Citat:
Ursprungligen postat av
miltonburrows
Var en bekant som ställde av bilen i 9 dagar när han skulle på semester.
Tyckte det kändes så futtigt. Sparar man verkligen något på det?
Kollade upp transportstyrelsens hemsida och såg att de tagit bort påställningsavgiften.
Räknas skatten/försäkringen per dag/vecka/månad? Eller hur funkar det?
Använder min bil väldigt sällan, bara när jag ska till IKEA och dyl.
Blir försäkringsbolagen irriterade om man ställer på/av för ofta? (allt verkar ju ske per automatik om man använder e-legitimation)
Är det en bil med dyr skatt kan det löna sig att ställa av:
"Om skatten är högre än 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden.)"
Din kompis hade kanske missat 15-dagarsregeln. Jag trodde faktiskt själv att dagsskatten gällde fr o m dag ett innan jag nu dubbelkollade det för att citera här i tråden!
Lägger du sedan på det du tjänar på en kanske också dyr försäkring, så ja, ibland lönar det sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
VemSaDet
Jag har annan fråga liknar din fråga ville undvika göra ny tråd.
Det är så att jag ska betala skatten på min januari månad vilket är denna månad.
Om jag nu säljer den vem får betala skatten, jag eller nya ägaren?
Eller ska man vänta på räkningen och betala skatten sen ställa av den få tillbaka pengarna?
Bilen står bara vill få iväg den pga ny bil så vill komma undan billigt som möjligt.
Kanske förtjänade jag egen tråd hehe
Citat:
Ursprungligen postat av
VemSaDet
Ja men grejen är att bilen är trasig om jag får 1000kr blir jag glad.
Så den som köper den kan får inte räkna med en körbar bil.
Under de förutsättningarna ska du ställa av bilen nu innan skatten skall betalas och sälja bilen avställd så att skatten kommer till nya ägaren när han ställer på. Se bara till att det inte är en skojare som kryssar i rutan "Påställning i samband med ägarbyte", då blir du skatteskyldig...