2016-01-07, 12:27
Medlem
Har du funderat på om hon börjat få någon form av demens. Hon fungerade bra som granne i sju år, sedan hände något. Vissa former av demens visar sig i början som att saker förstoras i deras huvud. De sociala spärrarna kan släppa en del. De ksn få en förändrad verklighetsuppfattning, hon kanske nu tror att hela trädgården är hennes t.ex. Det hjälper ju inte dig om det är orsaken men de brukar vara lite lättare att stå ut.
Har hon någon anhörig dom du lite försiktigt ksn fråga om det hänt något speciellt då du noterat att hon har förändrats.
Citera
2016-01-07, 12:35
Medlem
Franzzies avatar
Bjud in henne på kaffe och försök prata med henne. Försök bygg en bro emellan er. Att börja med samma skit som hon gör leder ingenvart.
Citera
2016-01-07, 12:46
Medlem
Evaristos avatar
Du behöver en hobby. Bastuba är bra https://www.youtube.com/watch?v=60ljfQeJYP4 Tar lååång tid att bli bra.
Citera
2016-01-07, 13:21
Medlem
Jag har försökt att prata med henne och då slutar hon med just det som jag har talat med henne om. Efter någon vecka har hon hittat på nya saker. Hyresvärden bryr sig inte. Vi har haft möten med hyresvärden, jurist från hyresgästföreningen samt grannkärringen och hyresgästföreningen menade på att jag hade rätt i alla situationer och att jag har lagen på min sida. Då upphörde de problemen som diskuterades där men nu har det börjat med nya. Hon ställer en trädgårdskruka utanför min ytterdörr. hänger upp ett vindspel i ett träd utanför mitt sovrumsfönster. lägger fågelmat på min fönsterbräda så det rasslar i hela fönstret när fåglarna kommer. Ja listan kan göras lång. Det råder även bostadsbrist där jag bor så hitta något där man kan trivas inom en rimlig tid är minimal. Vill heller inte bli bortkörd från mitt hem.

Lägga något i hennes brevlåda går inte då den inte sitter i dörren utan ute vid vägen.
Citera
2016-01-07, 13:35
Medlem
Roddarens avatar
Bjud in dig till henne under förevändning att gräva ner stridsyxan, ta med en kanel-längd, plantera sedan dessa grejer lite var stans i lägenheten (mind molesters). Hon kommer snart avflytta...

http://www.spymall.com/catalog/revenge.htm
Citera
2016-01-07, 13:36
Medlem
Mooons avatar
Det låter ju som någon redan sagt, att hon vill åt din lägenhet genom att få dig att flytta.
Citera
2016-01-07, 13:52
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
när det är bråk mellan 2 människor beror det oftast på dålig kommunikation

Här låter det som att tanten är en idiot och då funkar inte kommunikation. Tycker TS kan ringa på och ge tanten en hederlig utskällning. Säg argt och bestämt du inte accepterar fasoner som blickar och att hon parkerar sin "J*vla" bil över hela stället, respekt kan du få. Men jag skulle inte försöka "kommunicera" fram en lösning med en sådan ragata.
Citera
2016-01-07, 14:01
Medlem
Charmas avatar
Citat:
äh bjud in kärringen på en helkväll mat dricka mm så löser det sig nog
nja gäller att inte reta upp sig är nog det kärringen som vill att du tänder till och kanske gör nått så du blir vräkt, eskalera inte det här, det bästa du kan göra är att behandla henne som luft
Japp, det är ena vägen att gå, det är nog en rejäl dos med mm som hon behöver för att bli lite mer vänligt inställd

Annars lite inne på att hyra in "familjen from hell", med åtta ungar av blandad ålder. De kan bo där en/ett par vecka/or och får en slant för att verkligen leva upp till "familjen-from-hell-epitetet". Några bebisar som skriker kl 05 på mornarna, några tonåringar som drar dit sitt kompisgäng och står och varvar sina raggarbilar med trasiga avgasrör kl 02 på nätterna just utanför hennes sovrumsfönster. Matlagning utan fläkt, tonvis med olja, brända maträtter os i trappuppgången, brandvarnare som ständigt tjuter. Minst 4 hundar som skäller och hoppar på tanten varje gång de möts, kissar och bajsar på diverse felaktiga ställen (gärna valpar, vem kan rå för om de skvätter lite i trappuppgången) osv.

Och sen efter en lämplig tid så tar du ett snack med tanten och säger att du funderar på att flytta då du känt att du blivit störd, och att denna familj verkar intresserade av att ta över.
Citera
2016-01-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudfadern123
...Vi har haft möten med hyresvärden, jurist från hyresgästföreningen samt grannkärringen och hyresgästföreningen menade på att jag hade rätt i alla situationer och att jag har lagen på min sida. Då upphörde de problemen som diskuterades där men nu har det börjat med nya. ...

Nya problem borde föranleda nytt möte. Tror du vinner mest på att vara minst lika envis som gumman men ta det genom rätt kanaler.
Citera
2016-01-07, 14:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
när det är bråk mellan 2 människor beror det oftast på dålig kommunikation

Är du månne en socialtant som gärna bär tunika med exotiska mönster? Naiv och genuint okunnig om verkligheten är du definitivt!

Klart som helvete att det kan bero på annat än dålig kommunikation. Om den ena (eller båda-) parter är dumma i huvudet eller psykfall så brukar det bli problem hur mycket man än kommunicerar.

Nu har vi bara hört ena parten här, men det låter som TS hamnat i en mardrömssituation. Det finns tyvärr ingen enkel lösning när man har att göra med störda grannskapsterrorister.

Det enda du, TS, kan göra är att fortsätta att ligga på hyresvärden. Dock finns risken att hyresvärden kommer att betrakta dig som problemet eftersom du skapar jobb för denne. Chansen att kärringen åker ut är minimal pga de lagar vi har om skydd vid besittningsrätt. Det ska oerhört mycket till för att någon ska kunna bli vräkt. Jag har själv varit med om liknande problem med granne och det löste sig aldrig utan jag fick lära mig att leva med det.
Citera
2016-01-07, 14:59
Medlem
Varför slösar folk tid på sådant här? Skit i henne.

Om hon är vänlig kan du lyssna på henne annars behöver du inte lyssna på henne.
Citera
2016-01-07, 15:32
Medlem
mrtowlies avatar
Känner igen det där. Äldre människor som bott länge i en hyresfastighet känner ofta att de äger stället och eventuella gemensamma utrymmen är "deras" där de går och chefar. Förmodligen med en stor dos bitterhet att de, trots åldern, inte lyckats ordna en egen bostad med privat terass eller en villa utan fortfarande bor i en sketen hyreslya.

Det ENDA som fungerar är att försöka sluta fred med henne. Prata med henne, försök bli kompis med henne. Bjud in henne på en kaffe och rensa luften. Samtidigt måste du vara tydlig med att du vet dina rättigheter (tex access till gemensamt utrymme och parkering) och att du inte bryter mot regler och/eller stör, så hon respekterar dig.

Jag var i en liknande situation och det slutade med att jag sade åt gubben på skarpen att han får fan sluta anklaga mig för falska saker och bete sig som folk. Efter det var han plötsligt supertrevlig mot mig. Det var efter jag försökt love-bomba honom med överdriven artighet i 2 år utan resultat.

Sen ska du komma ihåg att de flesta hus har en sån där jävel. En kärring som gör livet surt för alla andra. Det är en del av verkligheten om man ska bo i hyreskasern.
Senast redigerad av mrtowlie 2016-01-07 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in