2016-01-07, 12:08
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Hallå!

Fick ett erbjudande om att haka på till alperna om några veckor. Sa i princip ja och börja packa direkt. Men sen började jag fundera lite. Kommer jag få ut någonting av den här resan? Har nämligen aldrig stått på ett par skidor.

Kommer jag lära mig grunderna utan att sinka mina vänner något oerhört?

Tilläggas bör att jag är en jävel på skridskor, om det nu kan vara till någon hjälp
Citera
2016-01-07, 12:12
Medlem
Dr Wolfs avatar
Du kommer sinka dem.
Kommer bli stressigt för dig och irriterande för dem.

Dock kan du ju gå på skidskola samt åka själv de första dagarna och ev i slutet på veckan hänga på dem.
Citera
2016-01-07, 12:14
Medlem
vanligvaniljs avatar
Jag hade aldrig åkt skidor innan jag och polarna drog till ett skidställe i Sverige, efter en dag klarare jag svarta backar utan problem, jag är också riktigt duktig skridskor. Skidor lär man sig snabbt.
Citera
2016-01-07, 12:27
Medlem
cem77s avatar
Den kommande helgen öppnar de flesta lokala småbackarna upp i Sverige.
Försök att få med dig någon dit så du kan träna lite innan på att stå på ett par skidor och kunna kontrollera fart och riktning.
Börja i barnbacken för några svarta backar kan jag lova dig att du inte kommer vilja ge dig på som nybörjare hur duktig skridskoåkare du än är.

Finns mycket mer att göra på skidorterna än att åka skidor. Sovmorgon och långfrukost är aldrig fel och sen tar man liften till toppstugan för att äta lunch med övriga skiddårar. Framåt halv 3 tiden är det sen dags att dra sig mot afterskin . Det är helt okej att gå på den utan att åkt skidor.

Ofta finns det spa, hundslädar och annat kul att prova på också.
Citera
2016-01-07, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanligvanilj
Jag hade aldrig åkt skidor innan jag och polarna drog till ett skidställe i Sverige, efter en dag klarare jag svarta backar utan problem, jag är också riktigt duktig skridskor. Skidor lär man sig snabbt.

Det är stor skillnad på de svenska fjuttiga skidorternas pister och alpernas skidorter. Ser framför mig hur TS kommer flygandes nedför backen med armarna rakt ut, skrikandes.

I de flesta sydligare orter finns inte ens vanliga liftar, det är bara kabinbana som gäller. Stackars ts kommer vara vid god vigör ända tills han kliver av kabinbanan och får kalla kårar. Sällskapet samt lederhosen klädda österrikare kommer skratta i kör åt ts.

Ts om jag vore du skulle jag fejka någon adekvat skada och sitta nere i byn hela resan. Du kan bada, äta fondue och dricka god öl.
Citera
2016-01-07, 13:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Hallå!

Fick ett erbjudande om att haka på till alperna om några veckor. Sa i princip ja och börja packa direkt. Men sen började jag fundera lite. Kommer jag få ut någonting av den här resan? Har nämligen aldrig stått på ett par skidor.

Tilläggas bör att jag är en jävel på skridskor, om det nu kan vara till någon hjälp

Om dina polare är åtminstone hyfsade på skidor kommer du sinka dem något otroligt. Du får väl gå på skidskola själv och vara med på luncher och afterski. Efter några dagar kan du åka med de sämre i gänget i alla fall, kanske.

Det finns som påpekas mycket att göra på skidorterna i alperna som inte involverar just skidåkning.
Citera
2016-01-07, 13:36
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Min första skidupplevelse var i St Anton med dåvarande flickvän. Hon hade åkt förut, inte jag. Det var inga problem. Visst var jag långsammare, men det gick bra.

Kör!
Citera
2016-01-07, 17:55
Medlem
Jogens avatar
Du har väl kanske redan fått svaret... men, du har två vägar att gå:

1. Där du faktiskt använder resan till att lära dig grunderna i skidåkning. Du kommer då troligtvis att kunna åka med någon polare, som vill åka lite grann med dig mot slutet av veckan, i någon enklare backe. Du får ta det i den takten det kommer, hursomhelst.

2. Du fördriver dagtiden på Flashback, medan polarna åker skidor. Sedan krökar du med dem resten av tiden. Helt OK det med, men lite slöseri med respengarna. Att titta på Alperna kan annars också vara trevligt.

edit
Och nummer två är förstås skämtsamt skrivet - självklart finns annat att göra - men ta och lär dig åka lite skidor vetja. Lite "misslyckat" annars.
Senast redigerad av Jogen 2016-01-07 kl. 18:00.
Citera
2016-01-08, 11:30
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Hallå!

Är du bra tränad i övrigt? Har du bra motorik, balans, koordination osv. så kommer du att fixa det helt okej.
Citera
2016-01-08, 15:15
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Är du bra tränad i övrigt? Har du bra motorik, balans, koordination osv. så kommer du att fixa det helt okej.

Du måste också ha rätt inställning.

Har tillsammans med en annan kamrat försökt lära en tjej som var elitidrottare i annan idrott att åka skidor, hon var dock för rädd, så det funkade inte alls trots väldigt bra motorik, balans och koordination.

Har också haft den omvända inlärningssituationen, en kille med usel motorik, hyfsad balans och medelmåttig koordination men med vansinnigt bra huvud. Trots de dåliga fysiska förutsättningarna klarade han vid första dagens slut att komma ned för en röd pist med bra fart och kontrollerade svängar.

Så har du

1. Rätt inställning
2. Ok motorik och balans

så går det bra.

Det är lättare att svänga om man har lite högre fart.

Lär dig att stanna med en stoppsladd det första du gör så kommer det säkerligen att gå jättebra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in