2016-01-09, 11:13
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Kan man partialbråksuppdela (t^2 + 1)/(t^4 + 1)? Hur ska man behandla nämnare? Jag vet hur man göra detta om nämnaren består utav första- och andragradare men nu vet jag inte vad jag ska göra. Går det ens?

Nej, nämnaren t⁴ + 1 kan ju inte faktoriseras till reella faktorer utan bara till (t² + i)(t² - i) om man insisterar på att faktorisera.

Finns det någon speciell anledning att du vill partialbråksuppdela här? Har du som uppgift att integrera (t² + 1)/(t⁴ + 1)?
Citera
2016-01-09, 11:16
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DissociativePanda
Bestäm den punkt på andragradskurvan y = x^2 som har kortast avstånd till punkten (2, 1/2). ange även avståndet.

Det här kan du lösa genom att först bestämma derivatan till y = x² och därefter bestämma normalen till samma kurva. Det gör du genom att utnyttja att tangentens lutningskoefficient (dvs derivatan) och normalens lutningskoefficient har produkten -1. Med andra ord: om tangentens lutningskoefficient betecknas med k₁ och normalens lutningskoefficient med k₂ så gäller att k₁*k₂ = -1.

Det kortaste avståndet hittar du genom att hitta den punkt där normalen till kurvan går genom punkten (2, 1/2).
Citera
2016-01-09, 11:19
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumdidum
Har stött på och fastnat på en uppgift som lyder såhär:

Vid modellering av storleken på tumörer används ibland Gompertz diferentialekvation,

R'(t) = -R(t) ln (R(t)/k).

Här betecknar R(t) tumörens radie som funktion av tiden och k är en positiv konstant. Vad händer med R(t) efter lång tid om R(0) = k/2?

Har problem med att "lösa ut" R(t) från differentialekvationen. Det är ingen separabel ekvation och om jag skulle använda integrerande faktor gäller det att hitta en primitiv till ln (R(t)/k) att upphöja e till, vilket jag inte lyckas med. Någon som kan? /mvh

Tänk på att ln(R(t)/k) = ln(R(t)) - ln(k) och primitiv funktion till ln(x) är xln(x) - x.
Citera
2016-01-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nej, nämnaren t⁴ + 1 kan ju inte faktoriseras till reella faktorer utan bara till (t² + i)(t² - i) om man insisterar på att faktorisera.

Finns det någon speciell anledning att du vill partialbråksuppdela här? Har du som uppgift att integrera (t² + 1)/(t⁴ + 1)?

Nja, jag tror jag gjorde fel på en uppgift när jag kom fram till detta, jag vart bara nyfiken om det gick att partialbråksuppdela. Men bara så att jag vet, det går alltså att göra detta med imaginära tal också?
Citera
2016-01-09, 11:37
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Har även problem med att beräkna integralen från 0 till oändligheten av 1/((x^1/2)+x^2).

S(0-oändligheten) 1/((x^1/2)+x^2) dx.

Den var klurig. Jag trodde först att det skulle gå att komma fram till att den divergerade, men efter några försök så kollade jag på WolframAlpha och tydligen konvergerar den och det finns en primitiv funktion på sluten form. Det är lite oklart vilken metod man bör använda dock.
Citera
2016-01-09, 11:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Nja, jag tror jag gjorde fel på en uppgift när jag kom fram till detta, jag vart bara nyfiken om det gick att partialbråksuppdela. Men bara så att jag vet, det går alltså att göra detta med imaginära tal också?

I princip kan du göra partialbråksuppdelning med de komplexa faktorerna, men frågan är om det finns så många fall där det faktiskt är meningsfullt att göra det.
Citera
2016-01-09, 11:45
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Har även problem med att beräkna integralen från 0 till oändligheten av 1/((x^1/2)+x^2).

S(0-oändligheten) 1/((x^1/2)+x^2) dx.

Gör variabelbytet t = sqrt(x), då får du istället integralen

∫_{0, ∞} 2dt/(1 + t^3)

Denna kan du partialbråksuppdela.
Citera
2016-01-09, 12:10
Medlem
DissociativePandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det här kan du lösa genom att först bestämma derivatan till y = x² och därefter bestämma normalen till samma kurva. Det gör du genom att utnyttja att tangentens lutningskoefficient (dvs derivatan) och normalens lutningskoefficient har produkten -1. Med andra ord: om tangentens lutningskoefficient betecknas med k₁ och normalens lutningskoefficient med k₂ så gäller att k₁*k₂ = -1.

Det kortaste avståndet hittar du genom att hitta den punkt där normalen till kurvan går genom punkten (2, 1/2).

Normalen blir y = 9/2-x/4 i punten 2. Antar att det är i punten 2 man vill ha det. Men sen vet jag inte hur man ska göra...
Citera
2016-01-09, 12:55
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DissociativePanda
Normalen blir y = 9/2-x/4 i punten 2. Antar att det är i punten 2 man vill ha det. Men sen vet jag inte hur man ska göra...

Du ska inte anta något om vilken punkt som har det kortaste avståndet. Du ska skriva ut ekvationen för normalen i en godtycklig punkt och sedan sätta in (2, 1/2) i den ekvationen för att få fram vilken punkt på y = x² som har en normal som går genom punkten (2, 1/2). När du har bestämt det så har du ju två punkter, (x, x²) och (2, 1/2), och då bestämmer du avståndet mellan dessa två punkter på vanligt sätt via Pythagoras sats.
Citera
2016-01-09, 13:05
Medlem
http://imgur.com/a50pgXq

Någon som kan eulers implicita metod?

Tack på förhand.
Citera
2016-01-09, 13:18
Medlem
starke_adolfs avatar
Har följande problem:
(PDE) u_xx = u_t + sin(x), 0<x<pi, t>0
(RV) u(0,t) = u(pi,t) = 0, t>1
(BV) sin(x)+sin(2x) 0<x<pi

Har försökt variabelseparera (u=X(x)T(t)) men jag hamnar i en återvändsgränd:
X''T = XT' + sin(x).
Istället vill jag nu "förskjuta" problemet mha. ansättning av en annan variabel m så att problemet istället blir m_xx = m_t och motsvarande RV och BV till den variabeln. Jag har svårt att se hur jag ska åstadkomma det bara. Har försökt skriva m(x,t) = u(x,t) + tsin(x) så att m_t = u_t + sin(x) men då skiter sig m_xx istället. Hur ska jag tänka?
Citera
2016-01-09, 13:20
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyColtrane
http://imgur.com/a50pgXq

Någon som kan eulers implicita metod?

Tack på förhand.

Du ska göra som det beskrivs i uppgiften.

x_(n+1) = x_n + h*f(x_(n+1))

Här är f(x_(n+1)) = [den givna matrisen]*x_(n+1) och x(0) = [1, 1] (som kolumnvektor).

Sätter man in uttrycket för f(x_(n+1)) får man

x_(n+1) - h*[den givna matrisen]*x_(n+1) = x_n

eller ekvivalent

[identitetsmatrisen]*x_(n+1) - h*[den givna matrisen]*x_(n+1) = x_n

det vill säga, med h = 3

(identitetsmatrisen - 3*[den givna matrisen])*x_(n+1) = x_n

Sedan inverterar man matrisen framför x_(n+1) och multiplicerar båda leden från vänster med den matrisen för att få ut x_(n+1) som en funktion av x_n och slutligen räknar man sedan två steg eftersom h = 3 och uppgiften efterlyser x(6) som ju motsvarar två steg med längden 3.

Skriv ut ditt försök här så får du svar på om du gjort rätt eller fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in