2016-01-10, 00:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Din uppgift om att rånmordet pågick till 21:30 framgår inte av materialet. Då undrar jag naturligtvis varför du lägger fram en sådan uppgift.

Du skrev tidigare att Bertils telefon var i Piteå, endast 25 km från Kalamark. Då blir tidsangivelserna lite mer kritiska, om man så säger.

Nonsens. Har du läst det där så vet du också att strömmen bröts långt innan "larmet gick". Vad var det för "larm" som gick förresten. Var det till SOS alarm? Varför upptäcktes då inte Sune förrän två dygn senare av hemtjänsten?

Borde det inte vara åklagarens/samhällets sak att utreda vem som har begått brottet. Den uppgiften kan vi väl knappast lägga på Kaj Linna och rättskonsulterna.

Eller är det här kanske framtidens sätt att lösa grova brott. Att åtala någon random snubbe, t.ex. någon som de misstänkta (Nils och Bertil) själv ger förslag om, och låt sedan snubben bekosta egna advokater och utredningar för att rentvå sig.

Genom att inga som helst bevis läggs fram berövas han dessutom möjligheten att försvara sig på ett sakligt sätt. Det enda sättet som återstår är att han med hjälp av en egen utredning kan bevisa att någon annan (Bertil) är skyldig.

Jag är skeptisk till ett sådant system. Jag kan tänka mig att Kaj Linna också är skeptisk.

Det jag inte kan ta till mig är alltså det om att Kaj Linna är inblandad. I övrigt har jag inga synpunkter alls på Nils vittnesmål. Allt det där andra stämmer säkert.
Inte alls nonsens. Läs på om larmet. En tekniker vittnade i TR om att larmet var konstruerat så att det gick c:a 30 min efter att strömmen brutits (TR s.25). I övrigt har jag ingen info om larmet, och det är konstigt att han inte upptäcktes snabbare.

Nu spelat detta mindre roll om vi köper uppgiften om brödernas röda bil på Kalahattens parkering c:a 21:15 (beroende på tiden att köra 3km för vittnet).

Jag beklagar mitt misstag om Bertils adress; jag trodde felaktigt att han bodde i Piteå men det skall vara Luleå. Du kan fundera på varför ingen annan "opartisk" skribent i den här tråden tyckte just det felet var väsentligt att korrigera.

Jag förstår av ditt inlägg att du inte tycker att man skall kunna fällas i denna typ av indiciemål, eftersom man inte kan försvara sig på ett sakligt sätt (finns det något annat...?) Jag respekterar din åsikt, men delar den inte. Om indiciemål slängs ut kommer det att bli många brottmål där GM går fri. Inte acceptabelt menar jag.
Senast redigerad av farbror_barbro 2016-01-10 kl. 00:52.
Citera
2016-01-10, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det finns inga tekniska spår från någon GM alls. GM har alltså lyckats klubba ner Roger Lindberg och tejpa honom utan att lämna DNA, hårstrån eller fingeravtryck. Detta är en sak som väcker frågetecken i utredningen, men å andra sidan inte något som krim-utredarna kunnat göra mycket åt efter att rättsteknikerna gjort sitt. Jämför Lisa Holm-fallet där utredningen badar i DNA-spår.
Spekulation: I fallet Linna kan man tänka sig att det fanns en hel del spår på hans kläder, men de fanns inte kvar när han greps. Han hävdar att de stals i Amsterdam.

Det fanns ju också den omtalade snusprillan. Den kunde inte matchas mot Linna (eller någon annan i utredningen eller register, såvitt jag förstått).

Den vita bilen är mitt största huvudbry. Det förefaller märkligt att man inte kunnat hitta en vit bil som Linna kunnat disponera denna sista kväll i Pite-trakten. Att vittne TF sett fel är givetvis möjligt, men han ger uppgifter om rost också som talar mot det. Vittnet åker också förbi och tittar extra på bilen.

Kommentar om tiden: de c:a 1:28 han hade är inte mycket, men det är också precis vad han behöver. Om det är så att han är GM så kommer han ju att landa på ganska precis den tid som krävs; han har ingen anledning att såsa på vägen. Tvärtemot vad som t.ex. podden Spår hävdar så hade han all anledning att snabba på. Om Linna har rekat i förväg vilket är vad Nils berättelse säger, så vet han att Roger ser till djuren på,kvällen, kanske alltid vid 8-tiden. Då behöver han vara på plats i ladan.

