2016-01-05, 18:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Denna fråga som du ställer till PeterNoster är intressant tycker jag
Faktiskt det intressantaste inlägget på många många sidor i tråden (förutom mina egna inlägg och några få personer till...)

Varför ska man strunta i vittnesmålen?

Jag uppfattar det som en trend i dagens samhälle och i våra domstolar att bevisningen allra hellst ska vara klockren
Vittnen och åtalade kan ljuga och ändra sina berättelser utan några större åthävor

Det absolut ultimata är om mördaren filmar gärningen och erkänner brottet

Det skulle iof spara in många miljarder kronor i statskassan men torde öppna upp för att gemene man och kvinna tar lagen i egna händer
Ja, det ligger något i det.
Vi har en svensk vice chefsåklagare som häromåret belyste problematiken. Att det blivit
så ställt att det närmast krävs överbevisning för att kunna döma någon enda person
för någonting överhuvudtaget.
Ett exempel på hur pass absurt det har blivit i den svenska rättsstaten:
Citat:
Vi har ärendet från i fjol höstas där en åtalad gick fri för mord trots att hans DNA och fingeravtryck fanns på kläder och saker som använts vid mordet, krutstänk fanns på kläder han använt, trots att han bevisligen var på plats, trots att han forskat efter vapen och hur man kunde komma undan ansvar för mord, och trots att han först teg och sedan ljög om vad han gjorde den dagen, och först när han insåg bevisläget kom med berättelsen om den okände tredje.
Citat:
Den första hjälpregeln, att domstolen inte aktivt ska söka sanningen, blir problematisk i sin förkortade version, där sanningen blir irrelevant och domslutet kan bli hur orimligt som helst. Då får vi en situation där många försvarsadvokater redan befinner sig mentalt, och som vinner insteg i domstolarna; synen på brottmålsprocessen som ett spel, en lek, en kamp man kan vinna eller förlora, och där det viktiga inte är en riktig utgång utan att processförarna varit skickliga.
Citat:
Och om rättssamhället havererar och inte förmår döma andra än dem som erkänner, finns risken för att rättsordningens legitimitet urholkas och att de drabbade skaffar sig upprättelse på annat sätt.

Innan vi hamnar i en situation där åklagarna inte längre åtalar annat än erkända brott är det dags att tänka om.

Vi behöver en tillnyktring, en återgång till sunt förnuft i brottmålsprocessen. Det måste vara möjligt att döma en tilltalad som nekar.
http://www.dagensjuridik.se/2013/10/mycket-rattssakerhet-skapar

Ska man låta DNA-bevisningen i Lisa Holm-fallet underkännas med hänvisning till att
det nog handlar om kontamineringar för hela slanten eller än värre: kan vara planterad
och en komplott mot NB föreligger samt att stödbevisningen inte är övertygande nog heller,
så har man ju bara fått bekräftat att det är så illa ställt som ovan nämnde jurist larmar om.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-05 kl. 18:22.
2016-01-05, 18:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det ligger något i det.
Vi har en svensk vice chefsåklagare som häromåret belyste problematiken. Att det blivit
så ställt att det närmast krävs överbevisning för att kunna döma någon enda person
för någonting överhuvudtaget.
Ett exempel på hur pass absurt det har blivit i den svenska rättsstaten:

http://www.dagensjuridik.se/2013/10/mycket-rattssakerhet-skapar

Ska man låta DNA-bevisningen i Lisa Holm-fallet underkännas med hänvisning till att
det nog handlar om kontamineringar för hela slanten eller än värre: kan vara planterad
och en komplott mot NB föreligger samt att stödbevisningen inte är övertygande nog heller,
så har man ju bara fått bekräftat att det är så illa ställt som ovan nämnde jurist larmar om.

NB:s DNA på offrets kläder, in och utsida är ju det starkaste beviset tycker jag, särskilt placeringarna av detta DNA, han har ju aldrig träffat offret säger han. Att sedan IB:s DNA påträffas på offrets trosa spär bara på saken tycker jag, vem annars än NB kan ha överfört IB:s DNA till offret.
2016-01-05, 18:14
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Hur kan det vara viktigt om man inte vet hur eller när blodet kom dit? Om NB har blodat ner röret i februari har blodfläcken ingen betydelse alls för fallet. Hur står det till med logiken och det sunda förnuftet?
Det är ju ni som undviker att se till helheten som argumenterar mot det sunda förnuftet. Det finns inte på kartan att NB skulle haft sån otur att han hamnat i denna belägenhet utan egen medverkan.
Och varför tror du att han tex bad familjen om att ge alibi?
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-05 kl. 18:38.
2016-01-05, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
FUP sid 1070. Men ÅH vad NB är OSKYLDIG???????

