2016-01-10, 12:53
Medlem
kristofferGs avatar
Hade jag varit du hade jag åkte hem till henne och bara mejat ner allt. Hennes dator, TV, kläder. Jag hade förstört allt för att sedan nitat henne ordentligt. Torterat henne, mer eller mindre.
Citera
2016-01-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpurite
Du nämner det här med din biologiska pappa, hur din mamma "fick dig" (och bara dig) att fortsätta hålla kontakt med honom även då hon visste att han var en misshandlare.

Men om jag läst texten noga, framkommer det ingenstans om du sen frågat henne varför hon gjort så? Tycker att du förtjänar ett riktig svar, hon är skyldig dig det.

Tyvärr låter det som att hon lät rädslan ta övertaget, hon var förmodligen rädd och hade säkert fått ta emot hot, kan nästan garantera att hon tog valet och faktiskt "offrade dig". Eller så var det ett av hans krav, men tydligen motsatte hon sig aldrig honom helt, hon gav vika när hon borde ha kämpat emot & varit villig att riskera sitt liv för att skydda dig. Kan vara det som förändrade relationen mellan er, som har skapat en distans, hon säkert visste hur fel det var (att sånt gör bara genomruttna mammor) och ville genom att hålla dig på avstånd inte riktigt ta ansvar, kännas vid hur genomruttet.
Trotts att socialen sa att jag inte ska åka dit så tvingade mamma dit mig iallafall. Hon visste mycket väl att han misshandlar, dricker och är en psykopat. Helt sjukt nu när man skriver det såhär och att man inte visste bättre då!

Känns så himla sjukt det du skriver, det är ju sant men när någon annan sätter ord på det så blir det ännu verkligare..
Citera
2016-01-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Din mamma låter som att hon inte tagit itu med sitt trauma efter att ha blivit misshandlad.
Så det kan ju ha gjort henne labil.

Dock verkar du inte själv som vuxen vilja se din egen inblandning i detta.
Du kanske vill ha uppmärksamhet av din mamma, men att hålla på att knarka och bete sig som ett hjon gör inte saker bättre.

Kanske dags att växa upp, och fixa ditt liv och försöka kanske komma din mamma närmare. Kan gissa att den dagen hon dör så kommer du ångra dig bittert att du betedde dig som en idiot.

Jag har tagit tag i mitt liv, jobbar heltid, har egen lägenhet, tränar och rör inte en drog. Ja givetvis kommer jag ångra mig när hon dör men hur jag har haft det så kommer hon få ångra sig sedan när hon sitter själv på ett äldreboende och ingen av hennes barn besöker henne.
Citera
2016-01-10, 13:00
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Hon verkar bara omogen och extremt känslokall, inte ditt fel.
Om du har tur blir hon bättre när hon blir äldre...
Citera
2016-01-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Låter inte som du gjort något, gissar att din mamma är psykopat och alkis. Hon kanske ser sitt misshandlande ex när hon tittar på dig eller något sånt löjligt. Tycker du inte ska be om ursäkt, stå på dig och låt henne veta vilken orättvis häxa hon beter sig som.
Hon dricker vin varje dag, "men det gör jättemånga vuxna" som hon själv säger så enl. henne lider hon inte av något missbruk av något slag. Hon har även tagit extremt mycket piller för diverse krämpor, bla Lyrica, opiater, morfin osv så vet inte om det påverkat henne på något sätt. Hur som så är hennes beteende inte acceptabelt och det finns egentligen ingen rättvis ursäkt.
Citera
2016-01-10, 13:07
Medlem
Torpedullas avatar
All KÄRLEK till dig! Tänk att du klarat dig igenom detta trots att hon negligerat alla dina rop på hjälp. Detta är inte löst förrän din mamma lär känna sig själv och ser vad hon gjort mot dig. Det kanske aldrig kommer att ske eftersom hon inte har förmågan att se någon annans behov. Man kan ju undra hur hennes barndom var. Ni borde sitta ner hos en terapeut och gå igenom allt när det känns rätt för dig. Fri blir du kanske först när hon ber dig om en äkta förlåtelse från hjärtat. Om hon nu har något hjärta.
Citera
2016-01-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don-Dallas
Först och främst bör du fråga dig varför du känner ett beroende till din mamma. Det är något hos henne som du inte är villig att släppa.
Du sa upp kontakten med din biologiska pappa men att kapa banden till din mamma är svårare för dig, varför?

Du nämnde att det är för att hon "ändå är din mamma" och att du därför inte kan säga upp kontakten. Tänk igenom den anledningen en stund... Är det lojalitet kanske, isåfall varför?

Du måste titta djupare in i dig själv och fråga dig om du verkligen behöver henne. Jag förstår att du väldigt gärna vill ha svar från henne om varför hon gjort som hon gjort mot dig. Men oavsett svar, skulle det göra nån skillnad? Jag har svårt att se att hon är redo att ge dig en ursäkt.