Jag kan inte alla detaljer än men hur var rånaren maskerad? Hade han en rånarluva eller något annat för ansiktet? Tror du att mordet på den äldre mannen i ladugården var planerat? Den överlevande brodern kunde han säga något om rånarens klädsel?
Citera
2016-01-10, 01:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totalinvandring
Jag kan inte alla detaljer än men hur var rånaren maskerad? Hade han en rånarluva eller något annat för ansiktet? Tror du att mordet på den äldre mannen i ladugården var planerat? Den överlevande brodern kunde han säga något om rånarens klädsel?

Stämmer, han var maskerad, vet ej hur, men Sune Lindberg tyckte sig känna igen rösten och pekade ut Bertil som anhölls. Såvitt jag förstått gjorde man sedan en röst-konfrontation och då misslyckades Sune med att peka ut Bertil som släpptes (i kombination med sitt tfn-alibi förmodar jag). Av domen att döma kunde Sune inte ge något vettigt signalement öht. Inte så konstigt om man fått en påk i huvudet och legat 36 timmar på köksgolvet.

Svårt att säga om mordet var planerat. Helt klart var misshandeln förberedd med tanke på att vapnet hämtades från ett virkesupplag på vägen. Det som gjorde att det blev en mord-dom var att offret tejpades brutalt och gömdes undan i ladan. GM måste alltså kunnat räkna ut att han inte skulle överleva därute.

Välkommen till FB förresten!
Senast redigerad av farbror_barbro 2016-01-10 kl. 01:23.
Citera
2016-01-10, 01:29
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Det finns inga tekniska spår från någon GM alls. GM har alltså lyckats klubba ner Roger Lindberg och tejpa honom utan att lämna DNA, hårstrån eller fingeravtryck. Detta är en sak som väcker frågetecken i utredningen, men å andra sidan inte något som krim-utredarna kunnat göra mycket åt efter att rättsteknikerna gjort sitt. Jämför Lisa Holm-fallet där utredningen badar i DNA-spår.
Spekulation: I fallet Linna kan man tänka sig att det fanns en hel del spår på hans kläder, men de fanns inte kvar när han greps. Han hävdar att de stals i Amsterdam.

Det fanns ju också den omtalade snusprillan. Den kunde inte matchas mot Linna (eller någon annan i utredningen eller register, såvitt jag förstått).

Den vita bilen är mitt största huvudbry. Det förefaller märkligt att man inte kunnat hitta en vit bil som Linna kunnat disponera denna sista kväll i Pite-trakten. Att vittne TF sett fel är givetvis möjligt, men han ger uppgifter om rost också som talar mot det. Vittnet åker också förbi och tittar extra på bilen.

Kommentar om tiden: de c:a 1:28 han hade är inte mycket, men det är också precis vad han behöver (och sträckan Vistträsk-Kalamark är c:a 67-76 km beroende på vägval, inte 90 km). Om det är så att han är GM så kommer han ju att landa på ganska precis den tid som krävs; han har ingen anledning att såsa på vägen. Tvärtemot vad som t.ex. podden Spår hävdar så hade han all anledning att snabba på. Om Linna har rekat i förväg, vilket är vad Nils berättelse säger, så vet han att Roger ser till djuren på,kvällen, kanske alltid vid 8-tiden. Då behöver han vara på plats i ladan.

Så en snusprilla är inte ett tekniskt spår? Den som inte matchade Linna eller bröderna men som inte jämfördes med något register? Som kan tala för att det finns någon annan som kan varit på platsen? Har den bara mystiskt dykt upp från ingenstans utan en ägare? Ja ok. Man slutar aldrig förvånas.

EDIT: vad jag tycker är märkligt är att denna kriminella mastermind som inte lämnar ifrån sig lilla minsta fiber spottar ut en snus på brottsplatsen som kryllar av DNA. Samtidigt släpper vissa ifrån sig mer DNA än andra men hela grejen med snusprillan och avsaknaden av annat DNA är väldigt märklig, även om förklaringen säkert är väldigt enkel om man haft facit i hand.
Senast redigerad av Bruce_Lee 2016-01-10 kl. 01:33.
Citera
2016-01-10, 01:45
Medlem
Om man antar att Bertil ringer upp Nils och lägger av luren, hinner han då utföra dådet ? I så fall är hans alibi mycket svagt. Om det krävs att någon annan ringer upp från hans bostad så är alibit något starkare men fortfarande inte vattentätt.

