2016-01-10, 00:04
Medlem
Mooskys avatar
Cairo, Red Sea attacks deal new blows to Egypt
Islamic State claimed responsibility for the Cairo attack in a statement posted on messaging service Telegram.

Egypt is fighting a wave of Islamist militancy against security forces, which started in the remote regions of the Sinai but is increasingly spreading to the capital and to Red Sea beach targets that were previously considered safe.

Two armed assailants were involved in the attack at the beachside Bella Vista hotel in Hurghada. Security forces shot and killed at least one of the attackers, officials said.

The Interior Ministry said one of the attackers was a student from the Cairo suburb of Giza

http://www.reuters.com/article/us-egypt-security-idUSKBN0UM26S20160109?feedType=RSS&feedName=topNew s&utm_source=twitter
http://www.haaretz.com/middle-east-news/isis/egypt-isis/1.687128

Reuters skriver att det tidigare varit säkert område men inte sedan Daesh spridit sig till Red sea.
Daesh har avdelningar i Egypten.
Citera
2016-01-10, 00:07
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtefris
Jag är extremt höger det ska du veta, ändå sitter jag här och försvarar araber.... Varför? Jo för jag har ingen lust att lättskrämda kräk som du eldar på ett nästan icke-existerande problem och när pöbeln blir skrajja tillsammans drabbar det en industri som håller jihadister på håll från Egypten. Egyptier är generellt sätt ett schysst folk från dem jag har träffat. Jag t.om jobbat på dive center där vilket jag inte nämnde och fann inga större problem med lokalarna.

Så klart finns det risker, men dem är väldigt små i turist städerna. Paris vet babbarna att dem kan hålla på som dom vill, ingen stoppar eller säger till... Hurghada, Sharm etc lever på industrin och därav vill lokalbefolkning lika lite ha jihadister där som turister. Paris är en djävla skithåla uppbyggd av ett folk utan ryggradd likt resten av landet och nu får fransmännen käka upp sitt daltande. Testa att resa utanför EU någon gång. Du kommer bli förvånad av det faktum att alla inte är ute efter att skada dig.

SHIITTTT vilken djävla dykning såg jag nu, nästan 4 hela koraller och en rocka t.om. Björkviks brygga har fan mer att erbjuda... Med surfing i världsklass på knappt meterhöga vågor. Åker man dit för att dyka eller surfa kan man lika gärna ta och dra till Torö.

Folk vet inte vad det pratar om. De sitter bakom deras skärmar vettskrämda av dessa av araber. De kan och vet massor, men de skulle aldrig våga ta reda på sanningen själva. Tänk om dessa araber inte är så farliga trots allt. Vad ska de då hata? Kanske sig själva, vilket förmodligen är där problemet ligger
Citera
2016-01-10, 00:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arusiana
Folk vet inte vad det pratar om. De sitter bakom deras skärmar vettskrämda av dessa av araber. De kan och vet massor, men de skulle aldrig våga ta reda på sanningen själva. Tänk om dessa araber inte är så farliga trots allt. Vad ska de då hata? Kanske sig själva, vilket förmodligen är där problemet ligger

I Sverige kan dem bete sig hur dem vill för det finns inga riktiga repressalier. Egypten däremot. Där är det andra bullar kan jag lova.
Citera
2016-01-10, 00:14
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressanta resonemang du har. Egyptens president har samma uppfattning som dig, att det är enskilda personer, så kallade tokstollar och galningar. Samma inställning som våra politiker och domstolen hade om knivmordet på IKEA.

Dessa politiker är alla eniga i att det inte rör sig om terrorbrott att mörda oskyldiga människor med knivar, som om det vore trevligare att bli knivmördad av en arabisk galning än av en islamistisk terrorist. Och dessa politiker kräver att medborgarna ska förstå skillnaden in i döden.

Kan du då förklara hur det kommer sig att så många araber plötsligt blivit tokiga och hugger folk med kniv? I en epidemisk omfattning, överallt där de berikar oss med sin närvaro.

