2016-01-06, 12:49
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Visst. Det jag försöker förklara kan vara ganska diffust och konstigt att förstå. Det jag säger är att kvinnosynen är relativ till någonting. Det kan vara geografisk position, religiös tillhörighet, etc. Exempelvis tror jag inte att muslimerna i Saudiarabien har en lika bra kvinnosyn som muslimerna i t. ex. Malaysia. Därav blir det fel att dra hela Islam över en kam, då det är stor skillnad på dessa länder.
Tack för ditt förtydligande. Det är givetvis sant att det finns skillnader bland de muslimska länderna.

Citat:
Jag har inte sagt att vi inte har kommit längre. Det jag säger är att vissa muslimska män inte är ensamma om att ha kvinnofientliga värderingar. Det må vara fler muslimer som har en kvinnofientlig åsikt, ur vårt sett att se på saker, än vad det är ur andra grupper. Detta har att göra med deras uppväxt och vilken syn de har på Islam, vilket även det är kopplat till uppväxt.
Jag gillar inte tanken som du förespråkar att kvinnofientlighet ska vara något slags dynamiskt begrepp. Vi har som bekant kommit längre, och Sverige i synnerhet ligger i framkanten av feminism och ett jämställt samhälle. Det är utbrett i Europa att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, varesig det handlar om att få köra bil, rösta eller inte bli våldtagen för att de är ensamma med en man utanför deras släkt.

Det vi ser idag är vad som händer när två kulturer med olika sätt att se på saker möter varandra. De som ofredade tjejer i Köln kommer uppenbarligen från den delen av östvärlden som hyser liten respekt för kvinnor och deras rätt att vistas fritt i samhället. Att vi tar in män som är av denna åsikt kommer att skapa stora konflikter där kvinnor utsätts för deras synsätt som kraftigt skiljer sig från vårt synsätt.

Det räcker inte att säga att kvinnofientlighet är relativt och att vi ser på kvinnofientlighet från olika perspektiv. För kvinnorna som utsätts för männen med dessa värderingar är det nog så hemskt ändå. Det är häpnadsväckande att upp till tusentals utländska män delade upp sig och ofredade kvinnor under en natt.

Citat:
Det handlar inte om att konstatera att vi har kommit långt. Det handlar om att vissa gillar att konstatera hur långt bak alla andra ligger.Exempelvis så ignorerar de helt och hållet att Europa förslavade mer eller mindre en hel kontinent. Det som ligger till grund för brott, i detta fallet sexuella brott är socioekonomisk bakgrund, kvinnosyn och psyksisk sjukdom. Har man ett fröjdens liv, oavsett vilken etnisk bakgrund så begår man inte brott helt utan anledning.
På vilket sätt anser du det vara relevant vad européer gjorde långt innan vi och våra föräldrar ens var födda? Menar du att det skulle vara Europas fel att dessa människor ofredar flickor sexuellt? Jag förstår inte alls dina resonemang därav mina frågor. Att konstatera att vi har kommit långt eller att andra är långt bak går hand i hand.

Det är så tröttsamt och uttjatat att slaveri ska komma på tal när vi diskuterar händelser som sker idag.
2016-01-06, 12:51
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Citat:
Jag känner empati för de som blev påverkade av slaveriet och de som lider av de strukturer som har framkommit efter slavtiden.

Min poäng är att om man fullständigt skiter i att slaveriet någonsin har hänt så är det väldigt lätt att förklara många saker. Men då är man på köpet även väldigt jävla idiotisk.

Jag antar att du skiter i att slaveriet ifrån Afrika till Mellanöstern var långt mer omfattande än det som gick till västvärlden, och pågick under hundratals år?
2016-01-06, 12:53
Medlem
Grottgretas avatar
Kanske är ute och cyklar lite, men de kanske syftar på den rasism som semiterna och negrerna för med sig? Bara en tanke
2016-01-06, 12:55
Medlem
Att dom gåt ut i protest bevisar bara att alla kvinnor skall berövas rösträtten,det har blivit fel i huvudet på dom.
2016-01-06, 12:56
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Är det de genetiska lässvårigheterna som kickar in nu, eller? Var har jag sagt att jag känner skuld? Jag känner empati för de som blev påverkade av slaveriet och de som lider av de strukturer som har framkommit efter slavtiden.

Min poäng är att om man fullständigt skiter i att slaveriet någonsin har hänt så är det väldigt lätt att förklara många saker. Men då är man på köpet även väldigt jävla idiotisk.
Mellanöstern har inget med det du kallar "slaveriet" att göra, den enda koppling som finns där är att du tycker att de hör ihop på något sätt för att folk är brunare i mellanöstern. Folk i mellanöstern har även de själv använt sig av slavar.

