2016-01-10, 12:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ingenting tyder på mer än griftefridsbrott, och det tar inte längre tid att begå griftefridsbrott än att döda och begå griftefridsbrott.
Du må tycka det men jag kan lova dig att du är väldigt ensam i den uppfattningen.

Du som är så vansinnigt mycket för det långsökta - exempelvis en GM som gömmer ett lik
inomhus för att skona de anhöriga i med att då inga djur kan angripa det eller
en flicka som traskar in i en lada och tar livet av sig när hon nyss meddelat sig med familjen
att hon är på väg för att nämna något - kan inte föreställa dig möjligheten av att en flicka
som hittas med snara om halsen och blottad på de intimaste ställen råkat ut för ett
överlagt mord och ingenting annat. Du kan bara tänka dig orimligheter. Det som inte har
stöd i något faktabaserat överhuvudtaget.

Du gör anspråk på att uppfattas som seriös? Verkligen?
Jag beskrev en gång er alternativister som sanningsföraktare och inte som några
sanningssökare. Har bara blivit än mer styrkt i den uppfattningen.

Nej, du, Nerijus lär inte komma undan lika lätt som en viss Mats Alm.
Som ju dömdes för blott ett griftefridsbrott.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-10 kl. 12:49.
2016-01-10, 12:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vad övertygade TR att NB mördat Lisa? Om du hade rätt, vilket du inte har, skulle NB blivit dömd för brott mot griftefriden. Det blev han inte. Bevisningen övertygade TR om att NB mördat Lisa. Det har alla förstått utom du.
Den tekniska bevisningen, DNA:t, övertygade inte TR. Däremot fick NB förklaringsbörda. Läs domen.
2016-01-10, 12:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Den tekniska bevisningen, DNA:t, övertygade inte TR. Däremot fick NB förklaringsbörda. Läs domen.
Står det verkligen i domen att den tekniska bevisningen inte var av övertygande slag?

Och ändå dömdes NB. Häpnadsväckande.
Jag ska kolla upp och återkomma.
2016-01-10, 12:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vilken idiot som helst kan resonera som du men det ger inget förutom irritation. Den samlade bevisningen övertygade TR vilket gav livstid för mord.
Nu var det DNA på kläderna som jag diskuterade med #Snowsmile, inte den samlade bevisningen. TR återkommer gång på gång till att NB saknar förklaring.
2016-01-10, 12:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om lille stackars Nero skulle ha blivit pressad utöver det tillåtna så undrar jag och fler
med mig varför då inte denna nu närvarande advokat Inger Rönnbäck slog näven i
bordet och sa att så här får det fan inte gå till. Hon är väl ingen vekling, hon hade väl
om det förelegat något oacceptabelt under dessa genomförda förhör med hennes
mordmisstänkte klient kunnat begärt ordet och markerat att hon inte riktigt gillade
vad som pågick. Protesterat ljudligt med andra ord.
Hade hon inga invändningar att komma när det begav sig - vilket vi inte ser minsta skymt
av i återgivandet av förhören i FUP - så ter det sig sannerligen mycket konstigt att
hon nu långt efteråt börjar jämra sig och snackar om det där med "otillbörliga förhörsmetoder".

Vad är det för stil? Hur trovärdigt blir det egentligen?

Förhörsledaren visar bilder på offret (är det något fel att göra det kanske? min anm.) och på
mordplatsen och 35-åringen pressas att ge en förklaring till hur hans dna och blod har
avsatts om det är som han själv uppger att han inte ens träffat Lisa Holm.

- Jag vet inte hur det hamnat där, jag är ingen expert, säger 35-åringen.

- Jag är ingen expert heller men jag vet att det inte flyger genom luften.
I vanliga fall har vi kanske en eller två DNA-träffar men här är det som att dra i en
jackpot-maskin och få jackpot, säger Niklas Lindström.