Jag har aldrig skrivit någonstans att det är enskilda tokstollar eller galningar, det är din tolkning. Jag vet inte exakt vad som hände igår, vet du? Det enda jag försöker säga att det kanske inte var ett terrordåd. Vad dessa killar hade för syfte är inte klart.

Varför araber har blivit tokiga och hugger folk med en epidemisk omfattning har jag ingen större koll på kanske någon form av arabiskt knivhuggarvirus. Tur är i alla fall att inte alla araber har drabbats av denna epidemiska knivhuggningslust då hade nog väldigt få av oss kunna sitta här och skriva inlägg....
Citera
2016-01-10, 00:15
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtefris
I Sverige kan dem bete sig hur dem vill för det finns inga riktiga repressalier. Egypten däremot. Där är det andra bullar kan jag lova.

Jag vet
Citera
2016-01-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Något svårt att utläsa vad du vill säga, men tolkar svaret som att du fortfarande håller på den brittiske tyghandlande bögens version. Han som påstår att en tredje gärningsman sköt ihjäl en av de andra - trots att de var två och inte ens hade en riktig pistol.

IS-flaggan kommer med största sannolikhet från en av gärningsmännen, likaså det som ser ut som någon form av hemmagjord bomb, som möjligen kan vara en attrapp. Fimpen behöver du inte fundera över.

En annan respekterad nyhetsbyrå ( AFP ), har talat med ett vittne som arbetat på restaurangen:

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2016/Jan-09/331071-egypt-hotel-attack-victims-stable-witness-recounts-ordeal.ashx

Vad den hotellanställde vittnar om, matchar perfekt vad norrmännen nedan beskriver:

http://www.sydostran.se/nyheter/svensk-skadad-i-hotellattack/

Allt tyder på att det handlar om en jihadmotiverad attack. Att IS inte tagit på sig dådet pekar mot att de två attentatsmännen agerat på egen hand.

För några veckor sedan diskuterades terrorism av olika experter på CNN, och det var en journalist som redogjorde för en ny sorts terrorism som inte är organiserad men har en gemenskap i nätets olika forum, i anonymiteten. Hon kallade det för terror DIY (do it yourself) och det handlar om unga muslimer som tar intryck och lär sig genom nätet att göra bomber, eller använda en vanlig kniv utan att det är organiserat i vanlig mening med ledare som ger order. De rekryterar sig själva och utför terrorn ensamma. Det finns ännu inte så mycket skrivet om ämnet, och inget från Europa!

http://www.freep.com/story/news/world/2014/10/29/rise-diy-terror-latest-attacks-ny-canada-inspired-islamic-state/18112655/

DIY terrorism, characterized by lone-wolf attacks, are easy and cheap to carry out but still sow fear
and undermine the sense of security, especially because they are the most difficult to prevent

http://www.smh.com.au/world/diy-terror-20130524-2k6r4.html

No one is safe. That's the message from this act of violence.
Citera
2016-01-10, 00:46
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
För några veckor sedan diskuterades terrorism av olika experter på CNN, och det var en journalist som redogjorde för en ny sorts terrorism som inte är organiserad men har en gemenskap i nätets olika forum, i anonymiteten. Hon kallade det för terror DIY (do it yourself) och det handlar om unga muslimer som tar intryck och lär sig genom nätet att göra bomber, eller använda en vanlig kniv utan att det är organiserat i vanlig mening med ledare som ger order. De rekryterar sig själva och utför terrorn ensamma. Det finns ännu inte så mycket skrivet om ämnet, och inget från Europa!

http://www.freep.com/story/news/world/2014/10/29/rise-diy-terror-latest-attacks-ny-canada-inspired-islamic-state/18112655/

DIY terrorism, characterized by lone-wolf attacks, are easy and cheap to carry out but still sow fear
and undermine the sense of security, especially because they are the most difficult to prevent

http://www.smh.com.au/world/diy-terror-20130524-2k6r4.html

No one is safe. That's the message from this act of violence.

