Jag väntar fortfarande (I have yet to meet) på att ramla över en person som
inte följer det typiska mönstret när man kommer från en dysfunktionell uppväxt/familj.
Jag är själv en person som följer det typiska mönstret, då jag växte upp med
en alkoholiserad far. Och en medberoende mor. Medberoende innebär inte per automatik
att man själv dricker/missbrukar, det innebär däremot ofta att man inte ser situationen
med klara objektiva ögon. Och den medberoende personen skyddar/försvarar alkoholisten.
Vilket så klart är lika fruktansvärt som själva alkoholmissbruket. Båda föräldrarna gör
sina barn grova björntjänster.
Och det innebär, mig veterligen alltid, att barnen som är syskon, bryter kontakten med
varandra i vuxen ålder. Allt detta skulle jag kunna skriva en avhandling om.
Men tillbaka till modern. Att mamman spelar ut barnen fullständigt är hemskt. Som
barn är man 100% i underläge och det utnyttjar modern effektivt. Genom att ge
barnet dåligt samvete. Så fort det vuxna barnet förstår hur det ligger till, och börjar
anklaga den nu till åldern komna modern, så kör hon bara vidare på sin story. Hon
sitter och gråter i köket och tar på sig den tjockaste offerkoftan ni kan föreställa er.
Ja, det är ingen vacker historia.
Men jag tror knappt någon medberoende moder kommer erkänna öppet sina misstag
inför de vuxna barnen. Det kommer till en gräns där man måste släppa taget och sluta
försöka uppnå det omöjliga.
Jag är vuxen nu och har släppt taget och mår mycket bra idag. Men det var en plågsam
väg dit. Det är väl kanske som Peter Apelgren sa i ett tv-program med Filip&Fredrik,
att vi som haft det svårt i barndomen oftast landar på fötterna i vuxenlivet och klarar
oss bra ändå.
Lite som yin och yang, har man haft en värdelös barndom (det negativa överskuggar tyvärr
alltid allt det positiva, av förklarliga skäl), så har man hela livet att upptäcka när man
når typ 35-40 års åldern

Det är nu livet börjar och det är nu man ska självförverkliga sig,
när man äntligen har sågat av sina fotbojor (läs: den manipulativa modern)