2015-12-20, 16:29
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Alice Teodorescu om varför SD växer:
Citat:
År 2007 skrapade SD ihop ungefär 2,9 procent av väljarna i opinionsmätningarna. I fjolårets riksdagsval blev partiet Sveriges tredje största med 12,9 procent. I flera opinionsmätningar under hösten har partiet hamnat kring 20 procent. Men det var knappast förutbestämt att SD skulle växa. Att påstå det är att som politiker abdikera från det egna ansvaret. Ett parti som SD kan bara växa i en miljö där feghet inför värderingskonflikter nonchaleras, och kritikerna tystnar av rädsla för att framställas som främlingsfientliga. Något som spär på en inbillad eller faktisk martyrkultur.

Idén om att debatt om migrationen leder till att SD växer bygger på den absurda föreställningen om att åsikter smittar, varför den som framför en i sammanhanget avvikande åsikt genast behöver försättas i ideologisk karantän. Men inte bara den som framför denna åsikt, också den som har den dåliga smaken att beblanda sig med en sverigedemokrat över en middag eller att synas på bild med en, kan ligga risigt till. I demokratin Sverige kan du rentav förlora jobbet om du umgås med ”fel” människor, helt oavsett vad du själv tycker i sak.

Det är inte konstigt att människor blir rädda. När sakfrågorna har blivit sekundära och social brännmärkning det primära, betalar var och en som vågar yttra något, eller agera utanför det hårt regisserade manuset, ett högt pris.
https://www.gp.se/nyheter/ledare/kronika/1.2932825-teodorescu-radslan-ar-sallan-den-basta-radgivaren
Citera
2016-01-07, 18:28
Medlem
Tror ni att Eriksdalsbadets beslut att separera män från kvinnor genom separata pooler efter att massa invandrarkillar under november och december tafsat på tjejor i poolen, kommer ge ytterligare en skjuts i opinionen?
Citera
2016-01-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vjvs
Tror ni att Eriksdalsbadets beslut att separera män från kvinnor genom separata pooler efter att massa invandrarkillar under november och december tafsat på tjejor i poolen, kommer ge ytterligare en skjuts i opinionen?

Knappast. Media rapporterar inte hur invandringskorrelerat det är. Se bara PK-folkets kommentarer i den specifika tråd som behandlar saken. Det lär dock komma fler liknande händelser och förr eller senare "skvallrar" någon journalist, varpå kollegor i flock följer efter, för att inte te sig helt efterblivna. Det är så det funkar just nu.
Citera
2016-01-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Knappast. Media rapporterar inte hur invandringskorrelerat det är. Se bara PK-folkets kommentarer i den specifika tråd som behandlar saken. Det lär dock komma fler liknande händelser och förr eller senare "skvallrar" någon journalist, varpå kollegor i flock följer efter, för att inte te sig helt efterblivna. Det är så det funkar just nu.

Även om alla sådana här saker inte rapporteras "stats-täckande" alltid så sprids det alltid lokalt från person till person. Medias strategi kanske dämpar opinionstrenden något på riksplanet, men den cementerar ju samtidigt väljarnas 7K-förakt.

Denna media-strategin medför ju nämligen att ingen 7K-politiker vågar riskera sin karriär genom att slå näven i bordet eftersom problemen alltid snabbt förskönats av media eller tyst sopats under mattan.
Citera
2016-01-07, 19:58
Medlem
Citat:

Tror inte att det har någon större betydelse. Däremot tror jag att kvinnor nu börjar bli allvarligt oroliga efter nyårsövergreppen. Vore sjukt om inte det fick några kvinnor över till SD.

Kvinnorna gnäller över att män sitter i företagsstyrelser men snart kommer de inte att kunna gå ensamma på stan.
Citera
2016-01-07, 23:21
Medlem
Mitt FB flöde har förändrats radikalt denna veckan, helt plötsligt är det en flodvåg av tjejer/kvinnor som törs uttrycka sånt som de för bara några månader sedan skulle riskera att förlora både vänner och släktingar för. Berättelserna om hur "män" från andra kulturer skändar och trakasserar dom är nu ändlösa, proppen har gått ur fullständigt.
Citera
2016-01-07, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Mitt FB flöde har förändrats radikalt denna veckan, helt plötsligt är det en flodvåg av tjejer/kvinnor som törs uttrycka sånt som de för bara några månader sedan skulle riskera att förlora både vänner och släktingar för. Berättelserna om hur "män" från andra kulturer skändar och trakasserar dom är nu ändlösa, proppen har gått ur fullständigt.

