2016-01-05, 08:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hur ska man bevisa det menar du? Att han har sett henne innan hon dog.
Tja, hur bevisar man mord? Svår fråga att svara på.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad är Hamilkar oense om vs NFC? Har nyss citerat in hennes svar - det är du som svamlar om ronder i TR och annat dravel på felaktigt grund.

Ronden går enbart här och nu och du är redan nedräknad.
De är oense om en fläck från torkat blod som blötts upp kan förväxlas med fläck från färskt blod.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hur många tror du inte har dömts för mord på betydligt svagare bevisning än vad
som är fallet här?
Bevisningen för att Nerijus Bilevicius har bragt Lisa Holm om livet är de facto blytung.
Det är ett mål som inte lämnar utrymme det minsta för någon annan som skyldig till mordet.
Så ligger det till tveklöst. Om man förmår se klart.

Ja, för dig räcker det kanske inte med alla dessa 10 DNA-träffar. Och överföringen av
fruns DNA till Lisa och hennes trosor. Snörstumpar som både har offrets och Nerijus DNA.
Ett långt blont hårstrå från Lisa som hamnat en bit från röret på vilket den dömdes
färska blod var avsatt. Det må inte övertyga dig med flera om att här utspelat sig
en ren avrättning medelst hängning och att den som verkställt det hela är densamme
från vilka alla DNA-spår härrör men det lär övertyga dem som har något att säga till om
i saken ifråga.
Vidare all stödbevisning med vittnesmål som här görs betydande ansträngningar för att
ifrågasätta giltigheten hos. Den lär hålla en domstolsprocess till gissar jag.

Mord är bevisat utom allt tvivel. Och att det är Nerijus och ingen annan som begått det.
Här behövs ingen kamera. Här behövs inget vittne. Bevisen talar alldeles tillräckligt bra
för att det har skett och vem som utfört det.
Om man bara tar och rycker av sig skygglapparna så ser man det så tydligt som kan begäras.
Jag diskuterar inte om han kan dömas, jag diskuterar om han är skyldig. Det är inte synonymer.
2016-01-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tja, hur bevisar man mord? Svår fråga att svara på.

De är oense om en fläck från torkat blod som blötts upp kan förväxlas med fläck från färskt blod.

Jag diskuterar inte om han kan dömas, jag diskuterar om han är skyldig. Det är inte synonymer.

Det är de inte alls oense om, bägge säger att färskt blod och torkat blod som fuktats/blötts ser annorlunda ut.

Hon från NFC säger bara att de inte ser ut på samma sätt, hon nämner inte om det är snarlikt eller väldigt olikt eller om det finns risk för förväxling. Hon säger enbart att det skiljer i utseende.

Hamilkar går längre och säger att det skiljer så mycket i utseende att det är omöjligt att ta miste.

Alltså inte oense men Hamilkar är betydligt mer tydlig i vad han skriver.
2016-01-05, 10:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
..Att du ens ids <--- skakar i huvudet åt dig, jösses.
NFC säger att uppblött blod inte förväntas se ut som färskt aka direkt överfört och enda skillnaden är att Hamilkar fördjupat sig i blodbilden om hemolys etc samt senast om avsaknad av kärn-DNA efter en viss tid.
2016-01-05, 10:53
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
.. även om det är helt ovidkommande gällande grunddiskussionen, där du har fullständigt fel om TR men via hybris anser dig bättre på domslut, så är fortfarande sensmoralen:

Eftersom det inte fanns damm i nutid på blodet var det inte avsatt i februari.

Att blod sen kan lösas upp vet vilken fjortis som helst. Byt inte ämne.
  1. Hur mycket damm borde det ha funnits om blodet var avsatt i februari?
  2. Hur har du och/eller NFC beräknat förväntad dammtillväxt under fyra månader?
  3. Kan den renskrapade ytan under blodfläcken uppkommit i februari om ingen mätbar dammtillväxt sker under perioden?
  4. Hur mycket damm borde det finnas på blodfläcken i dag efter sju månader? Hur mäter ni detta isf?
2016-01-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vilken fakta är det du menar talar för alternativ 3 och som talar mot alt 1&2.
Är det för att det täcker samtliga fynd? Då skall du ha klart för dig att hur/när man hittat fynden talar väldigt stark för att alla sakerna inte slängts ut samtidigt utan att vissa saker lagts ut senare.

Det enda som talar för alternativ 3 är att det täcker samtliga fynd. Det som talar emot är flertalet vittnen som oberoende bekräftar varandra. Samt att det finns indikationer på att fynden lagts ut vid olika tillfällen.