Jag vill egentligen att du själv ska finna dina svar så se följande bara som ett exempel. Om jag hade varit i din sits så hade jag sagt upp kontakten en tid för att ge min mamma tid att upptäcka att hon fortfarande har problem. Att jag aldrig var hennes problem. När så sker skulle tiden vara mogen för ett samtal med henne där jag utan att anklaga berättar min synvinkel men även lyssnar förstående på hennes berättelse för att förhoppningsvis förstå varandra och kunna försonas. I bästa fall skulle detta fungera men troligtvis inte då de flesta människor är för jävla dumma för att kunna kommunicera utan att känna sig kränkta and here we go again...
När jag va liten var jag väldigt "mamma kär" så innerst inne vill jag nog att det skall vara så igen..

Innerst inne vet jag att jag inte behöver henne, jag kan klara mig själv och leva mitt liv utan henne men jag vill ha en förälder. En bra förälder som man kan få råd ifrån när man står för olika vägskäl i livet osv, jag vet att hon aldrig kommer vara en sån förälder men jag hoppas väl någonstans att hon skall förändra sig.

Har några gånger försökt ha ett samtal med henne om våran situation och hur vi skall kunna lösa det men då får jag alltid samma svar; Det är inte henne det är fel på utan det är mig, jag skall ändras för henne för hon är den "vuxna", hon vet alltid bäst för hon har levt längst, ursäkterna är många! Avslutas oftast med "lilla gumman" och då blir jag för irriterad för att lyssna mer. Innan reagerade jag utåt, blev arg, skrek osv men har lärt mig att lägga band på mig, ta ett djupt andetag och gå därifrån längre. Har liksom lärt mig att våra bråk inte leder någonstans.
Citera
2016-01-10, 13:30
Medlem
johoees avatar
Varför bryter du inte med din mor? Det verkar inte som att varken du eller din mor njuter och mår bra av relationen utan den blir som en smärtsam plikt som bara fortsätter. Du kan ju bara sluta att träffa henne.
Citera
2016-01-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmafosho
Innerst inne vet jag att jag inte behöver henne, jag kan klara mig själv och leva mitt liv utan henne men jag vill ha en förälder. En bra förälder som man kan få råd ifrån när man står för olika vägskäl i livet osv, jag vet att hon aldrig kommer vara en sån förälder men jag hoppas väl någonstans att hon skall förändra sig.

Många föräldrar behandlar sina barn som om de fortfarande var 10 år gamla.
Min mamma kan säga till mig, vid 30 års ålder att, "ta på dig jackan innan du går ut, det är kallt ute", som om jag inte förstod att det var kallt, och behandla mig som någon idiot. I en sådan situation kan man vända på rollerna och tala om för sin mamma, "ät nu upp soppan, det finns barn som svälter", "glöm inte att lägga in tvätten", och hon säger, "tala in till mig på det sättet" och jag säger "visst, så fort du själv slutar upp med den skiten" och mamma kommer inte längre ha något att prata om...

Råd från din mamma är inte det bästa råd du kan erhålla. Du vet, du har problem med din sambo, och din mamma talar om för dig att, "skaffa er ett till barn, så löser det sig. Tänk vad roligt med en liten krabbat hemma igen." Problemet är fortfarande inte löst och nu har ni ett skrikande barn till att ta hand om. Så, många släktingar (och vänner) lägger sina armar runt om dig, kramar dig, och sätter dig i ett djupare hål.

Jag talar inte om för dig hur du ska uppföra dig mot din mamma. Eller, vänd på rollerna. Om du rent emotionellt känner att du behöver råd från din mor, ta hennes råd. Gör precis vad hon säger att du ska göra, utifrån din bästa förmåga givetvis. Hon kanska ställer orealistiska krav på dig, krav som du inte kan underhålla.
Senast redigerad av carlcc 2016-01-10 kl. 13:49.
Citera
2016-01-10, 13:42
Medlem
Frank Friendlys avatar
Tur du är vuxen nu och kan skapa ditt eget liv och bryta kontakten med resten av familjen.

Lycka till.
Citera
2016-01-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
All KÄRLEK till dig! Tänk att du klarat dig igenom detta trots att hon negligerat alla dina rop på hjälp. Detta är inte löst förrän din mamma lär känna sig själv och ser vad hon gjort mot dig. Det kanske aldrig kommer att ske eftersom hon inte har förmågan att se någon annans behov. Man kan ju undra hur hennes barndom var. Ni borde sitta ner hos en terapeut och gå igenom allt när det känns rätt för dig. Fri blir du kanske först när hon ber dig om en äkta förlåtelse från hjärtat. Om hon nu har något hjärta.
<3<3<3
Citera
2016-01-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmafosho

Jag vet inte hur det ligger till i verkligheten, men utav din text att döma så verkar du ha en någorlunda kontakt med din låtsaspappa. Att du har förtroende för honom. Du kan ju be denne om råd när du behöver det. Jag förstår att det kanske inte är samma sak, men det är alltid något. Jag kan tänka mej att han kommer känna sej glad över att detta. Är du orolig för att du tränger dej på så kan du ju artigt fråga om det är okej också.

Sedan så anser jag att du nog gör bäst i att bryta kontakten med din mamma. Det är inte kul men det är inte bra att vara runt människor som tenderar att alltid bryta ned en för att stärka sin egen självkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in