Citat:
Ursprungligen postat av
mediekrati
Är du sugen på att förtydliga vad du menar? Ibland är det lättare att svara på frågan än att försöka skriva runt frågan. Vad menar du med att kvinnosyn är relativ? Det är nog få kvinnor i mellanöstern som efter att ha upplevt västerländsk kultur där kvinnor har rösträtt och inte riskerar att stenas till döds om de är otrogna skulle påstå att den österländska kvinnosynen är bättre än den västerländska.
Visst. Det jag försöker förklara kan vara ganska diffust och konstigt att förstå. Det jag säger är att kvinnosynen är relativ till någonting. Det kan vara geografisk position, religiös tillhörighet, etc. Exempelvis tror jag inte att muslimerna i Saudiarabien har en lika bra kvinnosyn som muslimerna i t. ex. Malaysia. Därav blir det fel att dra hela Islam över en kam, då det är stor skillnad på dessa länder. Det jag mest vill säga är att vi kan inte ta västerländska värderingar som standard när vi analyserar andra platser på jorden. Detta kanske besvarar en del av den sista delen.
Citat:
Är det så svårt att erkänna att vi i västvärlden har kommit längre när det gäller kvinnorättsfrågor? Vi är såklart inte i mål ännu, men skillnaden är så enorm att det inte går att blunda för.
Jag har inte sagt att vi inte har kommit längre. Det jag säger är att
vissa muslimska män inte är ensamma om att ha kvinnofientliga värderingar. Det må vara fler muslimer som har en kvinnofientlig åsikt, ur vårt sett att se på saker, än vad det är ur andra grupper. Detta har att göra med deras uppväxt och vilken syn de har på Islam, vilket även det är kopplat till uppväxt.
Citat:
Ursprungligen postat av
clappen
Det här var sista droppen, dra in rösträtten för samtliga kvinnor, dom är ju helt sjuka i huvudet och då är det inte bara i Sverige dom är det tydligen. Helvete kvinnor idag är ju helt tomma i skallen.

Vi har misogynister som dessa som springer runt i vårt land också, men ingen här inne verkar bry sig om dessa.
Citat:
Hmm, va? Vadå basha andra kulturer? Ignorera historia och förutsättningar? Vad menar du egentligen? Jag är ledsen men du skriver obegripligt. Att konstatera att vi har kommit längre är inte att basha eller att ignorerar historia och förutsättningar. Varför skulle vi i västvärlden ha bättre förutsättningar för att inte sexuellt ofreda kvinnor på gatan?
Japp där är vi eniga.
Det handlar inte om att konstatera att vi har kommit långt. Det handlar om att vissa gillar att konstatera hur långt bak alla andra ligger. Exempelvis så ignorerar de helt och hållet att Europa förslavade mer eller mindre en hel kontinent. Det som ligger till grund för brott, i detta fallet sexuella brott är socioekonomisk bakgrund, kvinnosyn och psyksisk sjukdom. Har man ett fröjdens liv, oavsett vilken etnisk bakgrund så begår man inte brott helt utan anledning.