2016-01-11, 12:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag lyssnar på Silbersky just nu. Han är lika övertygad som GWP att utgången i hovrätten kommer att bli densamma som i tingsrätten och att advokatens s.k expertvittnen knappast kommer att tillföra något av värde till utredningen.

"Väldigt robust bevisning som las fram i tingsrätten" sa han just.
Ja, och nu har Silbersky heller inget egenintresse i att uttala sig. När han första gången stack ut huvet och kommenterade skuldfrågan i oträngt mål misstänkte jag att de var ett sätt att se till att han skulle kunna tacka nej pga jäv om NB skulle vilja ha honom i hovrätten, men nu är ju det överspelat.
2016-01-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Tack för svar.
Ibland slår det en lite extra mycket att det som för den stora majoriteten av oss är ett - förvisso fruktansvärt - mordfall som vi funderar och skapar (mer eller mindre väl underbyggda) teorier kring men sedan kan släppa för jobb eller familjemiddag; det är en alldeles råjävlig verklighet för Lisas kvarvarande familj...

Ja, innan HR sagt sitt har det hållit på i 8 månader. Hoppas HR fastställer TR dom och att detta då får ett avslut.

Så familjen får lugn och ro. All respekt till familjen.
2016-01-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Tack för svar.
Ibland slår det en lite extra mycket att det som för den stora majoriteten av oss är ett - förvisso fruktansvärt - mordfall som vi funderar och skapar (mer eller mindre väl underbyggda) teorier kring men sedan kan släppa för jobb eller familjemiddag; det är en alldeles råjävlig verklighet för Lisas kvarvarande familj...

Ja fy, minst två ggr om året kommer detta att plåga familjen. Första är när hon skulle fylla år och andra när hon hittades och i de skicket som hon hittades i

Vi alla kan bara hoppas på att HR gör samma bedömning som Tingsrätten gjorde, sen skicka han oavkortat till Kumla.
Inga fler rapporteringar om NB även om han avlivas.
2016-01-11, 12:27
Medlem
Förstår inte... Advokaten hade ju kallat hustrun till att vittna. Och åklagare hade då krävt att hon ska vittna på plats, inte genom telefon, ett krav hovrätten har gått med på.

Men nu läste jag att hustrun avböjer att vittna? Kan hon göra det?
2016-01-11, 12:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Förstår inte... Advokaten hade ju kallat hustrun till att vittna. Och åklagare hade då krävt att hon ska vittna på plats, inte genom telefon, ett krav hovrätten har gått med på.

Ja, en nära anhörig, som en hustru, behöver inte vittna.
2016-01-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, en nära anhörig, som en hustru, behöver inte vittna.

Men borde inte advokaten veta huruvida hustrun vill vittna, och slippa besväret att kalla henne till rättegången, gå igenom allt med kravet att hon ska vittna på plats, bara för att sen få beskedet att hon inte vill vittna?

Förresten, en anhörig behöver ju inte vittna under ed. Men om den anhöriga vill, får den avlägga vittneseden isåfall?
2016-01-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, och nu har Silbersky heller inget egenintresse i att uttala sig. När han första gången stack ut huvet och kommenterade skuldfrågan i oträngt mål misstänkte jag att de var ett sätt att se till att han skulle kunna tacka nej pga jäv om NB skulle vilja ha honom i hovrätten, men nu är ju det överspelat.

Då slapp jag skriva det. Dito Thomas Bodström.
2016-01-11, 12:44
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills

Hon har inte avböjt att vittna, bara meddelat att hon inte kommer att närvara på rättegången.

Från dagens rapportering på SVT Play: HR har inte beslutat ännu om att tillåta telefonför med Irina eller ej.
2016-01-11, 12:48
Medlem
Alltså vad hade hänt om NB inlednignsvis redogjort för händelseförloppet enligt följande:

Medgett att han av "misstag" sträp henne till döds. Det var en sexlek som gick snett.
Därmed grovt vållande till annans död (?) och samtidigt fick han panik och försökte få det att se ut som självmord, men bestämde sig till sist för att dumpa kroppen av rädsla för att bli "misstänkt" för mord.
Hade denna linjen kunnat vara framgångsrik för honom?
Fast han hade ju fått mängder med följdfrågor som han sannolkit inte hade kunnat hantera...
Hur kontakten sett ut, när den ägt rum osv osv....

Men nog borde han haft större chans än med nuvarande "jag har aldrig sett henne"-taktiken??
2016-01-11, 12:53
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Hon har inte avböjt att vittna, bara meddelat att hon inte kommer att närvara på rättegången.

Från dagens rapportering på SVT Play: HR har inte beslutat ännu om att tillåta telefonför med Irina eller ej.
Hur än det kommer bli lär utgången bli den samma då Åklagaren eller målsägande advokaten ställer för besvärliga frågor så kommer samtalet brytas av kvinnan och sedan kommer det så fint tekniska problem, Man kan undra varför hon så skyndsamt försvann ut ur sverige till Litauen direkt efter hon vart släppt jag menar har man rent mjöl i påsen stannar man men hon visar tecken på hon har vart med på ngt hörn i detta fall!

Sedan så det kommer inte fram komma mycket nytt i sakfrågan mest skåpmat sedan dessa nya vittnen ger jag inte mycket för, En g:a polis som var utredare i palme mordet som ej är löst så bra var han då - Ett DNA expert vet inte vad hon kan komma med för nytt för enda som kan ge sanningen är NB hur hans DNA finns på LH:s kläder ingen annan, Sedan det mest intressanta är att NB:s dna gav utslag i Europa för som LGWP sade detta är inte första gången han gör ngt dyl han har gjort saker tidigare och frågan är mer vad än hur!

Sedan försöka få resning i HD är svårt tvivlar att detta fall är av den karaktär som lämnar lösa ändor för dem att kolla, Så dommen kommer fastslås allt annat är befängt och NB kommer sitta av sitt straff i Litauen!
2016-01-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Då slapp jag skriva det. Dito Thomas Bodström.

Kommer vi att få höra en reaktion från advokatsamfundet månne? Ponera att dussinet fullt av Sveriges försvarsadvokater gör uttalanden på liknande sätt. Pressen söker så klart upp "tungviktarna" får vi förmoda. Då blir det inte så mycket kvar att välja bland.
2016-01-11, 13:21
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hovrätten har beslutat att om Nerijus Bilevicius hustru ska vittna i hovrätten, så ska hon göra det på plats.

Men så blir det inte.

Till Aftonbladet säger Nerijus advokat Inger Rönnbäck att hustrun är rädd för att åka till Sverige eftersom hon upplever att det finns en hotbild mot henne.

– Hon är rädd efter sina kontakter med svensk polis, säger Inger Rönnbäck till tidningen.

Därmed kommer hon inte att vittna i hovrätten.

http://www.expressen.se/gt/hustruns-radsla-satter-stopp-for-vittnesmalet/
Jag har endast rapporterat vad reportern på SVT Play har sagt vilket motsäger tidigare rapporteringar. Jag har inte uttryckt någon egen åsikt. Varför inte avvakta vad HR ger för slutlig besked. Senaste beskedet ( 1 minut sen) är det inte klart ännu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in