2016-01-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ja vi kan ju alltid hoppas att den mördade pojkens föräldrar har ryska kontakter så att det blir lite blodshämd.

Jag vill bara säga att Litauen inte har haft någonting att göra med Ryssland i 26 år.
Den här veckan påminner det litauiska folket 25 år av Januarihändelserna: "The January Events (Lithuanian: Sausio įvykiai) took place in Lithuania between January 11 and 13, 1991 in the aftermath of the Act of the Re-Establishment of the State of Lithuania. As a result of Soviet military actions, 13 civilians were killed and around 1000 injured (källa: https://en.wikipedia.org/wiki/January_Events_(Lithuania)).
Dessutom påminner jag också om en massa mina släktingar och andra litauer som var utbildade eller bönder, eller affärsmän och därför fick de dö... eller deporterades till Siberia, och dog där efter Soviet Ryssland ockuperade Litauen 1940. De dog bara att de var litauer och hade välfungerande hjärna och hjärta och älskade sitt hemland.

Det vad jag skriver är out off topic men sådana inlägg som ditt och liknande accepterar jag också som out off topic och personligt upplever jag det även som ngn angrepp mot etnisk grupp.

R.I.P. Arminas
Senast redigerad av Monedika 2016-01-11 kl. 22:51.
Citera
2016-01-11, 22:42
Medlem
Mich13s avatar
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/22073308/845/normal/53c7becd454a0/re1.jpg

Så här ser rektorn ut. Allvarligt talat. Är det så Ahmed ska känna sig hemma?
Citera
2016-01-11, 22:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Fan, det j-a aset har gått och ruvat på hämnd under hela jul-nyårshelgen och sen tar han chansen och hugger första skoldan.

Har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu, men du har ju helt rätt. Och detta (kl 12:45) kan vara första tillfället som han såg BO och fick chansen med sin kniv. Då är ju detta ett helt överlagt mord, inget snack om saken.
Citera
2016-01-11, 22:44
Medlem
Om det nu är så att GM är ett ensamkommande flyktingbarn hoppas jag att myndigheterna gör en grundlig kontroll av verklig ålder.
Senast redigerad av Palolem 2016-01-11 kl. 22:46.
Citera
2016-01-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herre-Gud
Jamen det är ju för jävligt! Ett barn har blivit mördat helt oprovocerat (ja förutom händelsen för 2 veckor sedan). Det borde vara huvudnyheter ikväll!
Visst borde det vara huvudnyhet och visst tyder allt på att det var oprovocerat. Händelsen för två veckor sedan var inte heller ett bråk - den döde pojken försvarade en vän som blev slagen av gärningsmannen. Att försvara någon är inte att bråka!

Men DN väljer att framställa händelsen så här (rubriker, DN:s förstasida kl. 22:39):

Citat:
15-årig pojke dödad i knivdåd på skola

14-åring omhändertagen. Privat bråk låg bakom dådet i Skåne.
Citat:
Det var en kontrovers mellan de två pojkarna som slutade med att den ene tog med sig en kniv till skolan. Något mellan dem hade hänt tidigare, säger Bertil Håkansson, säkerhetsansvarig i Östra Göinge kommun, till DN.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/15-aring-knivskars-till-dods-pa-skola/

Varför skriver DN så?
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Av namnet att döma, Ahmad Ahlajli, så lär väl GM vara Libanes eller Syrier. Eftersom ursprungsartikeln i Aftonbladet nämnde att båda pojkarnas föräldrar involverades efteråt lär han inte vara ensamkommande. Säkerligen har han facebook, har dock inte fått napp på varken namnet som det är skrivet eller alternativa stavningar...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Tack för den genomgången. Låter som en person där man ska låsa in och kasta bort nyckeln i brist på dödsstraff, hade vi haft dödsstraff så skulle han givetvis avrättas.

Verkar sjukt att de vuxna på den skolan inte relegerat det här svinet för längesedan.

Han är ju 14 år och inte straffmyndig, lille Ahmad. Med andra ord blir det väl omhändertagning och soc i ett antal månader, sedan är det tillbaka till skolbänken igen.

Undra om Ahmad visste om att han skulle komma undan väldigt lätt med ett mord innan han fyllt 15? (Hade han förvisso gjort om han var 15 också).
Citera
2016-01-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Intressant att en Carl Johansson postade frågan "Stämmer det att idiotens namn börjar på A" i Minnessidan på Facebook.

Kommentaren togs bort av Admin (=kompisen till BO) med frågan "Carl Johansson vem e du?"

Ytterligare ett bevis enligt mig på att minnessidan är äkta och info där stämmer. Men Admin-tjejen har helt enkelt ingen lust att bidra till att GM's namn kommer ut.

En inte alldeles vild gissning är att rektor och lärare bett barnen att inte skriva något på nätet, som antyder etnicitet på GM. De har förmodligen haft naiva förhoppningar om att bli en multikulturell föregångsskola. Nu är de skräckslagna för föräldrareaktionerna som lär bli kraftfulla, då mordet inte så att säga kom som en blixt från klarblå himmel.
Citera
2016-01-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Kom med trovärdiga källor

Jag vet att det är så, vet hur allt gick till och varför. Har bättre saker för mig än att sitta på internet och trolla.
Citera
2016-01-11, 22:49
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Från fb:

Antar att GM kände sig "kränkt" och att BO inte visade "respekt"
Hmm... Frågan är om man kan rubricera det som "hatbrott" eller "terrorism"?
Citera
2016-01-11, 22:50
Medlem
kottedelakottes avatar
https://www.facebook.com/Alla-vi-som-stöttar-arminas-1624850641112502/?fref=ts

Nån sida på Facebook för BO.
Citera
2016-01-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgSkogsTomte
Kanske en dum fråga men är ovetande i soc osv, vad menas med att dom soc kommer vara i hans liv, vad innebär det, är dom med han i vardagen och håller koll på honom?

Sent svar. Vet inte exakt, men jag kan tänka mig att personen får en kontaktperson från socialen som denne får träffa regelbundet. Detta för att säkerställa att personen mår bra, inte hamnar snett eller fortsätter med dumheter osv. Kontaktpersonen fungerar då som en vårdnadshavare, eller extra förälder, där barnet dessutom övervakas av en myndighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in