DIY något nytt att vara rädda för damer och herrar.... Låter som något en helt vanlig" dödsknarakarrasist" journalist på Aftonbladet skulle komma på. Vilket jävla skämt. Självklart finns det dårar som agerar på egen hand det har det väl alltid gjort. Men DIY nu får det väl ändå räcka med löjligheterna.
Citera
2016-01-10, 01:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
DIY något nytt att vara rädda för damer och herrar.... Låter som något en helt vanlig" dödsknarakarrasist" journalist på Aftonbladet skulle komma på. Vilket jävla skämt. Självklart finns det dårar som agerar på egen hand det har det väl alltid gjort. Men DIY nu får det väl ändå räcka med löjligheterna.

Du är väldigt arrogant och förmodligen ointellektuell, okunnig och möjligtvis också svagt utvecklingsstörd.

På fullaste allvar, den som kan något om ämnet vet vad DIY är. Någon har satt ett namn på det, men många har förstått under många år att det är bland annat såhär terrorismen kommer att se ut framöver. DIY som beskrivs i länken stämmer till fullo in på attentatet i Hurghada.

Jag är inte rädd nu, men är det något som kan komma att skrämma mig så är det när DIY utvecklas och slår brett, långt mycket mer att vara rädd för än den välorganiserade attacken som styrs uppifrån. Det är ytterst svårt att komma en sån här terrorist på spåret. Företeelsen är såklart ingenting som MSM basunerar ut, det råder förmodligen ett samförstånd mellan media, politikerna och våra myndigheter om att det skulle skrämma folk i onödan, men det kommer att bli vanligare med såna här terrorattacker i takt med att världens säkerhetstjänster blir bättre på att förhindra den organiserade terrorismen, var så säker.
Senast redigerad av OY 2016-01-10 kl. 01:19.
Citera
2016-01-10, 01:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Eftersom Daesh uppmanar till just sådana attacker och eftersom de själva ger markörer på olika sätt som knyter dem till Daesh så är det bara du som framstår som patetiskt faktiskt.
Citera
2016-01-10, 01:18
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:

Är du drogad?

Du tror inte att ISIL har stängda forum där killar som negern hetsas att döda kristna?
Citera
2016-01-10, 01:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Är du drogad?

Du tror inte att ISIL har stängda forum där killar som negern hetsas att döda kristna?

Det behövs i princip inga stängda forum för att aktivera enskilda att begå ett sådant attentat som vi såg i Hurghada, det räcker med att någon radikaliseras och det kan ske genom helt öppna kanaler, relationer och miljöer.
Citera
2016-01-10, 01:37
Medlem
Citat:

En journalist på Aftonbladet skulle aldrig informera om något som har nyhetsvärde om det stör det politiska budskapet. En dålig vana de vet de måste göra sig av med, när folk tröttnar helt på dem. Det är självklart att man måste sätta en etikett eller ett namn på det man diskuterar. Det handlar om en ny sorts terrorism som breder ut sig snabbt.

Nu är vi i en ny fas där folk hänger mer eller mindre på nätet, där informationen och samlingsfriheten utövas. Det är inte vi och dem längre i begrepp där man kan göra avgränsningar. Och det är inte de på tidningsredaktionerna eller den sedvanliga makten som bestämmer vad folk ska tycka. Eller inhämta nyheter. Som vid den gamla goda tiden en morgon- och aftontidning var en vana i hemmen.

Det finns anledning att vara rädd när man själv eller en anhörig kan bli mördad av en kniv på semester, på IKEA, på en busshållplats och i det egna hemmet. Det är inget folkhem att vara stolt över. Och förnekelsen om att det rör sig om muslimer är löjlig!

Min uppfattning är att det kommer bli värre, för min erfarenhet är att folk gör vad de kommer undan med, och i Europa har dessa terrorister kommit undan med att deras agerande benämns för annat än vad det handlar om. Nu börjar vi få ett ord som gör saken enklare att diskutera. Och många av dessa terrorister väller in i Europa utan att vi ens vet var de kommer ifrån och hur gamla de är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in