2016-01-09, 22:36
Medlem
Artikel författaren Lasse Wierup är inte anställd av DN utan frilans (Sveriges bäste!). Det kan vara en förklaring till att DN skriver om det nu, men inte gjort det tidigare.

Alla ansvariga i Stockholm kände till vad som hände i Kungsträdgården men ingen ingrep utan istället mörklade man allt och massmedia ställde upp och höll tyst.

Läs oxå Tino Sanandaji
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153332153003231
Senast redigerad av Grävmera 2016-01-09 kl. 22:41.
2016-01-09, 22:49
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Aldrig med nuvarande lagstiftning.
Om en papperslös påstår sej vara 14 år, alltså inte straffmyndig, åligger det åklagaren att bevisa motsatsen. Och hur gör man det? Inga id-handlingar, grabben ser ut att vara 30 år, resp. hemland vägrar samarbeta, de är väl glada med att bli av med skiten.
I GP-artikeln (ingen snyftartikel som någon påstod i tråden) berättade polisen ett exempel hur de hade haffat en kille tre gånger inom ett dygn men varit tvungna att släppa honom eftersom han var "mindreårig".
Så här fortsätter det, socialen och de rättsvårdande myndigheter är handfallna, här måste det till en lagändring så att bevisbördan läggs på flyktingen.

Ja, men då skulle vi få ändra vår rättstradition till den amerikanska? Någon som gitter starta en tråd i juridik eller har vi någon jurist i tråden som kan ge tips till oss och våra myndigheter hur vi ska kunna få bukt med att ensamkommande angriper unga tjejer riskfritt?
2016-01-09, 22:50
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Aldrig med nuvarande lagstiftning.
Om en papperslös påstår sej vara 14 år, alltså inte straffmyndig, åligger det åklagaren att bevisa motsatsen. Och hur gör man det? Inga id-handlingar, grabben ser ut att vara 30 år, resp. hemland vägrar samarbeta, de är väl glada med att bli av med skiten.
I GP-artikeln (ingen snyftartikel som någon påstod i tråden) berättade polisen ett exempel hur de hade haffat en kille tre gånger inom ett dygn men varit tvungna att släppa honom eftersom han var "mindreårig".
Så här fortsätter det, socialen och de rättsvårdande myndigheter är handfallna, här måste det till en lagändring så att bevisbördan läggs på flyktingen.

Ja, men då skulle vi få ändra vår rättstradition till den amerikanska? Någon som gitter starta en tråd i juridik eller har vi någon jurist i tråden som kan ge tips till oss och våra myndigheter hur vi ska kunna lagföra ensamkommande som i dagslöget angriper unga tjejer riskfritt?
2016-01-09, 22:50
Bannlyst
Nu är det på tiden att politiker gör nåt åt saken. Det här är inte en vänster-högerfråga utan handla om anständighet, om att vanliga medborgare kan vistas ute kvällstid utan att bli attackerad av kriminella.
Är detta för mycket begärt?
Oroas inte för egen del då jag är storvuxen och mosar lätt en blatte men nu när jag hör tjejer i bekantskapskretsen berätta om rädsla så är nåt jävligt fel i det här samhället.
2016-01-09, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Ja, men då skulle vi få ändra vår rättstradition till den amerikanska? Någon som gitter starta en tråd i juridik eller har vi någon jurist i tråden som kan ge tips till oss och våra myndigheter hur vi ska kunna lagföra ensamkommande som i dagslöget angriper unga tjejer riskfritt?
>Jag är inte insatt i det juridiska men galet är att vem som helst papperslös kan påstå vad som helst och åklagarens uppgift är att motbevisa.
Läste nånstans att 90% av asylsökanden slänger alla id-handlingar när de anländer Sverige.
Varför då? Många är möjligen kriminella och flyr? De flesta tror jag vill dölja sin ålder.
2016-01-09, 23:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Så det är rackartyg att ofreda kvinnor? Fast att det är ett brott enligt lag?

Ett rackartyg män som har sina friheter. Jo de kan de väl ha då. Om brott vem fan bryr sig? De gillar ändå mest olika så de får väl ge efter och knulla dessa jag kommer då inte till hjälp om det inte är min familj eller nära och kära. Det är er skit jag bryr mig inte.
2016-01-10, 00:01
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
>Jag är inte insatt i det juridiska men galet är att vem som helst papperslös kan påstå vad som helst och åklagarens uppgift är att motbevisa.
Läste nånstans att 90% av asylsökanden slänger alla id-handlingar när de anländer Sverige.
Varför då? Många är möjligen kriminella och flyr? De flesta tror jag vill dölja sin ålder.

