2016-01-04, 17:20
Medlem
Agenten: Affane klar för AIK

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article22039554.ab

Verkar ju vara extremt nära och det känns som ännu en chansning som kan sluta väldigt bra.
2016-01-04, 17:45
Medlem
Jeff.Becks avatar
Förutom speltid nämnde någon riktigt gräs som en av anledningarna till att Avdic valde aik. Med tanke på hans storlek och skadehistorik känns inte det som en helt orimlig del i valet.
2016-01-04, 17:47
Medlem
Haha, jag gillar att Cetinkaya beskriver honom som en "supertalang".
2016-01-04, 17:49
Medlem
Affane och Avdic känns på förhand ganska tveksamt. Verkar som om många minns Ellos-Avdic och missat kräftgången utomlands. Dyr i drift lär han också bli om AIK matchat Ellos erbjudande. Dessutom kan man väl diskutera hur väl han och Markkanen passar tillsammans.

Affane är mer intressant, en spelartyp AIK behöver och spontant känns det som om det fortfarande finns en del potential kvar att jobba med.
2016-01-04, 18:12
Medlem
JoonaToivios avatar
– AIK har sökt i kategorin potentiell allsvensk skytteligavinnare med internationell erfarenhet och vidareförsäljningspotential för att tillföra spets i lagbygget. Denni Avdić är när han spelar forward en statistiskt god målskytt. Han är till det en spelare som gör sina medspelare bättre, är ett ständigt hot för motståndarna samt har en personlighet som bidrar till vårt lagbygge. Jag är glad över att Denni skrivit på för AIK och har ett gott hopp om att han från dag ett skall bidra till AIK:s målproduktion, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

Så beskriver alltså sportchef Björn Wesström Denni Avdics ankomst. Bara jag, som utifrån ovan sagt, känner mig väldigt skeptisk till övergången?

- Potentiell skytteligavinnare.
Vi snackar alltså om en 27-årig striker som endast gjort mer än 8 mål en gång under en säsong, när allting gick rätt säsongen 2010. Det var sex år sedan. Därefter har han haft en ok säsong, där han gjorde åtta mål på 23 matcher i Eredivisie. Skytteligarvinnare-potential? Känns jätteskevt utifrån pappret.

- Internationell erfarenhet.
Werder Bremen och AZ låter bra på förhand. Men där hade han ju ingen som helst chans. Annars har det varit holländska botten/mittenklubbar.

- Vidareförsäljningspotential.
Han är 27 år. Lägg därtill jobbiga skador som kommer få många scouter att rynka på näsan.

Att lönen ska vara över 100k/månaden låter inte heller jättelovande.
2016-01-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoonaToivio
[i]

- Potentiell skytteligavinnare.
Vi snackar alltså om en 27-årig striker som endast gjort mer än 8 mål en gång under en säsong, när allting gick rätt säsongen 2010. Det var sex år sedan. Därefter har han haft en ok säsong, där han gjorde åtta mål på 23 matcher i Eredivisie. Skytteligarvinnare-potential? Känns jätteskevt utifrån pappret.

- Internationell erfarenhet.
Werder Bremen och AZ låter bra på förhand. Men där hade han ju ingen som helst chans. Annars har det varit holländska botten/mittenklubbar.

- Vidareförsäljningspotential.
Han är 27 år. Lägg därtill jobbiga skador som kommer få många scouter att rynka på näsan.

Att lönen ska vara över 100k/månaden låter inte heller jättelovande.
Håller med dig helt. Man får anstränga sig för att lägga Avdic i det fack som Björn beskriver. Men!

Visst har han potentialen att vinna en allsvensk skytteliga, bara kolla på Kujovic för att nämna ett exempel. Och så vet vi ju att det finns ett antal medelmåttor som spottat in mål i AS (Tetteh). Så nog kan Avdic, trots en tämligen misslyckad proffskarriär, vinna skytteligan.