EDIT: ett par dagar senare är AB ännu tydligare (21/6, FUP s.1113):

Mmm var det då han sa också att ni inte skulle säga eller att ni skulle säga att han var
hemma innan klockan arton?
Nej så sa han alltså rakt ut till mig då man kom på måndagen för att hämta oss på förhör, det
var på kvällen jag minns inte exakt vad klockan var, jag har nog berättat om att det var två
personer som hade kommit i en Saab bil, och jag kommer inte ihåg exakt vad dom sa men
dom frågade oss om dom kunde komma in i huset eller i köket och han satt där du sitter och
han satt där advokaten sitter nu och alltså och han sa så här att om jag får frågan var han var
nånstans då skulle jag säga att han var hemma klockan sex, och då alltså tänkte jag på så här
ja han kanske hade varit hemma klockan arton för att han säger till mig att så, att jag skulle
säga på det här sättet, och nu när jag, alltså i efterhand när jag tänker i efterhand så kommer
jag på att han inte var hemma klockan sex
För så som du berättar idag här nu, så är det helt uppenbart att han inte var hemmaklockan sex
Nej han var inte hemma
2016-01-05, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kunde ju faktiskt vara så att försvaret hade begärt en redogörelse för hur undersökningen gick till, och om den inte är dokumenterad så kan åklagaren inte visa att undersökningen är gjort på ett rättssäkert sätt, det lämnar öppet för ett ifrågasättande om bevisningens värde, har du ens tänkt i de banorna. Kanske kan det ge dig en bättre förståelse för att vissa tycker att det är intressant att diskutera bevisningen i detalj.

Du försöker att förminska hinken, göra dig löjlig över den, trots att jag har berättar för dig varför behandlingen av hinken är intressant för bland annat mig. Xenia och jag har sagt att om man rörde hinken innan den fotograferades så lämnar det fritt fram att göra samma antagande om blodbesudlingen på röret, ingenting talar emot att tekniker vidrörde röret innan det fotograferades.

Det har ju en mycket stor betydelse för den slutsats som tingsrätten sedan drar av att det inte fanns damm på besudlingen.

Kan du svara på den här frågan då?
Om man sprayar Luminol eller Bluestar på röret, vad händer med dammet då?
Return to sender:
Citat:
Egentligen vill jag inte gå i diskussion med dig för jag tycker att du uppför dig otrevligt
Gällande hinken:
Citat:
Du försöker att förminska hinken, göra dig löjlig över den, trots att jag har berättar för dig varför behandlingen av hinken är intressant för bland annat mig.
Å nej då, jag vet dock sen tidigare diskussioner varför Xenia är intresserad av en hink som drogs upp den mitt i en diskussion om tops på blodfläcken...

Okulärbesiktning eller belysningskälla (UV) ang det fetade.
För övrigt kan du ställa frågan om damm och Luminol till Ydrik - han har nog full koll.
Citat:
Undersökningsmetoder
Fotografering med digital systemkamera.
Vid test av blodliknande besudlingar har Hexagon OBTI använts.
Fibrer har säkrats med tejp.
Besudlingar har säkrats med sterila tops.
Spår och gods har packeterats separat på plats i papperspåsar.
Sök med kriminalsökhund.
Belysning med forensisk ljuskälla.
HA i TR:
Citat:
Undersöker väggarna och så vidare, vi använder oss av särskilda belysningskällor och så vidare, vi letar ju för att hitta spår och då hittar vi ett långt hårstrå som hänger i nederkanten på vattenledningens genomföringshål..
Citat:
Bevismaterialen bearbetas på olika sätt för att finna spåren, bland annat används ljuskällor för att visualisera besudlingar som inte syns för blotta ögat. Därefter undersöks besudlingarna med hjälp av olika förprövningstekniker för att avgöra vilken spårtyp det rör sig om. Slutligen säkras spåret för dna-analys. Metoden som används i det enskilda fallet beror dels på fläckens egenskaper och dels på det bakgrundsmaterial där besudlingen sitter.
https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/
Lägg in fotografering i texten som komplement annars svimmar väl nån om det inte finns med..
Citat:
Det har ju en mycket stor betydelse för den slutsats som tingsrätten sedan drar av att det inte fanns damm på besudlingen.
Nej - det är inte av "mycket stor betydelse" jämfört med DNA på kläderna..
Citat:
Lägg nu av med ditt raljerande, du vet inte om det finns eller inte finns bevisning som kan fria den åtalade. Tro kan vi göra, och jag tror inte att något kan få NB fri, men din självsäkerhet äcklar mig ska du veta.