Vad gäller att Nils berättade detaljer som enbart GM kunde känna till så ska man vara väldigt försiktig med sådana slutsatser. Det ansåg åklagaren om Quick också men det visade sig vara fullständigt fel.
Citera
2016-01-10, 01:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Så en snusprilla är inte ett tekniskt spår? Den som inte matchade Linna eller bröderna men som inte jämfördes med något register? Som kan tala för att det finns någon annan som kan varit på platsen? Har den bara mystiskt dykt upp från ingenstans utan en ägare? Ja ok. Man slutar aldrig förvånas.

EDIT: vad jag tycker är märkligt är att denna kriminella mastermind som inte lämnar ifrån sig lilla minsta fiber spottar ut en snus på brottsplatsen som kryllar av DNA. Samtidigt släpper vissa ifrån sig mer DNA än andra men hela grejen med snusprillan och avsaknaden av annat DNA är väldigt märklig, även om förklaringen säkert är väldigt enkel om man haft facit i hand.
Eh va?
Det är klart att en snusprilla kan vara teknisk bevisning, men det förutsätter åtminstone två saker:
a) man kan binda snusprillan till en person, lämpligen genom DNA, och
b) prillan ligger på en plats som kan bindas till brottet.

Man har såvitt jag förstått inte kunnat matcha DNA från prillan med en känd profil (rimligen innefattande alla ens avlägset berörda av utredning med tanke på svensk polis tops-mani). Om man fått fram en användbar profil så tar jag för givet att man matchat denna mot alla profiler man har i register också, men jag har vare sig sett SKLs intyg eller hört något vittnesmål.

Vidare, som jag uppfattat det låg prillan på snön längs skoterspåret (inte parkeringen som jag skrev i ett annat inlägg) och detta är alltså inte brottsplatsen. Om t.ex. en granne till bröderna kan bindas till prillan är det antagligen värdelöst eftersom han kan ha passerat där när som helst i princip.

Förhoppningsvis finns det någon annan i tråden som har mer detaljer om den berömda prillan, men jag hoppas du inser att det inte behöver vara något konstigt med att dess värde som teknisk bevisning skulle vara ringa. Hade man hittat DNA från Nils, Bertil eller Linna hade det varit dynamit, men frånvaron av matchning bevisar inte nödvändigtvis någonting.

Jag vet inte vilka fördomar du har om norrlänningar, men mina inkluderar både skoter och snus. Mao kan den komma från en hel drös personer som inte har med mordet att göra.
Senast redigerad av farbror_barbro 2016-01-10 kl. 02:06.
Citera
2016-01-10, 02:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Om man antar att Bertil ringer upp Nils och lägger av luren, hinner han då utföra dådet ? I så fall är hans alibi mycket svagt. Om det krävs att någon annan ringer upp från hans bostad så är alibit något starkare men fortfarande inte vattentätt.

Vad gäller att Nils berättade detaljer som enbart GM kunde känna till så ska man vara väldigt försiktig med sådana slutsatser. Det ansåg åklagaren om Quick också men det visade sig vara fullständigt fel.
De uppgifter jag har är att Bertil bodde i Luleå vid tiden för mordet. Det är c:a 70 km från Kalamark, så det finns ingen chans att hinna flaxa med benen i en lada i Kalamark 19:35-19:40 om han ringer upp Nils och åker direkt 18:55 (kom ihåg att Linna hävdar att det skulle var omöjligt att hinna de c:a 76 km (med sämre väg än E4 iofs) från Vistträsk om han startade 18:12)

Sedan skall han också tillbaka hem till 21:05 för att svara (eller ringa, oklart i telefonanalysen). Ingen, vågar jag påstå, har presenterat en ide om hur han skulle kunna fixa detta. Nils är inte till någon hjälp, för hans telefon kopplar upp i Arvidsjaur 19:55 och 20:10 och och han dessutom har alibi från syster och far. I resningsansökan talas det svävande om att Nils minsann vet hur man skulle kunna göra för att trixa med telefonerna, men du får själv värdera den iden. Jag rankar den strax under Långaredspolackerna.

Quick-parallellen haltar betänkligt. Quick läste på om gamla mordfall och fick god hjälp genom ledande frågor från förhörsledaren. Nils kommer in till polisstationen 4 dagar efter mordet och berättar om detaljer i utförandet. Jag har heller inte sett några ledande frågor i förhören (vilket skulle göra Nils uppgifter värdelösa).
Senast redigerad av farbror_barbro 2016-01-10 kl. 02:11.
Citera
2016-01-10, 02:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos

Jag tror att det är mycket bra för tråden att nya friska krafter som du Alamos kommer in. Själv har jag börjat tröttna på att bemöta idiotierna i hovrättens dom. Jag vill också be trådens seriösa skribenter (ni vet själva vilka ni är) om ursäkt för om jag nu helt i onödan har matat farbror_trollet_barbro. Jag har nog själv en lite väl polemisk läggning. Naturligtvis är allt som farbror_barbro skriver ren bullshit. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att alla inlägg bemöts, och det här blir ju lite av ett dilemma.

