklagarsidan helt plötsligt
2016-01-12, 00:22
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Tyvärr, du är bunden till platsen och tidpunkten. Du måste komma med en förklaring, ledsen, men så fungerar det, annars blir det livstid.

Komma med en förklaring var det ja. Vad är det som är så svårt att förstå. Du vet om att vi har snörstumpar som både har både Lisa och Nerijus DNA och fruns DNA på Lisas trosor. Nerijus har inte kunnat lämna någon rimlig förklaring till fynden. Och i domen går att läsa, att den tekniska bevisningen tala med styrka för att Nerijus avsatt färskt blod på röret. Hans förklaring blir då inte att det handlar om giftefrid, utan att han tidigare jobbat i lokalerna och då avsatt blod. Den förklaringen håller inte, eftersom det är färskt blod. - Så varför ljuger han, istället för att berätta som det är enligt dig? Det måste göra dig väldigt fundersam, tiden går och det nämns inget om griftefrid och skyddande av brottsling. Som du så säkert förutspådde för flera månader sedan. Dags att erkänna dina stora misstag och gå vidare.
2016-01-12, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
balten skulle ju kunna säga nånting. Bara nånting. Vad fan gör han på dagarna om inte att smida på sitt försvar?

Han kan säga. Japp, jag är ett runkande missfoster. Jag tänder inte på min fru. Jag gled in i ladan och där hänger en tjej feån röret. Min instinkt tar över och jag försöker få ner henne från röret. Jag lyfter henne i benen men orkar inte. Får tag i en kniv, en pall går upp och skär av snöret. Men det är för sent. Hon lever inte. Jag drabbas av panik. Jag vet vad som händer med mördare i Litauen. Jag inser att min välvilja gjort mig till huvudmisstänkt på några sekunder. Varefter jag gömmer kroppen i ren och fusständig panik.

Varför klämmer han inte ur sig det lilla?

Slutligen: har man plötsligt inte gått förbi allt dna då? Jag har inte koll på alla ställen det satt på, men ni som vet?

När han sagt allt detta han Hovrätten börja jobba. Varför sa du inget innan? Jag är litauer. Gammal ryss. Ett laglöst rike. Rättsväsende fungerar bäst om man nekar i sten. Jag försökte rädda livet på henne. Efteråt blev jag så rädd att jag bad irina om alibi. Innan det sket jag ner mig mitt i ladan. Jag kände att nu får jag problem. Hon levde när jag kom! Jag har själv en dotter och är säker på att varje pappa hjälper henne om hon svävar mellan liv o död!

-hur skulle en åklagare tugga sig genom detta?
2016-01-12, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
Att NB skulle plötsligt varit vid ladan när lisa försvann och sen plötsligt hittar henne död och har sex med kroppen och utgör griftefridsbrott är lika långsökt och inte trovärdigt för fem öre. .

Och att han saknar alibi för tidpunkten samt att han sagt till brodern och frun att ljuga och säga han var hemma och att vittnen sett han åka på sträckan är väl oxå bara otur samt att hans Blod finns på 10 ställen ,mer och säkrare bevis går ju inte att få..Och att en osynlig mördar lisa och inte lämnar ett enda spår efter sej det har aldrig hänt i Sverige.så om ni tror att NB är oskyldig så hänvisar jag er till alternativtråden.

Vadå "har sex med kroppen"? Utveckla gärna. Har du ens läst fup?
2016-01-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla

Det är nog en bra sammanfattning av det hela.
Kan tänka mig att TR resonerade likadant och HR kommer säkert att göra detsamma.

Eftersom inte NB har kommit med något som gör att det går att tolka i någon annan riktning, kan det nästan sägas att han indirekt har erkänt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in