Citat:
Ursprungligen postat av
emmafosho
Innerst inne vet jag att jag inte behöver henne, jag kan klara mig själv och leva mitt liv utan henne men jag vill ha en förälder. En bra förälder som man kan få råd ifrån när man står för olika vägskäl i livet osv, jag vet att hon aldrig kommer vara en sån förälder men jag hoppas väl någonstans att hon skall förändra sig.
Många föräldrar behandlar sina barn som om de fortfarande var 10 år gamla.
Min mamma kan säga till mig, vid 30 års ålder att, "ta på dig jackan innan du går ut, det är kallt ute", som om jag inte förstod att det var kallt, och behandla mig som någon idiot. I en sådan situation kan man vända på rollerna och tala om för sin mamma, "ät nu upp soppan, det finns barn som svälter", "glöm inte att lägga in tvätten", och hon säger, "tala in till mig på det sättet" och jag säger "visst, så fort du själv slutar upp med den skiten" och mamma kommer inte längre ha något att prata om...
Råd från din mamma är inte det bästa råd du kan erhålla. Du vet, du har problem med din sambo, och din mamma talar om för dig att, "skaffa er ett till barn, så löser det sig. Tänk vad roligt med en liten krabbat hemma igen." Problemet är fortfarande inte löst och nu har ni ett skrikande barn till att ta hand om. Så, många släktingar (och vänner) lägger sina armar runt om dig, kramar dig, och sätter dig i ett djupare hål.
Jag talar inte om för dig hur du ska uppföra dig mot din mamma. Eller, vänd på rollerna. Om du rent emotionellt känner att du behöver råd från din mor, ta hennes råd. Gör precis vad hon säger att du ska göra, utifrån din bästa förmåga givetvis. Hon kanska ställer orealistiska krav på dig, krav som du inte kan underhålla.