Förhörsledaren förklarar att om inte 35-åringen kan komma med en förklaring till
varför hans dna avsatts så blir det citat: otroligt svårt att inte dömas för det här.

(En helt korrekt upplysning. Inget otillbörligt i det. "Pressen" som NB utsätts för här
är ju inte direkt alarmerande på något sätt, vilket advokaten ej heller som bekant
förefaller tycka. I annat fall borde hon som sagt ha invänt där och då. Och inte långt
åt helvete efteråt.)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6341451

Det må sedan uppröra våra flitiga alternativteoretiker att man inte riktigt stryker den
mordmisstänkte medhårs hela tiden och behandlar honom med silkesvantar.
Det fungerar inte riktigt så.
Föreligger det allt starkare saker som talar för direkt inblandning i en mycket allvarlig
sak som ett mord gentemot den som är under förhör så är det liksom inte på plats att
att det ska vara samtal under mycket gemytliga och angenäma former. Som vid ett kafferep.
Här har någon mördats och den mycket sannolike gärningsmannen har man i förvar och
utsätter för förhör, men denne bara håller sig till något som är helt orimligt att han kan
hålla sig till med tanke på vad man erhållit i talande, teknisk bevisning. Att han
aldrig haft något som helst att göra med offret. Inte sett. Inte träffat.

Mannen ifråga kunde ta ett liv men har inte ryggrad nog att stå för vad han gjort när
han är överbevisad om sin skuld till 110%.

Jag för min personliga del tycker nog att man kunde ha "pressat" på något påtagligare.

Om jag får gissa, tror jag inte bevistemat kommer bestå i huvudsak av vad som skett under själva förhören eller något som rört den direkta behandlingen av Nerijus när IR suttit intill.

Jag tror innehållet mer kommer bestå av hur andras uppgifter och utsagor har burits mellan trions förhörsrum men då med fokus på NB - sådant som omfattades av yppandeförbud då det begav sig, och som advokaten omöjligtvis kunnat kontrollera legitimitet på, men som kunnat avläsas när åtalet väckts (genom FUP).
IR pekar ut polisens objektivitet, och det som ska underbygga består nog mer hur polisen "utnyttjat" och "arbetat" med andras förhörsuppgifter gentemot hennes klient, i någon slags föreställning att polisen då bestämt sig i förväg.
En frågeställning går att väcka utifrån ovanstående. Svarsställningen är dock godtycklig eftersom detta är en gissning, men för min egen del har jag ännu inte träffat något som ens är värt att fånga upp och skriva ut här för diskussion.
2016-01-10, 12:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Det känns som att bara du Molly skulle behövas vid våra tingsrättar.

Åt helvete med hovrätten o högsta domstolen och allt annat djävla tjafs om rättvisa.

Nä fram med skampålen och giljotinen med en gång. .

Att vi överhuvudtaget ska behöva vara med om detta fjäskeriet för dom redan skyldiga, nä för faan, häng dom högt.

Du övertolkar det blackmolly123 skriver. Ingenstans har h*n skrivit om att NB inte ska ha en rättvis prövning. Det är riktat mot personer som trots bevisläget mot NB hävdar att NB är oskyldig, bara delvis skyldig eller själv är utsatt för brott.
Jag har inte någonstans sett att blackmolly123 har rättshaveritendenser, snarare är h*n den som skrivit mest om att NB ska dömas helt enligt svensk lag.
2016-01-10, 13:01
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Det känns som att bara du Molly skulle behövas vid våra tingsrättar.

Åt helvete med hovrätten o högsta domstolen och allt annat djävla tjafs om rättvisa.

Nä fram med skampålen och giljotinen med en gång. .

Att vi överhuvudtaget ska behöva vara med om detta fjäskeriet för dom redan skyldiga, nä för faan, häng dom högt.

