2016-01-08, 12:47
Medlem
Var en bekant som ställde av bilen i 9 dagar när han skulle på semester.
Tyckte det kändes så futtigt. Sparar man verkligen något på det?
Kollade upp transportstyrelsens hemsida och såg att de tagit bort påställningsavgiften.
Räknas skatten/försäkringen per dag/vecka/månad? Eller hur funkar det?

Använder min bil väldigt sällan, bara när jag ska till IKEA och dyl.

Blir försäkringsbolagen irriterade om man ställer på/av för ofta? (allt verkar ju ske per automatik om man använder e-legitimation)
Citera
2016-01-08, 12:55
Avslutad
Dom har inget att säga till om. Jag använder min bil typ 2-3 ggr/månad, så det känns onödigt att betala 200 kr/mån för att använda bilen varje dag som jag tror det handlar om.

Men det blir ju lite jobb för att spara gissningsvis 150 kr/mån.
Citera
2016-01-08, 12:57
Medlem
VemSaDets avatar
Jag har annan fråga liknar din fråga ville undvika göra ny tråd.

Det är så att jag ska betala skatten på min januari månad vilket är denna månad.
Om jag nu säljer den vem får betala skatten, jag eller nya ägaren?

Eller ska man vänta på räkningen och betala skatten sen ställa av den få tillbaka pengarna?
Bilen står bara vill få iväg den pga ny bil så vill komma undan billigt som möjligt.

Kanske förtjänade jag egen tråd hehe
Citera
2016-01-08, 12:58
Medlem
My name is Earls avatar
Man sparar inget på en månad, då skatten betalas för hela månaden fullt ut.
Citera
2016-01-08, 13:07
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet

Det är så att jag ska betala skatten på min januari månad vilket är denna månad.

Eller ska man vänta på räkningen och betala skatten sen ställa av den få tillbaka pengarna?
Bilen står bara vill få iväg den pga ny bil så vill komma undan billigt som möjligt.

Den som äger bilen när betalmånaden börjar, betalar skatten. Så, eftersom att du äger bilen nu, och Januari har börjat, så betalar du skatten.

Visst kan du betala skatten och sen ställa av, men det lönar sig nog inte direkt. Oftast brukar ju en köpare fundera över huruvida skatten är betald eller ej osv. Är bilen avställd minskar du nog chansen att få den såld (jag personligen undviker att köpa avställda bilar, krångligare att behöva ställa på vid köp etc), och om skatten är nybetald tar man det i beräkning när man förhandlar priset.
Citera
2016-01-08, 13:16
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Den som äger bilen när betalmånaden börjar, betalar skatten. Så, eftersom att du äger bilen nu, och Januari har börjat, så betalar du skatten.

Visst kan du betala skatten och sen ställa av, men det lönar sig nog inte direkt. Oftast brukar ju en köpare fundera över huruvida skatten är betald eller ej osv. Är bilen avställd minskar du nog chansen att få den såld (jag personligen undviker att köpa avställda bilar, krångligare att behöva ställa på vid köp etc), och om skatten är nybetald tar man det i beräkning när man förhandlar priset.
Ja men grejen är att bilen är trasig om jag får 1000kr blir jag glad.
Så den som köper den kan får inte räkna med en körbar bil.
Citera
2016-01-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miltonburrows
Var en bekant som ställde av bilen i 9 dagar när han skulle på semester.
Tyckte det kändes så futtigt. Sparar man verkligen något på det?
Kollade upp transportstyrelsens hemsida och såg att de tagit bort påställningsavgiften.
Räknas skatten/försäkringen per dag/vecka/månad? Eller hur funkar det?

Använder min bil väldigt sällan, bara när jag ska till IKEA och dyl.

Blir försäkringsbolagen irriterade om man ställer på/av för ofta? (allt verkar ju ske per automatik om man använder e-legitimation)

Är det en bil med dyr skatt kan det löna sig att ställa av:
"Om skatten är högre än 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden.)"

Din kompis hade kanske missat 15-dagarsregeln. Jag trodde faktiskt själv att dagsskatten gällde fr o m dag ett innan jag nu dubbelkollade det för att citera här i tråden!
Lägger du sedan på det du tjänar på en kanske också dyr försäkring, så ja, ibland lönar det sig.

Citat:

Citat:
Ja men grejen är att bilen är trasig om jag får 1000kr blir jag glad.
Så den som köper den kan får inte räkna med en körbar bil.

Under de förutsättningarna ska du ställa av bilen nu innan skatten skall betalas och sälja bilen avställd så att skatten kommer till nya ägaren när han ställer på. Se bara till att det inte är en skojare som kryssar i rutan "Påställning i samband med ägarbyte", då blir du skatteskyldig...
Citera
2016-01-08, 17:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Se bara till att det inte är en skojare som kryssar i rutan "Påställning i samband med ägarbyte", då blir du skatteskyldig...
FEL!

Citat:
Om du anmäler påställningen direkt på registreringsbeviset eller vår app i samband med ägarbytet blir den nya ägaren skattskyldig.
Citera
2016-01-08, 19:47
Medlem
godboys avatar
ORKA ställa av och på bilen hela tiden! Idén med bil är väl att man bara ska kunna hoppa in i sen utan att behöva ställa på den så fort man behöver den.

Tycker man det är dyrt att äga så är det ju bra att hyra eller poola istället för att äga, om man nu bara kör ett par går månad.
Citera
2016-01-08, 20:11
Medlem
Är det inte en avgift vid varje påställning? Eller är det att skatt blir för hel månad minst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in