2016-01-06, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Rädd för svensk polis tror jag inte att hon är. Det var nog snarare en Rönnbäck, d.v.s en efterhandskonstruktion för att bortförklara att hon ej var med i TR och stöttade sin man.
Det ser ju nämligen inte så bra ut när ingen ur NB:s familj visat sitt stöd på plats än så länge. Mig veterligen har ingen besökt honom heller. Det borde väl kanske mamman gjort som ondgjorde sig i media över konspirationen som satt dit hennes "oskyldige" son.
Den som framkallar ångest och rädsla hos IB, det är hennes man NB.
Och, rädslan över att han skulle släppas fri. Därför är hon låst i vad hon skulle säga på ett förhör, det handlar ju om att hon är livrädd.

Kan mycket väl stämma som du säger.
Det ska bli kul och se hur HR förhandlingen blir till cirkus.
2016-01-06, 01:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jeansen/överdragsbyxorna var förmodligen vrängda för att NB tagit tag på insidan och dragit neråt, vrängt dom alltså med insidan ut. Sedan har dom kanske dragits av på Rättsmedicin i det skicket.
Jackan tror jag att han har tagit ett tag i axelpartiet/kragen och dragit ner bakåt och på det viset låst Lisas armar. I ett senare skede drog han bara av den bakåt om ni förstår vad jag menar.
Dom har skickats in vrängda, dom är nog mer troligt avdragna på det sättet via tekniker. Sker då läkaren ska undersöka på plats - i trippelmordet var vartenda plagg ut och in (även strumpor). Neddragna är ordval vart de sitter då hon hittas:
HA i TR:
Citat:
Hennes byxor var neddragna, dubbla byxor, dom säkrade vi innan vi lyfte ur, Lisa ur skåpet. Vi säkrade trosorna som satt längst, ja .. byxorna var alltså, det var dubbla byxor och dom var neddragna så vi drog av dom
2016-01-06, 01:12
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant reflektion med tanke på google translate som användes hela tiden (uppges i förhör). Media var inte nådiga i att gnälla på bristande bevisning fram till åtal väcktes, moderns DNA diskussioner och andra bortförklaringar lär väl ha påverkat likaväl via media.

Sen dök det upp helt ny information om alternativa gärningsmän: "ganska konstig bil" med två män, sen en till med två unga killar, sen 4-5 män på motorcyklar som stod upp på dem.
Att hon inte tidigare berättat om 8-9 män i nåt förhör innan berodde på att hon var så chockad.
(pladdra på om allt annat verkar dock ha gått bra)
Hon verkar inte vilja ha med rättegången att göra öht iom att hon blånekade inledningsvis med orden "jag vägrar vittna". Det känns som ett forcerat deltagande.

Akta sig, då blir det under hot, suck
2016-01-06, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej tyvärr så har ju inte mobilerna kunnat berättat så mycket. Lisas mobil bytte i o för sig mast, men hon hade Telia och NB hade väl Tele2 (?) och då blir inte en jämförelse meningsfull. Annan positionering av NB,s mobil lär väl inte ha gett något.

Helt rätt mobilerna har inte berättat mer än var de har befunnit sig. Operatörerna har inte registrerat någon trafik på mer än offrets mobil.

Detta har inget att göra med den sökning som gjordes. Har tidigare försökt förklara hur detta funkar.

Det är sedan upp till utredarna att bevisa vem som mobilen tillhörde och vem som hade den vid detta tillfälle.
2016-01-06, 01:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det verkade ju som att det var mer normalt och lugnt därhemma när NB inte var där, när han kom hem var AB mestadels inne på sitt rum. Sen, när NB hade druckit brukade han ju vara elak och "trakassera" henne på nätterna, enligt förhören. Både IB och AB var på många vis beroende av NB:s "välvilja". Han hade fixat jobbet till AB, han var den som hade kontakten med arbetsgivaren. Hårt hållna, styrda, beroende samt rädda för NB vill jag påstå att både IB och AB var.
Sen var NB inställsam mot "svensken", d.v.s använder inställsamhet där han själv kan vinna fördelar.
Ja, dom var helt underordnade NB. Den bristande kontakten med andra människor var det nog han som rådde över. Det handlade inte bara om språkförbistring. Han ville ha kontroll över sitt lilla "hushåll", eller vad man ska kalla det. Ingen fick komma in där och störa. IB fick ändå viss kontakt med grannfrun, vilket han väl inte kunde göra så mycket åt eftersom dom bodde så nära varann.

Det är inte undra på att AB och IB inte infann sig i rätten och "stod upp" för NB.
2016-01-06, 01:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Dom har skickats in vrängda, dom är nog mer troligt avdragna på det sättet via tekniker. Sker då läkaren ska undersöka på plats - i trippelmordet var vartenda plagg ut och in (även strumpor). Neddragna är ordval vart de sitter då hon hittas:
HA i TR:

Ok, man kanske gör så för att inte förstöra spår på utsidan av byxorna. Annars är det väl lättare att dra av byxor rättvända. Genom att dra i benen.

Jackan låg ju i rishögen separat, vrängd.
2016-01-06, 01:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Intressant reflektion med tanke på google translate som användes hela tiden (uppges i förhör). Media var inte nådiga i att gnälla på bristande bevisning fram till åtal väcktes, moderns DNA diskussioner och andra bortförklaringar lär väl ha påverkat likaväl via media.