Är det sant? Jag ser inte alls samma mönster. Ser praktiskt taget ingenting om detta i mitt flöde (med undantag från SD-relaterade sidor jag gillar).

Vilka är dessa tjejer? Ålder? Utbildning? Politisk hemvist? Röstar de SD? Har de röstat SD länge?
Citera
2016-01-07, 23:52
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Knappast. Normala människor slutade besöka badhus för åratal sedan. De som nu blir chockade av att arabiska ynglingar löper amok på badinrättningar fattar noll, inget att vänta från dem.
Citera
2016-01-08, 05:12
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Är det sant? Jag ser inte alls samma mönster. Ser praktiskt taget ingenting om detta i mitt flöde (med undantag från SD-relaterade sidor jag gillar).

Vilka är dessa tjejer? Ålder? Utbildning? Politisk hemvist? Röstar de SD? Har de röstat SD länge?
Det kanske varierar en aning mellan olika bekantskapskretsar och olika vänlistor.

Jag är född och bosatt i röda Norrbotten, men även jag ser en växande ilska i mitt Facebook-flöde. Folk frågar sig vart Sverige och Europa är på väg, och många postar länkar till invandringskritiska artiklar, t.o.m från Fria Tider.

Vissa av dom har varit invandringsmotståndare sedan 10 år tillbaka, men många andra tar sina allra första vingslag.

Det är en uppfriskande syn, men samtidigt stör jag mig på dessa nyvakna individer och undrar hur dom kan ha sovit så här länge? Varför vaknar dom upp nu, och märker av en samhällsutveckling som jag förbannat ända sedan millennieskiftet?
Senast redigerad av Rickuz 2016-01-08 kl. 05:20.
Citera
2016-01-08, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Det kanske varierar en aning mellan olika bekantskapskretsar och olika vänlistor.

Jag är född och bosatt i röda Norrbotten, men även jag ser en växande ilska i mitt Facebook-flöde. Folk frågar sig vart Sverige och Europa är på väg, och många postar länkar till invandringskritiska artiklar, t.o.m från Fria Tider.

Vissa av dom har varit invandringsmotståndare sedan 10 år tillbaka, men många andra tar sina allra första vingslag.

Det är en uppfriskande syn, men samtidigt stör jag mig på dessa nyvakna individer och undrar hur dom kan ha sovit så här länge? Varför vaknar dom upp nu, och märker av en samhällsutveckling som jag förbannat ända sedan millennieskiftet?

Det handlar om konsekvenstänkande. Många kan helt enkelt inte förstå konsekvenserna av det som händer i nuet. Nu är det mycket som är här, det som vi varnat för i 10 år. Värre kommer det att bli. Vi får se hur 2016 utvecklar sig, man måste i praktiken stoppa denna förväntade flyktingström om 3 miljoner människor (till Tyskland/Sverige) innan de kommer hit. Det stora sveket består i att om de tillåts komma hit så kommer de finna att här har systemet brakat ihop. Inga bostäder, ingen arbetsmarknad, ingen PUT och hela tiden ett hot om utvisning igen.

Om sjuklövern fortsätter med sin politik att det här ska Sverige klara och att det kommer ökande siffror på asylsökande igen under tidig vår. Det tror jag kommer pressa upp SD till över 30% redan före sommaren medan socialdemokraterna och moderaterna hamnar under 20%. Möjligen kan även miljöpartiet hamna under 4%. Det är en politisk omvälvning som aldrig någonsin förr i Sverige.
Senast redigerad av endumbonde 2016-01-08 kl. 06:04.
Citera
2016-01-08, 10:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det handlar om konsekvenstänkande. Många kan helt enkelt inte förstå konsekvenserna av det som händer i nuet. Nu är det mycket som är här, det som vi varnat för i 10 år. Värre kommer det att bli. Vi får se hur 2016 utvecklar sig
Exakt. Vi har nästan inte alls fått börja känna på de ekonomiska konsekvenserna av det senaste årets anstormning. Men det kommer att börja kännas av under 2016 & sen bara bli allt värre de kommande åren.
Citera
2016-01-08, 16:09
Medlem
Citat:

Lokalt kanske. Men det beror ju på hur diskussionen utvecklar sig, och än så länge har ju media bra kontroll på den. Om man börjar få en diskussion kring orsakerna till detta nödvändiga apartheid så kanske det får effekt, men media kommer ju knappast öppet peka ut invandrare som problemet. Möjligen väldigt inlindat, till den grad att det på något magiskt vis blir invandrarna som är offren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in