Vadådå? NB fick väl inte livstidsdomen för ingenting eller what? Han borde verkligen förklara hur det gick till och allt annat så att LH:s familj kan få sina svar. Viktigt i ett sorgearbete. Varför ge sig på BlackMolly, hon har ju alldeles rätt och har faktiskt inget nämnt om det du drar upp med giljotin osv. Hade du hellre sett att denne gick fri ute bland oss???
2016-01-10, 13:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Fönsterblecket på Gum och skypsamtalet där finns mer att utreda

När Jönsson ägaren av Gum hittade sitt undanställda fönsterbleck försökte han få dit det själv men det var för stort då fasaden gjorts om, han sa i rättegången att detta kunde jag gjort själv men saknade plåtsax därför bad han NB göra detta vid något tillfälle.

Då tror jag att när Jönsson provade fönsterblecket så gjorde han även rent detta.

NB säger att det var skitigt och det var därför hans kläder blev skitiga, ALLTSÅ DAGENS LJUG, detta går att kolla upp med ägaren av Gum om det verkligen var så skitigt.

Likaså Skypen till mamman, kanske Lillebroden började Skypa 19,34 tror jag det var och NB kom hem 19,45-19,50 för då hade ca. 10minuter till att förklara, han kanske bara kom in några minuter och sa hej till mamman och avslutade snabbt ..nu måste vi handla innan de stänger, men detta blir väl svårt bevisa då familjen håller ihop.
Kanske värt att kolla upp för någon väl insatt i fallet.

Kanske OT men man kan ifrågasätta NBs påstådda yrkesskicklighet och arbetsmässiga nogranhet när man ser bild av aktuellt fönsterbläck i FUP. Den monteringen av bläcket hade inte klarat en besiktning.
2016-01-10, 13:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det var ju tråkigt.

Hur har du tänkt att leda dessa sensationella upptäckter i bevis?

Det vi får trösta oss med att det har skett en dundertabbe som innebär att IB, kommer undan lagens korta arm, men inte mördar-Nero, vilket trots allt är det viktigaste. För ingen tror väl att IB kommer fortsätta sina brottsliga bana på egen hand?

Som du säkert redan vet, måste vi ibland tolerera att personer som IB går lösa i samhället! Men hellre det än att oskyldiga döms! Det heter ju heller fria än att fälla, så du får leva med att IB inte åtalas efter den klantighet hos rättsläkaren du avslöjat.

Beträffande den klantiga rättsläkaren, undrar jag om du kontaktat JO med en anmälan om dina upptäckter? Hur reagerade Inger Rönnbäck på dina förträffliga synpunkter?

Man kan ju inte ha rättsläkare som blandar ihop brottslingars kroppsvätskor. Det är positivt i allt elände att kontamineringen du nämner skedde mellan två äkta makars kroppsvätskor, där dina fynd inte påverkar bevisläget i övrigt. Jag beundrar ditt arbete och är glad för att dina upptäckter inte påverkar det rättsliga läget beträffande mördar-Nero. För det räcker ju med att en delaktig mördare går lös; som den sexuellt utsvultna hustrun IB. Eller hur? För jag har väl tolkat ditt inlägg rätt?

Nej du har inte tolkat mitt inlägg rätt.

Rättsläkare Lena Ström Leerech kan ha konatminerat Lisa's tillhörigheter med NBs blod och DNA iom att hon 1 timme och 40 minuter innan hon undersöker Lisa i boden på Martorp, undersökte NB's kropp spårsäkrade och skrapade hans sår (blod)

På samma sätt kan Lena Ström Leerech ha kontaminerat Lisa's trosor med IBs DNA iom hon 1 timme och 50 minuter innan hon undersöker Lisa i boden på Martorp, undersökte IB's kropp och spårsäkrade från IB's kropp.

Och det är, som du vet, inte jag som skal föra bevis i HR utan det är IR, och med IRs nya DNA expert vittne, ja så får vi väl se vad dom kan använda mina uppgifter till.
2016-01-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Ja det är konstigt att komma å den idén, speciellt när INGENTING tyder på det och att tidsfönstret gör ett sådant scenario omöjligt.

