2006-11-20, 21:40
Medlem
Sitter och är lite nyfiken på hur ni har de med älgarna ute i landet.

Så jag gjorde ett lite "frågeformulär"

Var i landet?
Hur stor är marken?
Tilldelning?
Vad har ni för licens?
Uppleverni att de finns älg i marken?
Ca slaktvikter?
Rovdjur

Kan ju svara för mej först:

Norra Bohuslän.
975 Ha.
En stor, två små. Hade vi haft 26 ha. mer så hade de varit två av varje.
Är en A-licens, laget är runt 16-17 man.
Man ser endel spår och enstaka älgar men de kryllar inte av dem.
Iår låg de vuxna djuret på ca 335 kg och kalven på 45.( skjutna i slutet av Oktober)
Har lodjur och nån enstaka varg som kan vandrat förbi.
Citera
2006-11-20, 22:06
Medlem
Dieselråttans avatar
Mellansverige
2800 hektar
10 stora, 6 kalv (för 5 år sedan var det 20 stora, fritt kalv), dock sköt vi bara två kalvar.
Jaktlaget var rekordmånga iår, 25 personer
Ont om älg... gott om sgt-djur.
Citera
2006-11-20, 22:31
Medlem
Fedoras avatar
Dalarna
3500 hektar
10 stora/fritt antal kalv (har skjutit 6 endast, vi anser att det räcker)
31 pers
Ja, finns älg
Normala slaktvikter
Björn på området.
Citera
2006-11-21, 07:01
Medlem
Imsdal1s avatar
Var i landet? - Hälsingland
Hur stor är marken? ~540HA
Tilldelning? 1 stor och fritt på kalv
Vad har ni för licens? A-licens. Vi är 6-8st
Upplever ni att de finns älg i marken? Ja, än så länge.
Ca slaktvikter? Sköt en tjur i september som vägde ca 150kg slaktad
Rovdjur - Ja, 10-15 vargar, björnskit och björnspår lite överallt, även bl.a rovfågel, räv, grävling, mink
Citera
2006-11-21, 18:03
Medlem
Fabian FoXXs avatar
Var: Gästrikland
Hur stort: Ca. 4500 ha
Tilldelning: 8 Stora, fritt på kalv
Upplever att det finns älg: Det finns ganska gott om det. Vi fick två stora till på tilldelningen, sammanlagt 10 alltså. Vi har hittills skjutit 8 stora och 10 kalvar.
Ca: slaktvikter: Varierande. En ko och ett par tjurar på ca240 kg. Resten något under. Ensamma kalvar på ca 80-85 kg. "Syskon"-kalvar runt 60 kg.
Rovdjur: Det finns både lo och björn. Varg har siktats ett par kilometer utanför området.
Citera
2006-11-21, 18:45
Medlem
osiss avatar
Det har inte skjutits några älgar på våra marker så länge nu levande generationer kommer ihåg.

Var i landet?
Västsverige

Hur stor är marken?
Totalt ca 70ha

Tilldelning?
I år en kalv. Förra året en ko+kalv.

Upplever ni att de finns älg i marken?
Nej! Det var nog 3 år sen jag såg en älg här och innan dess typ 5år. Och dom få som man ser är här i max en vecka mitt på sommarn sen pyser dom igen. Dock kan man se spår i älgjaktstider ibland (dock bara raka spåret över marken). Förmodligen har dom råkat ut för hunden och sprungit några kilometer.
Citera
2006-11-22, 07:40
Medlem
Var: Västra Götaland, Tjörn. www.tjorn.se

Hur stort: Egen mark ~ 35 Ha. När vi jagar så jagar vi ihop med granngårdarna och då är det ~ 120 Ha.

Tilldelning: 1 valfritt djur på B-licens. Sammanlagda licenser: två valfria, obegränsat med kalv.

Upplever att det finns älg: Har alltid varit bra med älg på Tjörn. I år har jag sett nio stycken i "mitt område" ~ 150 Ha. En sextontaggare, en tolvtaggare, en kviga, en ko med två kalvar, en ko med en kalv och en pinntjur. OT: Rådjur finns det ganska gott om med, men eftersom det är så mycket skiftesdelning och små marker så kan man inte jaga med hund, utan det är smygjakt för hela slanten. Jag brukar dock få skjuta en bock varje år på mitt favoritpass.

Ca: slaktvikter: Varierande. Vuxna ~250 - 300 kg. Kalvar på ca 60-80kg kg.

Rovdjur: Inga vad jag vet förutom Räv.

I år så fick jaktvårdskretsen för sig att spara in på älgarna eftersom någon inbillat sig att det finns dåligt med älg.
Lustigt nog så har alla älgar alltid gått i "vårt" område i alla år.
Folk är avundsjuka som fan. Totalt så brukar vi vara 5-6 man som jagar. Eftersom vi har B-licens så är det endast TVÅ dagar som gäller / år
Tjörn har sju A-licensområden och X antal B-licens (kanske ca 50 st?). Hela Tjörn är på ca 15.000 hektar. Av dessa sju A-områden så bestämde sig fem för att inte jaga alls i år (2006) för att spara älg.
Det är väldigt ovanligt att man ser stora älgtjurar här ute eftersom folk skjuter ju för fan på allt som rör sig. Hade jag varit jaktledare och få bestämma så hade jag slagit ihop allt till ett älgskötselområde och sparat skapat regler så att det hade blivit bättre älgstam (enligt mitt tycke).

I år så gick vi ut ändå, mest för att ta "semester" och grilla korv. Vi omringade en ko med två kalvar och en pinntjur, varav vi skjöt den ena kalven och lät resten gå. Nu så brukar jag titta på ko och kalv varje morgon när de går nere på gärdet.

Sen så brukar det köras ihjäl ungefär sex älgar varje år på Tjörn.

Jag hade gärna köpt mark uppe i Dalsland eller liknande för att kunna jaga mera än vad jag gör. Jag jagar nog ca 15-20 dagar om året här hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in