Och de som har id kan ha anlitat de falska passfabrikerna… vi behöver dela upp flyktingströmmen bättre nu. De ensamkommande är i flera skikt:
1. "Välfärdslotter" ivägskickade av familjen i Afghanistan.
2. "Välfärdslotter" ivägskickade av familjen som redan är i EU, ibland så nära som Danmark.
3. Kriminella på flykt undan rättvisan.
4. Fångar, sjuka, fd. inlåsta.
5. Flyktingar
6. Äventyrare

Undrar hur stor äventyrargruppen är? Vi har ju hört att klassrum i Afghanistans töms…
Är det äventyrare som begått övergreppen och attackerna är problemen möjligen lättare att ta sig an, har vi att göra med kriminella rymlingar blir det värre.
Senast redigerad av IQ130 2016-01-10 kl. 00:08.
2016-01-10, 00:17
Avslutad
Så mörkade Dagens Nyheter omfattande sexövergrepp i centrala Stockholm
http://nyheteridag.se/sa-morkade-dagens-nyheter-omfattande-sexovergrepp-i-centrala-stockholm/

Chang Frick ringde upp Hanne Kjöller, men hon ville inte prata med honom. Hanne Kjöller valde alltså aktivt att tysta ner händelsen.
2016-01-10, 00:31
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Så mörkade Dagens Nyheter omfattande sexövergrepp i centrala Stockholm
http://nyheteridag.se/sa-morkade-dagens-nyheter-omfattande-sexovergrepp-i-centrala-stockholm/

Chang Frick ringde upp Hanne Kjöller, men hon ville inte prata med honom. Hanne Kjöller valde alltså aktivt att tysta ner händelsen.

Det var skrämmande läsning.

90 tal killar i grupp, organiserar sig för att antasta, alla ensamkommande från Syrien eller Afghanistan och återupprepar beteendet flera dagar efter att polisen stoppat dem.

Helt orapporterat.

Bara i år fick vi en femdubbling av antalet ensamkommande, merparten från Afghanistan och Syrien.

Med tanke på vilken världsnyhet det blev av händelserna i Köln och hur det kunde ha format debatter innan den stora flyktingvågen, så har Hannes beslut att tiga kostat den mentala hälsan för alla som kommer drabbas av exakt samma organiserade sexövergrepp.

Att vara journalist och dölja nyheter måste fan betyda att man har absolut ingen själ.

Sinnessjukt.
2016-01-10, 00:32
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ja tyvärr så har det ju redan hänt. Vi är ju till åtlöje redan.

De flesta människor är enkelt tänkande varelser, de behöver ett VI och DOM tänk. De behöver ett svart- vitt tänkande. Rasisterna på sitt sätt, och halalhippisarna på ett annat.
Någon måste demoniseras, mer avancerat verkar de flesta inte kunna tänka.

Den enda vägen, tror jag är nolltolerans för brott.
Det är ända sättet för att folk ska kunna veta om människor med mörk hudfärg är friend or foe.

Folket kokar. Något måste göras för att det inte ska bli samma upplopp som i England.
https://www.youtube.com/watch?v=8OXzaOif4k0

Vilket fint litet gulligt videoklipp där
2016-01-10, 00:35
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oeset.Joensson
Vad bra ide! Gör det, snälla du.

Du har ju identifierat hela problemet: dålig information. Hur skall de stackars traumatiserade krigsoffern annars kunna veta att det kan vara lite fel att spöa upp och våldta gråtande barn och kvinnor. Empatilöshet, kvinnoförakt och extremt övervåld löser man med föredrag. Varför har ingen tänkt på detta tidigare. Det känns ju så självklart när man tänker på det. Tänk så många knasiga små kulturella missförstånd som kunde undvikits.

Ett tips är att du även förklarar att det islamska föredömet muhammeds våldtäkter som de detaljerat beskrivs i de heliga skrifterna (hadith och sirat) är förkastliga handlingar.

Filma gärna föredragen så att vi alla kan lära oss hur man bedriver integrationskommunikation på bäst sätt.

Nästa logiska steg när du väl är färdig på hemmaplan är såklart att åka ner till mellanöstern och lära upp dom där också. Jag sponsrar gärna resan.

De måste ju informeras ordentligt i varjefall, ingenting blir ju bättre av att låta bli det. Som jag förstår det så är det nu något litet snällt föredrag som säkert någon socionom i velourbrallor och virkad kofta håller och med så mild röst att hon knappt hörs berättar att "så här gör vi inte i Sverige"

Men det vore nog effektivare om en bastant och tatuerad viking med rakad skalle, skägg och MC-väst tydligt så att alla verkligen förstod förmedlade budskapet att "här är det noll tolerans mot sexuella trakasserier, både från polis och oss andra svenska män - tänk inte ens tanken att ens glo på en kvinna!"

Så slår han näven o bordet, och tittar dem var och en i ögonen och frågar om de kommer följa lagen varvid de alla måste svara ja inför sina polare som de brukar tuffa sig inför. En spenslig afghan på Max 170 cm ståendes framför en Viking på 190 cm och minst 90 kg kan inte undgå att förstå allvaret i budskapet då.

Jag är rädd att utbildningen just nu får det att framstå som att sluta trakassera kvinnor ligger på samma beteendekodexnivå som att inte peta näsan offentligt.

Som en liten bonus och för att budskapet ska sjunka in kan de få göra en kort växelvis näsandningsmeditation efter. Bara för att jag har sjuk humor
2016-01-10, 00:38
Medlem
duqus avatar
Hanne Köller på telefonen....: https://www.youtube.com/watch?v=ifUMsiffPWo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in