Men det är väldigt intressant eftersom det förekommer trots allt att mördare endast döms för griftefrid, när det brister i polisutredning, den rättsliga processen. eller ännu värre man har fått en domare med ett stall där alla hästar är på rymmen!

Det är ju så att det kan vara kaoz i skallen hos folk, och även hos en del personer som drabbar omgivningen genom sina yrken i rättsväsendet.

Detta är ett enkelt fall juridiskt med många komponenter som visar på att människorna inte alltid är förnuftiga eller rationella. Det är cirkusen runt detta rättsfall som visar hur skör rättssäkerheten är, och hur viktigt det är att alla sköter sig.

Det som förtjänar en analys är hur advokatens arbete i denna rättssak påverkar tokstollarna i tråden, eftersom advokaten har en titel som inger förtroende. Det finns en presumtion om att advokaten är en god samhällsmedborgare som ägnar sin tid åt juridiskt arbete, att hon inte ljuger eller tar betalt för skit.

När en advokat spårar ur som i detta fall, och kör ett race utanför det själva målet handlar om och när hon så flagrant struntar i rättsordningen, påverkar det allmänheten syn på vad som kan diskuteras. Nu är det griftefrid, tortyr, hemska förhörsmetoder och allt man tycker låter bra men som inte har skett och som inte har med saken att göra. Det blir en märklig diskussion eftersom advokaten legitimerar förtal av oskyldiga, misstron mot yrkesgrupper som är livsviktiga i en rättsstat.

I slutändan skadar det hennes klient till den grad att klienten kommer få livstid. Mördar-Nero kommer aldrig få chansen till tidsbestämt straff, för man kan inte ha folk lösa som inte vet vad det ställt till med, eller vidkänner det vidriga brott de begått.

Som livstidsfånge blir det agerande advokaten kallar för försvar, ett extra straff för Nero, eftersom advokaten har saboterat alla relationer han har till sina anhöriga. Vi ser redan att inte ens mamman kommer och hälsar på honom, då hon slits mellan två söner, där advokaten förstör livet för den som inte är skyldig. Genom att peka på den oskyldiga brodern som eventuell alternativ gärningsman.

Det börjar bli så illa att snart tål inte rättsprocessen en granskning om det har varit en rättvis rättegång, eftersom mördaren inte fått ett försvar. Det enda som räddar upp situationen är den överväldigande bevisningen som visar att rätt person kommer bli dömd. Men det är mycket illa för folk i rättsväsendet att ha en sådan "kollega".
2016-01-10, 13:08
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Det är inte medhjälp att titta på när ett brott begås, och DNA på kläderna visar inte på mer än griftefridsbrott. Det visar inte mord. Den tekniska bevisningen övertygade inte TR, läs domen.

Och varför fick NB livstid då? För att han arbetat i ladan och i närheten av mordplatsen eller.....
2016-01-10, 13:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej du har inte tolkat mitt inlägg rätt.

Rättsläkare Lena Ström Leerech kan ha konatminerat Lisa's tillhörigheter med NBs blod och DNA iom att hon 1 timme och 40 minuter innan hon undersöker Lisa i boden på Martorp, undersökte NB's kropp spårsäkrade och skrapade hans sår (blod)

På samma sätt kan Lena Ström Leerech ha kontaminerat Lisa's trosor med IBs DNA iom hon 1 timme och 50 minuter innan hon undersöker Lisa i boden på Martorp, undersökte IB's kropp och spårsäkrade från IB's kropp.

Och det är, som du vet, inte jag som skal föra bevis i HR utan det är IR, och med IRs nya DNA expert vittne, ja så får vi väl se vad dom kan använda mina uppgifter till.

Att inte du är rättsläkare då som vet bättre än expertisen i detta fall.

Att undersökningen i och omkring boden kvällen och natten den 12-13 juni tog tid beror på den oerhört gedigna försiktighet som personal arbetade efter. Vilket framgår av förhör med HA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in