2016-01-05, 19:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, och mellan två fotograferingar är före den senare fotograferingen.

Poängen är att du inte har den blekaste om platsen dokumenterats även innan bilderna som framträder i FUP tagits.
Citat av dig:
Citat:
Men jag har bevisat att slangarna och hinkarna rördes förefotografering, så mordplatsen dokumenterades inte först.

Att automatiskt utgå från att allt som flyttas/ändras, inte dokumenterats eftersom du inte kan läsa om det, visar egentligen bara på att din egen kapacitet inte förmår sträcka sig utöver det som du helt direkt kan läsa dig till.

Så läs detta:
Allt dokumenteras, i synnerhet om något flyttas. Självklart.
Huruvida handlingar sedan beslutas hamna i slasken eller tas med till åtal, är upp till åklagaren.

EDIT
Som ett litet bevis för att styrka mitt "påstående"

Frys bilden på 0:18 i denna video (material från slasken)
https://www.youtube.com/watch?v=tfqQC6hmGRw

Jämför med bild i FUP - Sid.656
Senast redigerad av rotesau 2016-01-05 kl. 20:11.
2016-01-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Flugägg och fluglarver i den högra hörselgången, munnen och halsen i anslutning till snaran.
Det gäller att ha lite mer underlag, och jag har skrivit det här förut. Och du har kommenterat det.
Så det fanns även larver och då blir det en helt annan sak. Att rättsläkaren inte är på plats snabbt betyder att det tar tid att resa och man måste få ut Lisa ur skåpet. Tror inte rättsläkaren får plats i det här skåpet utan man skriver att Lisa ligger på rygg med tejpen i ansiktet.
Så hur lång tid tog det att få ut henne ur skåpet? Säkra spår osv.

Punktformade och fläckformade blodbesudlingar hittades på Lisa's vänstra fotsula kan vara av våld. Nej , den benämningen kom efter man klätt av henne givetvis.

Så du menar att det står fel i TR-domen då? Rättsläkaren var inte på plats vid utbaxandet av kroppen.
2016-01-05, 19:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fel flicka.

Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Lite otur hade han nog. Han valde fel helg och/eller fel flicka.
Hans mobil har i varje fall fastnat i söknätet och befunnits på de platser som utredningen påstår att NB skulle befunnit sig.

Han valde helt klart fel flicka att ge sig på. Ur hans synvinkel var hon helt klart "fel" flicka att ge sig på.

Hade han känt till något om LH och hennes familj hade han nog avstått att göra det han gjorde med henne.
2016-01-05, 19:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Men spelar roll med källa eller? Sunt förnuft är väl svaret, det som är VIKTIGT ÄR ATT BLODET KOM FRÅN NB, eller hur?

Jaa, försvaret skulle kunna se det så.
2016-01-05, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, och jag har inte påstått att de har gjort det. Jag har ingen lust att upprepa senaste timmens diskussion, kan du läsa själv?

Varför ska vi då anta att dom har rört slangen (ditt plaströr) och blodet innan fotografering som du vill påskina. Du har ju inget bevis för detta säger du ju själv. Vad du har bevisat om slangen på golvet och hinkarna påverkar väl knappast slangen och blodfläcken två meter ovanför golvet. Det kvittar hur mycket jag läser så får jag inte ihop det.
2016-01-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så du menar att det står fel i TR-domen då? Rättsläkaren var inte på plats vid utbaxandet av kroppen.
Ja det bästa hade ju varit om du hade varit där och kontrollerat? Nejdu lille vän, vi har en enig tr`s dom. Om den är lika enig i hovrätten, accepterar ni det då? Jag kan ju förstå att det finns diskussionsunderlag om HR inte är enig. Men kommer ni (du) att ge er?
2016-01-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
EDIT: ett par dagar senare är AB ännu tydligare (21/6, FUP s.1113):