Citat:
Majoriteten av de som kommer hit är kriminella. Ok.

Så står det ju inte, men om det är 50% eller 10% eller 1% spelar ju ingen roll. Det är en helt onödig och direkt samhällsfarlig import oavsett.

Citat:
Visst kan det vara så att brottens motiv är avundsjuka och förakt mot människor som har det bättre ställt i samma land. Men att tro att det skulle vara den största anledningen är helt orimlig. Du får gärna hänvisa till att motiven är hatbrott och inte något annat.

Vad anser du att det beror på då?

Citat:
Har vi sagt upp de? Nix. Du är förmodligen exakt samma människa som skyddar poliser till det fullaste. Antar att man inte kan motivera att man får bryta mot lagen med samma argument som det du precis använde?

Vilket svammel. Internationella avtal är inte lagar utan politik länder emellan.
2016-01-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haringetliv
Hade det här hänt min syrra, flickvän eller dylikt så hade jag spårat upp de jävlarna och dödat dem - om jag så hade tvingats betala ett fängelsestraff för det.

Många svenska män hade reagerat precis som du...
... muslimerna hade däremot dragit till med en balkongflygning om deras kvinnor tillåtit sig att utsättas för liknande...

Men nej då.. det är du som är boven vettu..

Mvh
2016-01-06, 12:59
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Ja både mot själva händelsen och mot rasismen som t.ex du uttrycker att alla araber våldtar
Kan ni säga exakt vad som var korkat med det eller är det bara kasta ur sig otrevliga ord som gäller?
2016-01-06, 12:59
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Och du jämför detta med en religions tolkning? XDDDDD Visst, gör du så. Kanske Erik Almgren är representativ för den mer "utstötta" delen och Kent Ekeroth för den organiserade Israelälskande delen? Newsflash: De var båda delaktiga i samma sak. Du får gärna hitta någon "del" av SD som är helt fri från rasism. Det förändrar dock inte att i slutet av dagen så är de ett demokratiskt parti som ska representera en enad politik. Detta gäller inte en religion.

Min fetning.

Vi kan väl börja med trådens ämne. Kan du peka på någon muslimsk grupp som är helt fri från kvinnoförtryck?

Citat:
Bryr mig föga lite om vad kvinnor som enablar as som dig tycker om mina åsikter. Människor kan ju trots allt vara helt idiotiska oavsett könstillhörighet. Somliga vet ju inte vad som är bäst för de själva.

Det var du som började prata om min kvinna. Återigen lyser din förvirring igenom.
2016-01-06, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Att dom gåt ut i protest bevisar bara att alla kvinnor skall berövas rösträtten,det har blivit fel i huvudet på dom.

Japp det är sorgligt om inte lika sjukt att kvinnor blivit så korkade alternativt hjärntvättade att man försvarar attackerna genom att säga nej till "rasism". Rasism har ingenting med detta att göra men ändå är det viktigt för kvinnorna att försvara MENA folk.

Dom verkar nästan lite ledsna över att dom missade spektaklet och inte fick lite fingrar upp i underlivet sådär på måfå.
2016-01-06, 13:04
Medlem
ragingcows avatar
Men protesterar inte kvinnorna mot rasismen som migranterna utsätter de vita kvinnorna för? eller har jag missuppfattat allt?
2016-01-06, 13:04
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
Kan det inte vara rasism mot vita de menar? Eller är tyska feminister lika dumma i huvudet som svenska?

Nä de är oroliga att avskyn som nu riktas mot dessa 1000 förövare skall drabba även de invandrare som är oskyldiga. Det kommer den i och för sig också att göra.

Trots det skönt för oss vita män som i åratal bekyllts för världens ondska att när ondskan manifesterade sig denna gången kom den istället från araber och muslimer.
2016-01-06, 13:09
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
Kan det inte vara rasism mot vita de menar? Eller är tyska feminister lika dumma i huvudet som svenska?

Citat:
Ursprungligen postat av Grottgreta
Kanske är ute och cyklar lite, men de kanske syftar på den rasism som semiterna och negrerna för med sig? Bara en tanke

Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Men protesterar inte kvinnorna mot rasismen som migranterna utsätter de vita kvinnorna för? eller har jag missuppfattat allt?
Givetvis är ni ute och cyklar. Hur fick ni in så underliga missuppfattningar i huvudet, är vad jag undrar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in