Citat:
Tack för ditt förtydligande. Det är givetvis sant att det finns skillnader bland de muslimska länderna. Visst. Det jag försöker förklara kan vara ganska diffust och konstigt att förstå. Det jag säger är att kvinnosynen är relativ till någonting. Det kan vara geografisk position, religiös tillhörighet, etc. Exempelvis tror jag inte att muslimerna i Saudiarabien har en lika bra kvinnosyn som muslimerna i t. ex. Malaysia. Därav blir det fel att dra hela Islam över en kam, då det är stor skillnad på dessa länder.
Citat:
Jag gillar inte tanken som du förespråkar att kvinnofientlighet ska vara något slags dynamiskt begrepp. Vi har som bekant kommit längre, och Sverige i synnerhet ligger i framkanten av feminism och ett jämställt samhälle. Det är utbrett i Europa att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, varesig det handlar om att få köra bil, rösta eller inte bli våldtagen för att de är ensamma med en man utanför deras släkt.
Jag har inte sagt att vi inte har kommit längre. Det jag säger är att vissa muslimska män inte är ensamma om att ha kvinnofientliga värderingar. Det må vara fler muslimer som har en kvinnofientlig åsikt, ur vårt sett att se på saker, än vad det är ur andra grupper. Detta har att göra med deras uppväxt och vilken syn de har på Islam, vilket även det är kopplat till uppväxt.
Det vi ser idag är vad som händer när två kulturer med olika sätt att se på saker möter varandra. De som ofredade tjejer i Köln kommer uppenbarligen från den delen av östvärlden som hyser liten respekt för kvinnor och deras rätt att vistas fritt i samhället. Att vi tar in män som är av denna åsikt kommer att skapa stora konflikter där kvinnor utsätts för deras synsätt som kraftigt skiljer sig från vårt synsätt.
Det räcker inte att säga att kvinnofientlighet är relativt och att vi ser på kvinnofientlighet från olika perspektiv. För kvinnorna som utsätts för männen med dessa värderingar är det nog så hemskt ändå. Det är häpnadsväckande att upp till tusentals utländska män delade upp sig och ofredade kvinnor under en natt.
Citat:
På vilket sätt anser du det vara relevant vad européer gjorde långt innan vi och våra föräldrar ens var födda? Menar du att det skulle vara Europas fel att dessa människor ofredar flickor sexuellt? Jag förstår inte alls dina resonemang därav mina frågor. Att konstatera att vi har kommit långt eller att andra är långt bak går hand i hand.
Det handlar inte om att konstatera att vi har kommit långt. Det handlar om att vissa gillar att konstatera hur långt bak alla andra ligger.Exempelvis så ignorerar de helt och hållet att Europa förslavade mer eller mindre en hel kontinent. Det som ligger till grund för brott, i detta fallet sexuella brott är socioekonomisk bakgrund, kvinnosyn och psyksisk sjukdom. Har man ett fröjdens liv, oavsett vilken etnisk bakgrund så begår man inte brott helt utan anledning.
Det är så tröttsamt och uttjatat att slaveri ska komma på tal när vi diskuterar händelser som sker idag.