Vidareförsäljningen låter väldigt udda till en början men marknaden ligger inte längre i att sälja till bättre ligor eller större klubbar utan numera skeppa spelarna till Asien/Östasien. Ponera att Avdic vinner skytteligan nästa år, eller året efter, (och att kinesiska ligan inte fullt ut gått förbi stadiet där allsvenska spelare är helt obsoleta) så finns det nog klubbar där som är intresserade av att köpa loss Avdic för en mindre peng.

Men ja, det Björn säljer in låter skevt.
2016-01-04, 18:31
Medlem
ZlatanManias avatar
Är direkt tveksam till Avdic och med hans målfacit vore det konstigt annars, lyfts fram som en potentiell skytteligavinnare på detta. Nu lär han sitta på en grym lön och som någon skrev i tråden har han allt att bevisa.

Ska inte döma ut honom innan han fått en ärlig chans dock.

EDIT: Påtal om tveksamhet kring värvningar:
Citat:
@DKristoffersson 8 minför 8 minuter sedan

Hammarbys nye brasseanfallare gjorde alltså tre mål förra säsongen. För Army United i Thailand...#Sillyseason
2016-01-04, 18:34
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Förutom speltid nämnde någon riktigt gräs som en av anledningarna till att Avdic valde aik. Med tanke på hans storlek och skadehistorik känns inte det som en helt orimlig del i valet.

Om detta är en av anledningarna kanske Elfsborg, och andra svenska klubbar för den delen, kan få en spark i röven vad gäller arbetet med att byta till hybridgräs. Kan komma något positivt av detta!
2016-01-04, 18:46
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Är direkt tveksam till Avdic och med hans målfacit vore det konstigt annars, lyfts fram som en potentiell skytteligavinnare på detta. Nu lär han sitta på en grym lön och som någon skrev i tråden har han allt att bevisa.

Ska inte döma ut honom innan han fått en ärlig chans dock.

Även om jag, som jag skrivit tidigare, också är tveksam till värvningens storhet, så var 19-mål säsongen hans första som anfallare. Det är det som talar för honom i mina ögon.

Man kan inte göra annat än hoppas och stötta honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck

BW nämnde vidareförsäljningspotential också. Kan ha någonting med det att göra, att han får bra villkor vid eventuell flytt vidare igen, han vill antagligen det.

Jag kommer aldrig kunna uttala Avdic någonsin utan att haka mig på bokstäverna, vill både säga och skriva Advic.
Senast redigerad av Tlagnoj 2016-01-04 kl. 18:49.
2016-01-04, 18:52
Medlem
mishimas avatar
Det känns ändå som AIK går kraftigt back i kvalité. Goitom och Bangura ut mot Markkanen, Avdic och Affane känns som stor försvagning. Kommer kanske fler spelare dock,
2016-01-04, 18:58
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det känns ändå som AIK går kraftigt back i kvalité. Goitom och Bangura ut mot Markkanen, Avdic och Affane känns som stor försvagning. Kommer kanske fler spelare dock,

Efter Avdic ska det komma en anfallare och en ytter till (vi har inga naturliga vänsteryttrar i truppen, fyra högermittfältare...), Affane antar jag är anfallaren givet att han kommer.

Oprövat, raka motsatsen till vad jag ville ha in. Blev sågad för att jag gärna skulle se Atashkadeh in, i mina ögon en mer intressant värvning än både Avdic eller Affane. Antagligen betydligt billigare också.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Goitom går inte att ersätta kvalitetsmässigt tror jag. Man får nöja sig med billigare och större utvecklingspotential.
Senast redigerad av Tlagnoj 2016-01-04 kl. 19:00.
2016-01-04, 19:08
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Citat:
@DKristoffersson 8 minför 8 minuter sedan

Hammarbys nye brasseanfallare gjorde alltså tre mål förra säsongen. För Army United i Thailand...#Sillyseason
Är det Jingblad som är i farten igen och kollar brassar på Youtube? Som Peking-supporter känns tyvärr det här beteendet igen
Senast redigerad av knullklasson 2016-01-04 kl. 19:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in