Någonstans måste man dock dra gränsen, och jag har full förståelse för att andra skribenter har dragit gränsen långt tidigare. Nu sätter även jag stopp, och säger att det är uppenbart att farbror_barbro, åklagare Mikael Lundqvist, Bertil och Nils (och sistnämndas fäder) tycks stå varandra nära på ett incestuöst, och ur rättsäkerhetssynpunkt mycket osunt sätt.

Jag skall i fortsättningen att liksom t.ex. Bruce_Lee och Skräddaren att anstränga mig mer för att distansera mig från käbblet, och jag önskar Kaj Linna all framgång med sin nya resningsansökan. Jag är övertygad om att det kommer att gå bra nu när fallet har fått massmedial uppmärksamhet, men jag tycker naturligtvis att det är fördjävligt att denna uppmärksamhet skall behövas.

Tänk också på Ari Mattinen som har hamnat i en liknande situation.
Senast redigerad av Draifos 2016-01-10 kl. 02:51.
Citera
2016-01-10, 02:52
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Eh va?
Det är klart att en snusprilla kan vara teknisk bevisning, men det förutsätter åtminstone två saker:
a) man kan binda snusprillan till en person, lämpligen genom DNA, och
b) prillan ligger på en plats som kan bindas till brottet.

Man har såvitt jag förstått inte kunnat matcha DNA från prillan med en känd profil (rimligen innefattande alla ens avlägset berörda av utredning med tanke på svensk polis tops-mani). Om man fått fram en användbar profil så tar jag för givet att man matchat denna mot alla profiler man har i register också, men jag har vare sig sett SKLs intyg eller hört något vittnesmål.

Vidare, som jag uppfattat det låg prillan på snön längs skoterspåret (inte parkeringen som jag skrev i ett annat inlägg) och detta är alltså inte brottsplatsen. Om t.ex. en granne till bröderna kan bindas till prillan är det antagligen värdelöst eftersom han kan ha passerat där när som helst i princip.

Förhoppningsvis finns det någon annan i tråden som har mer detaljer om den berömda prillan, men jag hoppas du inser att det inte behöver vara något konstigt med att dess värde som teknisk bevisning skulle vara ringa. Hade man hittat DNA från Nils, Bertil eller Linna hade det varit dynamit, men frånvaron av matchning bevisar inte nödvändigtvis någonting.

Jag vet inte vilka fördomar du har om norrlänningar, men mina inkluderar både skoter och snus. Mao kan den komma från en hel drös personer som inte har med mordet att göra.

I vanliga fall så topsar polisen som om det inte fanns någon morgondag, men detta verkar vara ett undantag som heter duga. Såvitt jag förstår är Linna, bröderna och Nils topsade. Snusprillan som hittades på gården och som jag förmodar räknas som brottsplats bör ju av naturliga skäl vara hyfsat intressant eftersom som du själv säger, polisen gillar att topsa. Troligtvis gillar de tekniska spår också. Men efter att ha jämfört med ett fåtal personer ger man upp och tycker att den är onödig att ha med i utredningen.
Snusprillan hade troligen inte legat där särskilt länge så även om det inte är mördarens borde det väl vara intressant att veta vem den kommer ifrån? Denne kan ju faktiskt ha sett något som han inte vågat säga.

Om prillan hade friat Linna vid rättegångarna tror jag inte, men hade polisen skött sitt jobb så hade det kunnat se annorlunda ut. Nu valde de inte ens att ha med det och du tycker inte det är konstigt?
Citera
2016-01-10, 10:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
I vanliga fall så topsar polisen som om det inte fanns någon morgondag, men detta verkar vara ett undantag som heter duga. Såvitt jag förstår är Linna, bröderna och Nils topsade. Snusprillan som hittades på gården och som jag förmodar räknas som brottsplats bör ju av naturliga skäl vara hyfsat intressant eftersom som du själv säger, polisen gillar att topsa. Troligtvis gillar de tekniska spår också. Men efter att ha jämfört med ett fåtal personer ger man upp och tycker att den är onödig att ha med i utredningen.
Snusprillan hade troligen inte legat där särskilt länge så även om det inte är mördarens borde det väl vara intressant att veta vem den kommer ifrån? Denne kan ju faktiskt ha sett något som han inte vågat säga.