Det som talar för alt 1&2 är flertalet vittnesmål.

Sen vill jag att du svara på varför du anser att man skall strunta i vittnesmålen.
Anser du att vittnena ljuger eller anser du att de har fel?

Denna fråga som du ställer till PeterNoster är intressant tycker jag
Faktiskt det intressantaste inlägget på många många sidor i tråden (förutom mina egna inlägg och några få personer till...)

Varför ska man strunta i vittnesmålen?

Jag uppfattar det som en trend i dagens samhälle och i våra domstolar att bevisningen allra hellst ska vara klockren
Vittnen och åtalade kan ljuga och ändra sina berättelser utan några större åthävor

Det absolut ultimata är om mördaren filmar gärningen och erkänner brottet

Det skulle iof spara in många miljarder kronor i statskassan men torde öppna upp för att gemene man och kvinna tar lagen i egna händer
2016-01-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
http://www.expressen.se/gt/kraver-att-nerijus-hustru-ar-pa-plats/

Det självklara är att både lillebror och frun infinner sig i HR

Och om det hade varit min son som ställdes inför rätta i ett främmande land då skulle jag som mamma vara där - oavsett vad han hade ställt till med
2016-01-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det självklara är att både lillebror och frun infinner sig i HR

Och om det hade varit min son som ställdes inför rätta i ett främmande land då skulle jag som mamma vara där - oavsett vad han hade ställt till med

Det var MGM:s mor som efter mycket om och men uppgav att hon ville vittna. Hennes önskemål framkom inte förrän samma dag - kl 6 på morgonen via telefon vill jag minnas (till MGM:s advokat). Håller verkligen med Lisas familjs advokat/målsägarbiträde om att hennes vittnesmål blir mycket mer värt om hon gör sig besväret att infinna sig personligen i rätten.

(Den dömde mannens bror har väl aldrig anmält intresse för att vittna?)
2016-01-05, 11:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är de inte alls oense om, bägge säger att färskt blod och torkat blod som fuktats/blötts ser annorlunda ut.

Hon från NFC säger bara att de inte ser ut på samma sätt, hon nämner inte om det är snarlikt eller väldigt olikt eller om det finns risk för förväxling. Hon säger enbart att det skiljer i utseende.

Hamilkar går längre och säger att det skiljer så mycket i utseende att det är omöjligt att ta miste.

Alltså inte oense men Hamilkar är betydligt mer tydlig i vad han skriver.
IR: "Så att om blod löses upp på något sätt utav, ja, regn eller något annat, så kan det överföra."
HE: "Det som är är att det kan vara, om gammalt blod löses upp att det kanske inte är förväntat att erhålla den, att det ska se ut på det sättet. Men, visst löses det upp och så kan det föras över."
Så, besudling från gammalt uppblött blod kan se ut som färskt.
Citat:
..Att du ens ids <--- skakar i huvudet åt dig, jösses.
NFC säger att uppblött blod inte förväntas se ut som färskt aka direkt överfört och enda skillnaden är att Hamilkar fördjupat sig i blodbilden om hemolys etc samt senast om avsaknad av kärn-DNA efter en viss tid.
Då är du oense med #Aramir2 och delar min uppfattning att besudling från gammalt blod kan se ut som besudling från färskt blod.
2016-01-05, 11:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vad tror du? I en ladugårdsbyggnad där det arbetas och grävs blir det dammigt på nolltid. Det är mycket tack vare sådana saker de ser att röret vidrörts nyligen.
Det är två dörrar och ett betydande avstånd mellan platsen för grävning och röret.
2016-01-05, 11:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Spelar ingen roll. Det blir dammigt ändå. Dörrar behöver dessutom inte vara stängda.
De kan ha varit stängda, och då blev inte röret dammigt.
2016-01-05, 11:56
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Vad tror du? I en ladugårdsbyggnad där det arbetas och grävs blir det dammigt på nolltid. Det är mycket tack vare sådana saker de ser att röret vidrörts nyligen.

Ingen har haft orsak att vistas i de här lokalerna efter februari enl AJ. Ännu mindre orsak för något arbete där.
2016-01-05, 12:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Det varken arbetas eller grävs i det aktuella utrymmet. Utrymmet saknar nu mera även möbler/textiler – är dessutom kaklat. Det dammar normalt sett väldigt lite i den typen av utrymme. Står det dessutom oanvänt så blir än mindre damm. Hur ventilationen ser ut påverkar givetvis – men vad jag sett har det inte framgått.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in