2016-01-11, 16:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om man, med stor möda, ska avstå från ytterligare moraliska protester mot advokatens uppträdande (där rena lögner och halvsanningar inte är henne främmande), vill jag göra denna reflexion: till, faktiskt, förvåning vidhåller hon strategin från TR att utan verkligt fokus kasta skit över allt och alla och insinuera misstanke mot snart sagt alla med ens en flyktig anknytning till orten. Därmed har hon egentligen bett HR om instämmande i analysen att hela utredningen bedrivits skandalöst uselt och delvis rentav korrupt. Hur kan hon tro att HR ska låta sig övertygas om denna fantastiska beskrivning ?

Jag har vacklat lite fram och tillbaka i min uppfattning om vad advokaten tror och inte tror personligen. Men det känns faktiskt inte osannolikt att hon drabbats av något slags känslomässigt överslag i sin iver att göra ett bra jobb här och på fullt allvar tror på den smörja hon uppenbarligen står i rätten och häver ur sig.

Samtidigt ska man förstås skilja mellan vad som är rimliga försvararargument och inte. Exempel på saker hon jag tycker det är rimligt av henne att påstå/hävda:

- Att DNA-fynden skulle kunna bero på någon slags indirekt kontamination
- Att det inte kan uteslutas att brodern skulle kunna vara den skyldige
- Att inga vittnesmål är 100% säkra att det var just NB personligen man såg.

Hennes problem - förutom själva framställningssättet - är att hon tillför argument som är både av typen nonsens- och foliehatt.

Ett tydligt exempel på nonsensargument är det om NFC (Man kan inte lita helt på dem eftersom de är en del av polisens organisation). I så fall kan vi konstatera att

a) Man kan aldrig lita på provresultat från NFC helt och hållet i brottsutredningar eftersom de kan ha ett intresse att "hjälpa" sina kollegor att få "rätt" resultat (Det måste ju rimligen vara det som underförstås)
b) Argumentet underförstår ju också att man inte kan lita på polisen överhuvudtaget - att den är partisk och ev. t.o.m. korrumperad i sina utredningar.

Alltså är den verkliga essensen i argumentet att man öht inte kan lita på bevis som framkommit i polisutredningar och att det inte är något som behöver bevisas med någon form av underlag.

Det är generande på gränsen till skandal att klåparadvokater fakturerar skattebetalarna för att stå och kväka ur sig sånt nonsens i rättssalar.

Som foliehattargument kan vi ju lämpligen ta planteringsteorin - att någon tagit klientens DNA och smetat på offrets kläder för att "sätta dit" honom och själv gå fri.

Själva osannolikheten rent specifikt i att någon skulle försöka "sätta dit" denne lantarbetare för ett mord och ovanligheten rent allmänt i att bevis planteras på det här viset mot någon av den riktige brottslingen är redan i sig själva tunga argument så det räcker. Men när man sen inte kan visa på ett enda pyttelitet indicium för att en plantering skulle kunna ha ägt rum så blir det foliehatt med starka inslag av nonsensargument. För kan de här bevisen vara planterade så kan givetvis nästan vad som helst i bevisväg vara det. Även krutstänk på någons jacka t ex kunde förklaras med att den riktige mördaren kunde ha gått förbi där jackan hängde, tagit på sig den och avfyrat pistolen.

Rena dumheter och sannolikt rent skadligt för klienten att förolämpa domstolens intelligens med det.
2016-01-11, 16:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En "intressant kvinna":

Snällt uttryck för galen tant ;-)
Lite eljest är hon i allafall.
Fast jag tycker allvarligt talat att hon ger ett dement intryck. Skrämmande.
2016-01-11, 16:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
.

Citat:
Åklagare Lars-Göran Wennerholm får Pål Johansson att medge att han inte själv har hållit så många förhör sedan 1988.
Du har inte lyssnat på de här förhören eller sett inspelning på video?
– Nej, svarar Pål Johansson.