Om prillan hade friat Linna vid rättegångarna tror jag inte, men hade polisen skött sitt jobb så hade det kunnat se annorlunda ut. Nu valde de inte ens att ha med det och du tycker inte det är konstigt?
Jag är helt enig med dig att det vore intressant att veta vem som lämnat snusprillan. Men, om det stämmer att prillan hittades vid skoterspåret, så tror jag också du håller med om att värdet att veta att den kom från en boende i området är mycket litet. De är ju dessa man kommer åt om man mass-topsar a la Haga-mannen eller Ida-fallet. Har man sedan en klar MGM så påstår jag att det helt typiska är att polisen avstår från kostsamma utredningar.
Vi som skriver i trådar som denna tenderar att alltid vilja ha mer information (kolla LH-tråden så ser du vad jag menar), men polisen drar alltid en gräns någonstans.

Tyvärr har jag inte tillgång till några detaljer om prillan. Den figurerade inte i rättegångarna så det är FUP som gäller där. Skulle prillan ha legat bredvid ladan, eller längs de sista 100m där GM pulsade i snö är läget förstås ett annat.
Senast redigerad av farbror_barbro 2016-01-10 kl. 10:32.
Citera
2016-01-10, 10:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att det är mycket bra för tråden att nya friska krafter som du Alamos kommer in. Själv har jag börjat tröttna på att bemöta idiotierna i hovrättens dom. Jag vill också be trådens seriösa skribenter (ni vet själva vilka ni är) om ursäkt för om jag nu helt i onödan har matat farbror_trollet_barbro. Jag har nog själv en lite väl polemisk läggning. Naturligtvis är allt som farbror_barbro skriver ren bullshit. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att alla inlägg bemöts, och det här blir ju lite av ett dilemma.

Någonstans måste man dock dra gränsen, och jag har full förståelse för att andra skribenter har dragit gränsen långt tidigare. Nu sätter även jag stopp, och säger att det är uppenbart att farbror_barbro, åklagare Mikael Lundqvist, Bertil och Nils (och sistnämndas fäder) tycks stå varandra nära på ett incestuöst, och ur rättsäkerhetssynpunkt mycket osunt sätt.

Jag skall i fortsättningen att liksom t.ex. Bruce_Lee och Skräddaren att anstränga mig mer för att distansera mig från käbblet, och jag önskar Kaj Linna all framgång med sin nya resningsansökan. Jag är övertygad om att det kommer att gå bra nu när fallet har fått massmedial uppmärksamhet, men jag tycker naturligtvis att det är fördjävligt att denna uppmärksamhet skall behövas.

Tänk också på Ari Mattinen som har hamnat i en liknande situation.
Draifos. Jag trodde länge att du skulle tillföra tråden något med inlägg befriade från vissas närmast fanatiska Linna-troende. Så har det inte blivit.

Som respons på ett inlägg riktat till dig med rena fakta-uppgifter där jag bl.a korrigerar dina missuppfattningar om larmet, skriver du en drapa om hur jag är ett troll i ett osunt incestiöst (!) förhållande med åklagare OCH Nils (wow...). En ledtråd: om du letar efter skribenter med personligt intresse i ärendet, så skall du leta i en annan soptunna.

Du kanske sedan kan ägna den tid du nu får över till att fundera över hur djävulskt slug jag varit som lurkat i andra krim- och konspirationstrådar i åratal. Där har jag skrivit 1000-tals inlägg i polemik med förintelseförnekare, truthers, Estonia-konspirationstroende samt allmänna virrpannor, men allt var bara en förberedelse för min stora plan:
att ta på mig en egen troll-kostym och förstöra Kalamark-tråden.
Senast redigerad av farbror_barbro 2016-01-10 kl. 10:45.
Citera
2016-01-10, 10:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Draifos. Jag trodde länge att du skulle tillföra tråden något med inlägg befriade från vissas närmast fanatiska Linna-troende. Så har det inte blvit.

Jag tappade humöret där, och jag kan hålla med om att det var ett tramsigt inlägg jag skrev. Det är bara det att det blir så trist att bemöta dina inlägg när du inte kan/vill ta till dig de fakta som andra användare pekar på. Tråden blir lång och trasslig, och det skrämmer bort de som vill föra diskussionen framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in