Mmm var det då han sa också att ni inte skulle säga eller att ni skulle säga att han var
hemma innan klockan arton?
Nej så sa han alltså rakt ut till mig då man kom på måndagen för att hämta oss på förhör, det
var på kvällen jag minns inte exakt vad klockan var, jag har nog berättat om att det var två
personer som hade kommit i en Saab bil, och jag kommer inte ihåg exakt vad dom sa men
dom frågade oss om dom kunde komma in i huset eller i köket och han satt där du sitter och
han satt där advokaten sitter nu och alltså och han sa så här att om jag får frågan var han var
nånstans då skulle jag säga att han var hemma klockan sex, och då alltså tänkte jag på så här
ja han kanske hade varit hemma klockan arton för att han säger till mig att så, att jag skulle
säga på det här sättet, och nu när jag, alltså i efterhand när jag tänker i efterhand så kommer
jag på att han inte var hemma klockan sex
För så som du berättar idag här nu, så är det helt uppenbart att han inte var hemmaklockan sex
Nej han var inte hemma

Efter att Niklas Lindström hotat honom ja.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

AB säger också att förhörsledarna är trevliga ( läs: när han berättar rätt), sid 1114 dvs strax efter ditt exempel.

Ni är så trevlig när ni pratar alltså med mig, men då vid det förhöret så kändes som att, att
dom ville tvinga mig att erkänna

Har någonsin IB eller NB sagt att förhörsledarna är "trevliga"?
2016-01-05, 20:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Efter att Niklas Lindström hotat honom ja.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

AB säger också att förhörsledarna är trevliga ( läs: när han berättar rätt), sid 1114 dvs strax efter ditt exempel.

Ni är så trevlig när ni pratar alltså med mig, men då vid det förhöret så kändes som att, att
dom ville tvinga mig att erkänna

Har någonsin IB eller NB sagt att förhörsledarna är "trevliga"?
Så vad sysslade IR med under förhören? Stickade en ny tröja till NB och fokuserade på maskorna så hon glömde säga ifrån?
Senast redigerad av develi 2016-01-05 kl. 20:20.
2016-01-05, 20:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Eftersom du inte riktigt kan se parallellerna så får jag väl peka ut dem åt dig.
Du argunemterar som om förrummet skulle ha varit helt orört sedan den 7/6 då Lisa försvann och antas ha mördats av NB i detta rum. Du argumenterar även för att poliser med 20-års erfarenhet aldrig gör fel, vilket är uppenbart att det skett en mängd i detta fall.
Jag pekar alltså ut att det befunnit sig flertalet personer i utrymmet mellan den 7/6 och den 12/6, samt att även poliser (och kriminaltekniker) gör fel ibland. Denna kombination gör att det är svårt att vara så tvärsäker som du påskiner att man kan vara.
Oj, oj så fel ute. Läs diskussionerna innan du ger dig in.
2016-01-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
(FUP s. 1489)
Citat:
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-15 15:15 diarienr: 5000-K698204-15
Hur kommer det sig att din bil är synlig kvart i åtta då? Ute körandes
Verkligen inte kördes, på vilken ställe sågs min bil?
...
Men nu är det så här att din bil är synlig körandes på vägen från Martorp mot
Blomberg, det är ungefär kvart i åtta söndagkvällen den sjunde juni
Jag går inte med på det här, jag var hemma under den här tiden

Och inte förrän den 10 juli hade polisen kollat upp skypen, fönsterblecket och jeepen (Landrovern) vid ladan. Alltså ca en månad efter det "våldsamma" (dvs bildmässigt fördelaktiga ) gripandet. Är det ett bra polisarbete?

När polisen påstår detta med kvart i åtta i de första förhören så så ljuger dom. De korrigerar sig själva sedan och räknar bakåt alltså höftar och då handlar det inte om kvart i åtta längre.

Vad säger Niklas Lindström själv i förhör just den 10 juli? Jo följande:

sid 1582
Hm, äh, 19:35 var du med all sannolikhet hemma, det håller jag med om
2016-01-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så vad sysslade IR med under förhören? Sticka en ny tröja till NB och fokuserade på maskorna så hon glömde säga ifrån?
eller så satt hon kanske och planerade vad hon skulle göra för alla pengar hon skulle få.
2016-01-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så vad sysslade IR med under förhören? Stickade en ny tröja till NB och fokuserade på maskorna så hon glömde säga ifrån?

Det var Tomas Ört som var försvarsadvokat för AB . Har du missat det? Han och Niklas Lindström som känner varandra väl. Väldigt förtroendeingivande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in