Du spekulerar men vet egentligen inte vad förhörsledaren har för syfte med sina frågor? säger Lars-Göran Wennerholm.
– Nej, det vet jag inte, säger Pål Johansson.

Målsägandebiträde Tore Brandtler menar att Pål Johanssons åsikter saknar bäring eftersom Nerijus, trots förhören, aldrig har erkänt mordet. Expressen live

Herregud... Om något av väsentligt bevisvärde hade framkommit i förhören så kunde man väl ha haft någon förståelse för att advokaten tar en rövare för att försöka skjuta ner det. Men det här? En avdankad polisgubbe som inte ens har tittat på själva inspelningen av förhöret utan bara läst ett protokoll? Vars innehåll inte påverkat utgången i målet på något vis.

Nu blir jag ännu mer säker: Rönnbäck har tappat verklighetskontakten i det här målet och tror antingen på fullt allvar att klienten är oskyldig eller så har det blivit en personlig vendetta för henne där hon genom ett aggressivt frontalangrepp mot allt och alla ska framstå som en riktig stjärnadvokat. Möjligen en kombo av bägge.
2016-01-11, 16:22
Medlem
Riktigt roligt att Niklas Lindström sitter i rätten och gör bort sig igen.
2016-01-11, 16:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Men hur uttrycker hon sig i sammanhanget om insamlande av teknisk bevisning?

Allvarligt talat trodde jag inte att hon kunde bli värre, läs mer pinsam och galnare, än i TR, men nu börjar jag vackla...
Att påstå att man inte kan lita på NFC för att de är anställda av polisen och att bevismaterial sopats ihop
2016-01-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Igen? Hur gör han bort sig menar du?
2016-01-11, 16:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
OMG!!!

Edit:

Lisa har LEKT i ladan?! Hon är 17 år. Nu tror jag skam går på torra land.. Tacka fan att föräldrarna skakar på huvudet, stackarna att behöva lyssna på det här - så oerhört osmakligt sagt för att förklara hårstrån och DNA..

Ja precis! Kärringen borde sinnesundersökas. Tycker jag känner igen både mjölkpaketstramseriet pch laduleksteorin från vissa av skribenterna härinne. Advokatskatan litar uppenbarligen mer på flummiga FB-teorier än på NFC.... Suck....
2016-01-11, 16:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Det är ju kul för dig att du tycker det är roligt. Men vad har det för betydelse för målet och tingsrättens bedömning i skuldfrågan menar du?
2016-01-11, 16:39
Medlem
IB var mycket bra idag. Hon tog upp just det som skulle tas upp med Pål Johansson.

Nu ska Niklas Lindström och Skövdepolisen Grova brott anmälas för brott rättegångsbalken. Det får bli utredning.

Då bör också det fallet jag har i min signatur utredas och hur förhören hölls där. Den kvinnan finns ju inte kvar i livet längre.
2016-01-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Han upprepar precis samma misstag han gjorde i förhören och han vet inte ens om det. Det är detta som är roande.
2016-01-11, 16:41
Medlem
Lar3es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Antar att han syftar på det att förhörsledaren skulle motivera sitt tillvägagångssätt varför han formulerade sig som han gjorde under förhören. Istället nu i rätten besvarade förhörsledaren det med den bevisning som fanns mot NB (som förhörsledarna hade tillgång till under förhören) och att han utgick från den för att rättfärdiga sitt beteende och handling under förhören.

Samtidigt som han var av den åsikten att förhörsledarna var öppna mot andra spår i utredningen. Det vill säga dubbelmoraliskt och hyckleri i kombination.
Senast redigerad av Lar3e 2016-01-11 kl. 16:44.
2016-01-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja precis! Kärringen borde sinnesundersökas. Tycker jag känner igen både mjölkpaketstramseriet pch laduleksteorin från vissa av skribenterna härinne. Advokatskatan litar uppenbarligen mer på flummiga FB-teorier än på NFC.... Suck....

OM du inte fattar vad hon menar visar det endast en brist i tankeförmågan hos dig.

Lustigt att så många inlägg här inte har fattat något vad IB menade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in