Sen dök det upp helt ny information om alternativa gärningsmän: "ganska konstig bil" med två män, sen en till med två unga killar, sen 4-5 män på motorcyklar som stod upp på dem.
Att hon inte tidigare berättat om 8-9 män i nåt förhör innan berodde på att hon var så chockad.
(pladdra på om allt annat verkar dock ha gått bra)
Hon verkar inte vilja ha med rättegången att göra öht iom att hon blånekade inledningsvis med orden "jag vägrar vittna". Det känns som ett forcerat deltagande.
Jag undrar vad IB tror om bevisningen mot honom nu. Om hon tror att den är svag, så kommer hon kanske att visa sig i HR. Men om hon tror att den är stark, så kanske hon stannar hemma och kör över videolänk, eller hur dom gör. Jag tror att hennes val att visa sig i rätten avgörs av hur stark/svag hon anser att bevisningen är. Det ska bli intressant att se vad hon väljer.
2016-01-06, 01:32
Medlem
Citat:
Absolut, det tror jag också. Dessutom får ju både IB och mamman information och "vägledning" av Rönnbäck om fallet och kanske fortfarande tror det finns någon chans (risk!) att han ska släppas fri.
Inte undra på att IB varit nära kollaps när hon skulle vittna.

Tycker det är märkligt att försvaret vill kalla NB:s fru som vittne till hans fördel.

Det måste vara ett utspel för media, då hon borde känna till att ett sådant vittnesmål inte är värt något, utan rätten ska bortse från detta.

Om däremot åklagaren åberopat henne som vittne för att sänka hans påstådda alibi, hade det varit mer intressant.

Dessutom kan inte hans fru tvingas att vittna.
2016-01-06, 01:34
Medlem
Citat:
Det verkade ju som att det var mer normalt och lugnt därhemma när NB inte var där, när han kom hem var AB mestadels inne på sitt rum. Sen, när NB hade druckit brukade han ju vara elak och "trakassera" henne på nätterna, enligt förhören. Både IB och AB var på många vis beroende av NB:s "välvilja". Han hade fixat jobbet till AB, han var den som hade kontakten med arbetsgivaren. Hårt hållna, styrda, beroende samt rädda för NB vill jag påstå att både IB och AB var.
Sen var NB inställsam mot "svensken", d.v.s använder inställsamhet där han själv kan vinna fördelar.

Jag delar din syn där. IB och AB verkar ha haft ett avslappnat förhållande mellan sig. Men när NB var i hushållet verkar stämningen radikalt försämrats. Alla gick på tå för att inte NB skulle bli på dåligt humör, så har jag uppfattat det i alla fall. AB verkar ha valt det säkraste sättet, att stänga in sig på sitt rum. IB hade det lite svårare att komma undan, då hon delade rum med sin make.

Både IB och AB var rädda för NB. Rädslan var nog inte ogrundad heller. Som det verkar.

En sadist är inte ett behagligt sällskap direkt.
2016-01-06, 01:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ok, man kanske gör så för att inte förstöra spår på utsidan av byxorna. Annars är det väl lättare att dra av byxor rättvända. Genom att dra i benen.
Jackan låg ju i rishögen separat, vrängd.
Ja, då behålls ju utsidan skyddad och det är ju främst där som kontaktytor med en gm sker.
2016-01-06, 01:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Tycker det är märkligt att försvaret vill kalla NB:s fru som vittne till hans fördel.

Det måste vara ett utspel för media, då hon borde känna till att ett sådant vittnesmål inte är värt något, utan rätten ska bortse från detta.

Om däremot åklagaren åberopat henne som vittne för att sänka hans påstådda alibi, hade det varit mer intressant.

Dessutom kan inte hans fru tvingas att vittna.
Fast det här handlar mer om psykologi. Frugan är mer som ett karaktärsvittne. Om hon stannar kvar i Litauen så kommer det att se illa ut.
2016-01-06, 01:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag undrar vad IB tror om bevisningen mot honom nu. Om hon tror att den är svag, så kommer hon kanske att visa sig i HR. Men om hon tror att den är stark, så kanske hon stannar hemma och kör över videolänk, eller hur dom gör. Jag tror att hennes val att visa sig i rätten avgörs av hur stark/svag hon anser att bevisningen är. Det ska bli intressant att se vad hon väljer.
Under förhör med NB framkom (tror det var Brantler igen som tryckte på) att han var fullt medveten om vad det innebar om IB skulle komma till rättegången - han ville inte ha dit henne.
Brandtler frågade varför NB inte kallat dit henne via sin försvararen (hennes tvärvända med alibi i slutförhör diskuterades)

Rädd över hela situationen det betvivlar jag inte, hon mådde nog urdåligt.
Men fortsättningsvis ska hon framöver i TR stå för de här uppgifterna öga mot öga med FL.
Jag tror inte hon är så jättesugen på det.
Citat:
förhörsledaren som hade dåligt beteende. Hon hade det mycket svårt. Hon hade inga skor, det var kallt.
Citat:
Det var psykologiskt tvång. Irina var mycket pressad då. Förhörsledaren försökte förvirra henne och det sades också väldigt hårt. När hon sa att hon inte visste, så fick hon veta att det inte passade. Det var polisen som var ganska bestämda och till sist var hon så pressad att hon sa ja till dessa frågor. Hon kände sig mycket dålig. Polisen sa, du måste komma ihåg.
Irina kontronteras med att förhöret finns inspelat och att det inte sades på det sättet.
Irina uppger på fråga, att hon har uppfattningen att Aivaras var hemma hela kvällen
Efter en hel radda med svårigheter under häktning och tofflor i domstolen så kommer med hon att de var lugna. Sista delen innehåller nog det största sanningen.. ihop med försök att fria sin man.
Citat:
Har dem skrikit på dig?
Dom var ganska lugna, men det var psykologiskt mycket svårt.
Senast redigerad av develi 2016-01-06 kl. 01:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in