Senast redigerad av develi 2016-01-05 kl. 19:14.
2016-01-05, 19:04
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Develi har vett nog att begripa att en polis sen 20 år, varav 10 som krimtekniker inte skulle vidröra bevisning med tops innan en fotografering - som diskussionen handlar om. Så nu har hon rört röret/fläcken och skriver sen nåt annat?!

Och ändå så missar de örhängen och släpper avspärning tidigare, och lämnar ut de misstänktas telefoner, och missar hanske och att få spår från Lisa med hund några timmar efter mordet skulle ha inträffat. Att poliser missar och gör fel, precis som alla vi andra, borde väl inte komma som någon överaskning för de flesta. Det är ju inte så att det inte varit spring i den ladan efter Lisa försvann, men innan hon hittades, tvärtom så tycks det ha varit ganska bra trafik i den.
2016-01-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det är ju ni som undviker att se till helheten som argumenterar mot det sunda förnuftet. Det finns inte på kartan att NB skulle haft sån otur att han hamnat i denna belägenhet utan egen medverkan.
Och varför tror du att han tex bad familjen om att ge alibi?

Lite otur hade han nog. Han valde fel helg och/eller fel flicka.
Hans mobil har i varje fall fastnat i söknätet och befunnits på de platser som utredningen påstår att NB skulle befunnit sig.
2016-01-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men jag har bevisat att slangarna och hinkarna rördes förefotografering, så mordplatsen dokumenterades inte först.

Nej. Du har bevisat att de flyttades mellan fotograferingarna.
2016-01-05, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Och ändå så missar de örhängen och släpper avspärning tidigare, och lämnar ut de misstänktas telefoner, och missar hanske och att få spår från Lisa med hund några timmar efter mordet skulle ha inträffat. Att poliser missar och gör fel, precis som alla vi andra, borde väl inte komma som någon överaskning för de flesta. Det är ju inte så att det inte varit spring i den ladan efter Lisa försvann, men innan hon hittades, tvärtom så tycks det ha varit ganska bra trafik i den.
... och över till vädret.
I alla fall från kriminalteknik/krimtekniker till polis. Här gäller det att hänga med i de tvära argumentkasten må jag säga.
Vad har detta med brottsplatsundersökning som diskuteras f.n?
2016-01-05, 19:26
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... och över till vädret.
I alla fall från kriminalteknik/krimtekniker till polis. Här gäller det att hänga med i de tvära argumentkasten må jag säga.
Vad har detta med brottsplatsundersökning som diskuteras f.n?

Eftersom du inte riktigt kan se parallellerna så får jag väl peka ut dem åt dig.

Du argunemterar som om förrummet skulle ha varit helt orört sedan den 7/6 då Lisa försvann och antas ha mördats av NB i detta rum. Du argumenterar även för att poliser med 20-års erfarenhet aldrig gör fel, vilket är uppenbart att det skett en mängd i detta fall.

Jag pekar alltså ut att det befunnit sig flertalet personer i utrymmet mellan den 7/6 och den 12/6, samt att även poliser (och kriminaltekniker) gör fel ibland. Denna kombination gör att det är svårt att vara så tvärsäker som du påskiner att man kan vara.
2016-01-05, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
FUP sid 1070. Men ÅH vad NB är OSKYLDIG???????

(FUP s. 1489)
Citat:
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-15 15:15 diarienr: 5000-K698204-15
Hur kommer det sig att din bil är synlig kvart i åtta då? Ute körandes
Verkligen inte kördes, på vilken ställe sågs min bil?
...
Men nu är det så här att din bil är synlig körandes på vägen från Martorp mot
Blomberg, det är ungefär kvart i åtta söndagkvällen den sjunde juni
Jag går inte med på det här, jag var hemma under den här tiden
2016-01-05, 19:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Nej. Du har bevisat att de flyttades mellan fotograferingarna.
Ja, och mellan två fotograferingar är före den senare fotograferingen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in